21 Şubat 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

21 Şubat 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

Malaga'ya giden Royter ajansının bir muhabiri orada şahid oldı öyle anlatıyor : Elceziredeki askeri makamlardan müsaade aldıktan sonra Malstaya letim ve içharbın burada yaptığı bür a ribleri gördüm. Şehrin ana Gadderi olan (Celle Larios) hemen Hemen yok olmuştur. Binaların çoğu bir harabe yığını. haline gelmiştir. Onda Birinden fazlası yıkılmış: "Zarar 20 milyon ingiliz lirası tahı bi ellmektedir. Tek bir lekanta, ee Te sineme, mağaza ve hiç bir manas bir kalmamıştır. Kiliseyi gezdim. Tab. Teler, heykeller, hepsi kırılmış, yakı Mar. Yalnız mihrab kumu ile orğ sağ lam duruyor. Kilisenin parası, altı ay- be. dilmiş. Bunların arasında düzüneler- le çiçek hastalığı vakaları başgöster- miş. Ölenlerin sayısı pek çok. Mahalli ticaret tamamen durmuş. Altı aydan- beri iaşe sıkıntısı devam ediyormuş. Şehrin masyonalistler tarafından / iş- galine tekaddüm eden hafta içinde halk ekmeksiz kalmış.İngiltere, Ame- rika ve Almanya konsoloshaneleri ol- dukça zarar görmüşler. Fakat Fran- bir #a ve İtalya konsoloshanelerine gey olmamış.. Dönüşte, yol üzerr masyonalistlerden kaçmış ve — şimdi Malagaya avdet eden 5.000 den fazla aile gördüm. Çocuklarını kucakların- da taşıyan kadınlar bayılıyorlardı. Bombardımandan tamamen harab ol- muş yüzden fazla otomobil, kamyon saydım. Yolun üstü at, katır ve kö pek cesedlerinden taşıyordu. Ricat stlerin dinamitle at- lerin mühendis - esnasında komür tıkları 10 köprü leri tarafından hemen tamir edilmiş. Limanda âsilerin 3 harb gemisi de - mirli.. da 6 tayyare var. Şehir faşistlerden karlist- lerden, lejyonerlerden alman ve ital yartardan mürekkeb 20 bin kişilik Bir kuvvetin elinde... Burada söylen - diğine göre Almeyranın gelecek haf- ta zabte muhakkak... (Le Tan'dan) Tayyare meydanında Resmi gazete hakkında| yanlış bir haber Ankara, 20 (A.A.) — Başvekâletten: Resmi gazetenin, devletin resmi di. Ji olan türkçeden maada ecnebi lisan- larda da çıkarılacağı hakkında bazı ga- zetelerde tesadüf olunan yazılar hiç bir esasa istinad etmemektedir. Keyfiyetin tekzibine Anadolu Ajansı mezundur. Yunan kıralı adalara gitti Atina, 20 (A.A.) — Kıral sakız, mi- dilli ve sisam adalarını ziyaret için A. ile hareket etmiştir. Alı- imata göre adalılar hararetli bir kabul merasimi hazırlmaktadırlar, Filistinde çıkan Hâdiseler Kudüs, 20 (A.A.) — Dün Tiberias" da çıkan hâdiseler esnasında 30 arab, Müsevi ve 2 ingiliz polis memuru yara- Tanmıştır. T * verof zirhim Mısırın Milletler Cemiyetine g.rmesi Cenevre, 20 ÇALA.) — Kahiredeki Ângiliz sefirinin Mısır hükümetine, Mi Sır'ın milletler cemiyetine kabulü hak, kındaki talebini cemiyetin bürosuna tev. di etmeğe davet etmi şolduğunu ingi- liz hariciye nezareti milletler cemiyeti #ekreterliğine bildirmiştir. Şiddetli bir | hava harbi oldu Madrid, 20 (A.A.) — Hükümet kuv- vetlerinin, biribiri arkasından yapılan müteaddid baskınlar neticesinde damana kadar sokulan âsileci geri püs- kürtmeğe muvaffak oldukları / söylen- mektedir. Maromosa ve Tajuna mıntakalarında görülen askeri hareketlerden yakında yeni bir taarruza başlıyacak- Vaci- âsilerin Hükümet kuvvetleri Corogne yolu- 'na hâkim bulunan El Slantio sırtlarını işgal etmektedirler. Enternasyonal - yardım — heyetleri, ehrin iaşesi için 430 ton