13 Ekim 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

13 Ekim 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Kangre me- veee ağa . saisini bitirdi Delf, 12 (A.A) — Sulh kongresi bugün 17 memle- ket mümessillerinin iştira- kile kadim Yunen ti- yatro binasında son içtima- ını akdetmiştir. Kongre bu nada evvelki kararlara zamimeten ekalliyetleri olan bütün memleketlerin Cemi- yeti Akvam o müzaheretile aktedilmiş olan ekalliyetler mukavelâtına müşabih mu- ahedeler (o âktetmesini ve ekalliyetler nezdinde men- sup oldukları milletin ek- seriyetle ahenk içinde çâ- lışmaları için propaganda yapılmasını o mutazammın bir karar sureti kabul edil. miştir. Konşre dağılmıştır. M. mektepleri Yeni bir talimatna- me hazırlandı Geniş teşkilâtla gelecek ayın ilk günü derslere başlanacak Ankara, 12 (Vakit) — Ye niden tanzim olunan millet mek. teplerine ait önü ve dahili ta İimatnameler vilâyetlere gönde. eldi. Mektepler sabit ve sey. yar olarak iki kutslkn, ilk okuma ödelarile köy yat der. sanelerinden tbarettir. Devam yaşı 16-45 tir. Başmuallim ve umumi rel Gazi Hz dir. Di ğer reislet Başvekil ve vekiller. le H. hrkan umumi kâtibidir. Nmumi teşkilât Maarife tabidir. Vilâyetlerde heyetler ve encü- menler kurulacak, bunlar tahsi- ss), yer, kitap ve saire temin edecek, prog.am ve propagan: da ile uğraşacıktır. Koza, na- hiye ve köylerde de ayrı he yet'er faaliyette bulunacaktır. Mesllimlere 4 aylık hizme #ne karşı 50, başmualimlere 50, mülesişlere 60, maanf müdürlerine 90 İlra verilecektir. Derslere ikinci teşrinin ik gü nü merasimle başlanacak, şubat sonwida Ilk bevre bitecektir. Hergün bir saat deri ver. mek esastır. Devre sonunda imtihan yapıla Resmi ve 'h dalreler kendi müstakdemlerini kendileri okutacaktır. Devamsızlık / göste- ren eskek ve kadınlara para cezas kesilecektir. Galatasaray atletleri Ankara, 12 ( Vakit) — Galatasaray atletlerinin iş- tirakile Istikbal sahasında müsabaka yapılacaktır. Valiler arasında Ankara, 12 (Vakıt) — Va- liler arasında bazı | tebeddüller olacaktır. 2 Darlnun ( Üstarıh Birinet ii) ir Dün içtima nihayetinde X disini gören bir müherririmize Darülfünun Emini Neşet Ömer B. demiştir ki — Bugün de çalıştık. Fakat bitmedi. > Mesalmizin © hedefini biliyorsunuz. o Daimi kürsülerle dersleri ayırmak ve programı buna göre tesbit etmektir. Bugüne kadar Edebiyat, Fen, Hukuk ye İlâhiyat fakültelerine an deslerle körsüleri tefrik et- uk. Tıp fekükesi kald. Sah günü tekrar toplanarak işi biti reteğiz, nihal kararı vereceğiz. rıncılar cezalandırılacak Şehremaneti, hamur ma kinesi getirtmiyen fırıncıla- nn tesbitini alâkadarlara teb- lig etmiştir. Verilen zarfında makineleri getirtmi yenlere sonuncu ihtar Yapılacak, bunu müteakip da evveli verilen karar bilâ ihmal: tatbik edilecektir. Balkanlarda kar yağıyor Belgrat, 12 (A.A) Üiküp İ bavalisine mebzul sarette kar yağmışlır. Belgrat, 11 (A.A) — Hır. yatltan sahilinde gayet şiddetli bir fırtına hüküm sürmektedir. Telgraf ve telefon e muhabere eri kesilmiştir. Bir çok yerlere külliyetli surette kar yağdığı bildiriliyot. Atina, 12 (A.A) — Atina ve Pirede zuhur eden bir fır bna esnasında yağan şiddetli yağmurlar büyük hasarata sebep olmuştur. 