30 Haziran 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

30 Haziran 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

iye H. ın kastı ne? —. Anlaşılmak: üzere tahkikat tevsi ve tamik ediliyor, şahitler dinleniliyor Tabanca. ile ateş hadisesi tahklkatına dün Üsküdar #miltantıklığınca. devam olun- pus, bazı şahitler dinlenil inişin. Dinlenilen şahitlerin bir Kısmından «teş O hadisesinin nasl vukun geldiğine, bir kısmından da bunun: sebebi ne olabileceğine dair malü- mar alındığı anlaşılmaktadır. Bir refikimiz, buğün: müs“ tantığın, Kârarnamesini yaz- #nak üzere müdüei umumili- ğin mütalâssını alacağını yaz- mışsa da bu, doğru değildir. “Pahldikat, daha birkaç gün sütecek, birkaç şahidin dâha Hüdeşi alınacaktır. Cürümde kastın katl mi, ihafe mi olduğu, yoksa filin adiyen cerh mahiyetinde mi bulunduğu bütün şahitlerin dlnlenilmesinden sonra, ifa- delerinin mukayesesile anla- şılabilecektir. Bir de katli ihtimali kabul edilirse, bunda taammüt veya tebevvütden bangisinin mev. zu: bahsedileceği o noktası kaliyor. Masmelih bu kaul Kast: ihtimalini! ve bilhassa tanmmüt suretile Katil het melini zayıflatan sebepler var- dıt, Aliye H., bir kurşun atmakir fktifa etmiş, tabaca- smda başka kurşunlarda bu. Tunduğu halde bunları atma. mıştır. Men. Manniğin hafifçe yaralanarak odadan ve evden kaçtığını gördüğü halde arka- uodan ikinci bir kurşun atmaması, vaziyetini — tahflp edecek mahiyettedir. Ancak, bu: kurşunların» atlimamasına odada — bulunanların omüda- kalesi, hukuki tabirle. “Es. babı mania. . €nget olmuşsa, noksan aşın maznun Jehin- deki kıymeti kaybolacaktır. Bu cihetin ehemmiyetle: tah. kile olunduğu tahmin edile. bilir, Bir kaza ihümaline gelince Duy vaziyete göre ibtlmallerin Katil kastına delil olarak gös- termişse de hukuki nokisi nazardan bu varit görülme mektebir. 'Talıkikat bitince, tehevvü. ren veya tiammüt suretile k esine varılırsa dava ağır ceza mahkemesin- de, ihafe kasti, hâsl olürsa ceza, adiyen cerh kabul edi- lirse sulh o mahkemesinde görülecektir. Aliye H., asabi” rahatsız- Miğine ileri sürerek, bu hare- ketinden dolayı müşahede altına alınmasını, Tıbbıadliye sevkini talep etmemiştir. Ve müstantıklıkça” re'sen de Ye silmiş. bir Karar mevcut ol madığı anlaşılmaktadır. Mm. Münnik, © şimdiye kadar o şehst dava iistidâsı vermiş değildir. Adiyen cerh maddesinden muhakeme ka- tarı verilirse, kat'i muayene raporu Min Mannığin bir haftada. iyileştiğinden , dava- nın takibi için;şabsi. istida verilmesi lâzım gelecektir. *Üsbkikatın bü hafa niha- yetine kadar bitmesi kuvvetle muhtemeldir. Türklüğü tahkir dava- sında dün tetkik olundu İstanbul ağır ceza malikeme- sinde dün e«lironika» gazetesi aleyhindeki Türklüğü tahkir davasının. rü'yetine davam”o- lunmuştur. Dünkü celsede mevzuu dava tefrikanın Yunan gazetesinden çıkan. aslına ait tercümeler o- kunmuş, bunun © aleyhimizde fıkraları mubtevi- olduğu yö- rülmüş, Mm, Eleni kendisinin bu-fikraları-iktibas, etmediğini söylemiştir. Bundan sonra, Türk matbuatımın: « Hronika » daki telrika etrafında yazdıkları o- kunmuş, tetkik edilmiştir. Müddei uipumi' Cemil B,, eski otecrim talebinde israr etmiş, muhakeme, Omüdalaa için: kalmıştır. Şerefiyeden çıkan daya Şerefiye meselesi yüzün- den Emanetle Karaköy pa- las müstecirleri arâsında hasıl olup. temyiz mahke- mesine intikal eden dava- nın