25 Aralık 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

25 Aralık 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

— 8. — VAKIT. 26 Kânunevvel 1929 j SON HABERLER Topal Paşa, Anavatanı bı- rakıp gidemem, diyor! Ankara muhabirimiz sabık levazımcıyı nasıl bulduğunu ve neler konuştuğunu anlatıyor Ankara, 25 ( Vakıt ) — Geç | haber almıştım. İstasyona yetiş- tiğim zaman ikinci kampada | çahyordu, isticalimi hayretle kar- şıhyan teşyicileri önünden vagona atlıyarak günlerce izini takip ettiğim topal Paşayı ancak | trende yakalıyabildim. Yataklı vagonun koridorunda avakta duruyordu. Matruş yüzü- Dün sapsarı manzarası arasinda fal fırnl dönen gözlerile karşı- laştım. o Beni şöyle bir süzdü. Kendimi her ihtimale karşı | bir taşra gazetesinin muhabiri elarak tanıttım. Yüzümde isteksiz dir tebessüm belirdi : — Müşerrf oldum efendim müşerref oldnm dedi. Zamanımız az dedim, derhal sadede gelsek daha doğru olmaz mı? İstanbul gaze- telerinin aleyhinizdeki sütun sü- | tun neşriyatına karşı sizin bir diyeceğiniz yok mu? Elile ,göbeğini okşıyarak ku- lağıma iğildi, suali anlamamış gibi, sibhat ve afiyet beyefendi sıhbat ve afiyet, dedi, Fakat | biraz sonra ilâve etti, esasen gazete okumuyorum, vallahi bey- efendi, zatı alinizi bütün şerefimle, | pamusumla temin ederim ki ne yazıyorlar bilmiyorum. İngiliz bahri inşaat şirketi Artık açıkça sordum. Gazete- ler bir asker kaçağı olduğu- nuzdan, pürüzlü hesaplarmızdan bahsediyorlar, gazete okumasanız bile düşüncelerinizi öğrenebiliriz. Paşa etrafa göz gezdirerek şu suretle cevap verdi: — Yok beyfendi ne müna- sebet, hiç aslı yok, hesap varsa sorsunlar da söyleyeyim, muba- sebeci olmaya lüzum yok! Ben, Avrupada geçirdiğiniz 11 | seneyi dilil gösteriyorlar dedim. O kısaca kazanmak meselesi, dedi. Tekrar Avrupaya döne cekmisiniz diye sordum. Vata- nımı bırakırmıyım hiç kuzum | efendim. Cevabını verdi. Sordum, burada bir iş takip ediyor musunuz? Yalan dedi. bu- nun da aslı yok, görüşmeğe gel dim. Ankarayı görmeğe geldim, dogrusu Beyefendi Aankaraya gelişimden çok memnun. oldum. Cidden efendim büyük eser, inkılâbın, imarın, fedakârlığın... Üçüncü kampana çalıyordu, o hararetli cümlelerini tamamlıya- madı, çünkü ben artık iniyor- dum. 150000 isterlin x verdi Bu para sabık Osmanlı hükümetin'n harpten evvei şirkete vermiş olduğu avansların karşılığıdır Ankern, 25 (A.A) — Maiye | vekâletinden tebliğ olunmuştur : Sabık Osmanlı imparatorluğu hükümetile Armestronk ve Vi- kers şirketleri arasında 2 kânu- muevvel 913 tarihinde bir mu- kavelenâme yapılarak © doklar şirketi tesis edilmiş ve bu şirkete | dek tersane ve bahri inşaat im- tiyazı verilmişti. Lozan imuahe- denamesine merbut ve bazı im- tiyazata dair protokolün ikinci maddesi mucibince işbu imtiya- şan feshi halinde bu iki şirkethakiki zararlarmın tarmini ve zarar miktarını tarafeynin bakemleri ve bunların itüfak edemekdikleri takeirde ayni protokolün beşinci maddesi mucibince tayin edile- cek üçüncü hakem marifetile tesbiti takarrir eylemişti. Hükü- | meti cümhuriyemizin (hakemi Burdur meb'usu Mustafa Şeref bey şirketlerin hakemi ile İstan- bulda ve bilâhare Londrada te- masa gelerek icra kılman tetki- kat ve müzakerat neticesinde ittifak hasıl olmadığmdan her iki hakem üçüncüye müracaat edilmek için müşterek rapor yaparak hükümeti cümhuriyemi- ze ve şirkete vermişlerdir. Bu esnada Maliye vekâleti şirketler- den umumi harpten evvel tediye olunmuş avans parasından dolayı bazı mütalebatta bulunmuş oldu- | ğundan şirketler ihtilâfının sul- ben halli için müraccat ve talep- te bulunmuslardır. Müzakeratı sulbiyenin icrasına icra vekilleri heyeti celilesi