erzak gönder- mişlerdir. Bunlardan bir kısmı gelmiş- Âsilerin mühimmat depoları imha edildi Madrid, 20 (A.A.) — Hükümet kı- taları Las Razaz mıntakasında — ilerle- meğe devam etmektedirler. Bu kıtalar imdeki kasabaya — yaklaşmışlar Jarama mıntakasında nisbi bir sü- kün hüküm sürmektedir. Hükümet tay- Hava muharebeleri Avila, 20 (A.A.) — Havas Ajansı- nn muhabiri B. Georges Botto, dün heyecanlı iki hava muharebesine şahid olmuştur. Sabahleyin 40 tane kadar av- ı tayyaresi, 4.000 metrelik bir yüksek- likte 9 hükümet tayyaresiyle çarpışa- ak yarım saatten az bir müddet zarfın- da bunları alevler içinde yere - düşür. müştür. Öğleden sonra 20 kadar tayyare, tekrar havada muharebeye tutuşmuş ve bir âsi tayyaresi bir dakikadan az bir müddet zarfında iki hükümetçi tayya- resini yere düşürmeğe muvaffak - ol- muştur. İtalya'dan zehirli gaz Paris, 20 (A.A.) — Petit Parislen ga- zetesine akseden bir şayiaya göre Fran- ko kuvvetlerinin zaferini tacil için bazı italyanlar İspanya'ya mühim mikdarda zehirli gaz göndermişlerdir. Franko'nun - tebli Salamanka, 20 (A.A.) — Franko u- mumi karargâhının tebliği Beşinci fırka cephesi, — kıtaatımız, Calamoşa mıntakasında, Ternel ile Sa- Yagosa arasında Tivel mevkiini işgal etmiş ve düşmanın Becho'ya karşı yapt kürtmüştür. Huerta civarında bir bücumu püse Sekizinci fırka cephesi, Leon cep- hesine karşr — düşmanın bir taarruzu tardolunmuştur. Düşman Robla - civa- rında da bir taarruzda bulunmuş ise de bu da t me meydanında 23 ölü terketmiştir. Madrid mıntakasında: düşmanın A- tavaca civarında yaptığı bir taarruz ha. reketi püskürtülmüştür. Düşman zaylata uğramıştır. 'dedilmiştir. Düşman müsade- Sierra Nevadenin cenub yamaçların. da düşmanın müstahkem mevzileri tah- olunmuştur. Düşman 105 ölü ve yüz de esir vermiştir. Halkı teslim olmağa davet ediyorlar Teneriffe, 20 (A.A.) — Geçen gece mahalli radiyo ile aşağıdaki tebliğ ve- rilmişti: #Asi tayyareleri dün Almeria — şeh- Finin üzerinde uçmuşlar ve bombardı- mana maruz kalmamak için halkı tes- lim olmağa davet etmişlerdir, Berlin ve Roma elçileri Salamanka, 20 (A.A.) — General Franko, Berlin ve Roma'daki elçilikle- rini büyük elçiliğe tahvil etmiştir. ULUS Malaga bombardımanının, bombardıma, Madrid önünde hükümetçiler âsilerin bir çok hücumlarını püskürttüler £ n yapan bir âsi gemisinden görünüşü İspanya sahilleri nasıl kordon altına alınacak? Londra, 20 (A.A.) — Karışmazlık komitesi tarafından neşredilen - tebliğ- de deniyor. tesbit etmiş ve umumi. yetle karışmazlık paktına iştirak eden diğer devletlerin de aynı tedbirleri al. makta olduklarından haberdar edilmiş. tir, Komite başkanı portekizde - tatbi olunacak rejim hakkında bu hükümet. lesingiltere arasında süren müzakere- lerde ilerleme görüldüğünü ve elde edi lecek anlaşmanın pek yakında komiteye bildirileceğini söylemeşitr. Portekiz'in cevabı Lizbon, 20 (A.A.) — Hariciye ne. zaretinden yapılan bir tebliğde deniyor kit İspanya sahillerinin kontrolüne ald plâna karşı portekizin aldığı” vaziyet hakkında her hangi anlaşmazlığa karşı koymak için şurasını kaydetmek icab eder ki, portekizin kendi topraklarında hiç bir enternasyonal kontrolü — kabul etmiyeceği yolundaki hattı hareketini asla değiştirmiş değildir. İspanya ha. diseleri üzerine hasıl olan beynelmilel vaziyetten katiyen mesul olmamasına rağmen Portekiz karışmazlık muahede- sini