March 3, 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

March 3, 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

B i M V N CaÇ ÇAU D » şarı Nicoloudis söylüyor. Bu nutukta K ULUS 3.3-1937 —— 2 Atina Mektupları: 4 .w Balkan basın birliği konferansı açılırken Atina, — Balkan Basın birliği ikin- ci konferansı bugün on ikiyi biraz geçe Atina akademisinin büyük merasim sa- lonunda açıldı. Merasimde S. M. Kral Georges Hazretlerini Ceneral Strim- ber, antant devletlerini Ceneral Metak- sas, M. Stoyadinoviç, M. Antonesco, Dr. Tevfik Rüştü Aras, Atina ilim ve sanat muhitini de, Akademi Umumi Kâtibi Prof. Oeconomou ile Atina ü- niversitesi Rektörü Papamichail, pro- fesörler, muharriler, gazeteciler tem- sil ettiler. Orta büyük riyaset masasında sağ- dan sıra ile Vedad Tör, Papadakis, Ni- coloudis, Necsesti, Sokiç, masanın sa- ğındaki ikirtci koltukta ve M. Stoya- dinoviç ile Ceneral M>aksas arasında da mümtaz sefiremiz Salihe Ruşen Eş- ref Ünaydın oturuyor. Salonun ciddi, ağır ve çok samimi bir havası var. Şimdiye kadar gazeteci olarak mem- leketimin iç ve dışında beynelmilel bir- kaç konferansta bulunmuş fakat bunla- rın hiç birinde - şimdikine benzer - hiç bir fevkalâde hissin hâkim tesiri altın- da kalmamıştım. Hayatımda ilk defa bugün, bir adammn rey ve karar salâhiye- ti ile, mesuliyetsiz bir adamın herhan- gi bir rey ve karara taraftar veya aleyh- tar olma hakkını büyük bir vuzuhla birbirinden ayırabildim. * Nutuklar başladı. Açış nutkunu Yu- nan Matbuat ve Turizm siyasi müste- benim çok mühim bulduğum üç nokta- dan biri, müttefik ve dost Elen milleti- nin büyük esere (BBB) verdiği yüksek kıymet, ikincisi, müttefik ve dost Bal- kan matbuatını müşterek davâda fay- dalı kılacak - ve dost memlekette 13 ha- ziran 1936 danberi tahakkuk eden - şart- ların vuzuh ve cesaretle tesbiti, üçün- cüsü de, dost memleketin milli tari- hinde 4 ağustos 1936 danberi inkişaf eden yeni devrin, Balkan antantı ide- olojisine göre izahı idi. Nutuk büyük bir dikkatle dinlendi ve alkışlarla bitti. Sonra Papadakis konferansa hastalığından dolayı iştirâk edemiyen Ethnos gazetesi sahibi ve (BBB) Elen Milli Komitesi Reisi Ni- <colopoulosun bir mektubunu okudu. Ve bu dakikadan itibaren aynı zamanda (BBB) Elen Milli Komitesi İkinci Re- isi olan Papadakis . oldu. Açılış celsesinde konferansın verdi- ği üç karar şunlardır: 1 — Balkan antantı devletleri konferansın reisi reis- leriyle, 2 — Balkan antantı hükümet reislerine (BBB) liğinin tazimleri bil- dirilecek, 3 — Balkan konseyi reisi M. Stoyadinoviç ile koney azâları Ceneral Metaksas, Dr. Tevfik Rüştü Aras, M. “Antoneskodan ve Elen Matbuat ve Tu- Tizm siyasi müsteşarı M. Nicoloudis - den konferansın fahri reisliğini kabul etmeleri rica edilecek. Kararlardan sonra gene nutuklar başladı. Murahhas heyet şefleri harf sı- rasiyle konuşmağa başladılar. Bu nu- tuklar da fevkalâde güzeldi. Nutukla- rın sırasiyle hepsinde birinci plânda Balkan