1 Eylül 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

1 Eylül 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

İ-Perşembe 1 EVLOL 'TELEFON Başmuharrir 1371 1938 Yazı işleri 1062-1063 Fransızca Ankara 1068 B KURUŞ İdare müdürlüğü 1061 Atölye 1064 Ulus Basımevi Çankırı caddesi, Ankara 'Telgraf: Ulus - Ankara ADIMIZ DIMIZDIR Köylü için ilâvemiz YURD Bu cumartesi çıkıyor Hatay Millet Meclisi yarın açılıyor En küçük Hatay, senelerden beri beklediği büyük ve sevi köyünd ndi güne İstiklâline kavuşan Hatay'dan bir manzara: Antakya Müstakil Hatay Nasuhi BAYDAR Geçen 4 temmuzda Ankara'da Türkiye ve Fransa arasında imzalanan dostluk muahedesi ve ona merbut müşterek beyanname ile Genel kur - maylar arasında daha evel aktedilmiş olan anlaşmalar hükümlerini sadakat- le tatbika çalışan iki hükümetin elbir- liği, Hatay'la alâkalı devlet ve şahız - ları memnun etrhek iktıza eden, bildi - #imiz mesut neticeyi husule getirmiş- tir: Hatay milli meclisi yarın (2 eylül 1938) en yaşlı reisin başkanlığı altın- da açılacak, asıl reis ve müstakil Hatay devleti reisi seçilecektir. Yukarda bahsettiğimiz müşterek | heyannamenin birinci maddesi, “29 mayıe 1937 dc Milletler Cemiyeti konseyi tararı-dan kabul edilmiş olan İskenderun Sancaği astü ve anayata- #sının meriyete vaz ve tatbikima, s..,.l eak'taki türk elemanının afıvvukııııuı tanımak suretiyle, Türkiye hükümeli- | | me kendi tarafından Sancak — meselc: nin Türkiye için bir arazi meselesi ol- madığını teyide sevketmiş olan 20 ilk- teşrin 1921 tarihli Ankara itilâfname- &i mefhumu dairesinde devam etmek' de iki tarafın mutabık bulundukların- dan bahseder. Filvaki, bizim Hatay hakkındaki | miştir. Hataylılar, daha Mondros mü- tarekesinden evel — mevcudiyetlerini müdafaaya başladıkları günden Anka- ra itilâfnamesi aktolunup hükümleri antakyalılara tebliğ olunduğu tarihe ve © zamandan itibaren de 4 temmuz 938 gününe kadar bizim ve hataylıların tediğimiz ancak Hatay'ın istiklâli idi, Hatay - istiklâline kavuşmuş ve onun icaplarına göre devlet ve hükü- met teşkilâtımı kurmakta bulunmuş - tur. Hatay milli meclisindeki kırk me- bustan yirmi ikisi türk, dokuzu alevi ve mütebakisi arap, ermeni ve rumdur. Mecliste ekseriyeti teşkil eden türk, ve, ekalliyeti teşkil eden arap, ermeni ve rum mebuslar arasında, aynı mem- leketin çocukları olmak vasfı, kendi - lerine aymı menfaatleri, yani Hatay'ın hürriyet ve istiklâlini müdafaaya, sa- (Sonu T. inci sayfada) BR KT GKAA T OADARE X V A A Doğuda yapılan manevralara dair son gelen resimler 7 nci sayfadadır l Orta Avrupa meselesi :/B. Ş. Kaya'nın İngiltere'nin İngiliz hükümetinin - fikrini öğrenerek dün Berlin'e Londra, 31 a.a. — Bu sabah White Hall'de daha büyük bir fa- en en büyük şehrine kadar yarın kavuşuyor! Hatay'da büyük bayram yapılacak Hatay millet meclisi yarım açılacaktır. Azâlardan en yaşlısı meclise reislik edecek, sonra reis seçimi yapılacaktır. En küçük köyüne ve en küçüğüne kadar, bütün Hatay seneler- den beri büyük üzüntü içinde beklediği güne sevinçle kavuşmuş bulunuyor. Artık, bu güzel topraklar ve türk kanını taşıyan Ha- taylı kardeşlerimiz kendi idarelerini kendi ellerine almanın se- vinci ve gururu içindedirler. Büyük zafer dolayısile Hatay'daki türk ekseriyeti, seçim hazırlıkları münasebetiyle bir daha meydana çıkmış ve Hatay milli mec- lisinin 40 mebus namzetliğinden 22 (Sonu 7. inci sayfada) Partiye gelen telgraflara verdiği cevap Zafer bayramı dolayısiyle Parti Ge- nel Sekreterliğine, askeri makamlar- dan, parti teşkilâtından, halkevlerin- den, belediyelerden, husust