25 Aralık 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

25 Aralık 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

ii VAKTT Türkiye Sovyet Rusyanın en büy Emanen Maryo) WAR Sarraya tazmi- nat verdi e ni 3 üncü sayıfa mzdan mebit Tesellüm muamelesi bir iki güne kadar hitam bulacaktır. Fakat bülün bu meseleler olup bittikten sonra iş duyulmuş, Maryoserra aleyhinde iflâs ka- rarı da verildiği için Emanete haciznameler yağmıya başlamış- tır. Bunlardan bazıları Emanet- teh alınan 31 bin liranm bazıla- nda Maryrserranm Yıldızdaki şahsi eşyalarının haczine taallük etmekledir. Bu haciznamelerden paraya ait o'anları Maryoserra ilişiğini katettiği için infaz edilememekte- dir. Eşya haczedilmiştir. Fakat ti bunların 1009 lirayı ge- e ihtimal O veriimemek- Adlive gejihasi Diğer tarafi yan tan kuyumcu Baba- EK. tarafından M. Mariyo Serra aleyhine açılan iflâs da- vası, ikinci ticaret mahkemes'n- de nelicelenm ş$, kendisinin iflâ- sına karar verilmiştir. İflâs memuru olarak mahke- me azasından Celâl B. tayin e dilmiştir. Avukat İsmail Tsa ve Refet Beyler ifâs bürosunu teş- kil etmektedir. Kendilerine teb- ligat Yapılmış, bu zevatla Celâl Beyden teşekkül eden heyet, dün M Sertayı isticvap etmiş- lerdir. M. Serra, bugün de ad- liye dairesine gelecek, isticvap olunacaktır , İflâs bürosu, M. Serranın def- terlerine ve mallarma' vaz'ıyet etmiştir. Hesıplar, müflisin ala- cağı, vereceği tetkik olunmak- tadır. Müflisin « Yıldız » daki mallarına haciz konulma muame- lesi ikmal edilmiştir. Bir refikimiz M. Serranın mahakemcce istenilen kelaleti göstermediği takdrde tevkifi ibtimelinden basetmiştir. Tahki- katımıza Dazaran, bir şez mevzuu Esasen yeni kanu; müflis ifâs bürosu tında ( bulunacak, memleket haricine gi ibi bir teşebbüsü YES kında cezai ahkâm tatbik olu- nabilecektir, halen böyle bahsdeğildir. n mucibince, mun emri al- müsaadesiz Tevkif, bilhassa borçların 8 kiki, iflâs sebeplerinin tesbiğ neticesinde iflâsta hile görüldü. ğü takdirde mevzuu bahsola bilir, ki bu meselede hile veya taksir bulunup bulunmadığının laşılması, henüz mümkün de ğildir. Daha alacaklılarm toplanması bite vakı olmamıştır. Alacaklılar, kânunusaninin ikisinde toplana- caklaıdır. Bir bankanın da M. Serradan 100,000 iradan fazla alacağı bulunduğu söylenilmekte ise de büroya daha müracaat edilme- miştir. M. Serranın piyasaya ne kadar borçlu olduğu hakkında bir rakam tesbiti, benüz kabil değildir. Bu, müracaatların tet- kikinden sonra tayin olunabile- cektir. Borcumum bir buçuk mil- yon lira olduğu talıminden iba- | rettir, ' Türkün: şekeri | | zerdi. Çünkü o zamandan her | ihtiyacını temin ederdi. Sonra 26 Könmnevvel 1929 Yilin milli şekeri tabiri . ile üzümden yapılan pek- mezi kastediyorum. Avrupanın beyaz pancar şekeri Türkün kırmızı üzüm şekerine rekabet ederek onu bilhassa şehirlerde istihlâk sahasından © kaldırdığı zamandan beri Anadolumuzun feyizli