4 Nisan 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

4 Nisan 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

SALI 4 NİSAN 1939 | ei | 5 KURUŞ | Çankırı Cadde: Telgöat: Uluk İmtiyaz sahibi Başmuharrirlik Yazı Müdürtüğü İdare Matbas Müdürlüğü Ulus Basımevi , Ankara - Ankara TELEFON 1144 1871 1062-1063 1061 10B4 6 ncı Büyük Millet MİLLİ ŞEF İNÖNÜ İttifakla arasında ve sürekli alkışlar Cümhurreisi seçildi — İnönü Mecliste sürekli alkışlarla karşılanmış ve Cümhurreisi sıfatiyle yemin etmiştir Yeni devre başlarken.. F.R. ATAY Dün Kamutay yeni reisini, reis- Kik divanmı ve nihayet Cümhur- resini intihap ederek ilk vazife- lerini yapmıştır. | İsmet İnönü'nün seçiminde tam ve kati milli ittifak bir daha te- celli etti. Anayasa hükümlerine göre is- tifa eden Başvekil Refik Say-| dam, Cümhurreisimiz tarafından tekrar yeni hükümetin teşkiline Mmemur edilmiştir. Bu intihabın dahi millet mümessillerinin rey ve fikir ittifakma tercüman ol- duğuna hiç şüphe etmiyoruz. E- sasen kurtuluş harbi devrindeki ilk vekilliğindenberi, yüksek hiz- met ve eserleri ile sevgi, hürmet ve itimat kazanan doktor Refik Saydam, İsmet İnönü'nün Cüm- hurreisliği zamanma tesadüf e- den İç Bakanlığı ve C. H. P. Ge- nel Sekreterliği ve iki aylık Baş- bakanlığı ile, bu sevgi, hürmet | ve itimadı büsbütün kuvetlendir- | miştir. Kendisinin, çok zaman, basiretli ve başarıcı idaresine de- vam etmesini dileriz. Hükümet listesinde iki yeni vekâlet ismi görüyoruz. Biri, Na- &a Vekâletinin bir takım mühim VaziTes.cini devralarak muhabe- re ve münakat.. Gizeri İktısat Vekâletinin keza Bir tm vazi- felerini devralarak Ticarex Ve kâleti adını almısştır. Deniz ve kara nakliyatı ile P. T. T. işleri- nin medeni bir memlekette ne kadar ehemiyetli rol oynadığı söz götürmez. Bu hizmetler esa- sen birçok yerlerde diğer na! işlerinden ayrılmıştır. Müspet ve laimi faaliyete ihtiyaç gösteren Mmünakale ve muhabere - ihtiyaç. arımızın, müspet Ve yorulmaz bir faaliyet adamı olarak tema- Yüz eden Ali Çetinkaya'nın eli altında mesut inkişaflar elde e- '€ceği şüphesizdir. liyat ci- âzı ve târifeler, iktısadi hayatı- Mızın can damarıdır. Bu müna- sebetle deniz ve kara nakliyatı lerini birleştirmek, ve ikisinin Soordination'unu temin etmek gibi pek zaruri Ve hayırlı bir ted- ir de yerine gelmiş oluyor. İki yeni vekâlet ihdası; doktor Refik Saydam hükümetine iki İ (Somu 8 inci sayfada) Cümhurreisimiz Milli Şef İsmet İnönü Mecliste yemin ederken Büyük Millet Meclisinde dün riyaset divanı intihabından sonra ruznamenin son maddesine, cümhurreisi seçimine geçilmiştir. -Aza- lar, gene intahap daireleri sırasiyle reylerini kullanmışlardır. Kura ile en 9 mebus içtima salonunda reyleri tasnif. etmişlerdir. Reis B. Abdülhalik Renda tasnif neticesini şu sözlerle âzaya bildir- miştir: — Reylerin neticesini arzediyorum: reye iştirâk eden arkadaş 413 tür. 413 reyle ve müttefikan Ankara Mebusu İsmet İnönü Re- isicümhur seçilmiştir. Bu sözler, salondan yükselen coşkun ve sürekli alkışlarla karşı'anmış- Ür Bundan sonra Reis Abdülhalik Renda, Cümhurreisimizi yemine dâvete gideceğini söyliyerek celseyi bir müddet için tâtil etmiştir Saat tam 1530 da celse açılmış, Cümhurreisimiz İsmet İnönü mebusla- rın ve dinleyicilerin ayakta dakikalarca devam eden alkışları arasında sa- lonu şereflendirmişler ve reislik makamına çıkmışlardır. Cümhurreisliği locasında Mareşal Fevzi Çakmak ve eski Başvekil Rauf | Orbay hazır bulunuyordu. Kordiplomatiğe mahsus localarda yabancı dev- let mümessilleri yer almışlardı. Mebuslar ve dinleyiciler heyecan - içinde Cümhurreisimizin yeminini bekliyorlardı. İsmet İnönü şu cümleleri tekrar ederek yemin ettiler: “Reisicümhur sıfatiyle cümhuriyetin kanunlarına ve hakimiyeti- | milliye esaslarına riâyet ve bunları müdafaa, türk miletinin saadetine sadikane ve bütün kuvetimle sarfı mesat, türk devletine teveccüh ede- cek her tehlikeyi kemali şiddetle men, Türkiyenin şan ve şerefini vika- ye ve ilâye ve deruhte ettiğim vazilenin icabatma hasrü nefa etmekten ayrılmıyacağıma namusum üzerine söz veriyorum.., Cümhurreisimiz