1000 İzci Cümhuriyet bayramında Ankarada bulunacak Ankara, 12 ( Vakıt ) — Cümbhuriyet bayramında bu- radaki geçit resmine İstan- bul, Adana, İzmir, Konya- dan 1000 izci iştirak ede cektir. Reşit Saffet B. Moskovada Moskova, 12 (AA) — Reşit Saffet Bey buraya gel mis ecnebi memleketlerle bars münasebet © cemiyetinin mümessilleri tarafından istikbal olunmuştur. Reşit Saffet bey Moskovada iki hafta kaldıktan sonra Leningrada gidecektir. Liselerde yeni ders saatleri Ankara, 12 (Vakit) — L- selerden kaldırılan Arapca ve :e yerine ecnebi İlsani, serbest mesi, atelye ve İâbo- ratuvar saatleri konmuştur. mühlet bir ve Robertkoleçte çay ziyafeti ma Dün Tapo ve Kadasiro fen müdürü şerefine bir ziyafet verildi Tapu ve Kadastro fen müdürü Halil Ziya B. dön Bebekte | Roberikoleçe davet edilerek mektebin mühendislik ve sanayine at terübatı ilmiye ve tesise fi müdür Mis Menik tarafından bi; fenniyesi gezdirilmiş, müteekiben ir çay ziyeleti çekilmiş, buna mu- alimlerden bazıları da işürak eylemiştir. Halil Ziya B. mektebin int zam we mükemmeliyeti hakkında şakdirat ve ibraz elilen nezekete karşı teşekkür ederek ayrılmıştır. Etibba odaları Namzetler tesbit olunuyor Bvselce yazdığımız gibi Odaları “ inthaban önümüzdeki cuma günü saat Daliltünun konferans Bubba resi 5 zattan terekküp edecek, 5 de ihtiyat aza bulunacak: tır, Bundan maada bir de hay- siyet divanı seçilecektir. Bu husustaki O namzetler tesbit edilmektedir. İdare heyetine © intihap edilecek (Olanlar oda ile daimi surette meşgul olacak- ları cihetle şehir (o hududu dahilinde bulunanlar (idare heyetine seçileceklerdir. Etbba odalarına doktor lar gibi diş, tabiplerinin de dahil (o olması o mecburidir oda o azslarından © kaydiye ücreti olarak (10)ar tire alınacaktır. Aylık taahhüt miktari da Çi) Mradir Mesleki. inzıbât ve heysi- yete taallük eden bütün mes sail, odanın baysiyet . divatı tarafından rüyet ve halledi- lecektir. pi İl elçi İŞLLCt (RESOİESİ Eubba odası haysiyet divanına mı verilecek? Diş doktorlarının, “Sıhhive Vektlini fahr? . azalıktan çıkar- maları kararile neticelenen ew velki günkü kongreleri, muhte- hi akisler tevlit etmiştir. Bazı zevat, kongreye iştirak eden'erin bütün diş dektorları- pi temsil edip etmiyeceği nek- tasında hemfikir değillerdir. Bir Okre göre bu hadire teşekkül etmek Özere bulunan etibba ödaları haysiyet divanına tevdi edilecektir. Dektorların haysiyet divanı, | bü takdirde, ilk teşekkülü gün. lerinde mühim bir mesele ile karşılaşacak dmektir. B,M.M. reisi Kâzım paşa Hz. gelecek pazara gidecekler B. M. meclisi reisi Kâ. ım paşa Hazretlerinin bu- gün Ankaraya hareket ede- cekleri 'şayi olmuştu. Tah- kikatımıza göre bu doğru değildir. Paşa Hz. gölecek pazar günü avdet edecek» Bir ümit Ekmek ucuzlıyacak Anadoludan şehrimize tek- car buğday gelmiye başlan mıştır. Bu münasebetle ek- meğin ucuzlıyacağı © iimle ediliyor. Ekmek narlı komisyenu bugün toplanacaktır; Bulgurluda iki ev bir- den soyulmuştur Bulgurluda geçen gece şaya- nı dikkat bir harazlık vak'ası olmuş ve iki ev birden soyul- muştur. Evleri soyulanların isimleri bakkal Hamit ve sabık fetva eminlerinden Ali Riza Efendi ler. İd evi soyan o hursızların ayol adamlar olduğu tahmin edilmekte ve yakında yakayı ele verecekleri kuvvetle tahmin olunmaktadır. Edirne kız