22 Şubat 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

22 Şubat 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

3 ULUS ——— 22 - 2 - 1937 mangalında Fışkıracak bu alevin Ne zaman Sergievinde keser ve des- tere sesi duyarsanız, biliniz ki bir ser- ği hazırlığı vardır: Yerli Mallar Ser - gisi, Fotoğraf sergisi, Resim sergileri ve nihayet elişleri ve küçük sanatlar sergisi, hepsi, sergievinin — salonlarını kendi hususiyetlerine göre değiştiren hazırlıklardan sonra açılmışlardır. Eğer bu seferki hazırlık, bizim gibi, size de daha çok esaslı ve sergi evinin içine sı- ğamıyarak bahçesinde yeni pavyonlar kuracak kadar geniş ve büyük görünürse buna hiç şaşmayınız: çünkü bunlar on üç yaşında olan cumhuriyetin ilk enter- nasyonal sergisi için yapılmaktadır. İktısad Vekâletinin ilk enternasyo- nal sergimizin mevzuunu seçerken ne kadar titiz davrandığını hepimiz - bili- yoruz. Uzun bir tetkikten sonra zafer “kömür,, de kalmıştır. Yirminci asır medeniyetini doğuran kömür, Türkiye- nin en büyük yeraltı serveti kömür, e - konomik kalkınmamızın anamaddesi kö- mür, bize 26 marttan 26 nisana kadar, tam bir ay, çıkışından başlıyarak bu « günkü medeniyeti kuran hâdiselerin ve buluşların birer sembolü halinde ken- dini daha çok sevdirecek ve değerini anlatacaktır. Asgari zaman. # — Burada şimdiye kadar görme - diğiniz bir çalışma tarzı bulacaksınız..,, Bize bu söylenenlerin doğruluğunu daha Sergievinin antresine girerken anladım: Meydanda kimse yok, fakat kalın bir ses bağırıyor: “— Ressam Ra- tib, mühendis Hilmi yukarı gelsinler.., Büyük salonun sağına soluna sıa- lanmış küçük çalışma odalarından çı - kan beyaz gömlekli iki genç merdiv:ne doğru yürüyorlar. Anlıyoruz ki bu koskoca — binada, bir odacı dahi radyo mikrofonu ile ça- ğırılmaktadır. Vaktin nakid olduğ'ı biz asırda ve asri vasıtaları teşhire hazızlanan hir sergi binasındayız Sergi tertib heyeti reisi bunun se - bebini anlatıyor: “— Muhtelif işler üzerinde yüzden fazla insan çalışmaktadır. Bunların ço- ğunun çalışma yerleri muayyen değil- dir. Meselâ bir mühendis, mimar, res- sam, marangoz kendisine aid işleri gör- mek için muhtelif yerleri dolaşıyor. Bunlardan birisini buraya çağırmak icab ettiği zaman bir odacının kendisi- ni araması ve bulması bir zaman işidir. Halbutti biz!m vaktimiz yoktur. Az za- manda çok şeyler yapmaya mccburuz. Büyük bir Eti Yerden alev Herkes yanmadan f stünden yürüyecek — Röportajları “Bu alevler bir ay hiç sönmiyecektir. Etrafı cam- la çevrilmiş bakır mangal yaktığı türk kömürünü ve zenginliği gösterecektir. Bu bakır mangal Alacahöyük ka- zısında meydana çıkarılmıştır. Dünyanın en eski insanların ilk maden kömürünü üezrinde yaktığı bi in yüksekliği Eti mangalıdır.,, Bürodakıler bu radyo mikrofonunun önünde istediklerini çağırdıkları zaman bu ses, binanın her köşesine yayılmak - ta ve arananın hiç vakit geçirmeden bü- roya gelmesini temin etmektedir.,, Kömür ve kömür yakan vasıtalar sergisinin hususiyeti; işte bu, hiç za - man kaybetmeden istediğini en kolay yoldan bulma ile başlıyor. Birçok garb mem'eketlerini gezmiş olan arkadaşla- rımızdan biri, bu usulü yalnız sine- ma perdesinde gördüğünü söyledi. Üç saat süren bir gezme ve tetkikten sonra iden çrkarken anladık ki, son gör“ rijinaldir. Kömür sergisi hepir'>! ayrı ayrı meşgul edecek hususiyetlerle do - lu olarak hazırlanıyor. * ** Yerden alev çıkacak.. Sergide yerden alev - fışkıracaktır: öyle bir yer ki, en aşağı eni on, boyu on beş metredir ve siz bu alevlerin ortasın- da bir