13 Ekim 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

13 Ekim 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Muzaffer beyin tayin edilmesi muhtemel Muzatfer bey Meraş mebusluğuna intihap edile; Behçet beyden inhilâl eden maarif...
 İngiltere - Amerika mukareneti İngiltere başvekili M. Makdonald Vaşington'da Amerika reisicümhuru Mr. Hooverin misafiridir .
 LK » v / İ Roma 11 (Hususi) — Kâbilin Nadir han tarafından işgali üzerine Tribüna  gazetesinin bir muharriri bugün sabık kral
 Amiral Field'in ziyareti İngiliz filosu bu sabah limanımıza geldi Bu ziyaret ingiliz hükümetinin samimi dostluk hissiyatının

Buşün 12 sahife Bugün başladı: KANLI MACERA Aşk ve zabıta romanı | 10 uncu sahifede Sene 12 — No : 3952 Fiatı 5 kuruş Amiral Field'in ziyareti İngiliz filosu bu sabah limanımıza geldi Bu ziyaret ingiliz h ikümetinin samimi dostluk hissiyatının bir tezahürüdür Gücen Elisabeth zırhlısınin İngiltere hükümetinin, Türkiye Cümhuriyeti hakkında göstermek arrusunda — bulunduğu — samimi dostluk hissiyatının bir nişanesi olarak, akdeniz İngiliz filosuna mensup en güzide gemilerinden mürekkep bir kısım bu - sabah İlmanımıza geldi. Filoya, Amiral Fild kumanda etmektedi İngiliz deniz ” kuvvetlerinin en | kidemli amirah - olan muhterem misafirimiz, iki gün sonra Anka- ya kadar gidecek ve Reisicumhur Gazi hazretleri tarafından kabul buyurularak armıtazimat edecektir Amiralım hükümet merkezimi- ze kadar gitmesi ve Gazi hazret- leri tarafından kabul buyrulması filonun — ziyaretine hususi / bir ehemmiyet veriyör. — Ecnebi mahafil, bu ziyareti Türkiye ve İngiltere arasında yeni ve hakiki bir dostluk devri addediyorlar. iz hükümetinin bu - arzusu, 4 mahafilimizde, gerek kârı umumiyesinde, hiç şüphesiz, mütekabil bir alâka ve memnuniyetle karşılanmıştır. Filonun muvasaleti Admiral Fderik Fildin kumanda- sındaki İngiliz filosu bu sabah saat sekiz buçukta Selimiye açıklarına gelmiş ve burada durarak 21 pa- re top atmak suretile bayrağımızı selâmlamıştır. Selimiye kışlasından da toplar atılarak mukabele edi- miştir. Filo, önde Köyin Elizabet drit- nolu, darkada Aamiral yalı ve bir - torpido — muhribi, — olduğu halde hareketle ağır"ağır Dolma- bahçeye doğru - ilerlemiş, tam saat 9 da Dolmabahçe — sarayı açıklarında — demirlemiştir. — Filo demir atar atmaz türk donanması namına Hamidiye kruvazörü tara- fından atılan toplarla ” selâmlan- mış, Köyin EHzabet buna muka- bele etmiştir. Filo, demirledikten bariz alâmeti Bonra bir motörle Hamidiye- j den iki deniz zabitimiz. ve Amiral Faederik Fieldin mih- mandarlığına tayin edilen deniz kaymakamı Yusuf Ziya B. doğ- bacası ve kumanda direği ruca amiral gemisine gitmişler, burada kendilerini amirala - tak- im etmişlerdir. Yusuf Ziya bey zırhlıda kalmış diğer zabitlerimiz ami ladıktan sanra avdet etmişlerdir. Bu esnada diğer bir mötorle İagiliz sefaretinden bazi zevat Köyin Elizabet diritaotuna git mişlerdir. Kurajös tayyare gemisile iki muhrip Moda açıklarında demir- lemişlerdir. Valiyi ve kolordu kumandanını ziyaret Amiral Frederik Fild cenap- ları saat on buçukta mihmandarı Yusuf Ziya beyle beraber Dolma- bahçe rıhtımına çıkmıştır. Burada bir kıta asker tarafın- dan selâmlanmış, amiral cenapları ile erkâmı harbiyesi kendilerine tahsis edilen otomobillerle doğru- ca vilâyete gelmişler, vali vekili Muhiddin beyi resmen etmişlerdir. Amiral De Maarif eminliği Muzaffer beyin tayin edilmesi muhtemel ziyaret cenapları 10 dakika ü e Muzatfer bey Meraş