bağları harap olmuştur. Vakıa bağlarımızı o harabisinde Yirmi, yirmi beş sene evvel memleketimize müsallat (o olan filoksera hastalığının da tesiri olmuştur; OÜzüm istihsalâtımız bu yüzden zarar görmüştür. Fakat bağlarımza asıl zarar veren, kütüklerimizi mahveden | şey filoksera değildir; ecnebi şekerlerinin istihlâk (sahasında üzüm ve pekmezle bunlardan | yapılan tatlılar yerine kaim ol- masıdır. Bundan yirmi, yirmi beş sene evvel Anado'unun hemen ber kasabası bağlara çerçiveli idi, Ağustos sonu ve Eyiül ipti daları bu kasabaların munzarası sanki umumi bir düğüne ben- kes bağının bir kısım üzümlerini toplar, sergilerde kurutur, kuru üzüm yapardı; geriye kalan kısmı» | nı da ezerek suyundan pekmez ve bulama'ar yapardı. Bu uretle Anadolu halkı bir senelik tatlı pekmez yalnız tabii şekilde ve şerbet Ohalinde (o kullarılmazdı. San'atkârlar madde: iptidaiye olarak (o pekmez © kullanırlardı. Pekmezden “muhtelif »-tetlılar, reçeller yapılırdı; ve bütün bu tatlılar şimdi şeker ile yapılan tatlılar yerine sofralarda kullanı- lırdı, Ecnebi memleketlerin şeker fabrikaları istihsallerini artırdıkça fiatlarım kırdı; bir zar an oldu- ki Anadolu halkı şekerin okka- sını altmış paraya kadar aldı. Bu ucuzluğa kapitülasiyonlar da yardım etti. Fakat şeker fiatla- rının memleketimize bu kadar | ucuz satılması milli iktisadiya- tımız için bayırlı olmamıştır; bilâkis bir nevi felâket teşkil etmiştir. Çünkü bunun netice- sinde Anadolu halkı pekmez yerine umumi sürette şeker istihlâkine (düşmüş, (bağlara bakılmamış, filokseradan biten bağların yerlerine yenileri yetiş- tiriimemiş, Anadolumuzun bir çok yerierinde .bağdan eser kalmamıştır. Yalnız ecnebi mem- leketlere ibraç edilen çekirdek- Yarım as evvelki : VAKIT 26 Künunevvel 1879 Samafya dairei beledi- yesi reisi izzetin Faik Bey marifetile gaz fenerleri- nin tamirafı ve boruların muayenesi icra olunarak cün gece Yediknleden Samatya tarikije Aksaray caddesi ye Hasanpaşa karakoluna kadar gaz ıka: olumarak sokakier tenvir edilmiş, bugün da- hi Hamkapı sarafının tamirat ve mübayaasına mübaşeret olunmuştur. İ netmek kadar i olamazdı. Sovyet ittihadının er- İ kânı arasına İ an'anevi bir hisse tabi siz bağlan kalmış Bundan sonra şeker fiatları yükselmeğe başlamış, hatta pek çok yükselmiş, fakat fiala şeker sarfiyatı etmiş, hiç kimsenin hatırma bağları ihye etmek, eskisi gibi pekmez yapmak gelmemiştir. Hali hazırda şehrimizde üzüm ve pekmez sarfiyatı eskiye nis- betle hiç derecesine (inmiştir. Köylerde bie bu milli mahsulâ- devam tımızın Sarfiyatı asyariye düş- müştür. Binaenaleyh Oeğer iktisadi müvazenemizi bulmak için yerli mallarının ve mahsullerinin sar- fiyatına revaç vermek ihtiyacın- da isek üzüm ve pekmeze mem- leketin mevkiini vermeğe çalışmak lâ- umumi hayatında eski | zımdır. Filhakika bu günkü neslin tatlı Obususundaki zevki çok i ; — belki doğruya bugünkü şeklinde pek- mez istediğimiz