son müdafaası İ Tem- muzda yapılacaktır. Bunun için Emanet fen müdürü Ziya Beyle avukat Febmi B. bugün Eskişehre gide- ceklerdir. Balkan talebe kongresi Murahhask ET teniiiuzdi şelirimize gelecek kongre dörü gün. sürecektir — Şehrimizde. toplanması mukarrer olan Bâlkan tate. be kongresi 8 temmuz pa- zartesi yünü aktedilecektir, Gelen murabkasların ibate ve ieşeleri içinlâzm gelen istihzarat ikmal edilmiştir, Murahhaslar temmuzun Tini pazar günü şehri- mize gelmişbulunacaklardr. Bu kongre beynelmilel he kongresinde Balkan etleri talebe cemiye- tini temsil edecek olan ih. zari bir kongre olacaktır. Bu seneki beynelmilel kong. rede Balkan bükümeileri talebesini: Türk talebe bir: iği temsil edecektir. 8 Töğüümuzdaki kongreye İtalya, Çek, Leh; Macar, Yönan, Romen, Sırp, Bul. gar telebe birlikleri üçer murahhas göndereceklerdir. Kongre dört gün devam edöcektir: - Gelen > murah- haslasın bir kısmı: müşahit bir kısmı da. mes'ul mu- rahhas olarak bulunacak- lardır. Küşat merasimi Darül- fünun konferans sâlununda yapılicak. ve bu sırada biri Maarif vekâleti, diğeri de talebe ; birliğimiz. tara- fından olmak üzere iki nutuk irat edilecektir. Bundan sonra tefrik edi- lecek komisyonlar Türk talebe birliği binasında iç- timalarına başlıyacaklardır. Her gün öğleden sonra akşama kadar komisyonlar çalışacaklardır. Köngre: perşembe günü öğleden evel bir merasim- le hitam bulacaktır. Perşembe günü öğleden soura birlik tarafından 1928. 29 senesi yüksek tahsil mezunları içi murahhasların da iştirekile bir vapur tönez- zübü yapılacak ve bu gezinti (Üntarahı birinci sayılamızdadır) hükümeti ; şu O beyannameyi neşretmişlerdir. : ve hakikatı, sulh dostlarını in kisarı hayale uğratan bir vesikay: zorlar imzalarını almışlardır. On (İl senedir bu muahede Alman milletinin bütün tabakaları üze- rinde Hikri hayat, iktisadi hayat amele ve köylünün hayatı üze- rinde. tazyikini icra etmektedir. Durmaksızın” çalışmak” ve-Al | ik oliağağa mm ikaz biribirile tam bir vahdet halinde | bulunmaları , vatanımızın mev- cudiye ini tehdit ve bütün Avrupanın. iktadi refahını teh- likeye sokan Versay muahede- sinin. hiç olmazıs daha vehim tesirler yapmasına mani olmuş- | tur. Almanya mushedeyi imza- 'İ lamiştır, fakat bunu yapmakla ne harp mesuliyetini üzerine | almış ne de bu. hareketile mille- | timizin. huzur. ve. refahına, ka | vuşmamasnı ve milletler arasın- daki emniyetin ihlâl edilmesini #stihdaf etmiştir. Bütün Alman- larla hemfikir > olarak © harpten yalnız. Almanyanın mesul oldu- gu iddizsm reddederiz. Ve | atinin emredilmiş şekilde muz hedelerle değil, hür ve namus- lü ve aym zamândi müsavi haklarn malik milletlerin telâk- kilerinde mutabık kalmalarına /İ İl, münasebetile * müstenit hakiki, sulh . fikrime ait olduğu kanaatini (izhar ederiz. İ Her tarafta nümayiş Barla; 28 AA) aziranın 28'inci akşamı | Almanyanın hertarafında İlk Eczacı mekte İ desi zincirlerinin | Kıran kuvvetler arasında Şark etesinde çıkan mekale| Moskova, 28 (A.A) — İzves- tiya gazetesi: Versay muahe- desinin. onuncu yıl dönümü neşrettiği makalede diyor ki; Bu muahecd: | doğrudan doğruya şarkı aldka- dar etmiyorsa da bu muabede | İf wüstemleke- halkım» ezen bir gol. katlı bir binadır. Bu bina Törkiye . hakkında Sevr ve buna mümasil diğer muahede- şeklinde muhtelif uzviyetler ile vücuda ogelirilmiş olar