mebusluğuna intihap edilen Behçet beyden inhilâl eden maa- rif eminliğine darülfünun müder- rislerinden Ali Muzaffer - beyin tayin edileceği kuvvetle muhte- meldir. Vile inşaatı İngiltere - Amerika mukareneti İngiltere baıvekılı M. Mıkdmmd Vaşington'da Amerika r huru Mir. Hooverin misafiridi İlk defa, bir İngiliz başvekili Müttehidei — Amerikayı — ziyaret ediyor. Yalnız bu noktayi söyle- mek, Mr. Makdonal'dın seyahati tarihi ve cihan şümul ehemmiyetini göstermeye kâfidir. Müttehidei Amerikanın teessüsünden bir buçuk asır geçtiği halde, bir İngiliz baş vekili, Amerikaya kapı komşu “bulunan Kanada'da geze, yürüse bile, Müttehidei Amerikaya ayağını atmazdı. Çünkü İngilizler ve Ame- rikanlar Jisanları ve kanları bir olduğu halde dünyada biribirine en zit ve en hasım iki millet i Bu husümetin asarı yakın va- kitlere kadar devam etti. Şika- gönün son şehrimini daha sene, mektep kitaplarından İn; tarihine ve Krallarına ait babisleri kâmilen çıkarmış ve lngıı.z Krallı- ! Amerikan nesline unutturacağını | ilân etmekten çekinmemişti. İngiltere, çeyrek asır evveline | gelinceye kadar Amerikaya her ne fenalık yapmak kabil ise yap- mıştır. Müttehidei Amerika harbi dabilisini en ziyade besliyen ve kışkırtan İngiltere oldu. Müttehi- dei Amerika — İngiltereyi — Ye dünya işlerine burnunu sokmak- dan menetmek için meşhur Monror kanımunu neşretti. İngiltere, Şim: Amerikadaki İngiliz mühacirlenin bir gün isyan ederek krallıktan ayrılmış olmalarını affetmek iste- memiştir. Amerikahlar dahi İngiliz krallı- ğinı istibdat ve zulmün timsali mücessimi addetmişlerdir. Zaman değişmiş, İngiltere dünyanın en hür memleketi olmuş, fakat Ame- rikalıların zihniyeti değişmemiştir. Daha sonraları bu iki muazzam millet arasında mali, sınai, ve ti- cari sahalarında, bahusus cihan petrollarının sahibi yegânesi olmak “rakabet zuhur Habi umumiden İngiltere mali ve iktisadi cihetlerden pek bitkin çıktığı halde, Amerika dünyanın altını mevcudunun yarı- sından - ziyadesini - toplamış idi. karşı Amerika en ziyade İngiltereye emniyetsizliğinden —her hazır bulunmak üzere bahriye ihtimale İngilizler rakabetine girmiştir. Para ve kudret, Amerikalılarda olduğundan bu rakabette muzaffer (CAlt tarafı 8 inci sahifede ) iş arayanlar işçi arayanlar Almak isteyenler Satmak isteyenler Hülasa işi olan herkes bugün Binci sahifede “ kü-” ilânlar ,, hakkındakı tafsilâtı okumalıdır. Efganistan vekayii Son zafer hakkında sabık kral Emanullah ne diyor? «Nadir han kral olursa Roma sefaretini memnuniyetle kabul edeceğim» e Sabık Roma 11 (Hususi) — Kâbilin | Nadir han tarafından işgali üze- rine- Tribüna — gazetesinin muharriri bugün sabık kral Ama- nullahı “Romada — Numentana sokağında ikamet ettiği villada ziyaret etmiştir. Kral Kâbilin işgalinden dolayı büyük bir mem- nuniyet izhar etmiş ve demiştir ki:) * Nadir han bana - çok sadık bir zatlı. Kendisinin sadakatı; dan elân şüphe etmiyorum. Ma- mafih bu hareketi kendi hesabına ! ve zevcesi olsa bile Baha Saki gibi bir serseriyi maşlüp ettiği ve Kabil- den kovduğu için gene memnu- 'num ve Nadir - hana karşı hiç bir husumet hissi beslemem.x ta geçerse onun Roma sefiri ol mağı memnuniyetle kabul edece- söylemiş, memleketin me 500 sene evvel Halicin Altın sahillerinde bir gece “ Kostantinin sarayına mensup genç bir zabit, gece, sabaha karşı, gizlice, Haliçteki sevgilisi görmege gelmişti... ,, < — V £ PRi — (E —-AM 20 ZO Meşhur Bizans Dilberi KLİO 1 Bizansın son gfüleri ) 8 inci sahifede, bugün başladı. kuy