21 Şubat 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

21 Şubat 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON SEKİZİNCİ YIL. No: 5593 Bugü — ADIMIZ, ANDIMIZDIR. —— Bugün 5 inci Halkevlerinin çalışmaları 21 ŞUBAT 1937 PAZAR ve altıncıda HER YERDE 5 KURUŞ Atatürkün başkanlığında bir toplantı yapıldı Hatay için Cene nı Büyük talimatla Büyük Sefimiz Atatürk vreye giden heyet Şefin irade ve rını aldı İstanbul, 20 (A.A.) — Hariciye ve- kili Dr. Aras, bu sabahki ekspresle A- tina'dan şehrimize dönmüş ve istasyon- da cumhurreisi başyaveri B. Celâl, va- Ü li B. Üstündağ, polis müdürü ve birçok zevat tarafından karşılanmıştı Hariciye vekili Dr. Aras ile Ha- tay işi için Cenevre'ye gitmek üzere Ankaradan gelen hariciye umumi kı tibi Numan Menemencioğlu, başvekil İsmet İnönünü ziyaret ederek nez- dinde bir müddet çalışmışlardır. Baş- vekil, hariciye vekili ve kât misi bu çalışmadan sonra Atatürk'ün riyaset ettiği, ekser vekillerin de ha- zır bulundukları bu - içtimaa iştirak 'ederek büyük Şefe mesaileri hal da malümat arzetmiş ve yüksek ire de ve talimatlarını almışlardır. Cumhurreisinin riyaset ettiği bu içtima, 3 saatten fazla sürmüştür. Başvekil ve İktisad Vekili İzmire gittiler İstanbul, 20 (Telefonla) — Dol- mabahçede yapılan toplantıdan son- ra başvekil İsmet İnönü, İktisad ve- Celâl Bayar refakatlerinde ka- demi mahsus müdür! garı B. Sadullah Güney mum müdürü B. Ibrahi man müdürü B. Haşmet olduğu hal- de Ege vapuriyle İzmire hareket et- mişlerdir. Başvekil İsmet İnönü ile B. Celâl Bayarı Galata rıhtımında Atatürk namına — başyaver B. Ci büyük tezahürat yaptı. Ve başveki- limizi alkışladı. İsmet İnönü ve B. Celâl Bayar İ mirin liman işlerini, ihraç ni tetkik edecekler ve bir kaç kaldıktan sonra İstanbula - dönecek- lerdir. Başbetke İNKILAB 1EKBİYESİ F. Rıfkt ALAY Bir rejim, kendi - yasaları üs- tünde yeni bir ahlak ve tıkır disip- hini kurmakla ve onu vatanın can- h unsurlarına maletmekte devam ve inkişaf bulabilir. Bir rejimin canlılığını menfi'lere değil, mus bet'lere bakarak muhakeme edinız.| Bütün mukavemetler sinmiş- olsa bile, kendi kuvvetlerini - yaratmı: yan, tensik etmiyen, şuurlandır. Mmıyan inkılâb iktidarlarının sonu eği bilinmez. Yı vet kaynağını, terbiyesini sizin ve- receğiniz gençlikle, saf halk ma- yasından gayri nerede arıyacaksı- nız? Arkanızdan gelen nesilleri nasıl yetiştirdinizse, en geç bir asrın dörtte biri içinde, memleke- tin talii öyle taayyün edecektir. Politika terbiyesi esastır: 'tün mesleklerin ilk fazileti bu ter- biyeyi almış olmaktır. Bir mühen- veya bir mimarın yahut bir demnın anayasa prensiplerini etmek kendi vazifeleri olma- dığı hakkındaki iddialarını yalnız reddetmekle kalmayınız, asla af- fetmeyiniz. İşte bu politika terbiyesinin hakiki ocakları olarak Halkevleri. 'nin artmasını ve kuvvetlenmesini istiyoruz. Bütün meslek gençleri, hepsi, onların çatısı altında, inkı: lâb politikası terbiyesine, en aşağı, meslek bilgileri kadar ehemiyet vererek, ve gene © çatı altında, kendilerini halk hizmetlerine vak- federek, cumhuriyet vatandaşlığı vazifelerini yapmış olurlar: Diğer tekmil vazifeler bundan sonra ge- lir; yahut bununla kıymetlenir. Bizi inkâr eden cihana karşı bü- Yük bir dava peşindeyiz: her başa- Tımız, milli gururu yükselten bir zafer hükmündedir. Fakat en bü- yük zaferimizin bu memlekette inkılâbr ve onun müesseselerini yerleştirmek, durlaştırmak, vicdan ve tefekkür hürriyetini müdafaa etmek olduğunu unutmiyalım. Bu yolda el ve işbirliği. etmemizi mümkün kılan Halkevlerini seve- Tim ve kuvvetlendirelim. | Adisababada Habeşistan Umumi Vatisi Mareşal Graziani Bir hatırlatma Bütün - ricalarımıza - rağ- men, gazetemizde çıkan yazıları, bizden alındığını tasrih etmeden iktibasta devam eden arkadaşları- mıza Ulus'un ismini olsun zikretmeleri lüzumunu bir kere daha hatırlatırız. Habeşler bombalarla mareşal Grazianiye suikast yaptılar Graziani hatif, yanındakiler ağır surette yaralandılar Roma, 20 ÇA.A.) — Resmi italyan mahfilleri dün öğle zamanı Adisababa'- da yerliler tarafından el bombalariyle umumi vali mareşal Graziani'ye yapı- dan suikasdden dolayı büyük bir tees- sür