huzur ve istirahatle yürüyecek- siniz. Ortada dört, güçlü kuvvetli ma- dencinin ellerinin üzerinde tuttuğu kos- koca bir bakır mangaldan kömür alev- ler yükselecektir. Bu alevler tam bir Etrafı camla çevrilmiş bakır mangal yaktığı türk kömürünü bütün kalite yüksekliği ve zenginliği ile gelenlere gösterecek.. Bu bakır mangal da, cumhuriyetin türk kömürünü yer altından çıkartan azminin bir başka zaferidir: bu mangal Alacahöyük kazısında meydana çıka - rılmıştır ve dünyanın en eski, insanlı - ğin ilk maden kömürünü üzerinde yak- ay, hiç sönmiyecektir. tığı Eti mangalıdır. Aradan, binlerce se- ne ve yüzlerce nesil geçtikten sonra Atatürkün çocukları, ilk en"ernasyonal sergilerinde cedlerinin bu eserlerini, Kömür sersisinin hazırlandığı sergievi binası ÜKELİR eeei — e aaslmn * . Kömür sergisi için sergievi binasında çalışmalar İlk Eı.ıtemasyomıl sergimiz KÖMÜR SERGİSİ - ilk — medeniyeti kurmanın en gü- zel delili halinde dünyaya caklardır. Bu salon, dün- suna- madenciliği - olan Eti- lerin stiline göre babası dedelerimiz hazırlanıyor: An- trenin tam karşı- sında Milli Atatürkün ile gelenlere şet Fer- forje bir heykeli, heykelin altında bir türk genç kız parmaklık — halinde — te- cessüm ettirilen minnet ve bağlılık ve erkeği, çelenklerini heykele doğru ve zincirleme halkalar şeklinde atıyorlar. Zemin alev halinde muşamba. Salonun iki tarafın- da gene stilize edilmiş bakır alev ko - lonlar kömürün yakıcı ve yaratıcı kud- retini ihtişamlı bir varlık halinde can- landıracaktır. Dünyanın gözü önünde: Bu salonun bu kadar güzel ve oriji- nal olmasını düşünenler; onun dünya- nn gözü önünde çanlanabilmesi Açal şüğir le düşünmüşlerdir: Alevden bakır ko- lonlar üzerinde bir taş friz dolaşacak - tır. Bu frizin üzerinde sergiye iştirak eden bütün milletlerin isimleri yazılı - yor. Böylelikle bu Ssalon; ortasında dünyanın ilk maden kömürünü içinde yakarak parlak ve asırlarca süren bir medeniyetin temelini kuran Eti ced - lerimizin karşısında dünyanın hayran- lık ve minnet vazifesini yerine getir - mesine imkân verecektir. Etiler Salonu: İşte bu düşünce ile salon cihanın en şöhretli madencileri Etilerin sanat konstrüksiyonuna göre tertib edilecek- tir. Alacahöyükde bulunan taş Eti eser- lerine aid bilinenlerle tarihi hakikatlar realize edilerek bu salon, gene ilk defa olarak dünya madencilik tarihine aid güzel bir eser olacaktır. Bu salon kömür sergisine gelecekle- re şerefli bir tarihi anlatacaktır. Sergi- nin geri kalan kısımları ise, mesud bir memleket yaratmak yolundaki kalkın - mayr gösteriyor. Prof. K. KÖMÜRCİAN' n Modern ve herkese elzem kitabları Ameli ve tatbiki kambiyo 35 Yeni muhasebe uslü 122,50 Ticari malümat ve bankacılık 105 İktisad ilmi 87,50 İhtisas muhasebeleri (Şirket sanayi, ziraat banka) 175 Ticari ve mali hesab 1. ci kısım 70 Zihni nesab kaideleri 20 Logartima cetvelleri (yeni rakam) 56 Yeni hesabı ticari (—fa--al eser) 200 Mali cebir (istikrazı ve sigorta hesabları) 100 Başlıca satış yeri: İkbal Kitabevi İstanbul Türk spor kurumu dergisini okuyunuz —> P 0:iR Ankara Stadyomunda 2-2 berabere kald Ankara Gücü Kırıkkaleyi0-4 yendi Dünkü maçlara iştirâk Bayram turnuvasının ilk maçı dün, yeni stadda oynandı. Hava çoök güzel, tribünler çok kalabalıktı. Dün ankara- lılar, güzel bir spor günü yaşadılar ve heyecanlı bir maç seyrettiler. Çekilen kurada ilk oyunun Demir- spor - Çankaya, ikinci oyunun da An- kara Gücü - Kırıkkale arasında oyna- nacağı anlaşıldı. Hakem beşiktaşlı İb- rahimdi. Demirspor - Çankaya maçına saat