28 Kasım 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

28 Kasım 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Dün belediye meclisinde bu mesele müzakere edildi Buz fabrikasında havadan para kazanan bir “iç güveysi, varmış Umum! Belediye meclisi dün öğ- İkden sonra toplarak şehre sit bazı İşleri görüşmüştür. Radyom meselesi: Cerrahpaşa has- tanesine iki sene evvel bir miktar Tâdyoim © getirilmişti. Fakat bunu kullanacak bir mütahassıs buluna madığı için bu' maddeden İstifade €dilemiyordu.. Meclisin dünkü içd- mamda bu mesele tekrar konuşul muş, Bertelli isminde bir mütehas “5 bulunduğu, bu zatla iki seneliği 25 bin lira olmak üzere bir mu kavele projesi yapıldığı anlaşılmış Ve bu husustuki bütçe encümeni mazbatası okunmuştur. Bu arada izabat veren sıhhat iş leri müdürü Neşet Osman Bey bu İunan mütebassısın radyoterapi hu- Susunda gerek tedavi gerekse teşbi- #in kendi idaresine verilmesini iste- diğini bildirmiş, bunun üzerine bu nokta hakkında bir karar verilmek Üzere bütçe encümeni maâzbatasının ahhiye encümenine gönderilmesi ten- SİP olunmuştur. Mukavele netice- lendiği takdirde - radyoterapi müte- bassısı önümüzdeki ayın birinden İtibaren vazileye başlıyacaktır. İstimlâkler bakkında:Bundan son- Ta Taksimden gelen otomobillerin Seçtiki Tarlabaşı caddesindeki kö. “el genişletilmesi için bazı bina- Sapa, apar, isimlâki O hakkındaki #azbatalar okunmuş ve kabul olunmuştur. Bu sırada azadan Aptülkadir Bey şun- ları söylemiştir: — İstimlâk işlerinde Emanet bazı usulsüzlükler yapmaktadır. Biz İzin vermeden Emenet Istimlâke kalkışışor, kıymet biçtiriyor, sonra bizden izin istiyor. Bunun tekerrür etmemesinin te- mini lâzımdır. Mezbaha raporu: Dünkü içtimâda mezbahanın geçen seneki hesapla nini tetkik eden hesap ercilmeni nin raporu da okunmuştur. Rspor da mezbaha ve buz fabrikasının Belir ve masrafları ile et fiatlarının ucuzlatılması hakkında bazı müte- calar bildirilmektedir. Bu mütale» lar Şu suretle huldsa edilmektedir: 1 — Mezbahanın soğuk hava teşkilâçı çok eksiktir ve bugünkü Vaziyetile kışın etin pahalılanmasının önüne geçilmez. Şu halle dondurma “t yapmalıdır. 2 — Mezbahada kesim ücret- a İngiliz 9 kuruş birden fırladı K. vekili Hasan B. “Gayrı tabiilik yoktu,, vecizesini tekrar ediyor En eme mi iri İngiliz ran dün sabah 1047 arayla açılmış, öğleden sonra 10 kuruşa kadar çıkmış, akşam S6 kuruşta kapanmıştır. Dün inilir lirası üzerinde borsada b retli muamele olmuş, elli inden fazla ingiliz lirası satık Miştar. Talıbin çok olması, buna mukabil arzın azalması, taşra hemen hiç denecek kambi- YO gelmemesi dün ingiliz lirasi- Bin şimdiye kadır hiç görülme Miş bir dereceyede yükselmesine #lınmaktadır. alınması leri hayvan Halbuki kilo daha faydalıdır. 3 — Müstahsil ile müstehlik arasında iş gören bir sürü tufeyli mütavassıtlar vardır ki bunlar et fiatlarının pahalılaşmasının en bü- yük sebebidir. Bu mütuvassıtlar ortadan aldırılmalıdır. Raporda tufeylilerin bu vaziveti Ik- usadt bir facia cümlesile ifade edil- mektedir. 