ve resmi cemiyet, teşekkül ve müesseselerden, büyük bayramı kutlayan telgraflar gelmiştir . Dahiliye Vekili ve Parti Genel Sek- Berlin Elçisi aliyet göze çarpmakta idi. Saat 9 da Lord Halifaks Hariciye Ne- zaretindeki bürosuna gelmişti. Nazır, birkaç dakika sonra, Ber- Hin'e hareket etmeden evel kendisinden talimat almıya gelmiş o- lan İngiltere'nin Brlin Elçisi Nevil Henderson'u kabul etmiştir. Saat 11 de Lord Halifaks dün öğ- leden sonra Londra'ya gelir gelmez Nevil Çemberlayn ile bir mülâkat yapmış olan Amerikan Elçisi Jozef Kenedi'yi kabul etmiştir. Malüm ol- duğu veçhile sefirin mezuniyetinden sonra ingiliz zimamdarlariyle bu ilk temas kendisine her şeyden evel in- giliz kabincsi tarafımdan Avrupa'nın vaziyeti hakkında dün verilen karar- dan hükümetini haberdar etmek mkânmı vermiştir. Amerika diplomatik mahfilleri, se- firin Vaşington'a telgrafla gönderdi- ği rapor neticesinde Hariciye Neza reti tarafından verilen talimat üzeri- ne mi Lord Halifaks ile görüştüğünü tasrih etmek istememektedirler. Bu mahfiller, Amerika hükümeti- nin Orta Avrupa hâdiseleriyle doğ- (Sonu 3. üncü sayfada) İngiliz Hariciye Nazırı Lord Halifaks Türk Tarih Kurumunun yaptığı hafriyat ve istikşaflar tekrar başladı Hafriyat ve istikşafların bugünkü durumu | |iradesinin tecellisi olan ve türkün reteri B. Şükrü Kaya aşağıdaki ceva- | bı vermiştir. Bu telgraflardan bir kaç tanesini 2 inci sayfamızda bulacaksı - niz, Ulu Şefimiz Atatürk'ün yarattığı harikalarla türk kahramanlığı ve tarihine yeni ve şanlı sayfalar açan büyük milli zaferin yıldönümünü kutlar saygılarımı sunarım. Dahiliye Vekili C.H.P. Genel Sekreteri Şükrü Kaya Mareşal'ın teşekkürü | Elâzığ, 31 aa. — Genel Kurmay | Başkanı Mareşal Fevzi Çakmak, zafer bayramı dola; lcordu ve kendisi hakkında gösterilen yüksek — alâkaya cevaben teşekkürlerinin ajans vasıta- siyle iblâğın: rica etmişlerdir. İstanbul, 31 aa. — Türk Tarih Ka- rumu'nun Türkiye'de, yapmakta oldu- ğu istikşaflar ve hafriyatlar bu yıl da mevsiminde başlamıştır. Mesai bu se- Deniz ve Hava subayları terfi listesini Listeyi ikinci sayfa ne daha geniş bir ölçüde ve daha kesif bir şekilde devam etmektedir. Hafri- yat ve istikşafların bugünkü durumu (Sonu 7. inci sayfada) neşrediyoruz mızda bulacaksınız Başvekil Celâl Bayar, Milli Müdafaa Vekili General Kâzım Özalp ve İstanbul komutanı general Halis Bıyıkday geçit resminde 30 AĞUSTOS ZAFER BAYRAMI DOLAYISİLE Başvekilimizin kahraman ordumuza selâmları Başvekil Celâl Bayar'la mareşal Çakmak arasındaki telgraflar Celâl Bayar ve Vekillerimiz geçit resminde İstanbul, 31 aa. — 30 ağustos zafer bayrarm dolayısiyle Başvekilimiz Celâl Bayar ile Genel Kurmay Başkanı Mareşal Fevzi Çakmak arasında aşağıdaki telgraflar teati edilmiştir : Büyük Başvekil Celâl Bayar Büyük zaferimizin 16 ncı yıldönümünü tesit münasebetiyle Cümhuriyet ordusu mensupları sayın başkanlarını candan bağ- lılıkla kutlar ve derin saygılarını sunar, Genel Kurmay Başkanı Mareşal Fevzi Çakmak Sayın Mareşal Fevzi Çakmak Genel Kurmay Başkanı Elazığ İnkılâb hayatımızın en büyük ve milli zaferini ifade eden bu- günde duyduğumuz sevinç ve heyecan pek büyüktür. Dâhi Başkumandanın emri altında ordumuzun elde ettiği bu zafer, vatanın tam istiklâlini temin ve vücude getirilen büyük in- kılâb ve ilerlemenin mebdeini teşkil eder. Bayramımız münasebetiyle Mareşalımızın şahıslarında kahra- man ordumuzu bir kere daha selâmlar ve bütün mensuplarına daimi muvaffakiyet ve saadetler dilerim. Başvekil Celâl Bayar İstanbul'daki geçit resminde bahriyelilerimiz