13 Ekim 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

13 Ekim 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

IB Tepfinievel 1929 AKŞAMDAN AKŞAMA Reklâm (Elleri hınali, sahhali hınali...) Avrupa, bilhassa Fransa gaze- teleri, bu hafta, hep aynı vakanın teferruatı ile meşgul; - hattâ, | buna dair bizde de yazıldı: j Meşhur bir fransız dolandırıcısı, kendi üzerine nazarı dikkati cel- betmek ve hatıratını sattırmak için rzeklâm usülüne başvurmuş: Havaalma — tertibatını havi bir mezara - kendikendini - gömdürt - müş; ve dolandırıcının bir dostu, polise hitaben imzasız bir mek- tup yollamış: “ Filânca adam, fi Jânca yerde gömülüdür; - ölmek üzeredir. Bunu bazı arkadaşla- rımla- birlikte intikam işkencesi için ona yaptık; fakat şimdi vi dan azabı duyüyorüm! Aman, gi dip biçareyi kurtarın.,, Polis, me- zarı açmış. Fakat, hava tertibatı kâfi gelmediği için, dolandırıcıyı boğulmuş bulmuş ! İşta size, bir reklâm kurbanıll âlemi, reklâmcılık yüzünden G a L Vasati hesapla, * bütün sanayie sarfolunan paranın yüzde 10-u bazı müesseselerde ise yüzde -si 60-1) ilân tahsisatına git- mekte olduğu için, reklâmı lüzum ve imkândan fazlaya kaçırıp top atanlar pek çoktur. Büyük şehir- leri, belediyelerden ziyade, rek- Tâm tenviratı aydınlatır; ve, do- nanma yerlerine çevirir. Hattâ fıkrası bile vardır Acem şahı, Paris'i ziyarete git- zaman, bakmış ki, her taraf, pürnur, donanmış. “Özüme yahşi itibar edüptürler , diye memnun kalmış. — İkinci gece bakmış, gene * İkki geçce ızharı şadımani edüptürler! Hatırımı sa- yıpturlar., Üçüncü gece sokaklar keza pinil piril “Hele Paris hoşnut - olmişam! fazla Amma, mesarif etmiyeler. Donanma bes- tirl , Hasılı, adamcağız, reklâm tenviralını kendi şerefine donanma sanmış. | Lâkin, bunu, İran'da reklâm | yok da ondan sanmıymızl... Bilâ- kisl Bilâkis! Herşeyin en müthişi nasıl Acemistan'da ise reklâmınki de oradadır. Eski şark il n gll kudretine okumuştum: Vaküle, zengin tüccarların biri, bütün — serveti ile alarak İran'a geliniş. Lâkin, bakmıs eyvahl! - bunları satmıya — imkân yokl Heman zamanın en n ahunduna (< hocasına) gitmiş; ve, onunla anlaşmış. Ahunt, cuma günü, ellerine sakalına kına sürerek çıkmış; ve kalabalık, mütedeyyin cemaate kınanın fevaidi diniyesi haklında vaazda bulunmuş. Tüc- carın da kınaları, az zaman içinde kapış kapış gitmiş. Aradan - bin sene geçtiği halde, ©o reklâmın “hazı hâla devam eder; ve, ahunt şı:ııin ıuını:ıı.ı.ınt Kanalızasyan Bu-seneye ait | faaliyet proğramı ikmal edildi Ka seneki asyon ameliyatının bu faaliyet programına dahil V olan kısmı ikmal edilmek üzere- dir. Havalar bozulmadan ve kışın deti başlamadan evvel kana- lizasyona ait bütün ameliyatın bitirilmesi şehremaneti tarafından tebliğ edilmiş ve şirkette amele adedini çoğaltmağa karar ver- miştir. Ameliyatın bitmesi — için amele geceleri de çalışacaktır. Her şeyden evel, şehir içindeki su yollarının tamirine çalışılacak- tır. Yer altında çok derin yerler- den akan bent ve çeşme suları, bidayette farkına — varilmayarak bozuluyor. Şehremaneti kanalizasyon ame- liyatiyle beraber bu su yollarının da tamirini bir an evel ikmâl edecektir. Kanalizasyonun bu se- neki programına dahil kısmnın ikmalile beraber bunları husust meskenlerdeki lâğımlara raptetmek) için süzgeçler kurmağa başlan- i Şirketler Mukavelelere riayet edilmesi