4 — Şehirde 1400 tsne kasap dükkâm vardır. Bunlar ihtiyaçtan çok fazladır. Fiatların pahalılaşma ması İçin karap dükkânları tahdit | edilmelidir. Raporun bü kısmı okunduktan sonra azadan avukat Necati bey söz almış ve şunları söylemiştir: — Bunlar çok mühim iktisadi meselelerdir . Esasen O azasından akalliyette kalanlar bu fikirlere işti- tak etmemektedir. Dondurma ete halk rağbet eder | mı? Bu takdirde ucuzlar m? Bun. lar derince tetkik edilmiye muh- taçar. Kesim ücreti meselesi de tet- kik edilmek lâzımdır. Raporda te- feyli denilen mütevassıtlar hepsin- den mühimdir" Bunlar bir kararla kaldırılamaz. Müstahsilin bunlara ih- dyacı vardır. Bunların, yerlerine daha faydalısı konulmadan kaldır- basına üzerinden İ essesi *Rokfeller, in bir mümessili ge- | Samiye H. Amerikada tahsilden sonra bu ünvanı alacak! Amerikanın meşbur hayır mü sahiplerinden: milyarder çenlerde şehrimiz Hasta bakıcı mektebini ziyaret etmiş ve tale benin halük ve müsleit elvarı nazarı dikkatini celbetmiştir. Ge- çenlerde (o Rokfeller (o müessesesi sıhhiye vekâletine müracaat ede- rek Samiye hanımın Amerikada ikmali tahsili için bütün mesari- fini kabul ettiğini bildirmiştir. Vekâletçe bu talep kabul edildi- ginden Samiye H. bu akşamki ekispresle Parse ve oradan A merikaya gidecek, bir sene ora da okuduktan sonra Türkiyede ilk “ Seyyar hemşire, sılatı ile vekâlet tarafından istihtam edi- lecektir. Samiye H, bu sene mektepten mezun olmuş ve Çorum memle- ket hastahanesine tayin olunmuş- ulması buyuk Zararısı doğurer ç, Kasapların. . tahdidi . fikri de doğru değildir. Maziye rücu etmek demektir. Ayni zamanda ticaretin serbest olması hakkındaki kanun! büküm. | lere de mühaliltir. | Bütün bu noktalar hakkında bir karar vermiyelim, hepsini Emanete gönderelim, Tetkik edilsin, bize bir proje gönderilsin. Kararımızı O za- man veririz , Necati Beyin bu teklilini meclis kabul etmiştir. Buz meselesi: Raporda buz fab. rikasının hesabı okununca İsmail sıtkı Bey, buz falzikasına İç gü. veysi halinde giren serbsiyin ortadan kaldırılmasını, bu adamın hiç bir iş görmeden havadan para kazan- dığını, bu zada yapılan mukavele. nin müddeti bitmek üzere oldu. ! Kundan bundan sonra buz tevzlatını | Emanetin halka daha faydalı bir tarzda ve kendi başına yapmasını söylemiş ve bu fikir bir temenni halinde muvafık görülmüş, Içtimaa nihayet verilmiştir. tu Kendisinin bilhassa doğumda: ki istidadı talebeliğ nin. ilk sene- lerinde sıhhat vekâletinin &e na zan dikkatini celbetmişti. İzmir ticaret odası İzmir, 27 (A. A) — Ticaret odas “meclis azalığı intihabına yakında başlanaçokur. Sene ba şındın evel intihabat.n biteceği yeni sene Müzakerelerne yeni azanın iştiraki tahmin olunmak tadır, karşınında ticaret odası reis ve azaları dün akşam odadamü hiim bir içtima yapmışlar, her gün bir kaç ku'uş yükselen İngiliz li- rosı hakkında uzun uzadıya £ö rümüşlerdir. Dünkü içtimada bu tereffuna bilhassa ticari vaziye- timizin sebep olması