30 Haziran 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

30 Haziran 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

a, (Çorçil)in / hatıratı Enverin Rusyaya ittifak teklifi Enver birdenbire bütün şimdi Alinanya ile ittifakını unutmuş, Rusyanın ataşemiliterine ittifak teklif etmişti İngiltere babriyesinde, ben de dahil olduğum halle hiç bir kimse, o Türkiyenin, Reşadiye ile Sultan Osmandan beklediği hizmeti ve bunların etrafında hazırladığı plânları bilmiyordu. gemilerini -mö- için . bilâhere İngihere. aleyhine — çevirdiğini söylemişlerdi. Hali hazırde bu infislin asıl sebabini anlıyoruz. Bü gemilerin o müsaderesi Türkiye, İngiltereyeyi | düşman etmek betaraf, onu az kaldı bizim © müttefiklerimiz. sırasına Yalnız Türklerin tek bir ö midi kalmıştı: Göben. (Yavuz narmile Türk donanmasına giren Almin harp gemisi). Almanla- nn bu seri “harp. kravazörü Akdeniz garbında idi. Adriya- O—ük denizindeki “Galaya gide © cekti. Yalnız bu. gemi, Rus ların Kardenizdeki bütün do- nanmalarına televvuk ediyordu. Araba Almanlar bu gemiyi İstanbula gönderirler mid? Ve bu gemi bir arızaya uğramadan İstmbul sularına varabilir midi? Tem bu sırada İngilterenin Almanyaya ilâm harp edeceğini muhakkak bir surette “gösteren ultimatom © havadisi | İstanbula vardi: Türk - realistleri böyle bir hadiseyi hiç hesaplamamış- olardı. Bu hadise Akdenizin bahri vaziyetini değiştirmişti. ; ar süratli olan İngiliz harp kroyazörlerinden kaçabilir midi? 3 ağustos gecesi Enver, Göbe- nin Adriyetik denizine vePola imanına kaçmak için emir telâkki © ettiğini haber aldığı “zaman, düçar olduğu endişenin hududu yoktur. Enver derhal Rus ateşe militeri ceneral Leöntefi aramış ve bütün eski projeleri, hatta bir gün evvel Almanya ile imzaladığı tulâf El pi ii denizde cereyan eden berri ve bah iri hareketleri tamaşa bilhassa Rus ya cephesindeki vaziyeti Tetkik etmesi ve bunların nasıl bir ne- ticeye > vardığını. görmesi çok ihtiyatkâarana bir hareket olur- du. Bu arada Türk ordusunun seferberliği bir mantaya © uğra- maksızın © devam eder ve bir ihtiyati tedbir olarak gösterile- bilirdi, Türkiye bu suretle üç ayı tereddüt “ve teshbur içinde geçirmiş, “ ve çok - iğlalkâr bir vaziyet almıştı. İngiltere hükümetinin Türkiye hakkında olduğu kadar başka biç bir siyasi mantaka hakkında Tar malümat sahibi değildi. İs- tanbuldan, bu sırada her vasıta ie alınan ; telgrafları bugünkü malümatımızla mukayese edince hayret etmemek mümkün değildir. Fakat sadrazamın verdiği dos- tanc İcminattan cessret alan müttefikler Göbenin (silâlakla- rından tecrit edilmemesinden muğber olmuşlar, Türkiyeden duydukları © mütenakıs sesler karşısında Türkiyenin © hiçbir siyaset sahibi olmadığına, onun için henüz yakazanılabileceğine yahut kaybedileceğine — hükmet- mişlerdi. Enver; | teşrinsanide Türk ithadına taraftar bütün kuvvetler namına hareket ederek Rusya tarafından bir hareket vukubulmadığı halde Rusyanın Karadeniz sa hillerinc taarruz edinciye kadar bu devir devam etti, bu taarruz neticesinde Tür- kiye cebbarane (şekilde barbe sevkedildi. (Bizmedi) ZAYİ Menbatilirfan idadisinden 338- 330 senesi aldışım 235 numa- rah şadetnamemi kaybettim, hükmü yoktur. Ali Zayi — 3 mayıs 920 Cuma günü sait on birde. Eminönü ile Zeyrek arasında askeri vesikamla nülus tez keremi zayi ettim. Yenisini çıkaraca - Hımdan eskisinin hükmü olmadığı ilân olsmur. ZAYİ— Şirkti hayriye vapur paromu (kaybettim. Venisini