ka- rarile memur edilen Londra Bü- yük Elçmiz Ferit Beyefendi tarafından icra kılınan müzakerat neticesinde şirketlerin bilcümle zarâr ve ziyan mütalebelerinden sarfnazar etmek ve Hükümeti- mize 150 bin İngiliz lirası tediye eylemek ve imtiyazın devamı esnasında karşılık parasından düyunu umumiye meclisi idaresi emrine bükümetimizce verilmiş olan mebaliğ hükümetimize iade olunmak ve tarafeyn yekdiğerini ibra etmek suret ve şartlarile yapılan sulhname icra vekilleri heyeti celilesinin kararile imza edilmiş ve 150 bin İngiliz lirası alınmıştır. Bu müzakeratın icrasında gay- ret ve hizmetleri mesbuk olan Londra sefiri Ferit, (Burdur meb'usu Mustafa Şeref beyefen- dilerle, hazine hukuk müşavir vekili Selâhattin beyin münasip tarna ikramiye itası suretile taltifleri de kezalik iye vekâ- letinin teklifi üzerine karar altına alınmıştır. ———.a Bartında bir köylü A öldürüldü artın, 25 (Vakıt) — K, köyünden Aldıraklı Sa Mehmet oğlu Mehmet köy civa. rında kurşunla vurulmuş ve başı kısmen köpekler tarafından par- | çalanmış olarak bulunmuştur. Katil henüz meçhuldür. M. mübadelede Müşavir Kerim B. Davet üzerine Ankaraya gitti Muhtelit mübadele komisyonu Türk heyeti murahhasası reisi Tevfik Kâmil beyin daveti Uze- rine müşavir Kerim bey dün Ankaraya hareket etmiştir. İstihbaratımıza nazaran, yeni tasfiye mucibince, garbi Trakya müşavirliği ile hukuk müşavir- liği ilga edilmiştir. Bunlardan maada on altıkâtip te kadro harici bırakılmıştır. Diğer taraftan altmcı tali ko- İ misyondan altı kişinin vazife- sine nihayet verilmiş ve kâtibi umumilik ilga edilmiştir. Takdiri kıymet heyetleri Türk aza ve kâtipleri ise, İstanbulda bulundukları müddetçe nısıf ma- aş alacaklardır. Tasfiye, kânunusaninin birinden itibaren tatbik edileceği için, bugün alakadar memurlara tebli- Zatı lâzımede bulunulacaktır. Asım Bey Yeni memuriyetine başladı Müskirat umum müdürlüğüne tayin edilen Asım Beyin memu- riyetinin iradeyi milliyeden tas- diki emri dün gelmiştir. Muma- ileyh dün akşam geç vakıt Ze- kâi beyle idarede birleşerek muamelâtı devir ve teslim, almış defterdarlıktaki © arkadaşlarına da bir veda mektubu gönder- miştir. ——ş. mın Bir İsveç gemisi geliyor Bu sabah 8,5 ta şehrimize bir İsveç mektep gemisi gelecektir. Zırhlı şebrimizde bir hafa kala- cak, sonra bütün limanları dola- şacaktır. Maliye müsteşarı Maliye müsteşarı Ali Riza bey dün Tütün idaresinde tetkiklerine devam etmiş ve akşam Borsa komiseri Hasan, Ali iktisat mee- lisi kâtibi umumisi Nurullah Esat beylerin iştirakile uzun bir içti- ma yapılmıştır. Selânik bankası hakkındaki rapurun bugün Ma- liye vekâletinden gelmesi bek- lenmektedir. Ruslar Türkiyeden bizzat mu- bayaatta buluncaklar Bunun için Sanyi banka- sına bir milyon dolar bıraktılar Ankara, 25(Vakıt) — Ruslârla yapılan muvakkat itilâf mucibince memleketimizden Rusyaya sevk- edilecek emtiayı doğrudan doğ- ruya Ruslar kendileri mubayaa edileceklerdir. Bu usul bir iki ay içinde intaç edilecek olan yeni ticaret mukavelesinin meri- yetine kadar devam edecektir. Ruslar Türkiyede mubayaa ede- cekieri emtiaya mukabil verecek- leri paraları evvelâ dipozito olarak sanayi maadin bankasına İngiliz lirası, yahut dolar olarak tevdi edeceklerdir. Karahan cenapiarı Ankarada iken yapılan bu itilâf mucibince Ruslar bankaya defaten bir milyon dolar bırakmışlardır. Mubayaat vuku buldukça banka” i daki bu paradan tediyat yapıla” caktır. Rusların senevi mubayaatı sekiz milyon Türk Jirasından aşağı olmuyacaktır. Parasızlıktan Bir kasap tezgâhtarı intihar etti Dün saat 10,30 da Büyükadada Balıkçı sokağında bir hadise olmuş, Riza Rahmi isminede bir genç kalbine kur- şun sıkarak intihar