20 Eylül 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

20 Eylül 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

e BA EY APP OP lu hattının tenviri Üsküdar tramvayları Silihtarağdan cere. yan alacak Emanetle elektirik şir- keti arasında iffihaz edilen mukarrerat Şehremini Muhiddin B. Ür küder elektik tramvayı le Adalar elektriği, Haydarpaşa hat boyunun tenviri “işleri hak» dında elektrik (şirketi müdürü M. Hansens ile görüşmüştür. Bu mülâkattan sonra Frmanct- le şirket arasnda şü'esmelar takarür etmiştir: Üsküdar tramvay hattına elek- trik | şirketi “cereyan © verecek, vayı, «şimdiye kadar Kısıklıdaki | fabrikadan <ereyan temin: ediyordu. Cere- yanın Silihtarağadan — verilmesi daha ucuza tal olacaktır. dg Askeri müzenin silik koleksiyonlarına çök eski bir kı. hıç ilave © edilmiştir. Bu kiliç Orban gazi devri ricslinden Mihal beye aktir. O Birine sinif Adliye mü fettişlerinden Sabit, Yusuf, Şük- rü Cevdet, Abdülkerim beyler başımülettişliklere tayin edilmiş- lerdir. & © Teyriki sanayi kaninunun 11 nci maddesi mucibince tevzi edilecek “primden istilade edecekler" © hakkında © kaleme alınan © talimatname" viliyete gönderilmiştir. & iki gün evvel Sirköciden Edirmeye hareket — eden 8 nu- maralı katarla, İstanbula gelmek- te olan 85 numaralı kalar Al pull ile Uzunköprü arasında müsademe - etmiştir. 9 Büyür mekiebi ölisi em- razi dehikye müderrisi Samuel bey bu sene sütün “45-50: kuruşa çıkacağını söylemektedir. d Ormanmüdüriyeni ümü: miyesi o şöbe müdürlerinden Mitat B. Yalota ormanlarinn ıslahına memür. edilmiştir. b Hiliçteki Fener meyda: Adaların veAnado- Şehrimizde 20 teşrinievveide gisi açılacak Gecen sene olduğu gibi bü senede şehrimizde bir hayvan sergisi “açılacak, yetişiş, tenasüp ve sair birçok Ohususlar ocihetle kazanacak hayvan sahip- lerine mükâfatlar verile cektir. Umum mükâfat yekünu (5000) liradır. Bugünkü at yarışları Bugün — Veliefendi. koşu mahallinde - Vilâyet ut koşu ları yapılacaktır, Sipahi oca- fı tarıfından © teftip ed koşulara vilâyet tarafın 2000 lira tahsis edilmiştir. Bugün, .4 koşu. yapılacaktır. İştirak” edecek hayvanların isimleri. ştınlardır; Rüçhân, Kısmet, Merzuk, Güzel İzmir, “Küçük” Tayyar, Şahin, Mavzika, Primtol, Fi losoli; Fridndv, 'Pödgri, Kü- çük Ceylân; Makbül. Bu yarışın bir hususiyeti ikinci koşuya “yalniz tek bir bayvanın - yazılmasıdır. Sebe bide bu yarışa girecek hay- vanın hiç yarış. kazanmamış olmasıdır. “Tek: başına koşa cak olan: Şehin ismindeki atm kKezenip ( kazanmadığı müayyen roesafeyi muayyen dakikada alıp almaması (iç tayin. edilecektir. Irak maliye nazırı gidiyor Geçenlerde © Avrupadan şehrimize gelmiş. olan Irak maliye - nazını . Yusuf Bey bugün Halep tarikile mem- Jeketine Karaket edecekür. Yusul Bey . nisanda » tekrar Türkiyeye. g-leceğini bir mu- Jharrimize söylemiştir. Çeki talebe Evvelki , gün çşebrimize ön? - Çek . talebeler dün fanbülum tarihi “mahallerini Ziyaret etmişlerdir. # vekilimiz iktisat vekili Şakir Bey dün şeker inhisarma gelmiş bir çok tanıdıklarının ziya- retlerini kabul etmişlir. Şakir Bey bugün Ankaraya gide cektir. Fransız tayyareci- leri gitti Evelki gün Moskovadan şehrimize gelen Fransız tay- yarecileri komândan Sofo ile Milozun* Sabori dün sabab saat 10 da Yeşilköy karar gâhından Tunusa mütevecir ben hareket eteişlerdir. Paris su müdürü Paris su şirketi . müdürü M. Oberio Terkos şirkeçi erkânile temasta bulunmak üzere şebrimize gelmiştir. M. Oberto