October 9, 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

October 9, 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

ilyarderler Nasil zengin oldular? yaz 5 Roçiltler Beş Franki “Beş Frankfurt efendisi En büyükleri “ ikleri “ Natan ,, İngiltereye gidip mevadı iptidaiyeyi bizzat aldı, ve imâletti- rerek servet “Meyer Arçel, in üzürine zevcesi”, “Güdül, Prankfart efendisinin temerküz ettikleri şahsiyet öldu. Bu ka- din zeki, çalişkan ve hoşü Oğullarının ilerlemesini istiyor, fakat öiianeyi | bırakmıyordu. Onlar at araba alarak müdep- dep bir bayat süre dursünlar “Güdül, ecdatan kalma ya udi mahallesindeki evde ya yordu. Beş Frankfurt elendi. sinden en büyüğü meyer Amçelin “ Frankfurt, taki O müs sesenin idaresini deruhte “etti, Üçüncü oğul “Natan, çöktan “Londra, ya giderek yerleş miti. 1812 de yani Meyer Am- vefatı beş sene en gençleri Pariste bir şube çelrlin öldüğü olan Jakop,, açi. Daha sora Viyas poliye giden diğer evlâtlar me maliki ecnebiyede mevki kazan- ya, Na: miği uğraşıyorlar. Nihayet “ Röçilt ,;lerin ser. ven şekil almıya başlıyor. Reçilterin Londra da M tir ması ebemmiyeti maliyesi ile Franfurt teki mücsseseden fazla ehemmiyet kazandı. “© —, Bu müesseseyi eden « Natan Meyer Roçilt # ikinci nesil ** Reçili ;, lerin en ma- hiridir.. Pederinden ; işleri tan- sim etek ve müzakâralta icap eden mahsreti ibraz etmek eb- İlyetine tevarüs etmiştir. Fakat bundan lösyonda idare farla spekü- pervasızlığı , o sür'ati intikali, mühim kombinezonla- ra girmek gayreti vardırki, bun- lar ihtiyar Roçilte yoktu. O yalnız “bir diplomat de gildi, aym zamanda mali sev- kelcişte mesleğe nit olan bötün inceliklere vakur. İhtiyar Me yer Amçel © istikrazlarda ok dukça bir servet kazanmıştır. Florin üzerine florin koyarak servetini yedi rakama kdar ikarmıştır, © yani insan para işlerinde vâmuskârane uğraştığı zaman ne kadar kâzanâ bilirse o kadarını elde etmiştir. “Natan Roçilt* sür'stle | ziyadeleşiyor © çünkü yaziyelten ve şersitten istifade usulüne (vakıftır; bir işi ortaya alarak çok kazanmasının Yolu ne bilir. Şurası da hakikotir ki ka zanımak onun için, babası İçin, olduğundan daha kolaydır. Ba- bası henüz ilk milyonu toplar mağs mecbur olmuştu. Natan Reçili 1798 İngiltereye geçtiği zaran henüz yerimi beş yaşında olmakla beraber bir çok kimse- İerle mülnasebalı vardı ve ok dukça mühim bir para mev cüttu, İliretine sebep olan hadise bir az yüksekten olan bir İs. giliz ticaret komsiyoncusunun Roçiltlere sinde fazla in serveti müşkülü çıkarma- dır. Natan. babasına bu müşkül Mokattan geçmesinin daha eyi halledebileceğini söy- ledi. Bir kaç gün sonra genç « Roçilt > « Mançester » yo lunu tuttu. o Orada mahe Hatları öğrenmek ve şersiti teslimi anlamak istiyordu. Malın doğrudan doğruya fabrikalordan alınmasının daba iyi ivy ok, mübayaat o mesele | lozumsuz | «duğunu ve İngilize verilecek | para ile kendisi giderek işi | çbir zan * mayacağına binaen yolünu tuttu miyacağını kararlaştıracaklı, zan m doğru çıkt; bir gönderilmesine Tüzüm