Çıkaracağımdan eskisinin hükmü yoktur. Hayat mektebinde M. Halit Talanbul icra riyasetinden: Bir borcun temini için, satılması mukarrer halı, kanepe, grâmâ- fon ve Telsiz telefon ve sair eşya müzayede ile 8 temmuz 929 tarihinde Sandal Bedes- tanında saat 14 de satılacağın- dan taliplerin hazır bulunması ilân olunur. mmm Tayyare cemiyetinden: Nü- munesi veçhile (80,000) ader evlenme sıhhat raporunu alent pazarlık osüretile Münakası icra edileceğinden taba lip olacakların pey akçelerile birlikte 1 temmuz 929 pazar tesi osaat 15 te piyango müdürlüğünde müteşekkil tayyare mubayeat komisyo- nuna müracaatları. mekteplerde o münhal bulunan Diker Bili e a Kare allimliklerine tayin edilmek üzre imtihana talip olanların aşağıdaki geraiti ; haiz oldukları takdirde 1 ila 15/ temmuz / 929 tari hine kadar Çapadaki kız mu- allirm mektebi müdürlüğüne mürecastleri lazımdır . İmtihan- lars 27/7/929 da başlanacaktır. 1 Töleğdim yollar 200x aşağı 4O0dan yukarı olmuya- caktır . ” 2 Orta mekteplerden veya ye ei Geek miibiele rinden mezun olmak. ae en bilme. ve nhhü arızalârı z Dün tramvay işlemiye başladı, bugün de şikâyetler Dün Emanete, Balat, Kara- gümrük mıntakasma merbut 18. mahalle halkı namına muhtarlar tarafından imzalan- mış bir istida vermiş ve tra- myay şirketi hakkında şikâ- yette bulunulmuştur. Şikâyete sebep olarak tra- mvay şirketinin biletler üze- rinde Fatih - Edirnekapıyi bir kıt'a olarak “tesbit “etmesine rağmen - bilet parasını — iki kıra “olarak aldığı beyan edilmektedir. İstida tahkikat yapılmak vzere şirketler ko- > Dahilde Edirne kapıda) Fabrikalar (Edebiyatbirliği Nasıl ıslah olunacak? (8 Temmuzda fevkalâde Maadin bankası mtdü- rü izahat veriyor On gül kadar evvel Tosyaya giden Sanayf ve Maadim mü- dürü Sadettin Bey dün avdet etmiştir. Sadeltin bey bir mü- barririmize şe izahatı vermiştir. « — Tosyaya bankanın idare- si altında bulunan Çeltik fab- rikâsının senelik içtimai umu- imisinde hazır bulunmak üzre gittim. Fabrikanın geçen sene ki faaliyeti? şayanı memnuni- yetlir. Bu Sene daha ziyade inkişafına çalışılacaktır. Tosyadan Ankaraya geçtim vekâletle fabrikalara ağt bazı diserliğine havale edilmiştir. İmesail hakcamda görüştüm. Bey- Umumi vilâyet : meclisi Vilâyet bütçesini yeni- den tatkik etti Umumi “vilâyet meclisi Veli © Beyin “riyestinde - bir içtima yaparak yeni kanunlara göre vilâyetin evvelce ten- zim edilen bütçesini tekfar tetkike başlamıştır. Celse açılınca Muhittin B. küsuratın tevhidi, yollar, ba rem kanunlarile eski bütçe- nin yeniden tadil edilmesi icap edeceğini izah etmiştir. Ayncâ yollar için yapilan yeni programla, barın hak- kındaki. tekliflerin takdim edildiğini si ve yeni oOtanzim edilecek bütçede esaslı bir tenzilât olmadığını izah etmiştir. Yalnız. maarif. . bötcesinin: mektep (o inşaaana tekabül eden kısmında 300 bin Tiralık kadar bir tenzilit yapılmış suda bunun geçen senelerde ki müterakim vergilerle telâfi edileceğini söylemiştir. Yeni bütçenin maarif, zi- raat, nafis, bütçe encümenle- rinden mürekkep bir enci- mende tetkiki teklif edilmiş ve bu teklif kabul olunmuş- tür. Yalnız bu sene yapılması mukarrer Olan binların üç temmuzda ihaleleri yapılacağı için inşat faslına taallik edön kısmın omühtelit encü- men (tarafından derhal müzakere edilerek 3 tem- muzda bir karara raptedilmesine ve bu tarihe (tesadüf eden salı günü saat 14 te toplanılmasına karar verilmiş ve celse tatil edilmiştir. Muhtelit