2 Eylül 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

2 Eylül 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Ulus Basımevi Çankırı caddesi, Ankara (uma 2 EYLÜL 1938 5 KURUŞ Telgraf: Ulus - Ankara TELEFON Başmuharrir Yazı işler Fransızca Azkara ı dare müdürlüğü yarı 1062-1063 1063 1061 1064 ü için ilâvemiz “'YURD aa D MIZDIR Tafsilât 6. mcı sayfamızdadır. ai İy 4 HATAYIN BÜYÜK BAYRAMI Hatay ha“rlisi Türk halkına beyanname neşreffi Halk partisinin tâkip edeceği çalışma proğramının ana hatları — Anadolu Ajansının hususi muhabiri bildiri- türk halkma aşağıdaki beyannameyi neşretmiş- Antakya, 1 yor: Halk Parti tir: Hatay ve hataylılar, çileli günlerini bitirmiş ve mesut ve mü- reffeh bir istikbal yoluna girmişlerdir. Hatay devtleti, Hatay hükümeti ve hataylıların yegâne mümes- sili Hatay'ın mebusan reisi, yakın günler içinde tarihi vazifesine OD L L Başlıyacak ve memleket hür ve mesut olacaktır. Anlaşma zihniyelinin zaferi Nasuhi Baydar Tetiklâlinin en kuvetli müeyyidesi olan milli meclisinin açıldığı bu me- #ut günde, Hatay'ın çok haklı sevinci- ni her türk, yalnız kalbiyle değil, 'Türk Hatay'da bulunarak, filen de paylaşmak istemek kadar tabii ne ola- bilir? 1921 den beri geçen on sekiz sone zarfında, Hatay'ın türklüğünü bir an bile unutmadık, ve ona dair yapmış olduğumuz andlaşmanın meriyetinden hiç şüphe etmedik. Çünkü bakkımızın kuvetine inanıyor, barışcı siyasetimi- zin müessiriyetine güveniyor, kendi- Mizden daima emin bulunuyorduk. Temkinli munarımız Hatay'a 29 ma- yıs 1937 de, bugün Kwt sacatte talbik mevküne girmekte bulunan statu <. anayasayı temin etti. © tarihi takip eden aylardaki ger- ginlik havasına rağmen bu husustaki görüşümüzde ne fedakârlık ettik, ne | de onun bizi kati muvaffakiyete gyö- türeceğinde tereddüde düştük. Şef'in 1 ikinciteşrinde söyledikleri Kamu- tay'ı açış nutuklarında Hatay'a taalük eden cümleler bunun en bariz ifadesi. dir: “Yeni Hatay rejiminin merğiyete girmesine, kısa bir zaman kaldı “Bu rejimi, kendileriyle en dosta- ne bir zihniyetle emek birliği yap- miş olduğumuz Fransızların, iyi ni - yetle ve amaçlanan gayeyi temin e- debilecek şekilde tatbika başlıya-| caklarına şüphe edilmemelidir. “Yarınki Türk - Fransız münase-| betlerinin dilediğimiz yolda inkişa- fına, Hatay işinin iyi bir yönde yürü- mesi, esaslı bir ölçü ve âmil olacak- tır, kanaatindeyim.,, O günden 29 haziran 1938 tarihine kadar geçen aylarda Hatay dâvası ge- ne sinirleri germekten hali kalmamış olduğu halde biz çizmiş olduğumuz yoldan zerece inhiraf etmiyerek bu | dâvanın da benimsemiş — olduğumuz | anlaşma zihniyeli sayesinde nihayet | umduğumuz şekilde halledileceği hak- | kındaki kanaatimizi tezelzüle uğratabi- lecek hiç bir mütaleaya iltifat etmemi izdir. Başbakanımızın, Kamutay yaz devresine girerken söylemiş ol- dukları nutukta Hatay'a dair olan kı- sımlar da bunun delilidir: (Sonu 8. inci sayfada) Mareşal Çakmak Diyarbakır'a gitti Elâzığ, 1 aa. — Mareşal Fevzi Çak- mak, beraberlerinde Örgeneral Fah- tettin Altay ve Örgeneral Asım Gün: düz olduğu halde saat 10 da hususi tzenle Diyarbakır'a hareket etmiştir. Türkiye hükümetinin Hatay'ın is- tikbali için yirmi senedenberi devam eden gayret ve fedakârlıklarına Fran- sa cümhuriyeti gostane bir mukabele- de bulunmuştur. Türkiye ve — Fransa devletlerinin, bu anlaşmayı daha ileri- | ye götürerek bu mesut neticeyi daha ziyade inkişaf ettireceğine ümidimiz büyüktür. Bu vesile jle