20 Ekim 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

20 Ekim 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

ÜnaSERLERİ Efganda Son ve haki- .ki vaziyet Türk.Efgan müna- sebafına gelince... Ankara, 19 (A.A. Telefon) —Kâbilden Hariciye mü dürü imzasile Hariciye ve- kiletine çekilen iki telgraf aşağıdaki malümatı muhte- vidir: Şah Veli ile şah Mah- mut kumandasındaki Efgan ordusu teşrinievelin onuncu gönü Kâbili istirdat etti. Beççei Saka efradı ailesi ve erkânı memurinden ba- zıları ile birlikte firar etmiş, ordusu efradının bir kısmı | kaçmış, diğer bir kısmı tes- lim olmuştur. Nazırlarından O eksçrisi bizzat teslimi nefsetmişler, diğerleride tahriren arzı mutavaat etmişlerdir. Guhistan ahalisi hateke- &vakialarından izbarı ne, damet etmektedirler. Teş- rinievelin on beşinde Beşir Mahmut Nadir Han kâbile muvasalat eylemiş ve seda- kat ve parlak hizmetlerin den dolayı milli Efgan mü- messilleri kıral ilân ve'kendisine biat edil namına hükümet..sizle mev. cut döstlük münasebatının en iyi şekilde ve en sağlam esaslar üzerinde idamesi arzusunu. izhar etmektedir. Ankara, 19 ( Vakıt) — Efgan ve Rus sefirleri bu gün Hariciye vekilimizi zi- gamada yapılan hafriyatın dahi Sikulapyon mabedin- de muyallakiyetle devam ettiği haber alınmıştır. pl aa Vilâyet ve Emanci Tevhit lâyihasınm esasları nelerdir Ankara, 19 — B.M Meclisi dahiliye encüme- nince tadil edilip muhtelit encümene gönderilen bele- diyeler teşkilâtı. lâyihasına © göre, İstanbul belediyesile mahalli idaresi birleştirile- cek, İstanbul belediye ri- — yesetini Vali ifa edecektir, Belediye meclisi ile vilâ- yet meclisi vmumisine ka- -nunlarla verilen hukuku ve vezaif, belediye neeclisi azar lmrile belediye hududu ha» oricindeki — vilâyet o meelisi umumi. i aralarından mürek- TMM A Hırsızlık Uz e, çoğalıyor Yazısından dolayı « Cümhuriyet » refikimiz aleyhine açılan dava, diğer gazete dayalarile birleştirildi — Gazeteler aleyhindeki "dava. ların o tevbiden o muhekemesine dün , ön dört, "büçuktü | İstan bul ikinci ceza mahkemeşinde devam olunmuştur. ©» Dütkü celsede, yedinci is tintek dairesinde irtişn tahkika- tın üeticesine dair vaki son erilüme henüz cevap gelmedi. 8 anlaşılmış, © « Cürehüriyet » relikimiz. eleyhine | açılan yeni bir dava mevcut davalarla bir- Hvhalı bir yazıdan dolayı ikame edilmiştir. Efkâr umumiyeyi teliyiç ma- hilâhi hakikat neşriyat davamdir. Evrakta, bu yazının Karagümrük ayelinin muhake- mesi dün çok hara- fet oldu Karagümrükte kasap İr- fanı : öldürmekle o maznun Arabacı . Halitle kardeşi Şükrü: ve eniştesi Kâmilin muhakeme'e ine dün ağır “eze mahkemesinde devam olunmuştur. Dünkü celsede müddei umumi Cemil B.,. iddiana- mesini serdelmiş, Helidin tehevvüren - katilden asıl fail, diğerlerinin fer'an met- haldar olarak tecrimlerini, ancak maktulün bunların evine zorla girmek isteme- sinin esbabı muhaffefe ola- rak kabalünü talep etmiştir. Bundan sonra müdafaa yapılarak Halidin masum olduğu” iddia edilmiş, mu- hakeme karara kalmıştır. Maktulün varisleri, katil- den dolayı tezminat olarak para ii , “Kana mukabil ken isteriz , de mişlerdir. » Bu. muhakeme esnasında mahkeme salonu