4 Nisan 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

4 Nisan 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

SAYISI Telefon: 20827 iye No. 54 En «son Telgrafları Ve Haberleri Veren Akşam Gazet NİSAN 1939 TETTERRE T SRRRERT — ETEM İZZET uı.ııcı- Yeni Kabine Busabahişe Başladı Değerli mesai arkadaşlarile yeni ve büyük bir İş kabinesi kuran Sayın Başvekilimiz Refik Saydam | Meclis | Ve Kabine ——_——e Doktor Refik Milli Şefin irşad ve .ı.- rektiflerile kendisinden Ççok işler beklenen bir iş kabinesi kurmuş bulun- maktadır . Moeelisin de böyle bir kabinenin muvaffak — olması için A.. fasını yaptı. Bekleni İnönü Meclisde büyük ükreş 4 (H Cumhurreisliğine B Hariciye Altıncı Büyük Milelt Marlnı . nin dünkü ilk toplantısının gös- terdiği manıfara, — yüreklerimize ferah —verecek, maneviy: ber bakımdan — küvvetlendirecek | (Devamı 6 met sahifede) malarının olan daveti rasında mevcud dostluk. bağları- nın teyidi mahiyetinde bir ziyaret olacak! Beyanat | Ğ Ankara 4 (Hususi muhabir mizden) — İstanbul meb'usu emekli General Kâzum Kara- bekirin Atatürkün büyü; kunun dahi tadilini isi dünkü beyanatı burada fena bir tesir kmıştı Kendisinin Bu tarzda beya- Nati yersiz ve lüzumsuz gö - Tülmüştür, Buğün parti gru- punda dâ kendisinden bu hu- susta bazı şualler müuhtemeldir. Hâdise bütü Sorulması racoğlunun Ba ırasında Ankaraya kabul eden Ha- Hariciye Vekilimla Şükrü Saracoğlu an konseyi 'nko bu ay için- edocektir. Parisde çıkan Maten gazetesi, | | - | Jerde bulunac da- yarmyafır. Hükümetin Pazartesi Günü Meclısde Okuyacağı Beyannamede Yeni Kabinenin İş Programı Hakkında Mühim Ve Esaslı Noktalar Bulunacaktır nkara 4 (Hususi Muhabirimiz, Telefonla bil- diriyor)— Yeni kabine bugün erkenden işe başladı. Kabineye yeniden giren General Ali Fuad Vekâlete geldi, rücsa ve memurinin tebrik - lerini kabul etti. Gerek yeni Nafıa Vekili Ali Fuad, gerek yeni Ticaret Vekili Cezmi Başvekili ziyaret ederek vazifeleri hakkında görüştüler. İki yeni Vekil net ve şükranlarını beyan edecek ve yeni vazilele- rinin hututu esasiyeleri hakkında direktif alacak- lardır. Kabinede yeni iki vekâlet ihdası suretile Ticaret Vekâletinin İktisad Vekâletinden, münakale — ve muhabere işlerinin de Nafıa Vekâletinden ayrıl- ması gayet ehemmiyetli telâkki edilmektedir. Bu, yeni kabinenin rasyonel milli bir iktısadi kalkınma siyaseti takib edeceğine ve ayni imar işlerine büyük bir. ehemmiyet kuvvetli bir delil teşkil etmektedir. Nafıa Vekâleti badema memleketin yapı, su, elektrik ve şehirle- rin plânlarını yaptırıp modern hale ifrağları gibi münhasıran imar işlerile meşgul olacaktır. Ba Ve- kâletin başina getirilen Konya meb'usu Ali Fuad Cebesoy büyük bir kumandam olduğu kadar de- gerli bir idare adamıdır. Atatürk'ün yakım mesai arkadaşlarından olan Ali Fuad, istiklâl savaşı es- | nasında bir müddet Büyük Millet Meclisi Reisliği yapmış, uzun yıllar Meclisde meb'us olarak bu - lunmuş olup bu devrede de Könyadan namzed gös- terilmiştir, Yeni Ticaret Vekiline gelince, Cezmi Erçin çekirdekten yetişmiş kaymetli bir maliyeci ve ik- tısadcadır. Maliyede muhtelif vazil Ve Romanya İngiltere, Fransa, Polon- ya ve Romanya ile Sov- yet Rusya arasında av- Fupanın emniyetini mu- hafaza bakımından de- vam etmekte olan mü- zukereler hayli ilerlemiş bulunmaktadır. Bu dev- letler arasında yeni bir askeri — ittifakım akdi arfiesinde bulunuyoruz. ZP WAlman Akını Karşısında Boğazların Vaziyeti bu ziyaret münasebetile yazdığı | bir haberde, Harici Nazırı Ge - fenko'nun bu ziyaretten — istifade | ederek, Romanya bir tecavüze uğ- | radığı takdirde, İngiliz harb ge - | milerinin Boğazdan geçmesi hak- kında Türk hükümetilç müzakere- Bükreş