mese'esi ehemmiyetle tetkik ed Imiştir. Ne ticede alâkadar vekâletlerden tüc carlar için bazı matalibatta bu lunulmağa katar verilmiştir.Bu ka: rardan baş'ıcası bankaların tüc ara kredi temenidir. Diğer ka rarlar da vekâlete bildirilecektir. İngiliz lirasının tereffuu sebebini öğrenmek üzere bir muharrimiz borsa komiter vekili Hsan Beyi görmek istemiştir. Odasında An sebep olmuştur. Borsa salonu kapandıktan sonra komiter vekili Hasan bey son muamele netice sini memuru mahsundan öğren- miş, eyfiyeti derhal Maliye ve- kâletine bildirmiştir. Hasan bey kontrol memurları vasıtasile alı- cıların ve bilhassa bankalarin ingiliz İirannı hakiki ihtiyaca müstenit olarak abp almadıkla. rını tetkik ettirmiştir. Bu netice de derhal vekâlele bildiri'miştir. İngiliz lirasının bu tereffuu ksraya gidecek bir misafir'nin şeker paketlerini saran hademe: ye nazöret eden mumaileyh; — Faz'a meşgulüm. Hem ve» ziyette bir gayri tabilik yoktur, haberini o yallamıştır. Vekâletin yakında borsa hakkında mühim karar'arına intizar edilmektedir. Ezcümle borsa Okomiserliğine ehliyetli birisinin — getirileceği, kontrol işinin daha sıkı ve mun tazam yapılmas'nın temin edile ceği beklenmektedir, —. ge) 3. — VAKİT. 28 Teşrinisani 1929... K “ VAKT, IN ŞEHİR VE MEMLEKET HABERLERİ Kasaplar tahdit mi edilecek ? | Seyyar hemsire | Belediyeci kadın Neler yapacak? Kadın birliği kadınlara hitap eden bir Kadın birliği Kadın Sesi ismile tabettirdiği risalede, belediye inti- habına İştirak hakkımın tanınmakta olması dö le bu beyannameyi neşretmektec Türk kadınlığı, Bize yeni bir vazife verilmek üzeredir. Bu vazileyi şimdiden be nimsemek (bizlere borçtur. Türk kadını şimdiye kadar giriştiği işler- de muvaffakiyet kazanmıştır. Bu muvalfakiyeti her zaman kazan- malıdır ve kazanacakur, Bele- diyecilik kadmı çok yakından alâ- kadar eden bir işde. Çünkü bele diyeciliğin beli başlı mevzuu sıh- hat, intizam, aile hayat, halk ter- biyesi ve hak bilgisidir. Kadının da en büyük vazifesi bu işleri her yerde ve ber zaman teşvik etmek yükseltmektir. Bunun için bu sahalardaki rabif ihtisaslarımızı daha Ziyade işletmeğe çalışalım. Bizden evvel bu işlere girişen ka- dınların nasıl çalıştığını ve neler yaptığını tetkik edelim ve indhap hakkını elimize aldığımız zaman yapacağımız şeyler için hazırlıklı lalım. Genç ve dinç varlığımızla büyük ınkılâbımızın bizi götürdüğü yollara koşalım ! Orada Medeniyet orada Saadet, orada bütün İstiklâl var!, Risalede 5 nokta izah edilmek- tedir; Belediyecilikte kadın gayreti ve “Tâlişmasi Ser çök “şü “höktalirda temerküz etmelidir. I — Oturduğumuz evlerde! 2 — Gıda ve besleniş tarzımızda 3 — Sıbhat ve sıhhi muavenette. 4 — Mektepler ve halk tabiye- sinde. 