çok kalabalık" olmuştur. an kep olarak teşekkül ede- sek olan İstanbul meclisi ymumisine yerileçektir, İstanbul meclisi bütçeyi biri belediye varidatını ş9- hir işlerine, diğeri vilâyet varidatını vilâyet işlerine tahsisi mecburiyetini gös- terir iki bütçe tanzim ede» cektir. Müşterek teşkilât ve va- sik'ler için heriki bütçenin varidatından tahsisat tefrik. olunacaktır. Meclisi umumi- tekil. edilecek o Encümen belediye ençümenleri hukuk ve vezailini haiz olarak ifayı / vazile eyliyecektir. Azadan ikisinin belediye hududu haricindeki szadan olması mecburidir, Her daire reisi kendi dairesine ait müzakere sı. rasında encümende buluna- cak ve reye iştirak edecek. tir. , Nahiyeler arasında Ankara, 13 (Vakığ — İz mirin Seydiköy nahiyesi mer- kezinin Cumsovaya nakl, Ur. lann Gülbahçe | Bahiyesinin | lağım ve yerine kizlbahçe is mile kir nahiye teşkili kalar- dari Si tasdikien çikmişlir. asayişin mükemmel olmadığın göslermek © şeklinde olmam ha- sabile efkör tehyiç edeceği aşi- kir bulunduğundan ve polis müdürlüğünün vilâyet makamına verdiği tezkerede müdür O Şerf B, in merkür gazete. mühabi- rine bu gibi beyanatia bulun madığını renmen bildirdiğinden bahsediliyor, hakikate | muhelii olarak Şerif B. © ailen neşte- kanduğu, ileri sörülüyordu. Mat- buat kanununun (1 imei made deri detiletile 164. inci madde mucibince muhakemesi istenili- yardu. > Muhakeme; irtişe - haktande- ki istilâmsn tekidi,* Cümhuriyet» ve « Son saat » mesul müdür lerine” tebligat: icrasi için iki teşrinsani on üç büçüğu b rakılımiştır. Kabakal geti Sön" yedi ây' içinde 2103 zabit tutuldu Fakat uzun maamelele, wözünden cezalar inf: edilemiyor Şehremsneti seyrüsaler idaresi ölomobillerle diğer nakil vas: ları üzerindeki kohtrülüne de vam etmektedir. Bu hususta yapılan bir ista tistik cetveline göre mart ayının 2103 şoför ve arabacı hakkın da ceza zabıt varakası tutulmamış” tur. Bu rakamın böyük bir kı mun gölörler teşkil çimektedir. Yukarıya yazdığımız “yekânden mart ağına 441, nisane 530, müywa 190; hazirana 09; tem. muza 207. ağustosn 223 ve göçen” “aylak ayına 'da 437 zabıt isabet etmektedir. Gecen bir ayda şolir've arabacılarn yaptığı 437 suçtan MO tanesi karnesiz otomobil kullanmak, 230 ehliyetnamesi olmadan şoförlük yapmak, 201 mihsnadesiz oraba ; slirmek ve 23 targii de santi mühürsüz oto- mobil kullanmak çürümleridir. Bu arada 28 şolör numarasız. kasket taşımak ve 12 şoför de fazla para olmak suçların- ban ceza görmüşlerdir. Bu gibi nakliye vasıtası &ö- renlerden cezâ olarak 2 olarak liradan 25 liraya kadir pars a Kkamaktadır. tetulanların iraz haklarını kül lanmaları yüzünden ceza karar. larının inları bir sene kader gecikmekte, möcrimlerin bir çoğu eski adreslerinde buluna- mamaktadır. Bunun neticesi o- larak da kesilen cezalardan pek aza tahil edilmektedir. Önümüzdeki ay başından ii. baran kasap dükkânlarında et lerin comli Veya; tel dolaplar içinde satılması Emanetçe * ka- rarlaştırıİmaıştır. Lüzumsuz taslar Şehremneti, © Kanalizasyon imfatınden biriken fazla ve lüzumsuz taşları bulka meccanen vermek için Belediye meclisin. den müsade almıya karar ver- siir, LNIFç Adliyede Derberler