ki Bir şey “satın alıcının alrnadı. almak için © Frankfurt » tan hareket ettiği halde < Mauçester » de ikamie- tini temdit eyledi. İstihsal üzerinden daha neler kazana- bileceğini hesaplıyordu. Ne için hazırlanmış mal a- larak benim © tedarik edenlere taysssut menaliini temin etmeli? Bizzat kendisi yün tedarik edi yor, onu boyatıyor've işlenmesi çin diğer bir fabrikatora veri yor. Daha sonraları demiştir ki: — Muvaffakiyetim bir tek prensiptendir. Ben de inin Düşünüyordum: nümüne getiren ada yaptığımı yapa bilirdim Bundan başka bir kârim deha yardı, ben bir tacir vaziyetinde bulunuyordum. Her şeyi üze- rime aldim ve meseleyi künde hallettim. “Nalan Röçilt » bu suretle, mey. pederinin kendine etanet etmiş olduğu 20,090 İngiliz. lirasını, bir kaç senede iç misline iblâğn | muvaffak oldu. Bu ticareti ile beraber purü” mua- melâtina da girişmek için yanına iki buçuk milyon alan frank kâder bir para'alarak Londraya gi. Orada cihan ticaretinin merkezinde; — bululunuyordu. » Frankfurt » yahudi maballe- sindeki para muameli piyı deki müar da hiç möğibedinde idi. Kasel müntehibinin ler bile Ayni zamanda seler eşya Londra sarayındaki sarrefi gölgede kalıyordu. « Frantfurt » borsası, O zamana kadar. Avru- pada birinciliği tutan Amster- dam piya bırakacak amını geri derecede ilerlemişti, emme) Ti karar beyinin yeni kortları Âh karar hes Ümit vapurunu düveli irilâfiye konirol heyetine haber vererek vapurdaki kuavyi milliyeye ait eşyanın ele geçmesine sebep kuvayi / milliye aleytarlığı sebit olmasından do- layı heyeti nisbeti olan jasölindön: ve bu süretle mabsusaca Askeriyesi kat edilmiş Yüzbaşı Ahmet Halit * elendi. nin yeğeni vasılasile pederine bir fek göndermek © İizere kız küleii önünde duran Ümit vapıruna giderek tüfeği” uzettiği sırada kötrol * ütümpötünün gö zükmesile çödüğün © tüleği alamayarak sandala düştüğü ve akibinde Yunan istimpotu ta rahından sandal tevkif edilerek Halit efendinin * mevkufen gö- türülüp merkez kumandanlığına teslim ve bir hafta haps ile tecziye * edildiği muvafıkı maslahat olniyan. bu hadise- nin muhbirlik telikki edildiği ve halbuki geininin iki gün evvel tevkif edildiği vapur kap- tanının ifadesinden anlaşıldığı ve. mumaileyhin eyi seciyeli zebit olduğu şehadet ile hür eylediği ( cihetle (| böyle akıl ve mantığa gayri muvahk üzerine o mumalleyhin payimal edilmesi ve nıslat ol- hakkındaki müttefikan ka- ve teza- hukukunun muvalıkı kanun kararin ref'ine rar verilmiştir. $ İngiliz muhipleri cemiye tire babil “olmasından dolayı Bim mahisusaca hidematı dev- 3por Güreş iriclkeri cam Şa yapacak İstanbul — güreş - birinciliği yakaları bu cümü Bey oğlunda Halk fırkası bina- daki übeli güreşçil müsabaka kabiliyetini salonda yapılacaktır. erecek olan müsabakalar, alâkadarları tarafından me takla o beklenmektedir. Bu hususta güreş beyetinin gön- derdiği tebliği aşağıya yazt yoruz: Güreş heyeti riyasetinden: 929.senesi İstanbul güreş birincilikleri müsabakaları 1 teşrinevvel - cuma Beyoğlu halk fırkasındaki idman salonumuzda saat 15,30 da yapılacaktır. Mü- sabakaların o ehemmiyetine binaen berveçhi âti hüsusata ehemmiyet atfedilmesi * 1 — Musabâkalar mın- taka birinciliği olduğu için yalnız © tecrübeli güreşçiler iştirak edecektir. 