encümen dün sa- at 16 da toplanarek yeni bütçenin tetkikaana başlamış- tır. Kitapçılar yarın gidiyor Maarif vekâleti tarafından Şağırılan kitap tabileri bugün. kü trenle Ankaraya gidecek- lerdir. ki Muhtelit mahkeme- lerde tatil Muhtelitmahkemeler ftcm- muzdan İtibaren eylülün haf- tasıma kadar devam etmek dır. Yalnız İngiliz mahkeme- si tatilini 4 temmuzda yapa- cakur. Muhasiplik, kâtiplik isteniyor Uzun müddet riyaziye mu- allimliğinde bulünmuş olan usulü mühasebeye aşina bir Zat mutedil bir ücretle İstan- bulda bir müessese nezdinde muhasip veya kâtip olarak çalışmak istiyor. Taliplerin Vakıt gazetesi yazı müdürü vasıtasile K. G. adresine mü- rucaatı rica olunur. koz fabrikasi için bir ay evvel şehrimize gelen mütahassıs M. Konuştaym, #etkikatını yaptı, raporunu Vefdi ve bir müddet evvelde memleketine gitti. Bu rapor ehemimiyetle nazarı dik- kate alındı. Beykoz fabrikasın- da bir aya kakar yeni bazı sslahat. yapılacak, fabrika İki misli o tevsi © edilecektir. Bir günlerde diğer fabrikalar için de bir mütahassısla muhabere- deyiz. Ayrıca; banka içinde bir mütahassıs gelecektir. Eylüle kadar fabrikalar kıs- men inkişaf sahasına dahil o- lacaklardır, “Garip şeyl Kaçak eşyalar | İutulunca.. İlya efendi derhal “düşüp baydı Galata Yoku salonu muaye- ne memurları gene bir kaçak- çilik meydana çıkarmışlardır. Tahkikatımıza göre hadise şu- dur: Evelki gün İrmire gidecek olan Seyrisefainin . İzmir va: puruna bir sandal ile bazı sandıklar nakledilmiştir. Fakat bu ömillim saln dekmla geçirilmiş; biinda bulanan İtal. ye bandıral 'Örbirya; vapurun: dan bir söllğn konrak gizles İzmir yapuruna yüklenmiştir. Muayene memurlarından biri İzmir o vapurunun güvertesinde duran bu sandıklardan. çöpbe lenmiş, sandıklar muayene hey- di terakindan açılınca işlerinde ipekli kumaşlar » bulunmuştur 4 sandığ bir bavul içinde bi: lunan bu kaçak eşyanın mühim bir |, kısmını ipekli kumaş, gümüş telli mensucat, kıymetli bel kayış ve tokaları * teşkil © etmektedir. Kaçak eşyatın İzmirde Wicaret yapan İlya Yafe isminde birisi. ne ait olduğu”, ve Marsilyadan getirildiği anlaşılmıştır. Kaçak eşyalar yakalandıktan biraz son- ra İzmir vapuruna gelen İlya iticvap edilmek istenmiş, F kat derhal bayılmış. yarım sasi ken- disine gölmemişür. Eşyalar mü- sadere olunmuştur. üzere yaz tatli ynpacaklar. İTercümanların imtihanı Dün Emanette cemiyeti be- İediye « salonunda yüze yakim tercilmanın imtihani yapılmıştır. İmtihan o köğüları birkaç gün içinde tetkik olünacak kazanan: he daimi vesika verilecektir. Siriyadli müstakil kilise Suriye ortodoksları Fran- sız fevkelâde komiserliğine müracaat “ederek (Fener rum başpapaslığı ile alâ- kalarını kestiklerini, | Suri- yede müstakil bir ortodoks kilisesi teşkil etmek iste- diklerini bildirmişlerdir. © içtimaa çağrılıyor İdare heyeti kongrede yeni intihap yapılma. sını teklif ediyor Güzel san'atlar birliği edebiyat şubesi neşriyat encümenleri azasından on bir zatın ve şube idare heyeti reisi (Kemalettin Kâmi beyin istifa ettikle rini yazmıştık. Güzel san'- atlar birliği edebiyat şubesi idare heyeti dün toplan- mış, bu istifalara ıttılâ kesbetmiştir. İdare heyetinin dünkü iç- timamda ( bulunan O Süat Derviş hanım, Halit Fahri, Peyami Safa, Refik Ahmet beyler edebiyat şubesi he- yeti umumiyesinin 8 Tem- muz pazartesi günü saat on üç buçukta fevkalâde ola- rak içtimaa çağrılmasına idare heyetinin istifa © ginin kongreye arzına, yeni idare