kadar rağbeti bulamaz. Ancak biraz gayret edilirse üzümden çıkan Türkün şekerine pancardan çıkan şeker kadar değilse bile ona yakın bir ince tat vermek kabildir. Kaldı ki mesele milli bir tasar- ruf meselesidir; icap ederse hepimiz zevklerimizden de feda- kârlık yapmak zaruriyetindeyiz. Ancak bu suretle memleketi iktisadi felâketten kurtarabiliriz. Mehmet Asım incelmiştir doğrudan Günün s'yaseti Ok'ayna hadiseleri Mabtelif menbalardan gelen | haberler Rus : Sovyet Şuraları ittinadının cenup. kısmında, Ok- İ raynada, ihtilalcı bazı hareketler vukua gelmekte olduğunu bildi- riyor. Haber alındığına göre Okraynada halkı (o bolşevizim aleyhine teşvik eden birçok münevverler tevkif edilmiş ve bu bareket Rus hudutları hari- cinde bulunan oOkraynalıların cemiyeti akvam ve düveli mu- arzama pezdinde protestosunu icap ettirmiştir. Komşu ve dostumuz olan Rus- yanın umuru dabiliyesine taallük eden bu mesele hakkında mü- talaa yürütecek değliz. Ancak vaziyeti tevzih için bu günkü halin menşeleri hahkında bir kaç söz söyliyeceğiz. Moskova ile Kiyef arasındaki znddıyet bu günün hadisesi de- |— —— —— | ku bulan hadiseleri gayet tabil ğildir. Çarlar devrinde de küçük Rusyalılarla büyük Rusyalıların arasında zaman zaman cenup eyalatinın isyanile meydana çı- kan bir zıddiyet hüküm sürerdi. Maziye doğru bakacak olursak | aynı zaddiyet sebebine “Mazep- İ pa, Bin on ikinci Şarlı davet etmesine ve Pultava hezimetine sebebiyetvermesine şahit oluruz. Asırlardan beri devam eden bu zıddiyeti teşrinevvel ihtilâ- lının ortadan kaldıracağını zan- büyük bir bata katılan Okrayna, kalarak, Moskovadan gelen direktifi ta- kip mecburiyetinde bulunmasını çekemedi. Buna ilâve olarak Okraynanın Yahudi iie melüf olmasını, ve merkezi Yahudile- rin nufuzu altında telâkki etme- sini de kaydedecek olursak, “Küçük Rusya ,, da bugün vu- düşmanlığı gibidir. | yüksek | Karaban demiştir ki ; “Ankarada Sovyet Rusya ile Londra, 24 (A.A.) — Avam derdiği bir telgrafı okumuştur . dadır. M. Çorçil, Mısıra karşı takip Bir tren kazası Selânik, 25 (A.A) — İskeçe- Drama treni 18 kişi nakletmekte olan bir otobüse çarpmıştır. 12 telef ve 6 ağır yaralı vardır. İki sahtekâr Paris, 24 (A.A.) — Sahte İn- giliz ve Amerikan bankanotları yapmakla mazmun iki talebe tev- kif edilmiştir. Bunlardan biri Rus diğeri Romanyalıdır. Yakında İ br takım tevkifat daha yapıla- caktır. Mevkuflar, ağlebi ihtimale nazaran merkezi Amerikada ve Avrupada şubeleri bulunan bey- nelmilel bir çeteye mensup bu - lunmaktadır. Papanın başvekili Roma, 25 (A.A.) — Gazete- ler, Kardinal Gasparinin yakın- da istifa edeceğine dair ortaya çıkan haberin teyit edilmekte olduğunu ve mumaileyhin yerine Monsenyör Paçellinin geçeceğini yazıyor. Roma, 25 (A.A) — Jurnala Ditalya gazetesi Kardinal Gas- parinin çekileceği haberin teyit etmektedi... Yeni belç'ka kabinesi Brüksel, 25 ( A.A.) - Ayan meclisi hükümete 55 muhalif reye