etmiştir. Zabıtanın yaptığı tahkıkata Bazaran kasap Rıza Efendinin dükkânmda tezgâhtarlık eden ve 32 yaşında Ba Rahmi memleketinden yeni gelmiştir. Parası olmadığı ve memleke- tinde birçok borcu bulunduğu için öteden beriden para aramış, fakat bulamamıştır. Parasızlığın verdiği yese memleketten son aldığı mektubun teessürü de in- zimam edince Rahmi Ef. kendi- ni öldürmekte tereddüt etmemiş- tir. Hükümet doktoru cesedin morga nakline lüzum göster- miştir. Bir intihar daha ere az Kasap ilyas ma- hallesinde oturan söför Mesut Mustafa efendi dün ağzına ta- banca sıkârak intihara teşebbüs etmiş, hastaneye götürülmüş, fakat yapılan muayenede yara- nın ehemmiyetli olmadığı görül- müş ve hastanede alıkonulma- mıştır. - Aldığımız malümata nazaran şoför Mesut efendi Türk olmı- yan bir kadınla yaşıyormuş. Pe- deri ve validesi bu yaşayış tar- zına İtiraz etmişler ve kadını defetmesini Mesuttan istemişler. Mesut buna razı olmamış, hatta kendisi işsiz olduğu için babası- ın bu kadına da bakmasını istemiştir. Uzayıp giden ve bir türlü ha- İledilmiyen bu kavga nihayet son günlerde kızışmış, Mustafa efendi oğlu Mesuda bu kadından muhakkak ayrılmasını emredince Mesut ta babasından para istemiş — Sen bana para ver. ben gider başka yerde otururum de- miştir, Fakat Mustafa Ef, oğlu; sun bu talebini de reddetmiş, Mesut ta güya kendini öldüre- rek babasının kalbini sızlatmak istemiştir. Fakat Mesudun teşebbüsü bir jantaj olmaktan ileri geçmemiş, babasının rikkatini celbederek para almayı kuran delikanlı ta- bancayı ölümle netice verecek bir uzvuna değil avurduna tevcih ederek ateşlemiştir. Tabil pederi bu külü yutma- mış, bilâkis bu nümayişinden dolayı oğluna büsbütün kızmış, Mesut ta boşu boşuna yanağını delmiştir.. Türk Otomobil kazası Gene çoğalmıya başladı Kasımpaşada oturan Musevi milletinden Mm. Moleurgan 583 numaralı otomobilin altında, Fa- tihte Etmeydanında sakin Ke- mahlı Yusuf oğlu (Mehmet 33 numaralı kemerburgaz oto- mobilinia altında, Kasımpaşada Tahta vazı mahallesinde oturan Fethi Muharrem Efendi numa- rası anlaşılamıyan bir otomobil altında, muharrirlik yaptığını söy- liyen Raif Nurettin ve Seyfettin isminde ikikişi Amerika sefaret- hanesine ait 244 numaralı oto- mobilin altında kalarak yarala- mışlar, hastaneye (o kaldırılmış- lardır. Bu mecruhirrdan Mehmetle Fethi Mubarrem efendinin yara- ları çop ağırdır. Cema! ef. nerede ? Polis 4 öncü şube ikinci kısım komiser muavini Cemal efendi- nin ibtilâsı meydana çıkacağın- dan korkarak ortadan tegayyüp ettiği yazılmıştı. Yapılan bütün taharriyata rağmen Cemal efen- diyi bulmak kabil olamamıştır. Cemal efendinin on gün evel yanmış olan evinin arsasını sat- mak üzere Şebinkarahisarına gitmiş olmasına da ihtimal ve- rilmektedir. İhtiâs edilen paranın miktarı henüz tesbit edilmemiştir. Ma- amafih 1000 Tirayı “yeçmediği tahmin edilmektedir. si MEZ Cih, saç, frengi hastalıkları mütahassısı DOKTOR Ahmet Hâmit Galata, Voyvoda caddesi, Atina bankası yanında her gün üçten sonra. ERSE EEE SEYE EE EEEEEEEEEEM ERİR? Tepebaşı tiyatrosunda : sal 21,30da. Bu akşam ŞEHREMANE" 5 Perde | Yazan:Mü- sahip zade Cedar bey NN Cuma günleri matine saat 15,30da. Her cumartesi akşam- ları için fiatlarda tenzilât yapıl- mıştır , spor 13 üncü numarası bugün, eskisi - gibi mükemmel bir tabıla çıktı Abidin Daver Beyin futbol tarihimize ait güzel bir yazısı, Halk Fırkası kâtibi umumisinin dilli kız mektebinde spor, r işlerimiz hakkında beyanatı, Kan- tanbulda, Anadoluda, Avrupada son faaliyetler, Türk gibi kuvvetli. Sporda sinema, Pariste birinciliği kazanan futbol hikâyesi 24 sahifelik zengin münderecatının bir kısmını teşkil ediyor,