29 Ağustos 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

29 Ağustos 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

AN Aleksandr Zubkofun hatıratı On beşinei bap Nişanlı avı Kendimi hiraz topladıktan s0n- ra baridane düşünmeğe çalıştım. Evvelâ “ Viran,, ım aziz dostü olan kızı görmeğe çalışın. Möalesef kendisini bulamadım, Nişanlımın bulunduğu bankadan nerede — olduğunu öğreniiek istedim, Mezuniyetaldığını söy- İediler. İzin vaktini nerede geçirdiği | hakkındaki | swalime karşı her taraftan omuz silkmekle iktifa. eylediler. Bir bildiğin de- İâleti ile Stokolmdeki o bir kaptan yanında gayet hoş bir varile de bulunmuştum. Fakat “Viran çı tekrar görmek ar gum beni rahat bırakmıyordu. Gece gündüz hayalimde o kumral ve gür saçlı nazik mah- İoku tecessüm ettiriyordum, Kur laklarımda ahektar sedası tanin- endaz oluyordu, dimağımda mazideki hususlyetimizin bütün safhalarını yaşıyordum.” En genç vakte kadar rihtim- larda, sokak köşelerinde dolaş yor uzaktan gördüğüm her ka- dini sevgilim zannediyordum. “Viran, olup olmadığını an imak için her kadını hayasızca süzüyordum. Sokakların kalabâr İiğında binlerce defa ismini yad- #tim. Genç kızlardan birinin ve- ya diğerinin dönerek sevgilimin #irmammın peyda olmasına inti- zer ediyordum. Nihâyet mahi- rane bir plân çizdim. Maksa- dim nişanlımın bali hazırda ae- vede olduğunu öğrenmekti, Muh- tevan o kendisine sit olmyan bir mektep kararladım. Nişan- lumın validesinin nazarı dikkatini celbelmek — istiyordum. Yazımı tanıyınca mektubu açacağına €- mindim. © Bu mektupta birçok tehditler savurdüm. ve eğer e beveyni cnu benden ayırmak silerse Oinlikam (alacağım ve sonra inlilkar edeceğimi yazdım. Yanma gelmek icin neler yap- tığımi anlattım. Meteliksiz bin- lerce kilemetroluk yollardan son- ra bir delacık olsun onu gör mersem © tahammül edemiyece- ğimi söyledim. Bu mektiha pulla makszn müstakbel kayna | amım posta külümuna atm. | murlarından birisi bu sabah baraya geldi seat 19 buçukta maslâhatcüzar “Vakt »in tefrikası: 36 Serseriler Birmucit! kıralı Sonra evin avlusunda saklanarik kayınvalidemin o ne yapacağını seyre Bir saat kadar bekledim. Artık ümidi kesdi- ğim ve plâniın zi vermi- yeceğine — kanant ği se- rada kayınvalidenin elinde mek- tp evinden çıktığın gördüm. Onu gezledim ve kırmızı kutuya açık mavi bir zarf attığını görünce hesapsız sevindim. Şim- di bir postacının geçmesini bek- lemek icap ediyordu. Oralarda beş aşığı on yukarı dolaşarak iki saat bekledim. Nihayet bek- İediğim memur geldi. Çiddi bir tavır takınarak kutuya (açık mavi renkte bir zarf attığımı ve mürsilin adresini yazmağa unut- tuğumu söyledim. Ayni zaman- da kendisine bir ciğera ikram ettim. Postacı buna “mektubu maalesef veremiyeceğini söyle- mekle beraber mektupları teslim edeceği postanenin adresini ver- di. O pöstane memuru ricama , dayanamıyarak mektubu iade etmek şartile bana verdi. Mür silin o adresine yazdıktan sonra adrese seri bir nazar atlettim. Nihayet nişanlımın nerede ol. duğunu