temin olunacak Nafia vekili Recep B. bugün şehrimizden — Ankaraya hareket edecektir. Nafia vekili Recep B. şehrimizde bulundğu müddet zar- fında vekâlete ait işlerle yakın- dan alâkadar olmuştur. Nafıa vekilimiz, burada bilhas- sa şirketlerin vaziyetlerile alâka- dar olmuş ve bu şirketlerin mükavele ahkâmını ne süretle tatbik ettikleri, şehir ihtiyaçlar rından hangilerinin nazarı dik- kata alındıkları bakkında şirket komiselerinden izahat almıştır. Recep B. şirketlerin - halkın şikâyetlerine mahal — kalmamak üzere — mukavelelerine tam bir surette riayet etmelerinin temini komiserlere - kat'i — talimat vermistir. lar, bütün Şia âleminde : — Elleri hmali, sahhali hınali apparın cennete | Elleri hınasiz, sahhali hmasız haydi cehenmemel -diye va'zederler. Müminler de, sakkallarına ve ellerine kıma yakarlar! Şark, reklâmcılıkta da garbı geçmiş, değil Elektrik İİznik gölü sahilinde büyük bir fabrika inşası ik şirketinin son | mukavelesine göre Kadıköyünden itibaren bütün Anadolu sahilinin tenviri için şirket Kadıköyünde bir elektrik fabrikasj inşasını ta- ahhüt etmişti. ket şayet burada müayyen bir zaman içinde fabrika inşa etmezse mukavele ahkâmı bükü- met Jehine münfesih addedile- cektir. Halbuki, Kadıköy elektrik şir- keti hisse senetlerinin büyük bir kısınını iştira eden elektrik şirketi Silâhtarağa fabrikasında yaptığı tevsiat ve tadilât ile Kadıköy ve civarınında — elektrik — tenviratını temin etmeğe muvaffak olacaktır. Şirket gimdi yeni bir elektrik fabrikası açılmasını lüzumsuz gö- rüyor, Halbuki mukavele ahkâmı Kadıköyünde de behemehâl bir fabrika tesisini emrediyor. Bugünkü vaziyetle işi telif et- mek için elektrik şirketi müdürü M. Hanses Nafa vekili Recep beyle görüşmüştür. Elektrik şirketi, Kocaeli, Bursa | ve garbi Anadolunun — mühim bir kısmının tenviri imtiyazını ah mak tasavvurundadır. M.Hansesin teşebbüsleri bu maksadı. temin etmek içindir. Şirket, böyle bir imtiyaz alırsa Iznik gölü kenarında büyük bir fabrika inşa edecek ve bu fabrikadan verilecek cere- yan İstanbulun Anadolu mınta- kasını da tenvir edecektir. Şirket buna mukabil Kadıkö- yündeki fabrikayi inşa etmeye- cektir. M. Hanses, Recep beye bu hususta mufassal izahat vermiştir. Şirketin şartları Ankarada-tetkik edilecek ve esas itibarile kabule şayan görülürse vekâlet ile şirket arasında müzakere başlıyaktır. Yüksek mühendis mektebi Taboratuvarları Yüksek mühendis mektebi la- boratuvarları tevsi edilecektir . Laboratuvarlar için Nafıa vekâ- letinden 200 bin liralık tahsisat istenmiştir. Mektebin rektörü Fikri B. istifa etmişti. Fikri B. muallim meelisi tarafından tekrar rektörlüğe inti- hap edilmiştir. Nafıa vekâleti Fikri beyin rektörlüğünü tastik etmiştir. Haliçte adalar Ayvansaray önün- de de bir ada peyda oldu Ayvansaray — önünde Pa ufak yeni bi eyda olmuş- for. Bir kaç günden beri buradan geçen vapurlar ihtiyatlı davran. maktadırlar. Ayvansaray öoündeki bu adaya ıstılahında topuk tabir olunmaktadır. Ayvansaray topuğu son zamanlarda Kâğıthane dere- sinin getirdiği kumlardan hasıl olmuştur. Bu ufak suların — sathına çıkmamıştır. Böyle olmakla bera- ber Ayvansaray değirmenleri bu adanın zararını görmektedir. Çün- kü değirmenlere buğday getiren mavnalar bu ada — yüzünden müşkilâta oğramaktadırlar. Ayvansaray - değirmenleri — bu bususta Şehremanetine müracaat edip Halicin