duymaktadırlar. Suikasd neticesinde mareşal hafifçe yaralanmış, fakat general Liotta ile yer- İi eşraftan bir kaç kişi ve bunların ara- sında bulunan Kıptı kilisesi reisi başpa. pas Cyrille ağır surette yaralanmışlar. dir oma, 20 (ALA.) — Royter Ajan. #t bildiriyor Adisababadan gelen telgraflar san- söre tâbi tutulmakta olduğundan bu şehirde mareşal Grazlani'nin - hayatına karşı yapılan suikasd hakkında tafsilât alınamamıştır. Adisababa'da birçok kimselerin tev- kif edildiği zannedilmektedir. Tevkit edilenlerden birçoğu, yerliler üzerinde tesir bırakmak için tertib edilen ve hu- Susi merasimle açılan aleni davaya da- hil değildir. Cürümleri sabit - olanlar kurşu ileceklerdir Addis - Abeba sokaklarından birin. de Mareşal Grazianinin habeşler tara- fından atılan bombalarla hafif surette birkaç #âtırla öğleyin çıkan gazetelerin sayı» yaralandığı hakkındaki haber, falarının alt kısmında neşredilmiştir. Bu haber, italyanları hayrete düşür- müştür. Çünkü Ras Destanın kumanda- 4t altında yerliden maada bütün h: isyan eden - ufak bir kısım şlerin ital- yan rejimine alışmış oldukları zanne- dilmekte idi. Ja nasıl olup da Mareşala dikleri merak edilmektedir. Mütearrızların bommbalar yaklaşabil- General Liottanın yaraları ağırdır. n 31 Halkevi açılıyor Ankara Halk evi binası Halkevleri kuruluşunun 5 inci yıl dönümü Halkevlerinin sayısı bugün açılacaklarla beraber 167 yi buldu B. Şükrü Kaya Bugün Halkevleri kuruluşunun be- ginci yıldönümüdür. Memleketin sos- yal ve kültürel hayatında büyük mevkii olan Halkevlerinin bu yıldönümü An- karada olduğu gibi bütün memlekette de büyük törenle kutlanacaktır. İlk halkevlerinin 14 ü 1932 senesinin 19 şubatında açılmış ve bu mikdar ay- ı sene içinde 34 e çıkmıştır. 1933 de 21, 1934 de 25, 1935 de 23, 1936 da 33 '€v daha açılmış ve halkevlerinin sayısı 136 yı bulmuştur. — Bugün açılacak 31 evle halkevlerimiz 167 ye yükselecek- tir. Bugün Ankara halkevinde saat 15 de bir tören yapılacaktır. Törene Cum- hur başkanlığı orkestrasının - çalacağı dâl marşı ile başlanacaktır. B. Antonesko Belgratda Romen Diş Bakanı B. Antonesko Belgrad, 20 (A.A.) Yugoslavya Baş. bakanı Stoyadinoviç ile Romanya Ha- riciye Nazırı Antoncsko — Atina'dan dönmüşlerdir. Antonesko burada 24 sa- (Sonu 3. üncü sayfada) Halkevinde bir söylev verecek Halkevlerinin 9 şubesini gösteren işaret Dil, Edebiyat ve Tatrih Ar - Temsil - Halk dersane- leri - ve kursalar - Kitablar ve yayın - köycülük - Müze ve sergi - sosyal yardım - Spor Bundan sonra İç bakanı ve Cumhu- riyet Halk Partisi genel sekreteri B. Şükrü Kaya tarafından bir konferans verilecektir. B. Şükrü Kaya dün akşam- ki ekipresle İstanbuldan Ankaraya ha. reket etmiştir. Bundan sonra B. Nafi Kansu Halkevlerinin çalışmalarına dair bir izah nutku verecektir. B. Beheçt Kemal Halkevi çocuğu söyliye- cek ve konserler verilecektir Konseri Y. Sururinin yazdığı ve Sadettin Eren, Avni Uzlar'ın oynattığı Karanlıktan ay- dınlığa isimli bir perdelik kukla takib edecktir. Kukladan sonra gene konser 've milli musiki ve karagöz vardır. Tezadlar Sırt ve sırık hamallığının kaldırıl. ması hakkındaki emir üzerine İstanbul gözetelerinden biri sırık ve sırt hamal. Jarının fikrini sormuştur. Bunlar, hiç güphesiz, İstanbulda her türlü şartların Sırt ve sirık hamallığını zaruri kılmake ta olduğunu söylemişlerdir. Ankara'da ise muharrirler, sırt ve sırık bamallar tının fikrini soracakları yerde, vali sırt ve sıtık hamallığını kaldırrvermiştir. Anyı arkadaşımızda bu havadisin ya- mında belediyenin İstanbulda — eşekle nakliyatr menedeceği havadisi - vardır. Acaba niçin? Eşeğe daha fazla mı acıyo- ruz? Yoksa eşekler, yoldan gelip ge- çenleri sırıklardan — daha fazla mı rae hatsız ediyorlar? Veya yüklü bir eşe ğin manzarası, sırtında kulübe büyük. İüğü eşya taşıyan İnsan manzarasından daha mi çirkindir? Aynı sayfada üçüncü bir haber bi ze bildiriliyor ki bundan sonra - İstane bul mezbahasında kesilen hayvanlar e- dektrikle şişirilecekmiş! Bir tarafta' kesilip elektrikle şişiri len, diğer tarafta insana yükletilip kur. ban edilmek üzere evlere taşınan ko- yun! İntikal zamanlarının tabil tezade larıt - Fatay