öğrenmiştim. Bu ilâm harlin zabiteye aksedebileceğine vakıf olduğum cihetle hemen cil değiştirdim. Ertesi gün zabıtal cinaiye memurlarından birinin gelip beni eski adresim- de aradığım haber aldım. Bir hüsnü tali eseri olarak “Stoke lom,, daki eski bildiklerimden biri bana para verdi. Nişanlı mın bulunduğu plija hemen azimet ettim. Maalesef zariteki adreste "'post Testnat,yamılııştı. Binaenaleyh “ Viran,in olur- duğu otel: veya panılyonu ara- mağa mecburdum. Otelden ote- le, pansiyondan pansiyona, İo- kantadan — lokantaya doleşirken taharriyahırmı yapıyordum. Elimi» de. “Viran, m resmi, bülün lokanta © gersonlarına böyle bir kadını derhatır edip etmedikleri ni sordum. Nihayet ihtiyar bir gesen bu tipte bir kadının Madam S... isminde bir ma- nüküre ellerini tanzim ettirdiği. söyledi ni Bu madamı; bularak Dişanlamın edresini öğrendim. si Bitmedi; Nota akşam Mösyü Yanes tarafından hariciye vekiline tevdi edilmiştir. Nolada her şeyden evvel Yunanistarın müzakerat esnasında miktarının tayini mukar - rer bir miktar parayı Türkiyeye vermeği taahüt etmiş-ol - duğu yolundaki Türk iddiası reddedilmekte ve mevcut ih - bir ihtilâhı en mühim tilâfin siyasi Ba notanın olmadığı ileri ve şimdiye kadar şayi olmamış sürülmektedir. Kismıdır.Notada mütaakibep muhtelit mübadele komisyonun- #aki bitarafların hakemliği kabul edilmekle beraber bunun pasa- port meselesile birlikte dizer ihülâlik “Doktalaar da | teşmili tekli olunmaktadır. Biterafların hakemliğinde her iki taraf Hautabik kaldıkları cihetle münhal bulunan üçüncü azalığa * Cemiyet? akvamca bir 2atn tayin ve İnthabı hususuna tevessül lâzım geldiği de işaret edilmektedir. Duha sonrü bitatafların hakemliği hakkında bu ikt Yu - nan nokta nazan “Türkiye tarafından hakeme tevdi edilecek tahkimnameyi tesbit ve tabrie için taraleyin birer mütahas. 8s murahhas Cuyin etmesi İcap cdcceği kaydolunmakta ve Yunanlstanın hakem olacak bitarallar tarafından verilecek karan kabule şimdiden amade “dir. olduğuda ilâve edilmekte - Notzmn geç vakit tevdii itibarile mahafilimizdeki tesir - İecini tetkika imkân bulunamamıştır. Nota yarın akşam « Atinadan aynen Yunan matbuatna verilecektir, Atina, 27 -- Elkârı umumiye, Yunanistanın mukabil ce vabma Türkiyenin cevabını sabırsızlıkla beklemektedir. Atina, 27 (fos)-- Bugün tevdi edilecek mukabil Yunan cevsbma Türkiyenin ve merakla bekleniyor. Nihat kuvvetlidir. Hükümeti, imiz Polihronyadisi kabul etmiyor Yunan mehalilinde şayi olan dir habere nazaran, Hükü- cevap burada büyük bir alâka idlâfın gecikmiyeceği ümidi metimiz, Yunanistan Ankara Sefaretine tayin etmek istediği M. Polihroniyadis hakkındaki vermiyecektir. istirazaca muvafakat cevabı Atins, 27 (Fos) — Mi, Polihroniyadisin “Ankara Yunan sefaretine tayini hususunda Türkiyenin muvafakati gecikiyor. Mamafih halzi ehemmiyet olmadığı ve cevabın gecikmiye- ceği ümit olunuyor. Elektrik, “telsiz telgraf benim eserim, diyor! Dün Dr. Maktedir ismin- de bir adam vilâyete mü- racaat ederek Möârkoninin