4 Nisan 1939 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 1

4 Nisan 1939 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 1

En Büyük Kaybımız O'nun için yazılan yazılar ve şiirler Ikinci tab'ı çıktı umhuri flnhocinpi vıl UnDüŞUlbı JİI caın Sfljfl İSTANBUL CAGALOĞLU 0J4Ö Telgraf ve mektub adresi: Cumnurlyet. tstanbuJ Posta fcntusu: tstanbul No. 246 Telefon: Basmunarrir ve evl: 22368 Tahrir heyetl: 24298 tdare ve matbaa tasmı 24299 24290 RQ>IQ FOTO MAGA Aylık salon mecmua Salı 4 Nisan 1939 Nisan nüshası ç Altıncı Millet Meclisi Dün Açıldı Millî Şef İsmet Inönü Meclisin tam ittifakile ve alkışlar arasında tekrar Cumhur Reisliğine intihab olundu Millî Şef etrafında birliği Cumhur Reisimiz İsmet İnönü, Büyük Atamn nurlu yolunda ayni kuvvet ve isabetle bize rehberlik etmekte olan ve hepimizin en candan sevgi ve saygılarımızla muhat bulurtan Milli Sefimizdir. Ankara, 3 (Telefonla) ugün altıncı Büyük Millet Meclisi açıldı ve kendi riyaset divanile beraber Cumhur Reisini yeniden seçti. Millî Şef İsmet İnönü, Türkiye Büyük Millet Meclisinin bir kere daha tahakkuk eden tam ittifakile Cumhur Reisimizdir. Yeni intihab dolayısile kabinesinin istifasını Cumhur Resine takdim eden Başvekil Doktor Refik Saydam, tekrar hükumeti teşkile memur edilmiş ve Devlet Şefimiz tarafından kabul olunan yeni kabıne, Meclisin tasdikına arzolunmuştur. Bu, ihdas olunan iki Vekâletten dolayı yeni iki Vekil fazlasile aynen eski hükumettir. Muhabere ve Münakale Vekâleti ihdas olunmak suretile Nafıamn bir takım işlerile şimdiye kadar Iktısad Vekâletine bağlı olan denrz nakliyatına müteferri işlerin muhabere ve münakale Vekâletine bağlandığı ve ticaret işlerinin müstakil bir Vekâlete tevdiine lüzum görüldüğü anlaşılmakta ve yeni hükumetin teşkilâatta ihtısas tankile daha mütekâmil bir yol ihtiyar ettiği görülmektedir. Filhakika deniz ve kara nakliyatile muhabere işlerinin müstakil bir Vekâleti işgal edecek surette artan ehemmiyetile ticaret işlerinin bilhassa milletlerarası sahasında ve millî para kıymetile ihracat ve ithalât işlerinin tanziminde kazandığı incelık ve derinlik bu işlere daha büyük bir jtina ve ihtimamla bakılmasını zarurî kılmış bulunmaktadır. Yeni Vekâletlerden birincisi Ali Çetinkayanın mücerreb gayret ve himmetine tevdi olunmuştur. Ticaret işlerinin başına getirilen Cezmi Erçin, malî ve iktısadî sahada nazarî ve amelî vukufile temayüz eden ve şimdiye kadar olduğu gibi bundan böyle de memlekete güzel, hatta daha kıymetli hizmetler vadeyliyen çok değerli bir gencimizdir. Nafıa Vekâletini deruhde eyliyen General Ali Fuad Cebesoy'a gelince; kendisi askerî sahada YUNUS NADİ lArkası Sa. 1 sütun 3 tei Yeni olarak Muhaberai Münakalât ve Ticaret Vekâletleri ihdas edildi Kabinede yapılan tadilât Ebedi Şef ve Millet Büyük Türk milleti, tarihinin en kıymetli yıldtzı olan Atatürkü gb'lgelemeyi tasarlıyan bütün kafalart yumruğile ezmeğe and içmiştir; çün'.ü artık Atatürk demek, sadece Türk demektir Nafıa vekâletine General Ali Fuad, Muhaberat T ve Münakalât Vekâletine Ali Çetinkaya, Ticaret Vekâletine de Cezmi Erçin getirildiler \ Ankara 3 (a.a.) B. M. Meclisi altıncı intihab devresinin ilk toplantısını bugün yapmıştır. Bu toplantının açılış celsesine en yaşh aza olan profesör Besim Omer riyaset etmiştir. Profesör Besim Omer riyaset kürsünü alkışlar arasmda işgal ederken kısa bir nutuk söylemiştir. « Sayın arkadaşlarım, B. M. Meclisimizin altıncı devresini açıyorum. Bana bu şeref ve