antantının, antanta dahil mem- leketlere yıllardanberi kazandırdıkla- rından bahsediliyor, ananevi Elen mi- safirperverliğine teşekkür ediliyor, son- ra (BBB) liğinin müşterek Balkanlar Sulhu ve teşriki mesaisi idealine yapa- cağı hizmetler ve yardımlar izah edili- yordu. Burada bir noktaya dikkat ettim; dinleyiciler, seviyesi ne olursa olsun, kalabalrk karşısında söylenen nutuklar- dan hatırda merak ve alâkayı en çok tahrik edeni kalıyor. Meselâ; Tör nut- kunda Balkan milletleri dostluğunu, gebelik ıstırabı çeken ananın çocuk sev:. gisiyle anlatmıştı. Konferanstaki arka- daşlarım günlerce nutkun bu parı nın tesiri altında kaldılar, Fazla yi leri veya fazla içki ile midelerini boz- dukları zaman koca elleriyle karınları- nı oğuşturuyorlar, gebelik — ıstırabını < mide bozukluğu ile karıştırıyorlar, ara- da münasebetler buluyorlar, tekrar nut- ku ve Balkan milletlerinin ıstırabından doğan, Balkan milletleri dostluğunu konuşuyorlardı. "Gene bugün Sokiç nutkunda bize, büyük devlet adamı Ceneral Metaksa- sın siyasi hayatını anlattı. Bir devlet adamı ki; bütün siyasi faaliyetlerini büyük bir cesaret ve sebatla memleketi- nin sulh içinde büyümesi davasına tah- sis etmiştir. Burada hepimiz; Yunanistanı umu- mi harb sonunda Küçük Asya macera- sına sürükliyen politika adamlar: ve diplomatlar karşısındaki güzide idca! adamını hürmetle selamladık. C-nera! Metaksası sayın doktor Tevfik Rüştü Aras da beyanatlarından birinde; Av- rupanın sayılı devlet adamlarından bi- ri olarak anlatmıştı. Günler geçiyor, vakalar çoğalıyor, bitiyor, fakat bu küçük cümleler için- deki büyük intibalar sabit fikirler ha- linde nesillerin hattâ ahlâkı oluyor. Neşet Halil ATAY Istanbulda sırt hamallığı İstanbul, (Telefonla) — Hamalların sırtla yük taşımalarını men için tedbir- ler arıyan komisyon işini bitirdi. Ha- zırlanan raporda nakil vasıtalarının iş- liyebileceği her yerde sırt hamallığı mennedilmiştir. Dr. Nimet Varşova Üniversitesine Profesör oldu | İstanbul, (Telefonlay — — İstanbul Üniversitesi; tarih doçenti Doktor B. £Nimet Vorşova üniversitesinin Bizans / tarihi profesörlüğüne tayin edilmiştir. İzmir fuarı için kolaylıklar İzmir, 2 (A.A.) — Lloyd Triestino, Martima İtaliana ve Sitmar vapur kum- panyalarının vapurlariyle enternasyo- mal İzmir fuarı münasebetiyle Akdeniz we Karadeniz limanlarından İzmire ge- Çocuk esirgeme| Millâ küme maçları içi kurumunun yardımları Çocuk Esirgeme Kurumu genel merkezi tarafından 15-2-1937 tarihin- den 1-3-1937 tarihine kadar 2517 çocu- ğa yardım edilmiştir. Bunlardan 165 hasta çocuk ve anne genel merkezin. polikinliklerinde ba- kılmış ve tedavi edilmiştir. Ayııca diş bakım evinde de 206 ço- cuğun dişleri bakılmış ve tedavi edilmiş tir. 1560 çocuk ve anne genel merkezin banyolarından istifade etmiştir. Süt damlasından her gün 98 çocu- ğa süt verilmiş ve 15 günde yekün ola- rak 784 kilo bedava süt dağıtılmıştır. İlk okullardaki zayif çocuklar için genel merkezde açılan aşhaneden her gün 476 çocuğa sıcak etli öğle yemeği verilmiştir. 