dün Bursaya Bereket etmiş olup iki gün sonra İstanbula avdet ede- : le yaman daha. ziyade yardım etmesi için bam tasavvurlar vardır. Elyevm bankaya emahn ulak hisselerle se ai, kaydolunmasi düşünülmektedir. m “şişman Bankanın müstakbel şekli hak- Atineda, yirmi umumi | kında bir proje hazırlanacaktır. sulh kongresi toplanacaktır. Kon- O Rösumat idaresi, işlerini e tamamile hususi bir mahir | daha iyi tanzim etmek için yeticdir. gümrüklerde bazı teşkilat © Kokayadaki bon | ema ara verm Ba sergisi busene. tekrar açıla caktır. vergi Komiserliği met cümleden olarak, şimdiye kadar buat cemiyetine müracaat ede. | müdürlük veya başmemurluk- rek Türk matbuatı hakkında ma. | In idere edilen her gümrükle 'ümat istemektedir.: bir başmemur ve birde muavin ? i İ 1 di Gi Bir hayvan ser- e A EŞ EŞ TE AE rr VAKIF 90öyil aberleri * Belediye meclisinde Ihlamur mesiresinin park için satın alın- ması teklifi münakaşaları mucip oldu Dün umumi belediye meclisi içtima etiniş ve bü toplanlı, bazı teklifler, dolayısı ile hayli hararetli olmuştur. Evvelâ Sirkecide bazı fetim- para veriyoruz. Bu lüzumsuz lâkât yapılması hakkındaki Ema» Bir kim aza burasının par- ka elverişli olmadığını, bir ta- | okundu buda ayal maksatla kım: setlerden terekköp. ettiğini |. gelecek ktimas tehir edildi. Polis müdürümüz Geçen : hafta: kendisine ameliyat “yapılan. polis mü- dürü Şerif bey iyileşmiştir. Yarından itibaren vazifesine devama başlıyacaktır. İngiliz lirası düşüyor İngiliz lirası, dün borsada 1011 kuruşta açılmış, akşam 1008,5 kuruşta kapanmıştır. Geçen hafta 995 kuruştan birdenbire 1018 kuruşa çı kan İngiliz lirası iki gündür tekrar düşmeğe başlamıştır. Limanı ıslah için İstanbul limanının ıslahı ve antrepo buhranının kat'i surette halli için teşkil olu- nan komisyon yarın top- lanacaktır. Hamdi bey rahatsız ol- duğu için komisyana başka bir zat riyaset edecektir. İtalya sefiri İtalya © sefiri Me Ors'ii Barone dün Ankaraya git- miştir. M. Barone merkezi hükümette bir hafta kadar kalacaktır. Şehiğden uzak olduğunu, tarh ve tanzim edilemiyeceğini söylt yerek: — Niçin böyle maksaterz bir şeyden ibaret olsa gerektir. Sanayi sergisine 509 lira ver miyen: heye umümiyenin bu parayı vermek istemesini hay- vetle karşılıyoruz. Neticede bu hüsusta maka- mun mütalası alınmak (zere tezkerehin - müzakeresi — tehir Bundan «sonra Çubuklu gaz depoları “İçin * yeniden 28 bin İira munzam (tahsis talebi Reddedilen: bir teklif Rahatsız bulunan Adalar muhasebecisi Şahap beyin tedavisi için. (1000)lira ve rilmesi teklifi dün belediye meclisinde reddedilmiştir. Macar konsolosu Macar konsolasu: Baron Edon Abel dün. Peşteden şebrimize muvaselet etmiştir. Buz fabrikaları çoğalacak haber alınmıştır. Bunun için lâzım gelen malzeme sipariş edilmek üzeredir. Emanetin bunlar dan mada; tesisi mutasav- ver baldede günde (100) ton . buz . çıkarabilecek üçüncü bir fabrika tesisini düşündüğü haber alınmıştır. Nafia vekilimiz Nafia vekili Recep Bey dün Yalovadan avdet et- miştir. Halk bilgisi için Anadoluda nasıl çalışılıyor? Anadohü 'söyekalinden dönen Türkiyat enistitü. sü asistanı Abdülkadir Beyin verdiği izahat Konservatuvar o heyetine son. Anadolu ( seyahatinde Halkbilgisi detneği namına Türkiyat eostütüsü, asistanla- larından * Abdülkadir B. de iştirak etmiştir. Mumaileyh (o seyahat ve tetkikat hakkında şu izahati vermiştir; — Bu bir tetkik seyahatı değil, bir müşahede seyahati oldu. Bir