taranmasını istemişe lerdir. Fakat Emanete bu müra- caatın faydasız olacağını anlayan değirmenciler diğer taraftan rıhtım şirketine müracaat — etmişlerdir. Şirketin tarama dubası Ayvansa- ray önündeki denizi tarıyacak bu suretle ada ortadan kalkacaktır. Az buğday geliyor. Tüccar fiatin düşmemesi için çalışıyor Bugünlerde — Anadoludan az buğday geldiği yazılmıştı. Bunun sebebi buğday tacirlerinin Hatlar 'rın düşmemesini temin için buğday, getirimemeleridir.Bu yüzden evelki gün şehrimize 30 vagon gelmiştir. Halbuki evelce 80 vagon buğ- day gelirdi. Anadoluda mi mıktarda bağday vardır. Tüccar elindeki malı kışa saklamaktadır. Deniz ticareti mıntakaları dörtten ikiye indirildi Bu sene memleketimizdeki deniz icareti mıntakaları dört ikiye indirilmiştir. Yeni teşkil! Samsun deniz ticareti iğü mıntakasında İstanbul deniz ticareti müdiriye- tine rabtedilmiştir. Bu teşkilâtın ük faydaları görülmüştür. Evelce İstanbul mıntakası bura- dan Zonguldağa kadar devam ediyordu . — Vapurlar hakkında ittihaz edilen tedabir Zonguldağa kadar tatbik ediliyordu. Meselâ İstanbul deniz ticareti müdüriyeti - koyunların — güverte yolcularının yanında bulundurul- mamasını liman dairelerine em- Bu emir şimdi bütün Karadeniz Karı - koca kelimeler Bazı kelimeler var ki biribirleri ile pek. can çiğer dost... Her bir koca gibi bir şey.. Dajnın çift. Mesola fada keltaral, İfade denilince akla mutlaka "l mııhgkkak meram kelimesi gelir.. Bu kelimeyi ayrı ayrı, yalnız olarak gördük müydü şaşa- nız.. Acaba aralarından kara mi geçti? diye düşünürüz.. kü “ifadei meram , terkibi bışımnm içinde o kadar klişeleş- miş, o kadar yerleşmiştir. Efkâr denilince umumiye tabi- rini hatırlarız... Efkâr ile umumiye etle tırnak gibidir, imkânı yok biribirlerinden ayrılamazlar, anca beraber kanca beraber.. Daha böyle medeni nikâhla evlenmiş gibi senelerce yekdiğe- rinden ayrılmayan çift kelimeler, bir kere yapılıp bir daha bozul- mayan kaşarlaşmış terkipler mev> Cut Bunun içindir ki mail denildiği zaman inhidam kelimesi de hatı- rımıza gelir... Maili inhidam ter- kibine o kadar alışmışız sanın bir garibine gidi) Ben şimdiye kadar celile kel mesine hiç mi hiç yalmız rast gel- medim. Daima> vilâyetle beraber, iyeti celile olarak tesadüf ettim. Netekim ki aliye ile beraber müdüriyet kelimeleri daima kol kola dolaşırlar, biribirlerine pek ziyade meftundurlar Şayan kelimesi de çift görünen kelimelerden biridir. Lâkin bu kelime biraz hoppadır, hayret, takdir, dikkat gibi üç adet metresi vardır. Şayanı hayret, şayanı tak- dir, şayarı dikkat gibi. Artık bu eski püskü yıpranmşı terkiplerden gına geldi ki geldi.. Bu, yıllardır yanyana, burun bu: runa yaşayan karı - koca kelime- lerden biktık...Her halde onlar da birbirlerien bıkımışlardır ya... Şu evli kelimeler hakkında birer talâk kararı verelim, onlar da iribirlerinden, kurtulsun, biz de onlardan... Hikmet Feridun AKŞAM Yevmi, Siyar' gazete İDARENANE — açi Telgraf adeesir “A Telefom : yazı İşleri duk sokağı iatanbul, iet 1686 Telefon : idare İşleri içine e 34 ABONE ÜCRETLERİ Türkiye için Seneliği 1700, sla Aylığı 90X, üç aylığı 500 kunuş. Fenebi emleketler için : Seneliği 30007 altı aylığı 200; Üç aylığı 900 kuruşlur. Cazetemie İlnlardanı mes'aliyet Kabul olmaz m AA Nereden geçmeli? URADA XĞR KUYULAR KOT dti Ü aK ,Sw?'â/ D DA sahillerinde tatbik edilecektir.