saadeti veren omzumdaki yıllann çokluğu, sayısı ve ağırlığıdır. Ne mutluyum ki, ihtiyarlığım bana hayattaki en mes'ud dakikalarımı yaşattı. İşte bu bahtiyarlık anını harırlarken sizleri can dan ve yürekten hürmetle selâmlar ve bu devrenin büyük milletimiz, memleketirriz niden, ittifakla, Meclis riyasetine seçılmiş ve neticenin bildirilmesi üzerine kürsüye gelerek Millet Meclisi tarafından hak kında gösterilen itimada şu cümlelerle teşekkür etmiştir: « Aziz arkadaşlantn, göstermek lutfunda bulunduğunuz yüksek itinıad dan dolayı herbirinize ayrı ayrı şükran ve minnetlerimi sunarım. Vazifemi görürken kıymetli yardımlarınız! esirgememinizi hepinizden rica ederitn.» (alkışlar) ürkiye Büyük Millet Meclisi dün yeni devrenin ilk toplantısını yaptı. On dokuz senedenberi mılletin mukadderatını, gene mılletten aldığı itimad sayesinde tayin eden yüksek mümessil heyetimize önündeki şerefli vazife senelerinde muvaffakiyetler dileriz. Meclis, teksif edilmiş bir millet demekse, Türkiye Büyük Millet Meclisi bütün dünyada bu tabire şüphesiz en ziyade lâyık olan heyetlerden biridir. Çünkü 23 nisan 1920 de, her tarafı düşmanla çevrilmiş, maddî varlığı bitkin, kargalar tarafından ölümü beklenen harab bir vatanın ortasında hayata gözlerini açan Büyük Millet Meclisi, arada geçen kısa seneler zarfmda ancak Türk milletinin başarabileceği mucizeler yarattı. Bugün bu hakikatleri hepimiz biliyoruz. Herhangi bir ihtimal karşısmda, tereddüdsüz: Bu millet şahlanırsa aşamıyacağı engel yoktur! Diyebiliyoruz. Dünya yüzünde Türkün azminden, Türkün iradesinden şüphe edenlerin kale alınmıyacak kadar azaldıklanna eminiz. Fakat bir zamanlar aradan henüz on dokuz sene bile geçmedi içimizde bu hakikatlere inanan kaç münevver vardı? Artık memkketten hayır yok! Deniyordu ve İngiliz mandasile Amerikan mandası arasında tercih mücadelesi yapanlar vatanperver sayılıyorlardı. İşte o sıralarda bir adam çıktı ve harab yurdun ortasında dimdik doğrularak bütün cıhana karşı: Bu millet öhniyecek! Diye bağırdı. Seste o kadar inanan ve inandıran bir kudret vardı ki, etrafın telkinile kendi kendıne karşı bile ümidi kalmıyan yaralı ynrd bir heyecan ürpermesile uyandı ve damarlarındaki son damla kana güvenerek Onun yanına koştu. * ## Tarih kendi payma, Atatürkün haya Riyaset Divanı intihabı Nutku takiben riyaset divanının inti habına başlanmıştır. Reis vekilliklerine Refet Canıtez, Semseddin Günaltay, doktor Mazhar Germen, idare âmirliklerine Dr. Saim lArkası Sa. 1 sütun 4 te] Tekrar ittifakla Cumhurriyasetine intihab edilen Milli Şef İsmet İnönü için, mukaddes yurdumuz ve cumhuriyeMeb'uslann tahlifi ve Meclis timiz için selâmet ve saadetle geçmesini Reisinin teşekkürü sizlerle birlikte temenni eylerim. (alkışNutku müteakıb azanın tahlifi yapıl lar) mış ve bu tahlif merasimi üç saat kadar Sayın arkadaşlarım sözü uzatmak is temiyorum. Doğrudan doğruya işimize sürmüştür. Tahlif bittikten sonra Meclis riyaseti tahlif ve Meclis reisi seçimile başhyaca ğız.» (alkışlar) intihabı yapılarak Abdülhalik Renda ye Ticaret Vekili Cezmi Erçin Yeni Nafıa Vekili General Ali Fuad Cebesoy NADİR NAD1 lArkast Sa. 7 sütım 6 da\ Şehir meclisi dün açıldı Eski bir kararm tashihi meselesi, münakasa edildi, zabıtların gene muhtasar yazılması kararlaştı Kara ruhlulara: KENDİ KENDİMİZt TENKİD: Gençliğin ihtarı Dün, bir sabah gatetesinde yeni İstanbul meb'usu emekli General Kâzım Karabekirle yapılan bir mülâkat neşredil miştir. Bu mülâkat, genclik