ay zarfında üç vilâyetin Folkloru . hakkında tetkik : süretile bir netice elde edilmek inikân, haricin- dedir; zira bir vilâyetin değil, hatta bir kazanın Folkloruna dalr. esaslı malömat almak imi müesseselerin rehberlikle- rile mahallerinde senelerce çalışmıya bağlıdır. Ben bu küçük seyahatta bilhassa ce- nebiler tarafından Anadolu Folkloruna alt toplanan ve neşredilen malzeme etralında daha fazlı tefsilât almıya çalıştım. - Frolesör « Gordboskl tarafından ciddi bir ehem- miyetle tetkik edilen deb- baglar; Joncasına o müteallik bazı yeni malâmat topladım. Eski Türk diniyan bakiye- lerini daha doğrusu izlerini öğrenmiye çalıştım. Seyahatim © esnasında inki- Tabın ve âsri hayat dalgala cnn Türk ailesine ne kadar derin bir tesir icra etmekte olduğunu gördüm. Türk genç- Jiği içinde maarit mensuple- rm Halkbilgisi sahasındaki faaliyetleri çok dikkate ça. yandır. Bazı muallim. ve me. mürların kendi başlarına ça. lışarak çok kıymetli maldmat topladıklarını gördü, Bu aradi Ünyeli muallim Ziya, Sinopu Mehmet Şükrü, Trab- zonda Ragıp Mehmet, Bay- bürtta Mehmet Tarhan Bey- leri zikretmek lâzımdır. Hal kiyat sahasında bunlar ve daha sur bir çök gençler büyük bir aşk ile çalişiyorlar. Avrupalı bazı seyyahlar ve bilhassa gazeteciler Ana. doli » münevverlerinin kıs Kânçlıklarından ve bazı Halk- bilgisi maddelerini saklamak ve yalnız” yeni (o hâyann levhalarını göstermek iste- diklerindön © bahsediyorlar. Türkiyede (sansasyon mev- zuları arayan © ecnebilere karşı müneyverlerimizin bu tarzda (o hareketleri — gayet Türk #hünevverleri ilim mamı- na olursa ruhlarının en derin köşesini bile gösterirler. Hakiki ilim namına çalışanlar. halkın mevzu vermek hususunda kıs- kanç davran madığını. bilirler. Çünkü Türk milleti de Avrupalı gibi Folklorun ehemmiyetini anlamış ve bu sahada fedakâr- lıkla: çalışmıya başlamıştır. Anadoluda balkıyatla meşgul volan gençliğin büyük bir ihti- İstnbul ağır ceza o mahke- mesinde” bir müddetretiberi Kadıköyünde Onnik Et is minde birisini ” öldürmekle mâznun olarak Ferruh Er, isminde bir genç muhakeme edilmektedir; “Bu vak'a bir münakaşadan - sonra “Onnik elendinin —glihde, bir: tuğla Parçası olduğu. halde Ferruh efendiyi ““koğaladığı sirada olmuştur. İli kişi karşılaşmış. Jâr, erada bir'el hareketi olmuş, . bir çakı ile Onuk EE. vurulmuş, Son celsede; iki doktor arasındaki bir nokt nazar ihtilâh münakaşa edilmiştir. Üsküdar tabibi adlisi Enver B.le Dr. Şükrü B. ölümün sebebi, etrafında muvacebe edilmişlerdir. Enver - B:; Onnik EL nin curbak nafizei katından'öldü- günü, ciğerin delindiğini, bazan“ öürha dolüyisile kal. bin dürebileceğini; ssabt in- ikasın kdlbi dürdürabilece- gini söylemiş, ciğeri delinen bir adamın © ağzinden kan gelmemesi “de mümkün ol- duğunu ve Onnik EE nin ise çok kan o kaybederek bunun neticesinde öldüğünü ilâve etmiştir. Şükrü B., ciğeri delinen bir adamın halde kan geleceği keydile “Bu, ciğer delinmesinden ve çok kan kaybetmesinden olan bir ölüm değildir. Bu ani bir ölümdür. kâlptendir. Kan,250 gram kadar akmıştı., demiş, İki doktor mahkemede Bir ölümün sebebi hakkında muvacehe edildiler muhtelif noktai nazarlar münakaşa olundu Enver B., “Kalp, darba tesi- tile tani olarak mi dürmüştur. Yoksa, nezif” tesirile mi? Adamda Kalp hastalığı var mı idi? Fen, bunları kar'iyetle tesbitten âcizdir. Hatta fethi meyit bile bu“derecesini tes. bir. edemez. “Ancak tahmin üzerine mütalen beyan oluna: bilir, , “Şeklinde mukdbele etmiştir. Harp akademisinde başı Cil B., evinin resinden . 