telsiz — telgrafı, Edisonun elektriği, Mongolliye bira” derlerin © balonu icat etmediğini, bu icatların.ken- kendisine “ait © olduğunu, bundan dolayı kendisine imtiyaz verilmesini istemiş- tir. Dr. Muktedir, muaye- neye sevkedilmiştir. M. Yansenin muavini Ankaranın © imar plânını yapacak olan profesör Yan- senin o muavini M. Orley Ankaradan şehrimize gel - miştir. İmar işleri hakkında Dahiliye vekili Şükrü Kaya beyle görüşecektir. Fist Kangılılar. (Üst tarafı birinci sayıfamızdadır) Sükün tesisi için İngiliz as keri © gönderilmiştir. o Kudüste sükün tesis edilmekle berâber dvinmda karişik devem edir yor. Ticari o musmelit kâmilen durimu tar. Kudüs, 28 (A.A)— Dürzü kuvvetlerile takviye edilmiş 200 Arabın Kudüse yaklaştığı söy- Jesiiyor. Londra 27 — Müstemlikâr bazaretinin tebliğidir; Hükümet Filistinde vaziyete | hökimdir. Şimdiye kadar en büyük kar. gaşalıkları “görüldüğü Kudüs ve Yalada sökün hüküm fermadır. Fakat bu mıntaka * harıcinda Araplar tenka Yahudi müstem- lekelerine hücüma dayam edi: yorlar, Maamafih o muamelât tas'ip teşebbüsünde bulunulma- mıştır. Fevkalâde komservekili dün- İl raporunda diyor ki: “Öğleden sanra Yalada bir nümayiş yapılmıştır. Yağmacı Arapların Telavive o girimeğe teşebbüsleri - esnasında kargaşa” bklar oluştur. Zabıta “leş aç- smşlır. Telelehin maktarı meçhul. dür. OYağmacılar © dağttılmıştır Bunlar tekrar avdet edetek hü kömet devairi ile bazı Müslü- man oeşralın o evvlerine Waaruz etmişlerdir. Zirhlı otomobillerle bap hizaandan ateş edilerek halk dağıtıldı; kuvvetler badez- zeval ikide geldiler, Bu wrada Telavive tekrar höcüme hazır. lanan balk (kuvvetleri görünce dağıldı. Vaziyet münferit bü cumlar hariç olmak üzre sükün buldu. Pazartesi sabahi, İngiliz ku- veetleri vektinde yetişerek Hay- fa mahallatından Kârmele ola- cak hücumlarını menetmiştir. Toronto, 28 (AA) — Toronto Yahudileri M. Mac Donalda bir telgraf çekerek 1000 Yahudi gönüllüsünün Filistinde hizmet etmek ar- zusunda - ve hemen oraya gitmeğe âmade bulunduk - larını bildirmektedir. Varşova, 27 — Leh mu- sevileri, Filistindeki millet- taşları için dua etmek ö- zere o mağazalarını kapa- mışlardır. Museviler hadi- seye mani olmıyan İngiliz hükümetine şiddetle hü- cum ediyorlar. Bombay, 27 — Hint Müslüman gazeteleri İngil- terenin — Filistinde ittihaz ettiği tedbirleri şiddetle protesto ediyor. Beyrut, 28 (A.A) — Fi- listinde kargaşalık çıkması üzerine “ Lamottepiguct , aarlısı Beyruta gelmişür. Milli. rakslar Halk “bilgisi derneği yeryer tetkikat yapıyor Halk bilgisi dereği fa aliyetine devam etmekte- dir. Dernek Anâdalunun bazı yerlerinde - tetkikat yaptırmıya karar vermiştir.” Geçenlerde dernek “aza sından » Abdülkadir B. Er- zuruma gitmişti. Kendisi o civardaki halk rakslarını tetkik etmektedir. Yakında da aynı maksatla * Muğla bavalisine de bir aza gön- derileceklir. Dernek, iki senelik me- saisinden aldığı, tecrübüler heticesinde © nizamnamesi- nin tadiline lüzum bisset- miş ve bunun için Avrupa folklor “cemiyetleri