karşı 84 reyile itimat be- yan etmiştir. görürüz. Kiyef ve Moskova arasındaki bu nddiyetin ne suretle tesviye edilebileceği hakkında hüküm yürütmek abes olur. Moskovanın Kiyefte siyasi bir nüfuz icrasın- dan fazla, o muhite munis gel- miyen veya hiç olmazsa o mu- bitin bir kısım.halkını cezbede- miyen bir akide kabul ettirmeğe çalışması ibtilâfın neticesi hak- kmda hiç bir karar verileme- | mesini mecburi kılıyor. İ Yalnız iki kitle arasmda zuhur eden, bu esası fikri mücadelede Okrayna münevverleri itidalkâ- zamanlardanberi iki kitle arasın- da devam eden nefsaniyeti bir İ tarafa bırakarak muslihane bir | çarei tesviye bulmanın imkânını araştırırlarsa muvaffakiyetleri ih- | timali ziyadeleşir kanaatindeyiz. M, Guyur tokol Sovyet-Türk münasebatında bu münasebatı daha kılan ileriye doğru bir adım teşkil etmektedir. ük dostudur | Sıvastopolda M. Karahan matbuat müme$f sillerine böyle dedi Moskova, 25 (A.A) — İstanbuldan Sivastopola muvasalet edi | M. Karahan matbuat mümessillerine Ankaradaki devlet adamla yaptığı mükâlemelerin Türkiyenin Sovyet Rusyanın en büyük d . olduğu hususundaki kanaatini teyit eylediğini beyan etmiştir. *)| Türkiye arasında imzalanan pi sağlı İngiliz askeri Mısırdan çıkarsa... Akdenizde tehlikeli bir vaztvet hasıl olurmuş! kamarasında Hindistan işleri nf) zın Lort İrvin in geçenlerde maruz kaldığı suikast hakkında göl! Siyasi mahafil bu vak'anın mü Hintlilerin birlikte çalışmak ümitlerini ortadan kaldırmak ve irtif yapmak maksadına matuf bir teşebbüsünden ibaret olduğu zannf| edilen siyasetten bahsederek giliz askerlerinin Mısırdan çekilmesinin Akdenizde tehlikeli bir ziyete sebep olacağını söylemiştir. Esbak reisicümhur gömüli Montelimar, 24 (A. A) — E bak reisicümhur M. Lube'in ci naze merasimi gayet sade b surette yapılmıştır. Lâhey konferansı toplanıy" Paris, 24 (A. A) — Lâhey koi feransının 3 kânunusanide topl nacağı resmen ilân edilmiştir. Reisicümhura süi kast Buenos-Ayres, 24 (A. A) 41 Meçhul bir şahıs Reisicümbi M. İrigoyene bir kaç el sil atmıştır, Keisicümnura Dir olmamıştır. o Mütaarır, öldür! müştür. Faşizm aleyhtarlarının faaliyeti Paris, 24 (A.A) — Pariste faşizm aleyhtarları cemiyeti âğ sından bulunan Berneri, zabıta) rane hareket eder ve asırlarca | verdiği ifadede Belçikaya İt# yada yapılmak üzere bir takıf suikastlar tertip etmek müksadi le geldiğini söylemiştir. Berneri, gizli surette çalışi bir komünist teşkilâtı tarafınd verilmiş sahte bir pasaportu b* mil bulunmaktadır. Arjanıin reisicümhurun! sui kast Buenos-Ayres, 24 (A. A) M. İrigoyene yapılan suikas! faili Larinelli isminde anarşif) bir İtalyan ressamdır. Reisici? hurun maiyetinde bulunan İ polis yaralanmıştır. “VAKIT,INTAKVIM Perşembe © İ Kânunevvel Ron 1929 Ki Gün dönümü fırtınası Güneşin doğuşu: 7,25 Namaz vakitleri Sabah Öğle İkindi Akşam Yatsı irsi S84 (RAS 134 1646 ire Sİ Bugünkü hava Have bulutla, o Rürgir poyrasdır.