2 — Müsâbıkların tam mayo ve güreş ayakkabısı giymeleri şarttır. Kısa ma- yo ve ayakkabısız müsaba- kaya iştirak. edilemez. 3 — Tartı müddeti 12 den 14 de kadardır, 14den sonra gelenler tartılamazlar. 4 — Her idmancı çıplak olarak tartılmıya mecbur- dur ve tartı neticesi ö aldığı” sıklette yapar. Elbise ile tartılmak biç bir vakit muteber olmaz. 5 — Gerek güreş beye- tile, gerekse hakem heye: tile ancak her kulübün ta- kım kaptanı temas edebi- Müsabıkların doğru" dan doğruya heyetle temas etmeleri memnudur. 6 — Hakem kararlarına tahriren itiraz edilir. Şifabi irazlar kabul edilmez. 7 — Müsabakaya davet anından. itibaren beş daki- ka zarfında sahada, ispâta vücut; etmek «lâzımdır. Bu müddet zarfında etmiyenler hükmen mağlüp. addedilir. Denizli iksisat bankası senetleri Denizli ikti © bankakının bise senedatinin * esham bor- sasına kabülâne borsa | medli- since karar verilmiştir. lir. ZAYİ — Fatih Askârlük *şubesin- den, almış olduğum Askeri veşikamı Hayli erim” yesisini çıkatacağımdan hükmü yak Uzusköprü Gümrük akıza moceyurlarından Ahmer Loran Tip Faküleseden diplemali Di Hüseyin Naşit Doğum ve Kadın hastakıkları mitekmsmı (Türbe, Eski Hilâllahmer binası No 14 Hergiim öğleden sonra sant TLIR Tülefen: Me: düze lette ademi - istihdamına. karar verilmiş olan Vela sultanini ulu- mu“ diniye - muallimi Mehmet Tevfik efendinin mezkür cemiyete dahil bulunduğunu dat müsbet ve mukni bir bir delil olmadı. ğı gibi hakkında bu “cemiyete 'duhul - şeraltini “havi © muamele de cereyan etmediğive başkası tarafından isininin verilmiş bu- İunması kanatli hasl olduğu ve mumaileyhin vazilesi ve ilmi ile meşgul, vatanımı seven, söci- yeli, halk bir “zat olduğu, #mali milliye aleyhinde hareketi ve siyasetle alâka bulunmadığı resmi ve geyri resmi era kılınan ( tahkikala © tebeyyün etmiş olmakla hakkındaki kararın tef'ne sütefikan karar veril Dünkü © bulmacamızı halledilmiş şekle bakarak meydana * çıkarabilirsiniz. | tatbik ederek üç beş dakika maşgul olmanız kâfidir: ir maso ro Beçin balmacamızn halledilecek yeni gekli Soldan sağ 1 — Börvasızlık (7) 2 — Yağma (5) 3 — Yama (2) vasati Avruptda bir miller (3) Büyük cetvel (2) 4 — İlâve (5) geniş olma yan (3) 5 — Geçimsiz (4) teneflüs eniğtmiz şey (4) 6 — Fransada bir şehir (3) birinci (3) 7.— Kalım sicim (2) lan (3) beyaz ( malo- Yeni sipariş... Yunanislanm ısmarla- dığı muhripler ne kuvvette olacak? Taymisin Atine, muhabiri Yunanlıların İtalyaya sipariş ettikleri mubripler hakkında şu malümatı veriyor: “Yunan hükümeti ile Hal yamn “Odero kum; arasında iki mubrip müteallik mukavele İmza © Tunmuştur. İnşa edilecek ge- miler Dardo sisteminde ola- caktır. Her bir bedeli 955.000 İngiliz lirasıdır. yet geminin üzerindeki 12 santimlik Dardo sistemi dört top aytı konulacak oluru bu para verilecek, & bunlar İtslyan gemile ölduğu könacak © olüra gemilerden her Birinin bedeli 246000 İngiliz © Jirasından olacaktir. Bu gemilerden her birinin 92,35 metredir. Mai 1450 tondur. Aza- ayn kat iade gibi çife çife ibaret tulü, mahreci mi sürati 40 mildir. Tecrübe sürati, 39,5 mil, tasarruf sür'ari 20 mildir. Kazanların üçü Etpres sisteminde, torbinlerin İkisi Gemiler Parson > sistemindedir. 