İran, Mısır, Efganistan ve Çini galip emperyalistlerin rekabe | time baziçe etmeğe" matuf idi. | Fakat Versay muahedesinin | halkalarına Şarkın milyonlarca halkı bağlanmak. islendiği | vakıt bu halkaların çok çürük olduğu görüldü. Bizim bütün | muhabbetimize imazhar olan | Türk mili hareketi, yalmz wmahedesini yıkmak ve Tür- Kiyenin millt İdutlarım yeni- | den çizmekle- kalmamış; fakat kapitülâsyonları: kaldırmak su- relile harpten; evvel mazhar | olmadığı ede | eimişiir. İfan, dostluğumuzdan kuvvet bularak - İngilterenin o cebren | imza ettirdiği muahedeyi: fesi- İ ederek kapitülâsyonları. ilga etmeğe muvaffak . oldu. Elga- nistan istiklâlini elde etti.. Ne- cit ve Yemen gibi küçük Arap | krallıkları büyüdüler ve lagil- terenin Arabistandaki-nüfuzunu baltalamak suretile haldarmda tayyarelerden atılan o bomba lisanının değil, fakat diploması lisanmın kullanılmasını temin ettiler. Misir istiklâlini resmen tammağa, İngiltereyi mecbur «0 Bucistklâl girydiye kadar sözde-kalmakla beraber göle bir vakıadır. Göçen on sene gösteriyor ki: Versıy müuahe- halkaların hukuku da milletlerinin » kurtuluşu o azim bir rol ar. | bimizin yeni | lacak toplanmış. ve-ne: milletin ne de | Kayserin umumi harpten mes'ul olduklarını. beyan eden, mu- ahedenin tadilini ve işgalin ref'ini: wrarla talep etmesini hükümet ten etiyen bir karar sureti kabul | etmiştir o Rayhiştağda burjuva lırkalarına mensup bütün meb' wslar o umumi harpten yalnız Almanların. mes'ul olduğu yo- lundaki > iddiasına: ve ithamına karşı kesif Bir kalâbalık huzu- runda protesto. etmiştir. © Berlin, 22: (A-A)-— Bugün Almanyanın. bir: çok şehirlerin» de bilhasa, Berlinde, Münihte, Vayman; Polonya v6 Stutgarda Bersay o muahedesi aleyhinde protestoda bulunmak, maksadile İ içtimalar yapılmıştır... Berlinde yüzlerce darülünunlu . reisieum- hur sarayı ve maarif nezareti önünde toplanarak Versay mu- ahedesi aleyhinde: resmi, teza- hürlerde bulunulmasının men | edilmesinden şikâyet etmişlerdir. Zabıta havaya silâh atmış ve nümayişcileri dağıtmak için us İ turpa. kullanmağa mecbur ol- muşlur. Berlinden bildiriliyor: Ayni za- mandaa mutlakiyet taraltarı olan İNesyonalistler, Versay muahedesinin | yaldönümü münasebetile bir ma- tem nümeyişi “yapmışlar, evle İİrme > Gerdi üüyüki Küpler bulunan bayraklar asmışlardır. © Polis talebenin birçok nümayiş- İİ lerini dağıtmağı mecbur olmuş ölü mezi İ Üstaralı 1 nci sayıfamızdadır Kömisyonda henüz terkikat İçin € r hazırlamakla meşgulüz. Muh- telif iktısadi metotları tetkik ederek mesai (o usüllerimizi ap i tesbit ediyoruz. Biz henüz malümat top- | lamak devresindeyiz Bu ma- Eczacı mektebinin yeni mezunları höcalarile birlikte Tip iukültesine merbut Âli bitmiş, müdavimler umumiyetle İmtihanlar neticesinde mektepten bü devrede 13 genç ecza- salık diploması alınıştır. İsimlerini Nihat Faruk ( İstanbul ), Halil Emin ( İzmir ), Tevlik Nuri (İstanbul ); Şerefettin Refik ( Istanbul ), Ahmet Hüseyin ( Gâzi Antep), Burhanettin Halil ( Bursa ), Âdil Süleyrri ( İstanbul ) Mazlum Kemal ( Yakacık ), Tahsin Mehmet Ali“( Eskicüma ), Hâkim Kerim (İstanbul), Zeki Tahsin (Tekirdağı); Refael Hasip (İstanbul ) efendiler. Genç eczacılarmıza yeni meslel o. gece baha okadar devam edecektir. Murahhaslar o kongrenin devam ettiği günlerde öğ- leden evvelleri birgün da- rülfünunu, bir gün tıp fa- kültemizi