Fransa cümhu- riyeti hükümetine ve onun buradaki mümessiline arzı şükran etmeyi vazi- fe biliriz. Hatay ve hataylılar için bu mesut vaziyeti hazırlatan ve Hatay'- ın istiklâl ve inkişafının büyük hami si olan Türkiye cümhuriyeti hüküme- tine ve onun büyük devlet deisi yüce Atatürk'e sonsuz şükranlarımızı, her zaman olduğu gibi, bu vesile ile de su- nar ve ebedi bağlılığımızı bir kere da- ha cihana ilân ederiz. Daha çok çetin imtihanlar Hataylı bizler bu güzel son ile if- tihar edebiliriz. Ancak şunu da bil- meliyiz ki önümüzde — geçireceğimiz daha çok çetin imtihanlar sizi bekli- (Sonu 8. inci sayfada) Çeköslovakya'ya karşı bir hareket mi yapılıyor ? Hitler beyanatta bulunacak Ordu, donanma ve hava kuvetleri, reisleri gizli bir Rayştag bir toplantı halinde — Bayan Tabui, Övr gazetesi: timaa davetine müteallik olup alman mahaf memekte oldukları haberi naklettikten sonra Hitler'in cuma gü-| nü saat 18 de kabineyi gizli bir toplantı yapmağa davet etmiş ol | Paris, 1 duğunu bildirmektedir. Başvekilimiz bugün şehrimizde Celâl Bayar'a Dr. Aras ve Fuat Ağralı da refakat ediyor < Tstanbul, 1 (Teletonla) — vekil B, Celâl Bayar, Hariciye Vı- kili B. Tevfik Rüştü Aras ve Maliye Vekili B, Fuat Ağralı bu akşamki eksprese bağlanan hususi vagonla Ankara'ya hareket ettiler, Başvekil ve Vekiller istasyonda Riyaseticümhur umumi kâtibi B. Ha- san Rıza Soyak, başyaver Celâl U- ner, saylavlar, generaller, hükümet erkânı ve kalabalık bir halk kütlesi | tarafından uğurlandılar. Başvekilimiz Ankara'da bir hafta kaldıktan sonra tekrar İstanbul'a dönecektir. Antakya'nın Âsi nehrinden güzel bir görünüş Doğu manevraları 40.000 kişilik bir geçit törenile bitti Büyük Başbuğ, Komutanlara imzaları olan altın saatler hediye ettiler Mareş2l, Gaziantep manevralarında da bulunacak ( Manevra sahasıma hususi arkadaşımız Naşid — Uluğ suürette — giden — bildiriyor)! Elazığ 31 (Gecikmiştir) — Bir haf tadanberi heyecanla beklenen' ve El- azığ'ı doğunun en barcketli vilâyeti haline koyan büyük geçit t gün on binlerin meydana getirdiği, çevrenin görmedilğ, bir kalabalık ö - nünde yapıldı. civar kazalardan değil, Malatya, Di- yarbakır gibi yakın vilâyetlerden de halk grup grup gelmişti. öreni Yüz bin kişinin önünde: Beklenen ve umulandan daha çok fazla bir kalabalığın toplandığını gö- ren alâkalı makamlar, geçit sahasını tribünlerden başka, yüzlerce çadırla çevirmişlerdi. Kamyonlar, sabahın çok erken saatlerinden saat 14e ka- Milletin mayasını teşkil eden kah- n raman Mehmetçiği ve onu düny eşsiz askeri haline getiren su ve kumanda heyetini doya doya sey- retmek hasretiyle yanan bütün doğu halkı, Elazığ'da toplanmıştı. Yalnız içtimaa çağrılmış ! (Sonu 7. inci sayfada) Henlâyn Hitler'le görüşmeğe gitti Rünsiman heyetine de Londra'dan bir sandık gaz maskesi gönderildi ! Çek işinin iki safhası bugün budur ! Prag, 1 aa. — Henlayn Hitler ile| zörüşmek üzere bu sabah Berchtesga- len'e hareket etiiştir. Praglaa.— Runsiman heyetinc Korgeneral Ali Fuat Elâzığ, 1 (Husust surette giden arkadaşımız - bildiriyor) — Örgene- ral İzzettin Çalışlar ve Harp akade- iden Rayştag'ın iç- misi kumandanı körgeneraj) Ali Pu- malümat ver- at alman ordusunun — Königsberg'te yapılacak olan manevralarında bu- lunmak üzere yarın Elâzığ'dan ha. reket edeceklerdir. N. ULUĞ. dün Londra'dan içinde — İngiltere'de kullanılmakta olan son Gistem — gaz maskeleri bulunan bir sandık gönde- (Sonu 8. inci sayfada) (Sonu B, inci sayfada)