nizam- nameleri de tetkik oluna- rak yeni bir nizamname müsveddesi hazırlamıya baş- lamıştır. Dernek, Anadoludaki teş- kilâtı tevsi ve ikmale dö vam ; etmektedir... Ahiren Sivas - mümessilliği de teş- kil edilmiş ve mümessilli- ğine Abdulkadir B. intihap olunmuştur. İla encümeni (Halk bilgisi haberleri) ismile ay- lık bir mecmua neşrine ka- rap vermiştir; Bu mecmua deraeğin bul merke- zince çıkarılacak ilk nüshası teşrini evvelin ba- şında neşvedilecektir. Dün de. iki buçuk kuruş fırladı... İngiliz lirası dün: (015 kuruşta açılmış, 10175 ku- Tuşta kapanmıştır. Dün İzmir- den kambiyo gelmediği için İngiliz Mirası iki buçuk ku ruş kadar yükselmiştir. ve 7 Mi pin İhafe kastile Bir polis memuru bir adamı vurdu. Evvelki gece Pangaltı polis merkezi müretteba- tından polis Rıza Efendi devriye gezerken bir şah- sın karanlıkta bir kadına tecavüz ettiğini görmüştür. Polisin gelmekte olduğunu gören omütecaviz hemen kaçmağa başlamıştır. Bu- wun üzerine polis Efendi kaçan adama dur emrini vermiş, durmadığını görünce ihafe kastile iki el “silâh atıhışsa da kurşunlardan bi- ri kaçan adama isabet eimiş ehmmiyetli surette yaralamıştır. Bu zâtın fırıncı Kasım olduğu anlaşılmış, hastane. yekaldırılmıştır. Şoför muavini Bir kızcağızı çiğnedi Pendikte şoför Salihin oto- mobilini muavini Besim ha- reket ettirmiş, otombil Yakar cıkta Çırnardibi mevkiine geldiği zaman. Arnavt Vano- şan 9 yaşındaki kızı Aliyeyi çiğnemiştir. Marifetli şoför kabahatlerini o örtmek icin kızcağızı hâstaneye götürü rüz diye ' yanlarını almışlar, fakat ileride bir tarlaya bi rakmışlardır. Aliye neden sonra tarladı bulunmuş, has- taneye —- makledilmiş, lâkin kurtarılamarıştr. e Adliyede . rn ." HABERLER Filistinde İngilizler kuvvet sevk ediyorlar Londra, 28 (A A)— Müstemlikât nezaretinin bir tebliğine mazırın Filistine beş harp gemisi, iki tabut piyade, iki suvari bölüğü ve bir wuk ile bir tank mül- rezesi ve bir askeri tayyare H'osu sevkedilmiştir Maltada bulunun iki piyade taburuna bazır bulunmaları için emir verilmiştir , Hayfadan Filistinin iç taras larına © gönderilen ufak bir İngiliz müftezesinin araplırm taaruzuna uğrayarak: silâhla: anın ulımdığına dair olan ha ber henüz teeyyüt etmemiştir. Bir tayyare filomuz Mardinde Mardin, 28 (AA) — Dün akşam Gaziayintaptan hareket eden hava filomuz akşam şehrimize imuvasa- let etmiş, vaktın geç olma- sına rağmen tayyare mey- danında kalabalık bir halk | kitlesi tarafından hararetle alkışlanmıştır. Belediye ta- rafından tayyareciler şere- fine dün gece Mardinpalasla mükellef bir ziyafet veril. miştir. Filomuz bu sabah saat 5 te şehrimizden ha- reket etmiştir. Filo Erciş cezri hava hattını takip edeçek ve oradan Diyari. bekire dönecektir. Yavuz Denize indiri- iyor Yavuz zırhlımızın dön havuzdan) denize indirilmesi mukarrerdi. Yavuz denize indikien vonra Marmarada bazı tecrübeler. ya Şönra kısa bir müddet için gene havuza ahnması, müteaki- ben de Karadenizde sür'at tec ei yapması İâzr gelmek- vacidin muha- kemesi Hafi “olarak devam edecek Karagümrükie köndiine aşk mektupları gönderdiği ve teca- vüze kalkıştığı için Hamdi EL ininde bir arkadaşını; öldür. düğü iddia olunan Sacit Ef.nin wuhakemesine dün birinci ce- zada devam olunmuştur. Müddel umumi muavini Ce- mil B., yeni ceza usulü kanu nuna göre onbeş yaşından köçük | olan maznunun hafi olarak me- hakemesini istemiş, mahkemece öyle karar verilmiş, samiler dışarıya çıkarılmıştır. Bundan sonra şahit wfatile Karagümrük cerkomiseri | Hikmet Pi, içeriye çağrılmış, ifadesi alınmış, muha- kemenin dünkü safhası © karar veçhile mektum kalınıştır. Ne- verde başka şahitlerin celbi için muhakeme yirmi beş ey- lüle burakılmıştır. Afyonun kurtuluş ünü Afyon, 27 — Afyonda kurtuluş günü emsalsiz te yahuratla © test ediliyor. Halk coşkun şenlikler yap- maktadır. Elektirik tenviratı, askeri tezahurar o emsalsizdir. Bir sabur asker harp gösterişi şehre girmiştir. Asker hal kın omuzlarında taşınmıştır. talya ve Alman sefirleri bugün gidiyorlar İtalya sefiri Sinyor Orsini Barone ve Alman sefiri Hier Nadolni memleketle- rine gideceldördir. mız faaliyete başlıyorlar Alpullu şeker fabrikası fa- aliyete başlamışte . Uşşak fabrikası da bir kaç gün sonra işe başlıyacaktır. Bu sene Trakyada pancar mahsulü “bereketli olmuştur > Alpullu şeker fabrikası bu sene daha fazla şeker istihsal edecektir. « Tekiz telefon . şirketi stüdyo © binasını Beyoğluna nakletmeğe katır » vermiştir. » Teşrinievveide o Etibba odaları; teşkili / ve Mâ ge len * İmtihanların 1 icap etmektedir. Sıbhiye vekâle- tinden bu sta gelmesine intizer olünan emirle, iihap! hakkında bazı tefsilâr veri lecektir. İnthap Türk oc# gindâ © yapılacak, | bilâhamı Falbba odası merkezi itühaz edilmek üzere bir bina tede- rik olunacaktır. « Evvelce tescil Tiçin An kâraya göndeviln ba diplorüstarını mi mühimi tasdik edilerek gelmi ponlaın şehrimizde açacakları” sergi“ bir eylülde Galatada eski liman şirketi binasinm üstünde açılacaktır. *» Terkos şirketi taüdürü M. Kastelmo Ankaradan aw det etmiştir. M. kastelno yeni Terkos projesi tatbiki takdi- rinde şehrin su ihtiyacının ne swretle -temin- olunacağını vekalete izah etmiştir. Vekâler, Emanetin de mü- sını aldıktan sonara pros jenin bazı noktalarda tadi lt yapacak, müteakiben yeni şartları ihtiva eden mukave- İenamevin imzası için Terkos müdrünü , Ankaraya davet edevektir. ti M. Kastelno — itilâiname imza edilir edilmez Parise gidecektir. AL Kastelna “Pa- risten kâfi miktarda mühen- dis getirecek ve bü mühen- disler Şehtemaneti fen mü- hendislerinin nezareti alunda inşaata başlıyacaklardır. Yeni inşaat bir sene içinde tamam- Tanacaktır. « Şehremini Muhittin B. buz buhranı hakkında: —— Emanet bü sene Kara- ağaçta fazla olarak 25 ton- lak yeni bir buz imajâtha- nesi de vücuda getirmiştir, Şimdi de Kadıköyünde 50 tonluk bir buz Tabrikası vü. cuda getirmiye karar verdik ve Tesisat için siparişlerde, bulunduk. Gelecek sene Ema: netin İabrikaları günde 130 wn buz imal edecektir. , demektedir. * Barne inhisarımdaki