'Yardım için genel merkeze baş vu- ran 12 yoksul çocuğa para yardımı ya- pılmıştır. Maden tedkik Enstitüsünün ÂAvrupaya Göndereceği talebeler Maden tetkik ve arama enstitüsü- nün tahsil görmek üzere Avrupa'ya yol- lıyacağı talebeler için açılan imtihan dün İktisad vekâleti konferans salonun- da yapılmıştır. Be'ediye poliklinikle- rinde tedavi şekli İstanbul, (Telefonla) — Belediye- nin Polikliniklerinde tedavi görecek hastaların tediye kabiliyetinde olanlar- dan yirmi kuruş ücret alınması hakkım- da bir teklif hazırladığı haber veril- mektedir. Teklif kabul edilirse gelir, yeni poliklinikler inşası işine tahsis e- dilecektir. Küçük san'atlar için tedkikler İktisad yekâletinin; hazırladığı kita- ba metereyl 6lmak üzöre İstanbuldaki küçük sanatkârların son 25 senelik mes- leki inkişafları hakkında tetkikler ya- pılmaktadır. Orman kanununun tatbik şekilleri Orman umum müdür vekili B. Fah- rinin reisliğinde orman şube müdürleri- nin ve mütehassısların iştirakiyle top- görüşmeler başladı Şehirler arası maçlar Ankara stadında yapılacak Dünkü sayımızda da haber verdiğimiz gibi Ankaradan iki, İzmir- den iki ve İstanbuldan dört kulübün iştirâkiyle yapılması kara:. — 1- rılmış olan milli küme maçları hak kında görüşülmek üzere dâvet edil- miş olan İstanbul ve İzmir futbol a janlarının da huzuriyle, dün, Türk Spor Kurumu Asbaşkanı B. Halid yapılmıştır. Milli kümeye Ankaradan An- kara Gücü ve Gençler Birliği, İs- tanbuldan Fenerbahçe, Galatasa- ray, Güneş ve Beşiktaş, İzmirden Altay ve Karşıyaka. Dünkü toplantıda maçların yapılış tarzı hakkında kura çekilmiştir. İlk maçlar, şehirlerin kendi kulübleri ara- sında olacaktır. Bundan sonra şehirler- arası maçlar başlıyacak ve bunlar An- karada yapılacaktır. Maçlar 14 martta başlıyacak ve 9 temmuzda bitecektir. Maçlar için her mıntaka namzed 0- larak birkaç hakem göstermiştir. Fede- rasyon bunların arasından istediğini seçecektir. Dünkü konuşmalarda bu maçların muntazam olmasını temin için gereken inzıbati tedbirlerin alınması üzerinde kati bir anlaşmaya varılmıştır. Maçlardan birinci ve ikinci gelene bi- rer kupa verilecektir. Ayrıca milli kü- me birincileri için bir şild konulmuş- tur ki ,bu şild birinciler arasında dev- redilecek ve her birincinin ismi üzeri- ne yazılacaktır. Dünkü konuşmaların esasını, maçla- rın varidat ve masrafların dağıtış şek- li teşkil etmiştir. Konuşmalara bugün de devam edilecektir. Kati kararların bugünkü toplantıda alınması kuvvetli bir ihtimal içindedir. Boks maçları Ankara Boks Kulübü başkanlığından: 21 mart 1937 pazar günü saat (14) de Şehir bahçesi kışlık salonunda ku- lübümüz tarfından Ankara boksörleri arasında beş siklet üzerine yapılacaktır. Maçlara girmek arzusunda bulunan ku- lüp mensubu amatörlerin (5) cuma (8) pazar (10) çarşamba günleri saat (7) den (8) e kadar kayıt muamelelerini yaptır- mak üzere musabakaların yapılacağı