tatbik için tedbirler almak lüzumunu teslim eder. Birçok dost devletler Por- tekizden bu hususta kendilerine müza- haret gösterilmesi etmişlerdir. Portekiz hükümeti gönüllü toplanması hakkındaki teahhütlerini tamamiyle ifa ettiğini tesbit işin Portekize görmenler gönderilmesini Yngiltereye teklif etmiş- tir. Bu hususta herhangi bir yanlışlığa mahal kalmamak üzere ingiliz görmenle- rinin yapacağı iş kontrol plânında derpiş edilenin aynı olmadığı gibi enternas. yonal bir teşekkülün mümessileri ola. Tak da telâkki edilemezler. Eğer porte. kiz karışmazlık komitesindeki mevcı diyetinin bu komitede ittifak arâ husu. Tüne mani olduğunu görmüşse derhal bu komiteden çekilecektir. Gönüllü meselesi ve Portekiz Lizbon, 20 (A.A.)— Portekiz hükü- meti ispanyaya portekiz tabalarının gö- nüllü olarak gitmesini menetmiştir. İs. panyada her hangi tarafa aid olursa ol sun bulunan portekiz gönüllüleri bir ay içinde dönmeye mecburdurlar. Belçika ve gönüllü meselesi Brüksel, 20 (A.A.) — Hükümet alâ. kadar nazırları ispanya için gönüllü top lamağı ve sevketmeği yasak eden bir ka 'nun lüyihası hazırlmağa memur etmiştir. Bu lâyihalar, haz 'andıktan sonra mec lisin tasdikine arzedilecektir .Zanne. dildiğine göre belçika projesi, bu hu- sustaki fransız kararnamelerinden müle hem olcaktır. Fransız gönüllüleri Paris, 20 (A.A.) — Matin gazetesine göre valansiya hükümeti orada bulunan 240 fransız gönüllüsünün fransaya av. detine mani olmuştur. Fransız hükmeti makamatı nezdinde şiddetli bir teşeb. büs yapmıştır. İspanyol marksistlerinin fransa - ispanyol hududunun kapanması için ve ı bunların avdetini temin için valansiya rilen son mühletten istifade etmek ar. zusiyle bugün büyük bir faaliyet gös. termektedirler. Dün akşam saat 21 den içlerinde bir çok teknikçiler bu- lunan 80 gönüllüden mürekkeb bir ka. file, Paristeki austerlitz istasyonundan Peruinyan istikametine hareket etmiş. lerdir. Vagonların bölmeleri trene bin. miş olan gönüllülerle dolmuş idi. Şimdi. 'ye kadar tatbik edilen usullerin hilâfı- 'na olarak, gönüllüler büyük bir sükünet içinde hareket etmişlerdir. Sovyetlerin kontrolu ve Fransa Paris, 20(A.A.) — Sovyetler birli- in ispanya sahillerini kontrol plânı çerçevesi içinde fas sahillerinden bir kısmının kontrolunun da ken rilmesi hakkındaki isteğinden bahse. den matin gazetesi, fransanın bunu kat. iyen reddetmes dâzim geldiğini yaz. maktadır. Bu gözete, sövyet ” donanmasının fransız üssübahrilerinden bir kısmın- dan istifade etmesi hakkındaki talebin de reddi lâzım geldiğini yoksa kısa bir. müddet içinde buraların komünist pro. ilâve pagandası ocağı haline geleceğini etmektedir. Kordon nasıl yapılacak? Londra, 20 (A A.) — İngiliz gazete- deri, İspanya sahillerinin kontrolu plâ- nt hakkkında tafsilât vermeye — başla» mışlardır. Morning Post diyor ki: “İngiliz ve Portekiz filoları Gaskon- ya körferini, fransız ve sovyet filoları İspanyanın şimali garbi sahillerini, in- giliz, fransız ve portekiz filolar sahillerini ve alman italyan filoları da şark sahillerini kontrol edeceklerdir. cenub Yugoslavya ve Almanya Belgrad, 20 (A.A.) — kamoyu faşizme meyleden ve a man ta- Yugoslavya raftarı olan zbor partisi vasıtasiyle al- manyanın iktisadı hulul teşebbüsleri hakkında politika gazetesi - tarafından yapılan ifşaatı dikkatle takib etmekte- dir. Zbor partisinin ikinci reisi B. Kor- eniteh, 30 birinci kânun 1936 da Zag- rebde “Çek birliği,, isminde bir cemiyet tesis etmişti. Bu cemiyetin gayesi yer- Ti sermaye ile Almanya ile Yugoslavya arasında iktisadi mübadeleler temin et. Hokey dünya şampiyonluğu Londra, 20 (A.A.) — Hokey dünya şampiyonluğu için yapı'an maçların ne- ticesi şudur; Polonya Fransa'ya 7 - 1, İngiltere, Romanya'ya 11 - 0 ve Kana- da İsveç'e 9 - 0 galib gelmiştir. 