gezeceklerdir. Bir. gün de Çamlıcada kendilerine bir kır yeme- ği ikram edilecektir. Murahhaslar şerefine ge- rek birlik ve gerek darük fünun muhtelif | ziyaretler verecektir. o Murahhasların bütün: masrafları tarafımız- dan temin edilecektir. Kongrenin hitam bulk duğu cuma.günü de Bulgaı darülfünunu ile Türk ta lebe birliği futbol takım- Eczacı mektebinde imtihanlar muvafiak olmuşlardır. yazıyoruz: klerinde muvaffa! Kayar dileriz: “Vefa,, da Güzel bir müsamere verildi Vefa orta mektebinde dün gece, mektebin bü seneki mes zunları şerefine bir talebe müsametesi tertip olunmuş tur, Müsamerede — müallimler, talebe velileri ve" mürmtaz davetliler hazır nezih ve eğlenceli bir geve geçirilmiş, talebe nezahet bulunmuş, tarafınban ve; muvaffakiyetle ları arasında bir maç ya, Joynanan orta oyunu takdirlerie pılması muhtemeldir. alkışlanmıştır. lüraatın . toplanması, teşkilâtı mükemmel o memleketlerdeki gibi kalay olamıyacaktır. Memleket. dahilinde ik suii tetkikat- Yapılması te karrür etmiştir. Bütün mem- lekette teşmili icap eden bu tetkikatı, . kuvvetlerimizi: da- gıtmamak için: şimdilik: mu- mıntıkalarda” yapa: Şimdi bu mıntıkalarla ayyen cağız. tetkike edilecek o maddeleri tesbit" ediyoruz Iktsadi terkikatın en mü- sait zamanını, ( İistibsalâtın idrak edildiği mevsimdir. Bü- nun için memleket dahilinde seyahatimiz son İzmirde. zelzele oldu. — Perşembe sabahı” 5,20 da İzmirde oldukça; şiddetli fakat süreksiz bir zelzele olmuştur. Hasarat yoktur. Ömer B. — İzmir polis müdürü Ömer B. bir ay müddetle mezuniyet almış- tır. Mezuniyetini şehrimizde geçirecektir. Dahiliye Ve - kâleti: Ömer Beye hizme - tine - mükâfaten 800 lira ikramiye vermiştir. ki yolda bugün nihayet esaslı surette tamire muh- taç bir haldedir. İşte vilâ- yet evvelâ bu yol işini hal- ledecek Üsküdardan Ömer» liye kadar uzanacak olan ana şosc oradan dört kola aynlarak Şile, İrva, Alaca ve Ağvaya gidecektir. Bu: yollar yapıldığı” tak- dirde vilâyetimizin: Boğaza ve Karadenize” yakın. kıs- minda: derakap iktısadi bir inkişaf başlıyacaktır. Mütahassıs- ve ensittâ Hazırladan. o proğraımın esaslı noktalarından biride mütahassıs celbi ve enstitü tesisidir. Avrupadan getirilecek mütahassıslarla, - İstanbulda tesis edilecek” enstitünün çizeceği esasat dairesinde çalışmıya başlanacaktır. Meyvacılık Mütahassıslar İstanbulun meyvacılık” ve“ hayvâncılık noktasından istidadı etra- fında tetkikatta bulunacak- lar ve neler yapılabilece- ğini tesbit edeceklerdir. Bu suretle fenni meyva- cılık az zaman zarfında İstanbula © servet (temin eden bir inkişafa mazhar olacaktır” Hayvanların islâhı Diğer taraftan hayvan- ların. islâhına. bilhassa e- hemmiyet verilecektir. Vilâ- yet dahilindeki hayvanların cinsi. esaslı: bir: kontrol - ve muavenetle islâh edilecek- tir. Zaten: vilâyet bu iş etrafinda” © muvaffakiyetle çalişmaktadır. o Damızlığa elverişli olmıyan boğalar ve aygırlar burulmuş, idiş edilmiştir. Şimdi bu yeni proğramla çalışılırken evel- emirde yerli ırklara. elve- yg İran Efganistana mı dönecek ? #Yeni tevkifat var Birkaç gün“ evelki tek graflar İranda vuku bulan mühim tevkifatten bah- sediyorlardı. Son posta ile gelen- ÇTaymis)-bu-cevki- İsta dair tafsilât vermek tedir. Bu. maldmatar göre maliye nazırı prens Fituz Mirzadan başka prens Ek- ber Mirza, Jandarma kü- mandan Kazlullah han da tevkif edilmiştir.» Bünlar- dân başka erkânı harbiye reisi jeneral Mehmet Hü- yin hanın da.