heyeti ve neşri- intihap olunmasının teklif edilme- sine karar vermişlerdir. İdare heyetinin diğer a- zası Kemalettin Kâmi bey daha seyri iştife; etmiş, 0k duğu için bu suretle idare heyeti kâmilen istifa etmiş olacaktır. Edebiyat şubesi gazete- lerle bir tebliğ neşredecek, kongre gününü ilân ve a- zayı içtimaa davet edecek- tir. Terkos şirketi hakkıda tahkikat Terkos şirketi | hakkında Emanete gene bazı şikâyet ler yapılmıştır. Şeref sokağında bir kadı. nın evine birkaç şirket me- yat. encükienleri muru habersiz girerek terkos saatiniz bozuktur, tamir ede- ceğiz! diye söküp almışlar ve bir müddet sonra getirip asmışlar, ayni Zamada bir psulâ bırıkarak tamir ücreti namile 9 lira istemişlerdir. Hiçbir şeyden, hatta Sax tünin bozukluğundan bile ha- Derda olmıyan ev sahibi şirkete müracaat ederek bu nun doğru olmadığı, evine memurların habersiz girdikle- rini iddia ve şikâyet etmiştir. Şirket müdürlüğü bona ceva- ben memurların dürüst hare- ket ettiklerini, şayet parayı vermezse suyun kesileceğini söylemiştir. Ev sahibi bundan mütees- sir olarak orada. cereyan &- den muhavereyi Emanete bir istida ile bildirmişir. Bu isti da üzerine şehremini B. der. hal şirketler komiserini çağır- mış ve derhal tahkikat yap- masını emretmiştir. Lokantaları teftiş Bazı lokantalarda tencere- lerin dibinde kalan bulaşık yağlarla tekrar yemek yapıl dığı haber verilerek şikâyet edilmiştir. Bu şikâyereri nazarı dik: kate alan Emanet lokanta ları sıkı bir teftişe tâbi tec müştür. Bâdema “belediye doktorları ile memurları ken- “di mıntakalarındakı Jokanta: ları muntazam bir » şekilde teftişe başlıyacaklardır. Sayıta a ğe . Mahlülât müdüriyetinden: «Ortaköyde. vapur iskelesi. caddesinde “değirmen sokağında 2i- 36 numaralı salhane © arsaları hissei mahldlesinin lüzümuü! teftizi hissedarlarına mahallesi vağıtasile * tebliğat icra edilmiş isede hissedarlardan o mahalli O ikameti meçhul (o Olanlara (tebii Zat icra edilmediğine tarihi ilânından itibaren Üç ay zarfında müracaat eimedikleri takdırde mahlâi-hissenin diger hissedarına telfiz edileceği ilin olunur: Mahlülât müdürlüğünden : Kasımıpaşada sururi mahallesinde Gizlice evliya sokağında 13 numaralı hane hissei mahlülesinin lözumü teffizi hissedarına ma hallesi vasıtasile tebligat icra edilmiş isede hissedardan Hamdu me hanımın mahalli ikameti meçhul olduğundan tebligat içtra edile memiştir : Tarihi ilânından itibaren üç ay zarlında müracat etmediği takdirde malılül hisse diğer hissedarana teffiz edileceği ilân olunur, İstanbul icra dairesinden: Konstantin yeledi Yorginin -Benisyon Efe. borç aldığı ondört bin Jira, mukabilinde birinci derece ve birinci sıra numerosile. ipotek olarak gösterdiği Boğaziçinde Arnavutkö- yünde » cedit. yeni sokakta atik 8-5, 6, 7 No apartman borcun : verilmemesinden . dolayı indelmüzayede onbeş bin lira bedelle talibi ühtesine “ihalei evveliyesi biliera çihalel kat'iyesiçün betekrar on * beş gün müddetle müzayedeye konulmuştur. Hududu: Cephesi, tarik, sağ tarafı Cemal beye alt arsa, Sol ve arkası İlâsan Beyin arsasıyle mahdut kayden ve bilmesahe ikiyüz yetmiş bir arşın terbiinde araziden ikiyüz kırk arşın murabbat bina mütebakisi arkasında arsa, yan tarafında aydınlık mahallidir. Eysaf ve müşrtemildn: Basamakları mermerle perçinlenmiş beton yaya-kaldırımdan birisi tek kanatlı busasl dört ayak mermer beyaz merdivenden fevkanisi demir yaprak çiçekli buzlu camlı çifte Kinatlı umumi