muallim müdürlüğü Maerif vekâleti müfettişlerin- den Rifat Necdet Bey Edirne kiz muallim mektebi müdürlü 2 > edilmiştir. Muhtçlif hizmetlerinde © hüsnü a geçen Rafet Necdet Beye yeni vazilesinde de mu- ! vaffakiyet dileriz. VAKİT 12 Teşrinevvi 140.bin lira İzmirdeki çuvai Sui istima- linin yokümu bu rakamala tesbit odildi velce. İzmir gümrüğünde mühimi “Bir çuval sui istimali olmuştu. İzmir gazetelerine ni zarar, bu sui istimal hakkında gümrük müfettişleri tarafından yapılan uzun boylu tahkikat 140,000 liralık muazzam bir sai iştimal hadisesi weydana çıkarmıştır. Gümrük müfettişleri; sul is- Üe alâkadar çuval cari b'zi Musevileri borçla- nm tediyeye davet etmiş, bir kıshu © vermiştir. Fakat birkâçi henüz para vermekten imtina etmekte ise de kefil göstermiş lerdir. Heyeti teftişiye sulistimal ile alâkadar “memurları (o İstİcvep ile meşguldür ; vkif edilmiş iken bırakılmış olanı gün Thi ill kâtüplerinden | Zeki bin Hira * old kat'i surette tesbit edilmiştir. Yalartda eyi Hetimale alt tah- bitecek, evrakı tahkikiye yet idâre heyetine gönderilecek İzmirde bir hırsız kum- panyası yakalandı Çaldıkları eşyayı şehrimizde sattırıyorlarmış İzmir ;polisi çok mühim bir hırsız şebekesi meydana çıkar- muştır, Hirsızlardan bir kısmı benüz yakalanmamıştır. Bu şebekenin bazi efradıda ktanbulda kulunmaktadır. Çalınan eşyadan mühim minin - İstanbula o gönderil göre şebekenin” İstanbuldaki © lemanlılarını yakalanması n İstanbula taharri yapıldığı anlaşılmıştır. Adanada asri mezbaha Türk Sözü relirimizde oku duğumuza göre, Adanada son sistem bir mezbebs İnşesı için faaliyete geçilmişlir. o Vilâyet dahilinde Üç kredi kooperatifi açılması takarrür etmiştir. Yangın kulesi Afyonda halihezırdaki yangın kulesi şehrin mühim bir ins. mını görmediği için daha he- zatetli bir mahalde yeni bir kule yapılacaktır. Evkaf idaresi Çapa © paviyonlarını hastane yaptıracak Çupada tütün deposu ola- çak kullanıldığı mevzuu bahs olan hasta pavıyonları kaf idaresine alt bulunmak- tadır. Gureba hastanesi Haziran. da Sıhhat vekâletine dövredileceği halde bu pavi yonların vredilmiyeceği söylenmektedir. Diğer bir hab: Umun Evkaf mi“ paviyonların ik yöre de gü bu & basta işini na- bulun- ne olarak ş zarı- dikkate maktadır. Bu Fakir çocuklara gıda remancti mekteplerdek! fakir. çocuklara gıda temini için geçen sene olduğu gibi bu sene de“ Hilâllahmerdeki komisyon emrine (2000)'lira vercektir. Fahri Beyle | Muhtelit O mübadele misyonu umumi öğle üzeri ko- beyeti dün toplanmıştır. velki gün de yazdığın bi, perşembe günü, içtimaın taliki için otaya atüğı- mız mokisi nazar kabul olun- duğundan murahhaslarımız dün. kü viçtimas etmişler. dir. Murahhaslarımız öl evvel: kendi aralarında kısa bir müzakeredi iştirak sonra içtima “Dünkü içtima vi buçuk saat kadar sürmüş, hararetli müzakere © yapı arada, komisyonun nihim xoeselelerle uğraşabil mesi İçin bitaraf azann tam kadro ile hazir; bülunimasi lâzirugei hakkındaki no- i. mazarımız üzerinde ge konuşulmuş ve murahbasla- 1x | karşı “ Mariden hoşlan- madım 'da öldürmek için vurdum , diye ikrar ve itiraf etmesi gibi içtima eden delâil ve emarat ile anlaşılmış ve şu veçhile vekili müdafiin aleti cerh olan rüvelverin el ile karı tırmaktan dolayı ateş aldı: ğına