Şehir Bahçesinde bulunacak olan ku- lübi umumi kâtibine müracaat et- melerini rica ve ilân ederiz. Bari radyosunun Türkiye gecesi Bari radyosu bu ayın dördüncü per- de 50 tenzilât yapılacağı İstanbul uraum | lanan bir komisyon dün orman kanunu- " şembe günü Türkiye ile 19,50 de Necil acenteliğinden fuar komitesine - bildi- 1 nun tatbik şekilleri etrafında geç va- | Kâzımın piyano ve fülüt için hazırladı- Tilmiştir. kitlere kadar uğraşmıştır. ğt Sonatı neşredecektir. ——— A LAT T Bür havanın Servet “Güzel Mavi Tu- Amerikada en —— ” — ——— ı na” yı kim bilmez? Her dinliyeni neşeli vezni ile perili ve çiçekli bir âleme doğru sürükleyip götüren bu hafif ve zarif havanın yet- mişinci yıldönümü, bugünlerde Viyana- da kutlanmıştır ve bestecisi Johan St- rauss'un heykeli kendisinin hayranları tarafından çelenklerle donatılmıştır. Yetmiş yıl önce, yani Avusturya - Macaristan imparatorluğu ve Almanya muharebesi sonunda ve o senenin kar- navalında çıkan bu ince vals hâlâ ihti- yarlamamıştır. Ayda'yı, Faust'u, Madam Bötterflay'ı ve benzerleri operaları da hatırlayınız. Sonra, musikide ne gibi yeni eserler var- dır, bunları dü Acaba, musiki parçaları sevilmek ve tutulmak için, şarab gibi, lâzımdır? eskimek mi Sinema yıldızları lk_i sinema yıldızı arasında bir madan : konuş- — Kocanız yeni bir kostüm almış. — Hayır. — Fakat ben bir değişiklik farke« der gibi oluyorum, — Haklısınız. Yeni kocamı size ta- nıtmağı unutmuştum ! Sulh masası Bir fransız gazetesi şunu nakledi- yor: “Seyyahlara Versay sarayını g-z- diren bir kılâvuz, üzerinde 1918 sul- hunun imzalanmış olduğu masayı gös- tererek: “Dünya harbine nihayet sulh muahedesi bu masanın üzerinde veren imzalanmış ve muahededen de geri- ye kala kala bu masa kalmıştır.,, de- miş. Gazete, hikâyeye ilâve olarak şu- nu teklif ediyor: “Bu söz o kadar doğ- rudur ki, masanın bir köşesine hak edilecek olsa bizden sonraki nesille- re belki Versay muahedesini hatırla- tacak tek vesika halinde kalır.,, Sular altındkai Misisipi vadisi Bir amerikan âlimi, Misisipi nehri vâdisinin bir zamanlar, baştan başa sular altında bulunduğunu iddia et- mişti. —Amerika'daki son — tufandan sonra bir amerikan —muharriri, bu iddiayı hatırlryarak, o jeolojik devir- leri göz önüne getirebilmek için uzun boylu düşünmeğe lüzum olmadığını söylemektedir. Muharrir, «Pencere- nizi açıp bakabilirsiniz» diyor. fazla servet sahibi olanların bir istetisliği neşredilmiştir Fakat bu istatistiği hazırlıyan Bayan Anna Rochester servetin yanına nüfuzu dâ eklemiştir. Zira, istatistikçiye göre servet, nüfuzla takviye edilmedikçe ha- kiki servet demek değildir. Meselâ Mor- gan ailesi en zengin aile olduğu halde bu istatistikte baştaki Rockefeller'den sonra gelmektedir. Ford ise, kendi oto- mobil fabrikaları üzerindeki nüfuzun- dan başka bir nüfuza malik olmadığın- dan en gerilerdedir. Rakam dışında kalan adı rwsıl vermeli? istatistiğe bu “On bir emir,, Belki biz de öfkedeyiz; fakat