arasında derin bir infiale sebeb olmuş, nefretle karşılanmıştır. Üniversite genderinden mürekkeb kalabalık bir grup dün akşam matbaamıza gelerek gençliğin temiz heyecanına tercüman oltnak üzere bize şu yazıyı vermışlerdir: «Gözlerimizde henüz yaşlan kurumadan, kalblerimizde acısı dinmeden önümüze yeni bir facia çıkıyor. Mukaddes ölümüze çirkince saldıranlar var. Kâzım Karabekirin dünkü Tan gazetesinde çıkan yazısı bütün Türk gencliğinin infialini uyandırmış ve kalblerimize derin bir hançer saplamış oluyor. Sırf şahsî ihtiraslarını ileri güderek on beş senelik inkılâblarımıza, onu yarata. na, onun gençlik ve matbuatına hücum eden bu yazısını bütün nefretimizle karşılıyor ve olanca mevcudiyetimizle reddediyoruz. Atamızın bize emanet ettiği Cırmhuriyete ve onun inkılâbına, her ne suretle olursa olsun, el uzatanlara en küçük bir müsamaha bile göstermiyecjğiz. Bu hususta ufak bir şüpÛrkaşı Sa. % sğtun 2 dl Çirkin bir beyanat Daha o ebedî yatağına girmedi, daha onu candan sevenlerin, yani bütün milletin zaman zaman ve için için akıtmağa devam ettiği gözyaşları dinmedi. Daha bağrımızın yarası ilk tazeliğile duruyor. Bu yaraya zehirli tırnaklarını vurtnak isteyenler kim? Öksüz millet vekillerinin Atatürksüz ilk Meclisi kurdukları günde, bir gazetenin sahtfelerinde yer bulan o hezeyanlar ne? Atatürkün yarattığı rejimin ve partinin bütün şartlartnı, gelmiş ve gelecek bütün mes'uliyetlerini üstüne almış olanların ağzında, gene bizzat kendi kendilerini ithamdan başka bir şey olmıyan bu seslerin hikmeti ne ola? Hayır, milyon kere hayır! Biz bu iftiraların ve hezeyanların bir gazetede yazılmış olmasına değil, bir ağızdan çikmtş olmasına da değil, en beyinsiz Türkün şuurunda bir an belirmiş olmasına bile inanmakta mazuruz. Dünyanın her kö'şesi gibi içinde bir sürü akreb ve yilan beslemesi tabiî olan bu toprakta bile, onun taze na'şını kemirmeğe cür'et edebilecek tek bir strtlan bulundbileceğine asla ihtimal veremeyiz. O çirkin yazıyı bütün milletle ve bütün genclikleberaber ayaklanmızın altına alırken, îopuklarımızdan şuurumuza kadar çıkan hududsuz bir nefretle böyle bir şüphe arasındayız. Eğer bu yazılan şeyler söylenmişse lânet, milyon kere lânet! Londra müzakereleri Leh Hariciye Nazırı Londraya vardı. Çemberlayn Avam Kamarasmda mühim bir nutuk daha söyledi Şehir Meclisinin dünkü içtimaında Vali nutkunu söylüyor Istanbul Şehir meclisi, dün saat 15 te Vali ve Belediye Reisi Lutfi Kırdarm başkanhğında toplanmıştır. Toplantıyı Lutfi Kırdar açmış ve ezcümle demiştir ki: « Arkadaşlar, sizleri 3 üncü intihab devresinin 3 üncü ictimaına davet etmiş bulunuyoruz. Butoplantıdabaşhca mcşgalemizi 939 bütçesi teşkil edecektir. §ubat toplantımızda yapacağımız işlere dair bazı maruzatta bulunmuştum. Bunu nazan dikkate alarak bütçemizi hazırladık. Bugün bütçenin varidat kısmını veriyo ruz. Bunu takiben masrafmı da verecegız.» lArkast Sa, 2 sütun 4 te} Dün hararetli müzakerelere sahne olan İngiliz Parlamentosunun haricden görünüşü fakat etmiş olan Polonyanm Berlin sefiri Lipski ile görüşmüştür. Berlin 3 (a.a.) Londraya git mekte olan Beck, Berlinden geçmiştir. Kendisi istasyonda Hariciye Nezareti erkânmdan bir zatla Polonya sefareti erkânının kâffesi tarafından selâmlanmış tır. Mumaileyh, Frankfort Sur Oder trenine binerek Berline kadar kendisine re Beck Belçikada Ostend 3 (a.a.) Beck, saat 10,07 de Osten'de gelmiş ve «Prens Leopold» gemisile Douvres'a hareket etmiştir. [Arkası Sa. 7 sütun 1 del