dair müdafaatı esbahı İ anifö ile gayri verit ve bi. ndenaleyh fili cerhin sevki iş | tehevvürle kâsteh maznune Aliye H. tarafından ika şu veçhile vasılı mertebel sübut görülmüştür. Mararın bu nokfasında.. Aliye H., bu noktada durduğu yerde asi sal landı, benzinin uçukluğu arttı. Sağ elini saçları üze rinde gezdirdi. Göz kapak- larını çabuk çabuk açıp kapadı. Eli çantasına doğ- ru gitti, fakat not alan gâ- zetecilere bakarak evvelki celselerde sık sık kokladı- ğı mendilini çıkarmaktan vazgeçti. kararın şu tarzda devam ettiğini farkedince toplandı, gene dinlömiye bâşladı : — Ancak maznunei mu- maileyha tarafından bermin- iwal muharrer ika kabul edilen şu badiseli cürmün kastı katle mukarin olup olmadığına mütedair filin mahiyeti itibarile ( tavsifi kanunisine gelince... Bundan sonra, Aliye H. ın eniştesi Emin Pş. nın tabancasını alarak o gün ta Beyoğlundan Topaneli oğluna gelmesinin sebebi tahlil ediliyor, maznunun “doğrudan doğruya mual- lim Beykeri sual ile muma- leyin » esbabı © meçhule üzerine hane “derununda taharriye kıyam eylemesi keyfiyetinin, — — doğrudan | doğruya taarruzu vehlei ulâda mecruhe Ma. riye ait olmadığını göster. mekte ve şu suretle Beykeri bulamamak ve taharrisine ruyu muhalefet görmek ve bu yolda hanö halkınca şahsına karşı baridane va- ziyet gösterilmek gibi es- bap dolayısile mütehevvir ve zaten minelkadim teşev- vüşü asabıda raporla mü- tehâkkak olan , “kaydile m | “VAKT IN ŞEHİR VE MEMLEKET HABERLERİ Mübadele komisyonu dün iştirakimizle toplandı Bitaraf azanın tam kadro ile ça çalışması hakkın- daki teklifte Hakkımızı te teslim ediyorlar rmız bu tezi ıstatla müda- İsa etmişlerdir. Haber aldığımıza göre bu hususta tamamen baklı oldu- Bumüz kanaati, umumileşmekte, mukabil taraftada yerleşmek istidadında © bulunmaktadır. Şimdiki halde noktai nazar ibülâfının o barareti kısmen zall Olmuş bulunmaktadır. Bunon neticesi olarakda komisyon oOumumi o bheyet içtimaları, icap ettikçe yapı Jacakur, Dünkü içtimada büroların faaliyeti hakkında umumi heyte verilen “proje üzerinde de konuşulduğu söylenmektedir. Dün akşama murahhaslar da kendi ar vakta doğru baş rında toplanark geç İ Kadar müzakere yapmışlardır. —— a m alem — Aliye H. cezadan kurtuldu! Aliye H.ın o aralık elinde bulunan rüvelveri karşısın- dakilere çevirdiği, Hrant B. in kızını yaralandıktan sonra rüvelverinde daha iki kurşun varken” tekrar ateş etmediği, kendi ihti- yarile ateşi kestiği yazılıyor, katil kastının mevcut olma- dığı neticesine varılıyordu. Aliye hanımın “ Ben Mari- den hoşlanmadığımdan öl- dürmek kastile silâh attım, yolunda vak'ayı müteakıp sarfettiği söz içinde “ Em- razı asabiye ile malâle olan bir kadının sevki tehevvürle zamirinde bes - lemediği bazı güna ef'ali şu veçhile niyeti” hilâfında olarak söylemesinin kabulü bazı emzicei insaniye ve tehevvüratı asabiye icabı olmak üzere tabii görül - müştür, deniliyordu. Şahit arabacı Arif ağanın silâhın ikinci defa çetedip patla « madığı şeklindeki ifadesi, tetiğini ikinci defa çekildi- ğine delil olarak * kabul edilmiyor, diğer iki şahidin ifadesine göre müallel gö. srülüyordu. Netice .... Netice olarak, katil kastı sübut” bulmadığı zikredili- yor ve kararname şöyle bi- tiyordu : — Cerhi vaki ise mec- ruhenin