amerikan gazetelerinin de bu fikirde olması bizim yeşil aycıları fena halde sevin- direcektir: Otomobil kazalarında şo- förlerin içki kullanmaları büyük bir tesir yapmaktadır. O dereceye kadar ki, bakınız, A- merikada çıkan Portland, Evening Post gazetesi, bu mevzua dair, ne di- yor : “Eğer Musanm «on emir» i çıktığı zamanlarda şoförlerin sarhoşluğu diye bir mesele bulunsaydı, o zaman bu «on emir» muhakkak, «onbir emir» olurdu,. Bayrağın reisliğinde bir toplantı Türkkuşu tayyareleri İzmirde . İzmir, 2 (A.A.) — Dün saat 8.50 de Bursadan hareket eden Türkkuşu filo« su saat 11.30 da şehrimize gelmiş ve şe« hir üzerinde bir tur yaptıktan ve İzmie ri selamladıktan sonra Gaziemir tayya« re meydanına inmiştir. Türkkuşu filo- su iki motörlü tayyare ve bir G.9 plâ- nöründen ibarettir. Bu hafta içinde fi« lo tarafından büyük nsva gösterileri, paraşüt atlamaları yapılacağından — İz« mir hava kurumu şubesince hazırlıklar yapılmaktadır. KÜÇÜK İÇ HABERLERİ * İstanbul'da torik satın almaya italyanlarda geniş ölçüde iştirak etmel tedirler. İtaliyanlar dün 24 bin çift to- * İzmitten vâli ile B. Hüseyin Ca- hid Yalçın arasında açılan karşılıklı dâ- wanın geri bırakıldığı haber veriliyor. * İstanbulda dostluk kupası fina« li maçı pazar günü Beşiktaşla Güneş arasında yapılacaktır. ** İstanbul belediyesi Bakır köyüne de arteziyen kazılmasına ay başında başlryacaktır. Kaç kuyu açılacağı tet- kikler sonunda tesbit edilecektir. * Dün ingilizler İstanbul piyasa« sımdan biralık arpa satın almıya başla« mışlardır. * İstanbulda veya Bursada İktisad vekâletinin bir ipek şartlama müessese« &i kuracağı haber verilmektedir. >* Erzurum sihat ve içtimat muave« net müdürü Doktor B. Selim ikinci sı« nrf sihat ve içtimaf muavenet müdürlü« ğüne terfi ettirilmiştir. * Vakıflar umum müdürlüğünde açık müfettişliğe divanı muhasebat mü« rakib muavinlerinden B. Ali Rıza ta« yin olunmuştur. 3* Gümrük ve İnhisarlar vekâleti Bandırma gümrüğünü lağvetmiş ve ye« rine bir baş müdürlük ihdâs etmiştir. HAVA ı Havalar ısınmakta devam ediyor Meteoroloji enstitüsünden verilen ma- lümata göre dün şehrimizde hava öğle« ye kadar açık öğleden sonra kısmen bu- lutlu geçmiş ve hava taziyikinin düşme- si dolayısiyle akşam üzeri başlıyan rüz- gâr gece geç vakitlere kadar şiddetini gittikçe artırmak suretiyle devam etmiş- tir. Dün suhunet sıfırın üstünde 16 de« receye kadar yükselmiştir. Dün yurdda yalnız Karsa kar yağmış, diğer yerlerde hava umumiyetle bulutlu geçmiştir. Ha- va suhuneti evelki güne göre dün ce« nub Anadolusundan başka yerlerde ye« niden 1-3 derece arasında Dün en düşük suhunetler sıfırın altında olmak üzere Erzurumda 4, Karsta 5 de« recedir. En yüksek suhunetler sıfırm üstünde olmak üzere Yalova, İstanbul ve Bursada 19, Nazilli ve Akhisarda 20, İzmirde 21 derecedir. —<———————— Bir tashih Burhan Belgenin dünkü “Karagöz» başlıklı yazısındaki “Sosyal örgü,, “Sos- yal türkü,, şeklinde çıkmıştır. Tashih ederiz. ısınmıştır,