Irtişa maznunların ta bidayedi tev- killerinde isimleri sk sık i geçen Madam Lütfi ahiren Avtupadan avdet © etmiştir. Madam Lüuk — Bu hadisenin çok çir- kin bir dedikodu oluşuna cidden müteessirim, Kocamın iş hayatının safahatıma vakıf olmamakla beraber, kendisi. nin bahsedilen şekilde bu rezaletle o ulâkadar (o Olmsina imkân yokcur. Lütfi Bey ya bir Isnada maruz kalmıştır, yahut ismi yanlışlıkla bu rezalete kurışmıştır.. Adaletin tecellisi bunu İspat edecektir. demektedir. * Seyyubin cemiyetinin tej- kil ettiği otomobil şubesi fas- liyete başlamışur. Bu şube memleketimizbe (otomobille seyahat edecek seyyahlara lâzım gelen malhmatı vere- cektir. Bunun için Seyyahin cemiyeti bir rehber bazırla- maktadır. hat yapılıcak Yakında darülfüpunda bağı tadilât ve wlabat” yapılacık ve birkaç kürsü “İsfvedile cektiğ, Tadilât bu sene bidayetinr de olscek, bör fakülteden dört müderris veya muallim Kadto harici kalacaktır. Darülfünun. emaneti; smuhe teli kürsüler — hakkinda her fakülke ( reisinden © raporlar İstemiştir Tödildt daha ziya- de Edebiyat ve Hekuk fa Kültelerinde olacaktır. * Birüttedayi sanatkârları tarafıdan filme çekilen ÇA: karı Pöstisi) deşrini evvelde gösterilecektir, Ertuğrul Muhsin B ve ar kadaşları “bir eylülde “Kaçak- çılar,, filmine” başlayacaklar- dır. Bu 6lim sesli olacaktır. * Karaköy köprüsünün ter- fi ve kaldırımların . değişti rilip © yenileştirilmesi o hitam bulmuştur. Şlndi köprünün iki, başın daki, kulübelenin işasma ça- şılmaktadır. « Mekteplerden kaldırılan Arapça ve Acemcenin yerine Avrupa tarihi. — edebiyatına ve ecnebi Tişunına dair fazla dersler konacaktur. Arâpça ve Farisi okutan müalimlerden ehliyeti olanlar diğer derslerin maallimlikle. rine tayin edileceklerdir. » Ankara « İstanbul © tele fonunun ikiknci hattının te- sisaa. 0 güne; kadat bite cektir. * Umum sigortalar tarife» leri İkosat vekâleti taralın- dan tasdik edilmiş ve mahal- lerine tebliğ olunmuştur Ta- cile derhal tatbik edilecektir, * Maarif vekâlei fiselere kaydedilmek “için nekadar Mmüracast vaki soluren redde dimemesini, icap ederse 1585 lerde yeniden şubeler * açıl masin Maarif Emanetine bil. dirmiştir. Maarif Emini Beh- çet Kk bu husustalise mü- dütleri ile görüşecektir. * Şeremaneti hastanelerin- deki . etibba Ole belediye doktorlarından bazılarına Şehtemaneti tarafından ik» tamiye verilmiştir. * Marangozlar çemiyetinin sevelik idâre heyeti intihabatı eylülde yapılacaktır. Tayyareli gazeteci M. Lari bugün şehri» Şeker fabrikaları- lat Yü a mizden harekt ediyor * Bir müddet evvel şehri- mizden geçerek tayyare ile Ankaraya giden go Tribün muhabiri Mn Ru avdet etmiştir. Muma - igieri epi bayer z ile cektir. M. Yeri ta; ari bizzat idare etmektedir. Amerikan © gazetecilerinin maruf tayyareli muhabirle- rindendir, Mr Lari tayyaresile Şarkı karibin birçok yerlerini gez- miş ve bilhassa memleke - timizde tetkikat yapmıştır. Şikago Tribün muhabiri Yeni Türkiye hakkındaki intibalarını gazetesine bir makale serisi halinde yaza-