6 .âkşâm beyaz gömlekli, iri“ bir oadamın başka — birisini - koğalağığını gördüğünü anlatmış, uha keme » bazı. şahitlerin . daha çelbine kalmışur. Basat Er, çıktı Irtişa müznünlarindin İsak Basın GE nin 5,000 Tiralık Kefaletle tahliyesi “dün fora ölhunmuştur. Değiştirilen mal Avrupadan bizi. tacir. na- mına. gelen ipekli kumaş sandıklarını açarak yerine talaş we. çimento . koymakla maznunen gümrük memut- bin; pene& larından İhsan, İbrahim, Seyi. EL, derin mubakeme- sine başlanmışat.. Rüsumata müddel ! Sıfatile. tebligat - ya- pılacaktır. Türklüğü tahkir İstanbül birinci ceza mah- kemesi, Elzâ Niyego hâdiseşi esnaıdda Türklüğü tuhkirle mazmun Yahüğalerin davasını ağir havale etmiştir. Memleket Haberleri Gemlik civarında zelzele oldu Alınan © telgrafa (yöre, evvelki gece Gemlik ve Orhangazi kazalarında saat 19,30 da şimalden cenuba doğru şiddetli bir zelzele olmuştur. Zelzele şiddetine rağmen az devam etmiş ve hamdolsun hasarat ol- mamıştır. Zelzele, Bursada hisse- dilmemiştir. Kemalpaşadaki sulis- timal tetkikatı Kemalpaşa . kazasında vergi işlerinde mühim sui- rimiz Defterdarlığına ihbar Haber aldığımıza göre sulistimale ait tahkikatı evveliye yapılmıştır. Suistimal mahiyeti hak. kında şimdilik ketum dav- ranılmaktadır. z Ankara mektepleri Ankara mektepleri teş- rinievvelin beşinde açıla» caktır. yacı meslek (ometbuatı ve meslek edebiyatıdır. Kütüpa- nelerde Halkbilgisine ait kilap yoktur, geüçler meslek neşriya- tım takip edemiyorlar. Bu ise mesaimizde tadahül ve tekrar-i mucip oluyor, Halkbilgisile meşgul olan- Jar şimdiye kadar yalnız. Şark edebiyana ehemmiyet vermişler ve bunun da yal olmuşlardır. halbuki halkbil- gisi. yalnız edebiyata mün- hasır (o değildir, derneğimiz bunu canlacmıya çalışıyor. Müşahedelerimin memüniyet veren bir noktası da şudur sile halka doğru gidiyor ve renmiye çalışyor. nız menzum kısmile alâkadar! Türk gençliği hakikt mana- Anadoluyu. olduğu gibi. öğ. Adam öldüren yagmur !.. Eylülün . onuncu . gecesi Muncusun nahiyesinin op- ruk köyüne şiddetle” yağ- mur ve dolu düşmüş ve bağlarla “ harmân maballe- rinde bulunan hasılat ha- sara uğramıştır. Düşen dolu ve yağmur- dan hasıl olan seller kö- yün civarındaki bir bos- tanda yatmakta olan Fet- tah oğlu Süleymanı'götür- gitmiştir. Giresonda (Yeşil Gire- son ) neye kapatıldı Gireson, 18— Dört se- nedenberi lışmışlar, fakat mesafe ya” kın olduğu için müsademe vaki olmuştur. Fakat bu çarpışma şiddetli olmadığı için hasar olmamıştır. ln açık ve kapalı olduğu- nu bildiren işaret tertiba- tının bozuk (olmasından Dün bu kaza hakkında şark damir . yolları idare- sinden tafsilât istedik; “Böy le bir: kaza olmamıştır. Haberimiz yoktur, dediler. Halbüki bü kazanm mü- sebbipleri kimler olduğu- nun tahkiki için “Alpullu- deki müfettişe emir veril miştir. Kumkapı daki kaza tahkikatı da henüz. bitme- miştir. Etfiatları min | Üsüaralı 1'inci sayfamızda | Karaağaçta pay mahal. linin sahilinde yeniden bir beton rıhlım "inşasına haş- landı. Mavnalar: bu rıhtım yapıldıktan: sonra bursaya yanaşacaklar ve hayvanlar | rıhtıma konacak asri vinç- lerle. çıkarılacaktır. Bundan mada alıcı ve satıcıların oturmaları. için büyük bir salon yapılmaktadır. Et satış salonunun ine İ $ atı da hayl ilerlemiştir. aya kadar bitecektir. Seyrisefain Bozcaada postası GELİBOLU 2 Eylal alin hareketle “Gelibolu, Löpseki, İmroz, Borc