21-2.1937 —a YİE İT Tersanemiz CUMHURİYET'te / Abidin - Daver İstanbul tersanesinin tarihini hatırlata. rak, Halicin tarihin her devrinde gemi inşaati için ideal bir yer telâkki edilmiş olduğunu, burada / imparatorluk zamaz 'nında bile zırhlılar inşa edildiğini anlar tiyor ve şimdi sönük bir vaziyette bu- lunan tersanenin ihyasından memleke- tin büyük istifadeler temin edeceğini — Haliçte ve İstanbulda yeni bir hayat uyanacak, iş hacmi büyüyecek- dir. 2 — Ecmabi tezgâhlarına ısmarladı. ımız vapurlar için harice vereceğimiz Para veya mal azalacaktır. 3 — Memlekette yeni bir endüstri kurulmuş olacaktır. 4 — Mill memleketin imüdafan - bakımından artar 'amai harb kudreti 'usta ve mühendisler yetişecekt 6 — İnşaatta çalışan müesseselerin vergilerden - hazine istifade 'ORTA TAHSİL MESELESİ KURUN'da, li 've orta mektebler. 'da Agâh Sırrı Levend, bugünkü nizam- ların muallimden mürebbilik vasfını al- “mış olduğunu, ve mekteb idarelerini müş- kilât içinde bıraktığını iddia ederek, kali- tesiz fazla talebe - yerine iyi yetişecek 'az talebe ile iktifa edilmesi lehinde bu- lunuyor, ve bunun için de ilk mekteb- derden çıkanların orta mektebe imtihan- İa ve seçime tabi tutularak alınmaları lüzumunu ileri sürüyor. ÖLÜLERE SAYGI TAN'ın günün meseleleri sütunun. da, büyük ölülere nasıl saygı gösterik mesi lâzım geldiği üzerinde kon”şan muharrir, Sovyetler birliğinin Puşkin'- hatırasını anmak için ne kadar geniş ölçüde işe girişmiş olduğumu anlatı. yor, bizde böyle hatırlayışların iki ga- 'zete makalesine münhasir kalmasından şikâyet ediyor. ÇİÇEK SON POSTA'da Muhiddin Birgen, cenaze ve düğünlere çelenk göndermek âdetinin kaldırılması lehinde yapılmak- ta olan neşriyata cevab veriyor, hayatı. mızın ne kadar yeknasak, süs sız olduğunu hatırlatarak, SIRT HAMALLIĞI CUMHURİYET'te sirt hamallığının kaldırılması için İstanbulda yapılmakta olan tetkikleri mevzuu bahis eden Abi- din Daver, hamallar cemiyetinin ileri sürdüğü itirazları kaydediyor, İstanbul- da bir çok yerlerde — sırttan başka bir vasıta ile eşya taşımanın imkânsızlığı n hatırlatıyor ve diyor ki: “— Mesele yi ciddiyetle tetkik etmek ve insan sır. t yerine onun / yaptığı işi” yapabilecek yasıtalar ve üsüller bulmak - lâzımdır. Yoksa hamallar işsiz, halk da hamalsız kalır ve bir nakil buhranı ile karşılaşı- B. Antonesko Belgratda (Başı 1 incide) at kalacaktır. ? Stoyadinoviç, Atina konferansı ne- ticelerinden büyük bir memnuniyet Böstermiş ve Antonesko da antant memleketleri arasındaki ahenkli teşriki likten sonra mün- mesaiyi tebarüz ettir hasıran Yugoslavya ile Romanyayı alâ- kadar eden meseleler hakkında Stoya- dinoviç ile konuşmalarına devam ede- ceğini ilâve eylemiştir. Dük dö Vindsor için hususi tayyare meydanı Viyana, 20 (A.A.) — Halen Enzes- fels şatosunun civarında Windsor düka- 4t için hususi bir tayyare meydanı inşa- t için çalışılmaktadır. Bundan, dükün 'uzun müddet Avusturyada kalacağı ne- ticesi çıkarılmaktadır.