siyasi mehafilinde bu habe rin mevsimsiz ve asılsız olduğu söylenmektedir. Çünkü Romanya, 1 (Devamı 6 inci sahifede) Görülen | Irak Kralı Dün Gece Öldü | Kral Birinci Gazi Bir Otomobil (Decan Kazasına Kurban Gitti Bağdad, 4 (Hususi; Makineye verirken)— Irak Krah Birinci Gazi Dün gece yarısı bir otomobil kazası neticesi ölmüştür. Irak'ta ve Bağdad'da derin bir tecssür uyandırmış- tır. Bağdad ve Iraklı'lar matem içindedir. Hâdisenin ne suretle vukua geldiği henliz anlaşılamamıştır. otobüsler işletile erde bulun- | Emınonü' Cihangir Arasında 15 Nisandan İtibaren Otobüs İşliyecek şekküllere ve ser: Yugoslavyalı Talebeler Ğ (Yazısı 6 wet sehifede) müuş, bilâhare Ziraat Bankası umum müdür m vini elmuş, kuım intihab esnasında beşinci Mec n olmuş Kai intikab cenunda beha v DartiGrupuBugün'5te yine Aıvıılıudıırı meb'us wu(mı . rkofis, toprak mahsulleri ofisi, dahili t m müdürlüğü, klering ve takas İşleri Tica- ret Vekâletine bağlanacaktır. Devlet Demiryolları ile kara, hava, deniz yol- ları ve posta, telgraf ile radyo gibi muhabere işle- rinin de zomanımızda ne dereceye kadar ehemmi yet kesbettiği izahtan varestedir. Milli kalzınma hareketine büyük bir ehemmiyet veren bir mem- lekette bilhasıa münakale ve muhabere işlerinin esaslı şekilde ve bu işlerin de di Vekâletle mesi elzemdir. İşte bu cihetler nazarı dikkate alınarak yeni- den bir Münakale ve Muhabere Vekâleti kurulmuş ve bunun başına da uzun yıllar devam eden Nafıa Vekilliği esnasında bilhassa bu branşlar üzerinde mül muvaffakiyetler gösteren Ali Çetinkaya geçirilmiştir. Denizbank işleri de Muhabere ve Münakale Vekâletine bağlanacaktır. Milli ticarete müteallik işlerin ayrılmasile İk- tısad Vekâleti ziral, ticari, sınai ve iktısadi işlerde âdeta koordinasyon vazifesini ifa edecek ve milli iktısadiyatımıza mütcallik yüksek meselelerle meş- gu! olacaktır. eni Kabinenin Bayannamesi ü kabine maktadır. Pazartesi günkü celsesinde bu beyanna - beyannamesini b Meclisti | me okunacaktır. (Devamı 6 incı sahifede) Toplanarak ihtisas Encümenlerine Namzedleri Ayırıyor Vekiller Bugün Yeni Vazifeleri için Direktif Aldılar Yeni kabinede kendilerinden mühim hizmetler beklenen Nafıa Vekili General Ali Fuad ve Ticaret Vekili Cezmi Erçin ’Almanyanın Tecavüzleri | ondra 4 (Hususi) — Polan- ya Hariciye Nazırı Bek ile Lord Halifaks arasındaki n Üzerine, otobüs tir, Şimdiki | 6 ıncı sahifede) müzakerelere bugün de devam e- dilecektir. Gazeteler, bu müzake- (Devamı 6 ıncı sahifede) »nlene Bilecek mi? ıngıliere Pcrır.;);ıyaya Ancak Şarta Tabi Teminat Verebilecek | V Al Bebek, Gül Bebek! Sayın İstanbul meb'usu Kâzım Karabekir uzun yıllar hiç konuş- arasında görün - | mediği için yükcek değerinin gı liba bu derece farkında olmamı hâtıralarını — neşre im Karabekir: Sahibi seyfükalem... Unvanını aldı ve gazete de âde- ta yeni muharririnin nefhettiği Sür'la ihya oldu. Başka bir gazete de: «Dünün ve bügünün meseleleri karşısın- da mülâkatlar. neşrine hazırlan- mıştı. - Belki bu mülâkatlardan sonra da mühterem General ve muharririn yüksek diplomatlığını, politikacılığını öğrenecektik. Bir arkadaşla mevzuu ve hi- konuşuyorduk da: — Yeni yeni şeyler öğreniyo - ruz.. Dedikten sonra ilâve etliz hâdiselerde: ret ve rağbet sahibleri için bir vasıf olarak kullanılır. Hakikaten sayın General ve mu« harrir de, arkadaşın dedi — Al bebek, gül bebek! Hastahanelerde o, Türkkuşun- da o, müesseselerde o, sütun boyu resimler arasında o, mecmmalar- da ©, derman ilâcı nrıyan gazck Busabah Geldı' ı'tııım Cumhurretsinin son Londra ..y.n.oıı. alınmış resimlerden: | lerde bile o. Allah muvalfakiye - Löbrün İngiliz Başvekili Çemberlayn ile görüşüyer | tini arttırsın.