5 — Umum! refahın temini için teşkilât sahasında, Evler hakkında deniliyor ki: Kadın her şeyden evvel evinin kadınıdır. Bir ev kadını İse oturdu- Hu evin sıhhate muvafık sonra da kesesine elverişli olduğunu İster; yani bol hava bol güneş, kira ye- hut satş ücretinin nisbeten ucuz- luğu. Demek ki belediyeci kadının evlerimizde en çok dikkat edeceği şey sıbhat ve iktisat meselesidir. Gida ve besleniş tarzına gelince: Kakının annelik vazifesinde en evvel yupacağı Şey beslemektir, Bu beslemek arzusu evvelâ çocuğuna süt vermekle başlar, sonra bütün ailesinin Haşesini düşünmekle geniş- ler ve daha sonra açların ve fakir- lerin yemek ihtiyacını temin etmek- le tekemmül eder. Süt meselesi ile belediyemiz uğ- raşıyor. Fakat kadın belediyeci ok duktan sonra, çacuklarımızın hayatını göz önünde tuterak, sütlerimizin temizliği ve kuvveti öyle tabi bir şekil almalı ki münakaşası bile füzuli addedilsin Sihhar ve shhf muavenet de şunlar söyleniyor. Kadın fitri olarak hasta bakıcı- dır. Belediyeci kadın memleketi mizdeki hasta bakıcıların ve ebe- lerin adedini artırmak ve fenni malümatlarını ikişaf ettirmek için | gayret sarfetmelidir. Ayni zamanda memleket hastanelerinden mad & sh- için beyanname neşretti bat yurtlarında da birkaç yatağın fakirlere meccanen verilmesi için teşebbüste bulunmalıdır. Alkol, sari hastalıklar memleke- tmizde tahribat yapmışur. Bunun için, belediyeci kadın, Maarif Ve- kâletinin müsaade ve muavefetini talep ederek umuma mahsus sıhhat dersleri verdirmelidir. Risalede mektepler ve halk ter- biyesi şu surette mevzuu bahsolu- yor Terbiye vermek hususunda kadın çocuğan Ilk mürebbisi olmakla ta- nınmıştır. Belediyeci kadın bu tabii vazlfesinden istifade etmelidir. Mekreplerin sıhht bir tarzda inşa- sma gayret ediliyor. Belediyeci ka- dının vazifesi du mektepleri sık sk teüş etmek. çocukların (| sıhhatini yakından kontrol etmek, halk ter- biyesi ve bilgisi We alâkadar olmak- ur. Umumi refahin temini kilâta gelince Belediyeci kadının gayesi memleketinin refahıdır. Bu relahim temini için hayırperver ve içtima cemiyetlere ihtiyaç vardır. Belediyeci kadın için bu demiyetle- rin tesisine yardım etmek ve hima- yesine çalışmak büyük.biz şeref olmalıdır, , denilmektedir. Gizli teşkilât yoktur için teş- en . yüksek Polisteki isticvap ha- beri tekzip ediliyor Artin Zeki Tomayan efendi kimdir ?; Dunkü akşam gazetelerinden biri Dahiliye vekâleinden gelen bir emir Üzerine Arin Zeki Tomsyan isminde bir Ermenin Polis müdür lüğünde isticvap olunduğunu yez- makta ve bu adamı, Sürpagop ci- varmda oturan bâzı Ermenilerin gizli bir teşkilâr ile alâkadar olduk- ları tarzında ifade verdiğini bildir. mektedir. Dün bu yazı etrafında tahki- kat yaptık. Vilâyet büyüklerin den salabiyet sahibi bir. zat bize bu haberin doğru olmadığını söy- lemiş ve şunları ilâve etmiştir. — Bunu bende £ gazetede okur dum Vekâletten ne vilâyete, ne de Polise döyle emir gelmediği gibi bu isimde bir adam da Poliste istlevap olunmamıştır. Gizli teşkilâr mesele- sinin de aslı olmadığını yazabilirsi- NİZ, Öğrendiğimize göre * Artin Zeki Tamayan Aptullah, İsmini taşıyan bir zat geçenlerde mahallelinin çe kâyeti üzerine 5 gün hapis 10 lira da para cezasına mahküm olmuştur. Dımagen de biraz zayıf olduğu söylenmektedir.