demir kapudan girildikte zemini elvan. çini döşeli antreden maun boyalı camekdnla müfrez kapıdan geçilerek keza zemini elvan çini taşlık üze- rinde camekânlı muhtes kapıcı Jocası önünden geçilerek korkuluğu demir parmaklıklı sağ cihetten on altı ayak taş merdivenden zemin. katına inildikte zemini beton uzun ara- lık üzetinde ikisinin sokak ve bahçe cihetindeki hususi ka- pılara methalleri bulunan biri büyük yedi adet odun ve kö- mür mağazası bir kapıcı odası bir halâ ve zemini çimento biri mermer diğeri mozaik tekneli ve terkos suyu o borula- rile ferşedilmiş çile musluklu ve civan çini ve sabit bakıt kazanlı maa müştemilât çamaşırlığın bahçeye büyük pence- releri ve dolayısilc methali vardır. ” Birinci katta bulunan zemini elvan çini balâda beyan olunan mezkür taşlık üzerinde * sol tarafta mermer eşikten boyalı bir numaralı papıdan daireye girildikte, bir antre üzerinde dört oda olup bahçeye hâzır iki odanın önü dara- çâlı ve demir parmaklıklıdır. Mezkür bir numaralı dairede zemini elvan çini döseli emaye banyo mahalli ve bir kiler ve bir alafranga halâ zemini elvan çini döşeli maluz ocuklı terkos suyu musluklu yalaklı ma telerrüat muntzum murfak meycut olup Söneliği beş yüz lira kira ile Hüseyin Bey sakindir. . Korkuluğu “demir Tekesiz beyaz mermer merdivenden ikinci kata “çıkıldıktae Merdiven başı gezinti mahallinden boyalı çilte kanatlı kapıdan iki numaralı daireye girildikte bir antre üzerinde zemini elyan çini maltız ocaklı ve ter kos suyu musluklu yalaklı mat teferrüat muntazam mutlak bir kiler, alafranga halâ, zemini çini emaye tekneli banyo mahalli ve beş oda olup ikisi bahçe cihetine ve diğer ikisi sokak cihetine ve bir yan tarafa nazırdır. Sokak cihetine nazır odalar iç içe balkonlu ve şahnisli bahçeye nazır bulu- nan iki odanin önü boydan boya demir parmaklıklı taraça vardır. : Tavanlar kısmen kartonpiyer ve kısmen beyaz betonarme vardır. Avni Bey mahiye altmış lira kira ile kiracıdır. Ayni şerait dahilinde üçüncü kata çikıldıkta ayni tertibat dahilinde bulunan üç numerolu daire mahiye elli yedi Jira kira ile Atiye Ha, kiracıdır. Dördüncü kat dahi ayni terdbatta olup mahiye lira İle Hasan Hilmi -Bkiracıdır. Ahşap merdivenle beşinci tarâs katına çıkıldıkta korkuluğu ahşap merdiven başından zemini asfalt aralıktan tek kadı kapıdan kârğir korkuluk zemini asfalt büyük tarasa vardır. Beşinci kata Kadar merdiven ottaları Pencereli olduklar rından merdivenler tmamen aydınlıktır. Elektirik ve tektköz' tertibadı ve oda kapılrının fevkar aileri camlı ve haricen yağlı boyalı ve cephe tezyin müceddet yirmi beş bin lira kıymeti muhammeneli aparu- manın iştirasına yüzde beş zamla talip olanlir ve daha ziyade malümet almak istiyenlerin kıymeti muhammenesi- nin yüzde onu nisbetinde pey akçeşinin ve 929 - 9838 numarasile müzayede şubesine müracat etmeleri ve 15-7 920 tarihinde saat 14 ten 16 ya kadar ihalci katiyyesi yapılacağından müşterilerin tarihi mezkürda bizzat veya bik vekâle hazır bulunmaları ilân olunur. Furuyaya gönderieLek talebeye İstanbul. Maarif Eminliğinden :Mearit vekâleti narmna Av- rupaya gönderilecek talebeden, Nurettin Kâmil, Bahaettin Rasih; Muhittin, Mehmet, Şinasi / Hakkı, Muzaffer, Şerit, Akdes Nimet, 4li Tevfik, Tahsin, Tarık Hüseyin Nail, Rüştü, Hamit, “Tahsin Bekir, Münif Beylerin haziranın otuzuncu altmiş pazar vaya — tammüzun birinci. pazartesi günü saat ondan onbire kadar maarif eminine müracaat eylemeleri. :