Şirazda tev- kis edildiğir: haber veril; mektedir; Moskova, 27. (A. Ak $ Tas ajansı bilditiyor.İran maliye nazırı Firuz ve sair mühim şahsiyetlerin tevkifi münasebetile' İs- vestiya . gazetesi muhafa- zakâr ve İngiltere ile te- masta bulunmak töhmeti altında kalmış kimsele- rin tevkifile büyük halk kitlelerinin * emniyetinin ka: azanılamıyacağını, ade- ii memnuniyeti izale-iğin: alnız içtimai ıslabatın esir icra edeceğini ve ayni zamanda köylü ve şehir halkını da memnun itieli lâzım geleceğini ve şâyet ali bu yolü takip: ederse İram da şimdilik Efganistanın haline sokmak istiyen İngiliz ajanslarının hare- kâtına ancak mâni ola- bili ini yazmaktadır. aa : i : any yy ay anl, nie ml İz am öl yi m ye te eee YY Kğ k rişli damızlıklardam 58- 60 kadar boğa ile 11 cins ay- gır getirilecektir. Arıcılık ve sülçülük Bu havalide Buzhane ve etrafındaki mıntaka arıcılık Bu sahada zaten mevcut olan arıcılık fenni esaslar dairesinde takviye edilecek- tir: Hali hazırdâ' gene o ha- valideki köylerde gayet bol süt istihsal. edilmekte- dir. Hatta köylüler bu südü Beykoza kadar getirip: u- cuz ucuz satmaktadırlar. Ve- saiti nakliye muntazam © lup da: istihsal edilem süt ve tereyağı ve bu kabil me- vadı gıdaiye kendisine -me- selâ Üsküdar gibi bir pa- zar bulunca köylüler daha fazla istihsal için çalışacak- lardır; Sy dık Bu- havali şarapçılık için de pek büyük kıymeti ha- izdir. Vaktile dünyanin-en iyi şarabını veren Renden buraya çubuk getirilmiş ve yapılan tecrübe çok. mem - nuniyetbahş neticeler ver- mişti. O zaman takip edil- miyen: bu çok nali iş. bu defa esaslı surette nazarı itibara — alınacak, Renden çubuklar getirilip şerapçı - lıkta islâhat yapılacaktır. Dünyanın en iyi Pavyarı Karadeniz sahilinde Irva- da nakliyata pek müsait olen bir vadi: vardır. Bu vadinin ikinci bir hususiyeli de- dünyanın. en iyi. siyak havyarının çıkarılmasına im- kân vermesidir. e Buradan elyevm çıkarılmakta. olan havyar pek az miktardadır. Halbuki: fazla o miktarda havyar. istihsaline imkân verecektir. Ormanlardan istifade Bi-sahada fevkalâde kıys imetli ormanlar mevcuttur. Vilâyet- bu : ormanlardan istifadeyi, bu. umran ve ik- tısat. proğramının. birinci işi addetmektedir.. Orman- lar ve civan, havasının, suyunun ve manzarasının güzelliği: itibarile de halkın tenezzüh' ve teferrücü. için aym bir kıymeti ihtiva; et- mektedir. İstanbulun mahrukat ih- tiyacının büyük bir. kısımı- nı da bu havali temin et- mektedir. Yapılacak olan muntazam yollar şehrin bu ibtiyacını da ehvenleştire- cektir, Bir de mektep Muhittin B. Böykoz- Şile yolü üzerindeki Büzhane mevkiihde beş dersbaneli bir mektep yapmayı düşün- mektedir. Mektebin terbiye ve tak- sil proğramı oranın zirai vaziyeti nazarı itibara alin- mak suretile tesbit edile» cektir. Bü mektebe bir or- mancı, bir ziraat mütahas- sısı, bir de terbiyeci mu- allim verilerek, çocuklarım terbiye ve tahsili o mınta- kânın zırai vaziyetine fayda | temin edecek hatta inkişa- fına yardımı dokunacak bir şekilde olacaktır. > Netice Bu suretle vilâyetimizin. bütçesi bü çalışma" proğ- ramile muayyen bir mak- sat bütçesi ( olünaktadır. Muhittin B: yakında bu havalide yapacağı © teftiş söyahatinde İstanbul gaze- tecilerihden mürekkep bir heyeti de beraber götür- meyi vadetmıştir.