mektebi. Haftaya açılıyor, ce- miyette-idare heyeli iyülap edildi Dün sabah berberler ee- miyetinin senelik idare hey- eti intihabalı yapılmışbır. C.H. Firkası tarafından namzet olarak gösterilen İsmail Hakkı, Kemal, Hü- seyin Hilmi, Kemal Recep, Ahmet Hamdi, İhsan Lütfü, Nuri Efendiler müttefikan yeni idare heyeti azalığına intihap edilmişlerdir. Berberler o cemiyetinin açacağı berberler mektebi bir haftaya kadar açılacak- tır, Şimdiye kadar 30 tale- b: kaydedilmiştir. Bunların yarısı kadındır. Cavaya giderken Kiydsta yere düştü Felemsnkie Cava adası arasında posta seferini ya” pan Felcmenk tayyarelerin» den * biri “dün sabahki, sis hasebile- yolunu şaşırmış ve Kilyos kurbundaki! or- imanlığa düşmüştür. Tayya- re mühim hasarata uğramış, pilotu hafilçe yarhlanmıştır. Vekiller şerefine Bügün Türkocağında Me sf Vekili Cemşl Hüsnü ve Adliye Vekili Mahmut Esat Beyler şereline bir çay 3iya- feti verilecektir. Vereitlilere et ve yumunla Çok fakir ve yardıma pek muhtaç veremlilere Hi- Jöliahmer tarafından gıda verilmek suretile yardıma devam olunmaktadır. Bu sene 200 veremliye iki ay müddetle günde 2 yumurta ile yüz direm et verilmektedir. ——— Parke taşı fabrikası Bir gıvpu tara- fından şehrimizdeki. killer. den yapılan parke taşı nü- mMynelerinin tetkik ve tehir liline Mühendis mektebin. de “deyâm olunmaktadır. Tahlil neticesi muvafık çı- karsa grup. Emanetle fab- rika irişası için müzakereye girişecektir. — Sui kaşt haberi ya- landır. Bu hususta Belgrat- tan resmi bir tekzip aldık. Bu haber Alinada çıkmış ve i fında Yunan sularına gele- ceğini ve Glâykov sistemin» deki dördüncü Yunan tah bahirinin de nisana kadar Averof zırhlısı, mektebi talebesi de hazir olloğu “bekle top eiğinke talimleri yapmaktadır. Yıldızda Harp Akade- isinde dün sö sinıftan mezun olan zabitana dip- loma tevzii merssimi yapıl- bizzat vermiş, hepsini teb- rik etmiştir. Bu esnada Pa- şa hazretleri ve mektep müdürü -Başri. Paşa birer nutuk ira etmişlerdir. Merasimden sonra bir çay ziyafeti verilmiş; “baş- kumandanlık muharebesine sit büyük. bir. filim. göste rilmiştir. RL Şehrömanetinde münhal meiurluklar Belediye meclisinin Şehre- manetinde © inlilai “edecek memurluklara “tayin yapılma- mast hakkındaki karan me bik” edilmektedir. Bubun ne- ticesi olarak münhal memuf laklar © çoğulmiştır.. Fakat bunlara ait vazifeler diğer mesak uzuyları arasnda tevzi olunduğu için işlesin aksa madığı söylenilmektedir. Bu surede bütçede sene nihaye. tine Küdar mühter “miktarda Misarful yapılmış olacak, bu para Baremin Emanete tak bikine Kadar memurlara Zam- medilen (o tahsisala karşılık tutulacaktır. Zam hakkında geçen çarşamba © günü Bele diye meclisinde verilen karar eylülden iribaten muteberdir. nini İngiliz lirası dün 1027,25 kuruşla açılmış, » 1026,50 kuruşta kapanmıştır. İstik- razı dahili 100 lira beş kuruşta açılmış, aynen ka- panmıştır. Altın 900 kuruşta açık miş, 902 kuruşta kapan #mıştır. Düyunu, muyahhade tahvilâtı 202 kuruşta açıl- mış, 204 kuruşta kapan mıştır. eni Ankarada (o Romalılardan kalma bir mabet bulundu Ankarada yapılacak olan halin zemini “kazılırken nü: him bir Şinanm temellerine tesadüt edilmiştir. Şehrema: neti binasının yanına pesağüf eden bu binanm bir Roma mabedi olmak ihtimali vardır, Yeni lâyihalar Meclise gönderiliyor Ankara, 19 (AA) — Ürüguvayla yaptığımız doşt- luk mykavelesine ve Mani- sada bir yüzbaşı ile nefe- rini öldüren Siverekli Hacı Eyibin idam kararına ait lâyihaler M. meclisine gön- derildi. Bir köy halkını birbirine düşürdü Dün gece Kamcillı köyün de İeci bir hadise olm Bhuştafa oğlu Mustafa gam” da bir şahıs “bir carbede © nasında kasığından ağır SW Edirne, (9 (AA) —“AK pullu şeker fabrikası senelik İnaliyerine” njbayet ( vermiş tr. Fabrika iki sy zarfında 465. > vagon, Şeker. ikame arasında münaferet etmiştir. mevcut imiş Her iki Alu ai 723 tafanın. da taraftarları yatmış Trakyalılar yağmurdan) Çarşamba gecesi alaruria memnun saat üçte ber iki tarafa men” Edime; “19 (ALAY 2 Bu | olan köylüler biribirine gitmişler ve kanlı bir kay” gaya yol. açmışlardır. BU sırada Mustafa oğlu Mustafa köy odasından dışarı çıkmış ve kavgayı durdürmak İste miş, fakat atılan Gubancaler” dan çıkan bir kurşun e yere yıkılmıştır. Kurşun kasığı üstüne 8 | bet etmiştir. Yarat ağırcağit | Vak'syı ihtas edenlerden Ar | met Oğlu “Mustafa, © körucü | AN ve arkadaşları jandatmi tarafından tevkif olurmuştuf. | Mecruh memleket hastanesin? yatırılmıştır. ekin. Zamanı yağan feyizli yağmurlar; Trakya çileçisinin yüzünü. güldürmüştür. Kaçak etler Topkapı harieinde bazı kim: selerin kaçak olarak et kesip sattıkları yazılmıştı. Şehremeneti kaçakçılık hak- kında takibata başlamıştır. Fazla ev verilmiş Yasin zade Fahrettin ismin de hir mübadile verilen evlerin bübkakından / fazla olduğu em- İnplmış, / evlerin bir kumat istirdat “olunmuştur. Eşek etinden pastırma yapılıyor. mu? Şebremaneti şehirde (satılan pastırmaları tahlil ettirecek, eşek etinden (yapıldıkları anlaşılan paslırmaları müsadere o edecek ve bunları; satanlar da cezam landırılacaktır. Gayri mübadillere tevziat Gayri mübadiller cemi- TBahukesir —Türkyiğ" Bi papaslk İzmirde katolik papa | atta. bülunmuştar. isimleri muharrer diğer üç kişiye de bugün tevziat yar pılacaktır. Atina elçimiz Ankara, 19 (A.A) — | ve muhacirler; Mezunen İstanbulda bulu | van gezer nan Atina elçimiz Enis bey pe bizzat “ral hariciye vekâleti ile tamas- | Cümlesi 50 le ta bulünmak üzere şehri: | gin edilmektedir. mize gelmiştir. Fakir çocuklar için İlk mekteplerdeki fakir çocuklara gıda tevziine baş- lanmak üzeredir. Bu sene- ki yardım geçen seneye göre yüzde 27: gisbetinde fazla olacak, bu” suretle Hilâliahmerin yardımı Hilâliahmer Trabzon ve İl Rize havalisindeki su bas- kını felâketzedelerine şim- | diye kadar 55 bin kilo m “r iştir. Bu hafta || çıkan" Mariç#” içindede tekrar 25 bin kilo | her ne sebeb” gönderilecektir. | Aleko Pas Maarif müdürü iner eineiekn İ Maarif müdürü Ali Hay- İİ «dilerine * Cenubi dar Bey bazi işler hakkın- İl garya?! valisi Prens ” da vekâletle temas için İ| teksander Bugeridi fi” Ankaraya gitmiştir. Haydar İl takabini veriyor. Mg a başiime gabri-fe Bir zöte resmin bs” mize döneçekdir. cinde verilen teka. Adliye vekili Mi Adliye vekili Mahmut - Esat B, in salı günü Anka- İf © raya avdet etmesi muhte- | meldir, İl