19 santimlik dört 40 milimetrelik. üç Aayyare 53 santimlik oalu “torpido- tübü muhtevi olacaktır. Siparişten evvel alar İngi- Miz, 3 Fransız, 3 italyan ge mis muayene * edilmiştir. İn- gilizler, © yukürdeki Hâttan 80,000 İngiliz fazla İİK gemi Mirası istemişlerdi. yirmi ay, İkinci gemi 22 ay sonra teslim olunacaktır. Yunan Bahriye nazırına göre, bü gemiler eh son tirzdü inşa edilecek, bu Süretle (o Yunanistan (o küçü donsnmasını ihya edecektir. A TEE avaların güzelliğinden bilistifade KÜRKLERİNİZİ yoğlunda İstiklâi caddesinde 391 numarada EPREM Kürk ticarethanesine sipariş etmekte acele ediniz. Zira onları vaktinde elde etmiş olacak ve son derece memnun kalacaksınız. CDU halledemedinizsö Bagünkü yeni bulmâcamizin Bunun için aşağıdaki tarifeyi sırrını 123450169 zi > “ol; : halledilmiş çeki Değişiklik: (27) Yukardan. aşağı: 1 Zalümler (7) 2 — Yaz yâzak (5) 3 — Mühim bir gıda 4 — Sene (3) his (8) $ — Ateşten çıkan (4) dev. let malı (4) 6 — Yol (3) çok ince (3) 7 —Boyun aksi (2) davetçi (3) bir nota (2) 8 —Zarla oynanan oyon (5) © en yüksek Seyrisefain Merkez. acentesi » Galsta Köprü başında, Beyoğlu 2362 Şube acentesi: Mahmudiye Ham atında İstanbul 2740 Trabzon İkinci postası (İZMİR) vapuru 10 Teşrinevvel Perşembe akşamı Galata rhtimsn| dan hareketle Zonguldak, İne- bolu, Sinop, Samşun, Ünye, Fatsa, Ordü, Giresun, Trabzon, $/ Rizeye gidecek ve Of, Trabzon Polathane, Giresun, Ordu, Fatsa, Samsun, Sinop, * İneboluya uğra yarak gelecektir. İzimir sürat - postası (GÖLCEMAL) vapuru Tl Teşrinevvel Cuma 14,30da Gali nhlımından hareketle Cumarteri sabahı İzmire gidecek ve Pazar 14,30 “da” İzmirden © hareketle Pazerteni eabahı gelecektir Vapurda mükemmel “bir or» kestra ve cazbant rercuttur. az Yelkenci VAPURLARI i ü Karadeniz Lüks ve Sirar Postasi # Vatan | Çarşamba İ inüi akşamı Sirkeci yeşim yapuru 9 Teşrinevvel bereketle doğru (Zonguldak, İnebolu, Samsun, Ordu, Gire: sun, “Trabson, Sürmene, Rize ) ye gidecektir. ide “için Sifkecide Yel- kenci hanında kâin acentesine 1515 i : İ İ ve ği müracaat Tel. İstambul i N TE A te MA gnnrunm bahsolunmaktadır. olunur » “ Tatanbulun her tarafında LUVR Terişgi malazasmdan Zira sattığı tefrişat Jevazımatınm ve i İ mobilyaların müntehâp ve mütenevvi çeşitleri herkesin | İİ kesesine göre gayet ehven fiatlarla temin olunmaktadır | LUVR TEFRİŞAT MAĞAZASININ | Şöbretini temin eden de budur ll Mağaza müstahdemininin işinizi görmek için gösterdiği || dikkat ve nezaketi de unutmayınız il Mübayaatınızı yapmak için havaların İcnalaşmasını a ERİME “MEŞHUR LEY Vk 'AN GİPSON ARIN AKŞAM ASRİ SİNEMADA gönürilecek olan pek mübesir sahneleri havi bilminde