bunu müteakip salonu terketmişler, ve bu esnada da ayakta dakikalarca alkışlanmışlardır. İnönü meclise şeref verirken ve meclis binasını terkederken caddeye birikmiş olan halk kendilerini candan ve coşkun tezahürlerle selâmlamış, başta Cümhurreisliği bandosu olduğu halde bir kıta asker ihtiram rasime- sini ifa etmiştir. Cümhurreisliği intihabi 101 pare top atımı suretiyle ilâ edilmiştir. ' ı -.. Reisliğine ittifakla seçilen B. Abdülhalik Renda Mebuslar yemin ettiler Medis Reisliğine ittifakla Abdülhalik Renda seçildi Riyaset Divanı seçimi yapıldı Altıncı Büyük Millet Meclisi, dün saat 14 de ilk toplantısını yapmıştır. Bu münasebetle dün Ankara baştan başa bayraklarla donanmış, halk yeni mebuslarımızı görmek, Sayın İnönü yü alkıştamak için Meclisin önündeki caddenin iki tarafına birikmiş bulu - nuyordu. Altıncı intihap devresinin ilk - top- lantısinı, meclisin en yaşlı âzası sıfa- tiyle Bilecik mebusu Doktor General Besirn Ömer Akalın açınıştır. 77 yaşı- (Sonu $ inci sayfada) Atatürk'ün hâtırasına hürmet! İstanbul, 3 aa. — Bugün 20-25 kadar Üniversite talebesi evelâ 'Tan gazete- sine sonra da diğer gazetelere giderek son zamanlarda Tan gazetesinde meş- redilen bazı yazılar bir beyanname ile | protesto etmişlerdir. Bu beyanname ezcümle şu mahiyettedir : “Atatürk'ün hatırası kalplerimizde çok canlı bulunduğu bir anda ve göz lerimizin yaşı daha henüz kurumamış iken bu şekilde yazıların neşrini çir - kin buluyor ve kabul etmiyoruz. Biz Kemalist rejimin gençleriyiz ve kur - tarıcımızın hatırasına hürmet edilme- sini istiyoruz.,. Tan gazetesi bu demarşı nazarı itİ- barza alarak bu yazıları neşretmekten vazgeçeceğini kendilerine vadetmiş - tir. Bu itiraz keyfiyeti itidal ve so gukkanlı bir hava içerisinde yapılmış, ve hiç bir hâdise husule gelmemiştir. AEREF CUU CRAULERURLUR İ Parti grupu Büyük Millet Meclisi C. H. P. gru pu bugün saat 15 de toplanacaktır. 6 ıncı Büyük Millet Meclisinin ilk toplantısından umumi bir görünüş eclisi to İÇİMİZDEKİ ŞEYTAN Yazan: Sabahattin Ali BUGÜN 5 indi sayfamızda okuyunuz — | p_landıj Kalii.ne usulen İslifa 'Doktor Refik Saydam' elti ve yeni kabine ın reisliğinde kuruldu Yeniden iki vekâlet -dahaihdas edildi Muhabere ve münakale Vekâletine Ali Çetinkaya Ticaret Vekâletine Cezmi Erçin ve Nafia Vekâletine de GI. Ali Fuat Cebesoy tâyin edildi KU Başvekil doktor Refik Saydam ve Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak müzakereleri takip ederlerken Nahıa Vekili Ali Fuat Cebesoy Büyük Millet celsesi Reis B. Abdülhalik Renda' başkanlığında açılmış ve Cümhurrcis Meclisinin üçüncü Reisliğine 3. Nisan. 1939 Büyük Millet Meclisinin yeniden intihabı dolayısiyle istifa eden İcra Vekilleri heyetinin istifası kabul edil- miş ve Başvekâlete yeniden Istanbul mebusu Dr. Refik Saydam tayin kı lınmış olduğunu saygı ile arzederim Reisictümhur İSMET İNÖNÜ Büyük Millet Meclisi Yüksek Reisliğine 3. Nisan 1939 Büyük Millet Meclisinin yeniden intihabı dolayısiyle İcra Vekilleri He-| Ticaret Vekili B. Cezmi Erçin | yetinin vukubulun istifası kabul ve ye- Dr. nlığında teşkili Dr. Refik a teklif olunarak kas ilişik saygılarımla ar - ni heyetin gene İstanbul mebusu Refik Saydam'ın başk: tensip edilmiştir. Başve Saydam tarafınd bul edilen yeni olarak sunul | zoderim. esinin Reisicümhur NÜ Adliye Vekili Konya Mebusu Tevfik Sılay , Milli Müdafaa Vekili Bursa Me- busu Gİ. Naci Tınaz, Dahiliye Vekili Tekirdağ Mebu » su Faik Öztrak, Hariciye Vekili İzmir Şükrü Saraçoğlu, Maliye Vekili Elâzığ Fuat Ağralı, Maarif Vekili İzmir Mebusu Ha- san * Âli Yücel , Nafıa Vekili Konya Mebusu GI. Ali Fuat Cebesoy, İktısat Veki Hüznü Çakır , Sıhat ve İçtimai Mwavenet Veki- K Aydın Mebusu Dr. Hulüsi Alataş, Gümrük ve İnhisarlar Vekili İs- tanbul Mebusu Rânâ Tarhan, Zirmat Vekili Kütahya Mebusu Muhlis Erkmen, muhabere ve Münakale Vakik Afyonkarahisar Mebusu Ali Çetin » ka; Mebusu Mebusu Mebusu Samsun Ticaret Vekili Antalya Mebusu Cezmi Erçin. Bu tezkereler okunduktan - sonra meclis, pazartesi günl saat 15 de top- lanmak üzere dünkü toplantısına ni « hayet vermiştir.