tam 14 de başlandı. İki taraf da hare- ketli oynuyorlardı; daha ilk dakika- larda seyirciler kendilerini oyunun he- yecanına kaptırmaya başladılar. Takımların kuvveti biribirine denk- ti. Fakat zaman zaman takımların kar- şılıklı ağır bastıkları oluyordu. Oyunun 12 inci dakikasında aya aleyhine bir I lemirspordan (eski beşiktaşir) Nu- Çan- k naltr cezası veril- ri, meharetli bir çekişle bu cezayı gole tahvil etti. 26 ıncı dakikada Demirsporda İbra- himin kale önünde topu eliyle tutması yüzünden hakem Demirsporun aleyhi- ne penaltı cezası verdi. Bunu da Çan- Dünkü sokak koşuları Ankarada atletizm federasyonu ta- rafından her hafta yapılmakta olan so- kak koşuları dün de yapıldı. Koşu ye- ri büyükler için 5 kilometre, diğeri kü- çükler için 2500 metre olarak iki kısım üzerine tertib edilmişti. Koşuya Halk- Kü- çük koşucular ulus caddesi, Evkaf apar- evi önünden saat 10 da başlandı. tımanı önünden istasyona gittiler, ay- de koşuyu bitirdiler. Büyükler bu mesa- feyi iki defa koştular. 5000 metrelik koşunun neticesi: Birinci- Muhafızgücünden — İsmail (17,39 dakika) İkinci: —Ankaragücünden Şevki (17,51 dakika) Üçüncü: Ankaragücünden Mithat (18,20 dakika). Bu koşuya 10 sporcu iştirak etmiş- tir. Küçükler metrelik koşunun neticeleri: Altınordudan arasında yapılan 2500 Birinci: Mahmud (8,37 dakika) İkinci: Demirspordan Adnan - (8,53 dakika) Üçüncü: Bedri (9,27 1/2 dakika). Demirspordan eden sporcularımız kayadan Fethi gole çevirdi; ve birinci haftayim bu suretle 1-1 berabere bitti. İkinci haftayim daha heyecanlı ve güzel oldu. İki taraf da galib vaziyete geçmek için canla başla çalıştılar. Fa- kat ancak birer gol çıkarabildiler. Bu suretle maç 2-2 berabere neticelendi. İkinci maç gene Beşiktaşlı İbrahi- min idaresinde oynandı. Ankara Gücü takımı her zamanki eyi takımı ile sa- haya çıkmıştı. Oyunun başından sonu- na kadar Ankara güçlüler hâkimiyeti muhafaza etmeğe muvaffak oldular. Bu hâkimiyetin tesiri daha ilk dakika- larda kendini göstermeye başladı. Ve her haftayimde ikişer gol yaparak oyu- nu 4-0 lehlerine bitirmeye muvaffak oldular. Yarın, dün Çankaya - Demirspor tekrar edilecek ve perşembe günü de finaller yapılacaktır. berabere neticelenen arasındaki maç Spor Kurumu Asbaşkanı Halid Bay- rak bu turnuvanın galibi için bir kupa koymuştur. Kupayr kimin alacağı bay- ramın son günü yapılacak maçta belli olacaktır. İstanbulda yapılan maçlar İstanbul, (Telefonla) — Bugünkü maçlar, sürprizlerle neticelendi: sene- nin yenilmez takımı Fenerbahçe, Güne- şe 1-0 yenildi. Takımlar şu şekilde sa- haya çıkmışlardı. Fener: Hüsamettin — Fazıl, Yaşar — Re- şad, Aytan, Cevad — Fikret, Şaban, Ali Rıza, Bülend, Naci Güneş: Cihad — Faruk, Reşad — Daniş, Rıza, İbrahim — Refii, Salâhaddin, Rasih, Rebii, Muslih. İlk akını Fenerbihçe yaptı ve fener muhacimleri bir zincir halinde kalesine kadar aktılar. Bülendden çok güzel bir pas alan Naci kaleciyle karşı karşıya kaldığı halde sayı yapamadı. Bundan sonra Güneşlilerin bir hücumu görüldü ve birinci haftayim 0-0 bitti. İkinci haftayimde 'Güneş, bir fır-a- tı iyi kullanarak galibiyet sayısını kay- detti ve oyun 0-1 Fenerin mağlübiyeti- le bitti. Galatasaray - Beşiktaş: Bundan sonra Galatasaray ve Be- şiktaş karşılaştılar. Bu maç da 1-0 Be- şiktaşın galebesiyle bitti. Her iki oyun da çok zevkli oldu. ——— Güneş Danzig senatosunda nazıler Danzig, 21 (A.A.) — Eski milli alman lideri Blavierin yerine Paul Jo- usun intihab edilmesi neticesinde âyan meclisindeki nazi âzanın mıktarı 72 den 46 ya inmiştir.