bütün temaşaga: KADIN IZTIRABI ranın allaşlarını eelibederek muvaffakiyet edecekleri muhakkaktır. Teneffialer eenasmdi BU AKŞAM ELEM Sabırszlıkls bekleyiniz ; . müşterilerinin bu akşam | Kizlarimzi gözetin | Filminin 0k desek zmden ından sureti hususlyede vicude getirilen bu “eser ürün. dünyanın EBEVEYİNE BİR İMTARDIR Ba film elyevm genç kızların best terbiyesinin müthiş Miveten Hamiş © Renk örkmiyen > cesur bir zât mektedir. TLIĞI ziyaret intibasrı büyük filminin İkinci ve sön Kısmı LALA! YEMLE AZAL Tepehaşi tiyatrosunda. : Bu akşam anat Şİ buçukta: ŞEHREMANETİ teisin karsi | | Lİ 3 perde Cuma günleri matine saa3 buçukta, Ter Cursartesi akşam. lar için hatlarda tenzilit yapıl İZ USER, ARNOLDİ ZİRKİN erileceğinden eadık ve 2 e ünde teşrif etmelerini Yal miyetle ven eyler Fiatisrdr miyat yoktur. Uverter Kadiköy Kuşdik yeter Bu akşam Ölüm cambazları 7 Bs yy ? titardn Bank Üc meşhar Arjantin orkesi va liz “va ei : li bavi yeni rekerpavarlarından Svg İ cepiz “Ru sefer retakâtlarınd E kitarist kadın vardır. Ker m Mya emet asliyf€ rinci hukuk heyeti umumisi” Vazilede ihmal ve terahl desinden maznunu aleyhi Gi” sulh ceza mahkemesi « tebesinden Esat efendinin metgâbini — terketmesi DAL. kendisine tebliğet icrâsi vi mz görülmekle ceza meh v miştir İlân İş Bankası vezne şefi Müm- tw bey tarafından Bursanın Tomruk önünde — urğancı İbra- him elendi nezdinde misafir Uşgaklı Saraç “oğlu « Mehmet Hamdi efendi aleyhine ikame olunan bir kıt'a senet ve bir kıt'a poliçe mucibince 661,25 Hranın — tehsili “davasının era kılınmakta. olan © tahkiketında mezkür senedin o müddeialeyh tarafından »tahrit ve imza edil diği ikame olunan şahitler tara ından ihbar edilmiş ve ikamet- gihinın mechul tebliğ makamın da işbu gıyap gözetelerle | ilânma karar verilmiş olduğundan is tiktebınız icra kılınmak ve bir güne itirazınız olduğu halde beyan olunmak üzere 24/10 929 perşenbe tahkikat günü bizzat gelmiediğiniz ve ya tarafınızdan musaddak bir vekil gönderme- diğiniz. tekürde mezkür senedi ve “ meblâği müddeabihi ikrer etmiş ad ve telâkki © olunaca- mız ilân olunur. Doktor beylere İstanbulda, Divanyolunda şe- releli yerde musyenehane, Di- vanyolunda Rauf Eczönesine müracast her aile ocağında Vm bulunmasile kararının Dİ Türk diş tabipleri cemiyetindeni Fevkalöde heyeti umumiye 11 teşrinievvel cuma gü- nü sâat 10 da toplanacağından âza arkadaşların Beyoğ- lundâ Tünel başında cemiyet merkezine teşrifleri rica leri usulü kanununun 37 maddesi mucibince a liğat ifasına o mahkel verilerek © devamı 2 72110/929 salı günü «ast dörde tayin kalınmış ©! dan veşmümusyyeni kanun mamaleybin mehi de hazar bulunmam ilân ols T çakları satın alık Gillette talep edini” göl Mei yerdeki, mcemalar en Gene uçaklarına Alemmşümül vraş lan defa rmuayen ye tabi tuu rumdan mumtazaın larak rap olabilmenizi edilmiştir. Hükmü: yoktur. Kadıküy orta mektep No > reşrinevvoi? Cemazilevvek 5 Bur * Çarşambâ yan Yaprak dökümü 422 ku İİ Raratanenin verdiği dazaran bagön rüzgâr P' | cek, hava açık olacak —