February 17, 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 7

February 17, 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 7
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

| Yazan: Ma Tiyatro bugün yaşamak için in mücade- mücadele, umumi olan Bütün Büyük â elitler li icra e yilaleonlur, leme adamlardı. Sha! kes. es- saadetle r doğmuş x Reinhardt Kemah a mn dönen Şerafettin, bir konuşma! arasında Ankara, Yozgat.. falan.. sayarken neden sesin Sevgiyle Heyet ? Tutulmamış gibisin; Köylerden bir Heine in gelirken bizimle sen ! asıl ısındı, bilse, Öpm ek hissi veriyor en genç bir alı ği nı kesiden Yirmn kü ven? ikremesinden : her genç bir arslan toprağa Si sade Orda her ey) a bile harikulâde Yıldırım eee nz e küç zertm Mimi ii ket Bir tek slm e enkei yeri olanıdır. ktör ve di riyle peyzajlar resmett Bunu mu düşündün ki ipek her yer, e m i tt, Onun eseri yaratıcının es€- Yok yere rm oluyorsun dünyanın rine en fazla e şi o mel ve e sihirli bi ir dünya yarattı Timur (Yıldırıma) tün İçekleriyle toprak, bütün fırtı- i ie leniz, güneş ışığı, ay ışığı, | biliriz. Ve ekseriya w ayr gay- — İsterse ibret alır insan bir karıncad. yıldızların ışığı, bütün dehşet etleriyle ri Lee bir hırsla ar: siri ve m Vakti il pri ında basılmış, döğüşmüştü, i ütü: ü uni e ateş ve İ bütün ruhlarla Terbiyemiz, şüphesiz cı Her Emleii el Ene a düm gâr. Ve bütün bunların arasında sanlar, tabiatleri arzın harikulâdeliği ni der : “İçinde geçenleri m ir ip ne ve en canlı realitelerine İn! sın 1” Bizi usandırı e ize Gözlerime ei duvarda bir Peren : eden insanlar, bütün ihtiraslariyle le amana hastalığı isteri ve ha- i insanlar, Shakespeare'in kudreti ni-| yatın e yağa çu boş hartketler bun- kalkardı, hayetsizdir, tasa e ei dan ileri ik bir de yem vardı; kadar geniştir. O ayni Ham-| Bu hal ln bile bozmuş ve onda Bu yemi alı; a istiyordu yakarı, Yet Yelki öp ve Po-İ mesleki icabr olması lizımgelen has- Ardına atmıştı ki yarıdan çok varı hep DİRİ sas ruhu öldürmüştür. e düştü ansızın. Ve bu çetin har: Müteselsil nesiller vel tatbik edilen Hz onlara | heyecanların ört defa tekrarlandı, tam di Ne yemden vaz geçince ne yar dike et: yalvar ve > A me Fakat ti- seyir- ci, Dez si zi — İd bir in- siyaktır. Seyirci ile aktörde müşte- bu da | tiği li in E hepsi birine ben. | m ei talim ederse, sonunda dur- cak ve işleyecek hiç bir m e yüz e Bi yn üzerinde birbi- ine benzeyen iki yaprak ese de, dünyada Lak mk surette benzeyen iki adam yok! m ee gündelik hayatın Ee sonunda, in: zivi Azmiyle ta tavanı buldu topal Köni Sargıları koparmış, yataktan fırlamışım; Bir baktım ki atımın gözlerinde bakışım; esiri çıktım yola.. O gün bugün > varlak yem dünya ve ben o karınca; Eserinde hayatı aksettirecek elan)rı sanar o hayatı yakından tanıma sı lüzu i Sanat ve hayat azı aşar Nabi ruz ki, sanatkâr, eserini yaratmak için, nin nevine göre, derece derece ken- karakterler gösterdiği kederiz. Şiir sübjektif hislerin, dülla şüncelerin tezahürüne en müsaid sa- e Sade muhayyeleye istinat e- t hisleri, bütün safiyeti içinde, Hi güzel bir şekle bürüye- rek söylemesini bilen bir şiir muvaf- fak olabilir. Halbuki romanda sal Re lüşüncelerine r bir istisna ol- tek bir şahsın münhasır iğ roman ni uğuna gör: ni Bt aha | ali en gelebilir. Çünkü resim çok daha e 5 gibi, çerçevesi | ve musiki, dü dini hissettirir. İders kitabr olacaktır. Fakat bunun ya- Tezhip gibi dekoratif sanat tarzla-| nında, hayattan uzak amak, et- Tı bir yana bırakılırsa, içinde içtimai | rafında yaşayan insanlara bir tetkik unsurun rol oynayış ine göre, mevzuu gibi bakmak, onların iç ve Sanatkârın hayat tecrübesi ve MO dış manzaralarını, bir fotoğraf ade- esi iy rol oynar) sesi a işley: — e i tesbit et- ir kalmaz. kk da lâzımdır. debiyatı ele alırsak, şiirle roma- ve tanımak pi yalnız nin ei hususta birbirinden gok ayrı bu hayatın bir nevi aynası olan roman ini derhal an sn — değil; ayni me © ve musiki gibi, di ya sika dn 2z alara sile bisi ümkünd Faka iz essam v ği kompozitör, hayatı daha iyi tanımakla, bundan e serinde nasıl istifade edecektir ? Su- ilk bakı: ik z bal araya girecek ve cemiyet hayatından bir