bir hafta hastalığı- nı mücip ve on lira ücreti tedaviyi o müstelzim On günde zail olabilecek me- vattan (olduğu barapor gösterilmiş olduğundan ve mecruh& Mm, Mari de tah- kikat hâkimi huzurunda bu yüzden davasi olmadığını beyanla takibi davadan fe- ragat ettiğinden ve bu ka- bil davalar da müştâkilerin kanunen feragat hakkı da mevcut olduğundan muva- fıkı nefselemir görülen ta- lep ve iddia veçhile Türk ceza kanunu cedidinin 460 ıncı maddesi mantukunca olbaptaki hukuku umumiye davasının ortadan kaldırıl- masma ve “aleti cürmolan tabancanın da kanunu mez- | kürün 36 ıncı maddesi sa. rahatine binaen zaptı mu- saderesine vicahen mütte- | fikan karar verildi. Aliye H., bir. ân dalgın dürdu. Kararın bittiğini mübaşir işaretle anlattı. O | Seyrüsefel Hazırlanan lâyiha $ förleri yola geti 5 Geçenlerde giclis mütalasdi mın da iştirakile Seyrüsefer | terine esası dürelle ayi için bir kanun dâyihan (basi Manpiştı. Bu işin kanuna raptı, sebel! seyrüseler mesailinin imkânti) lığının anlaşılmış olmasaydı. Hazırlanan İlyiha vekâlet gönderilmiş ve orada teki olunmuştur. Meclise bu içtima der? sinde verilecektir. Haber aldığımda göre, yiha seyrüseler umurunu şekilde tanzim etmekte, Ol mobil, tramvay kazaları # taksi hilelerine karş | tedabi almakta ve ceraimi takip tecilye hususunda Seyri ümirlerine esash O salihiyei vermektedir. Son 10 gün içinde hik yapmak © suretile © müşteride fazla para alan 75 şoför yak lanmıştır. Fazla alınanlar istirdf edilmekte ve aynca ceza kesilmektedir. Ancak ceza # bıtlarının bazı munmelit Vİ Mirazat © yüzünden in teahhür etmekte, infaz zamani” da da ceza gören şoförler verdikleri © adreslerde buluamf” maktadırlar. j Şoförlerin her şeye Teğet bilelede devani ettikleri görüü) mektedir. Bunun bir si & memurların ezlığıdır. sel içinde mevcut (50) medi ardı, Benlarinda (15)1 98) kezde çalışmaktadır. Son gö” lerde memur adedinin tezyif için Emanete müracaat edir ise de imkân gürülmemiştir. Bu husustaki kanun ber bs de bu müzmin dertleri kökü den haledecektir..—|o0O “Hacı Mehmet B. An karaya gidiyor İskân umum müdürü Hf) cı Möhmet Bey dün vili” yötte meşgul olmuştur. gün sonra Ankaraya gid” cektir. air Zi zaman geriledi, (o maznü” bölmesinden çıktı. İki adı” sta durdu, bir şey unut muş gibi göriye döndü Mahkeme heyetine selâm verdi, gülümsiyi dişarıya çıktı. Dudaklârında tebassüi” İlk muhakemeden beri celsede giydiği siyah, ea manti” yanal etekleri kabarars bazlı hazlı koridorlar ge ilk dafa dün mahkeri methalinde bir köşede bi | saat yirmi dakika karaf" bekliyen Aliye H., lehindf | çıkan neticeden memnii yarım saat de Baroda ot” du. Neş'e içinde ahbap” rile kahve nluk aldı, Y Ylubakame co üç Deça ta bitmiştir. On dörtte b” rodan çıkan Aliye H., P” şinden yolunu bekliy€” samiler, seyirciler tal ederek, ahbapları arsın” her zaman kendisini £” Sn em gri renki” Yap «oemesile bindi iye dairesinden ayrıl Otomobil hareket ederk?” gene sağ elile koyu saçlarını düzeltiyor... ve lümsüyordu. ii İşte bütün şehri aydan beri meşgul dedikodulu hadisenin #9“ safhası böyle geçti. Yarım asır evvelki VAKIT 13 teşrindevcel Mektebi tıbbiye hoca” rından meşhur dokt” Karatodori Aleksani” Efendi vefat etmiş “© cenazezi büyük tani” na ile kaldırılmıştır. 4