parça aksettirilmek istenecektir. Kehdi hislerini i i Dia musikisi gib üni kom v un satma balk ve Me ve il kadar istifade ettiğine bildiği halde, başkaları hususiyet ve karakterleriyle anlatacak kadar iyi aa ii Yalnız romanda değil, resimde ve seli e yi e e ettiği romanda ek lip ln DE rm, hayyelesinl ve hislerinin mahsur Wi ve eml göşmi Deki ea dür. İşte bu çeşni, ancak bir sanatkâ- rn, mem) m halkiyle sıkı tes masi fuz edi- e de, umumiyetle anlaşıldığı ve kile İstendiği manada romanın ha- ndan, uhuna nü ind ir ve bütün biz köri gi şünün, tecrübesinin teşkil eder. i, her sanat şube- üühim âmili 1, hayatın al bir ya değiliz ve böyle ol yi icabeder, Aksi halde, bir süre mü birinin hareketini (o tekrarlama! Bununla beraber, tasvir ettiği en başka bir şey yapmamış olak -Jmak vaffak olamamış, yani, henüz ğe sebe ni çok ya- mayan, kından tanıması, onu, si kapalı) İ üzümde esini ülsere germek için e tet zn sin sanatkâr yakla düşmekten asla korkmama dar, ğ a k mi -İbahii u kork eri e gi ele ilham pm ünhasıran başkalarını | rind duğu büyük şehirlerimizin edebi eserlerini ierik ettiği zaman d alıd. ij İ: | tanımadığı dünyalara, salmak zemektedir! e lmayı şahsiyetleri ime in özü en saf ekl Akti le ço- cukla, EE "dezakr eder. Onların tip | kabiliyetleri eşsizdi, larını ya Ve orada değişmenin bütün hazları- nr, ihtirasın bütün gp e ün ve e r hakil Me alimlar Si aaini Se z izde nun yaratıcı harran ir geyler e için di anırlmaz bir ihtiyaç 8-|makla İki but ve dandır ki sanatta, hi bütün e mani Yağ yeniden ye ve e ilk gününden, eserimizi va işe e ve insanı -| Şimşek süratiyle bütü: isteyen bir öğretime karşı isyan ©- derler. Onları içinde boğmak istedik- leri tecrübeler: ek ei yaktur. dükl Ben tiyatronun id iğne iin yoğum Gedşliilerini ye e kendilerinde muhafaz e bu- iü deli ikle- rdi tır, |imtisal eder a her pi ru an 8-| ceye kadar oynamak için insanlardan dullar dar v ae ei sne giri a rim si Ein tiyatro en iyi an, O, 8 i yol açmaya şalıştığı meziyetler, mü- | kuvvi az Şen pin > ii lik Gi kelle fiyetler Mir geti ledi bir ikamet işte di r. İ$-İnat, bizi hayatın riyalarından kurta m en snr hür esin ser-|te memnun bir gole, çi pan rır, çünkü aktörün vazifesi, taklid kere aşkın $ < did idi penceresinden baş döndürücü| yapmak değil, kendini ortaya koy- vücudu | manzarayı seyreder; işte ciddi bir|maktır. Biz bugün, Okyanoslar öte- rmeilir AN alel memur biletleri yk Vi e a sinden lee ea iie ka, kine, | rine varılmıştır: Bir uz. ÖN e benze e bir yastığı otele rimiz çeker İl ar yim > k az- kya in bir el semi Aktör zaklıkları olup harekete gelir. tün bunlar ol ığı şık sayesinde, O ini Si pdr ruhunun, kendi ruhunun beyinle. ve adalemizi, kötü- dir? Tiyatro, ynam 8 i ün me İŞ Şi Model alınacak bi ya atıdırİmiş uçurumlarına eğilir ve orada ba- si a i gün işletiriz. Fakat ından ibaret oldu-| zi gözleri ve ağar wucizelerle dolu © > ile za li e işin yaz ön olduğu gi on a e e ir ek ğu şuuru hâkimdir; son dee ve larak me; rey ra Mek a ur, ve zamanla faaliyet * hassa: | diyetle yürütülen ve seyirci n matkâr ve sanat sını kaybeder. Bunu: raber, ma-İ| nız hazır bulu Reali haya asmda e e İk a dn şim almıştır ve ayaklarının her biri, hi anın kahkahanm içi boşalttı m rr bizi teselli ettiğini, bil det buhranmın bizi kurtardığını am — le elbirliği et oyun. Aktörde a aka e e, Ee e yi unuttuğu iddiası bir sal H sinemi ek zir- sre ie ile tutmuş bi e, ger- gin ve Sayer benin aki deri kanaati, onda en mahrem nılmıya: nin sıkı kala balığı iç tzisine sr yim e kn iter rici ve fizik değişmelere de ulaşa- bilir. Tep Zel insanlar muhayy iyle in zarasını eğiiserek a ve muhay- yele eseri bir mukadderat vesiylesiy- | lara Möpiünei ve Kğ u |bileceğini söyler ede kastetmekti adi edilebilir mi ? - il i tidadlar, o zaman, siyah kanatlarını İmenin ve tanımanın ehemiyetin inkâr like ık uzaklara, tanımadığı düny ke i yakından ve İylee tans bm ei mem değişikliğin bale geldii — ini ili isbat edebil! li 'larımıza, kültürlerini Kuy. tem ere il larında; irili gülene şikâyet e eddin sebeb ve hikmetini da- tikleri & ha iyi Eyman Eski türk sanatlarından biri: Çinicilik

Bu sayıdan diğer sayfalar: