8 Ocak 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

8 Ocak 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

Dere ş “ VAKIT ÇIN- ŞEHİR HABERLERİ ) DParültünunda: Nimeti Huda battı Defterdarlıkta Bir malmemuru ! 19 senelikleri vermiş Şefik B. tahkikat yaptırıyor Ankarada malül gazilerden Raşit B.in Başvekâlete bir istida vererek zat maaşları idaresinde harp malülleri mütekaitmiş gibi gösterilerek kendilerine 10 sene- lik maaş verildiği hakkındaki idiasından bahsetmiştik. Raşit B. istidasında bu bileli işle alâkadar bazı isimler zikr- etmektedir. Bu memurların ara- sındâ ( şehrimizdeki iki mal- memurile defterdarlıkta birkaç memurun ismi geçmektedir. Bu meseleyi Defterdar Şefik Beyden sorduk. Bize dedi ki: — Mal memurlarından birinin 10 seneliklerin verilmemesi bak- kındaki müteaddit (emirlerimize rağmen mütekaitlere ait olan 10 senelikleri vermekte olduğunu tesbit etşirdim. Şimdi bu mal- memuru hakkında tahkikat de- vam ediyor. Diğer taraftan Defterdarlik memurlarından da bahsediyorsunuz. Bunlar bakkın- da da derhal tahkikata başla- tıyorum . Söylenilen şekilde, sui istimal yapılmışsa bu, zat maaşlarında yapılmış, cedveller Defterdarlık- tan geçirilmiş, mal memurları da parayı vermişlerdir. Demin yol- susluğundan (bahsettiğim mal memuru bir gün bizden tekat maaşı vereceğim, diye on bin lira istedi. Tahkik ettim. Tekaüt msaşları dört bin lira kadar Yürüyor: p beğ Meğer geriye kalan para ile de 10 senelikler veriliyormuş. Mesöle bundan neş'et etmiş olacaktır. Tahkikat yaptıracağım. Zat maaşlarında da teftişler başlanılmak üzeredir. Raşit B. in iddiası şeklinde bir sui istimal yapılmışsa bu tahkikat netice- sinde anlaşılacaktır. Boğazlar komisyonu Boğazlar komisyonu bugün Amiral Vasıf paşanm riyaseti altında toplanacaktır. İstibbaratımıza göre, komisyon bugünkü içtimamdan itibaren 8e- nelik raporunu bazırlamıya baş- hyacaktır. Tokatlıyanın vakıfnamesi Emvali metruke müdüriyetinin bir mümessili evvelki gün Be- yoğlu Ermeni kilisesi heyeti mütevelliyesine müracaat ederek Tokatlıyan otelinin inşaat ve vakıfnamesine ait vesaikin sekiz gün zarfında emvali metruke müdürlüğüne (o ibrazmı | talep etmişdir. Beşiktaşta yangın Dün gece beşiktaşta tramvay caddesinde bu sene ikinci defa olarak fotoğrafcı Ramazan efen- dinin dükkânından yangın çık- mış ve iki dükkân yandığı halde söndürülmüştür. Bu yüzden cereyan kesildiğin- den tramvoylar bir saat işleme- miştir. Yanlış bir haber Yarın gazetesi Sabahat ismin- de bir daktilonun tagayyüp ettiğini yazarken bu kızın İş bankasında müstahdem olduğu" Bu zikretmişti. İş bankası müdür- lüğü bu haberi tekzip etmekte- Adliyede Geçenlerde Marmarada vukua gelen ve Bulgar kumpanyasının Varna vapurunun Yunan kum- panyasının Hrisis vapuru tarafın- dan o batırılmasile neticelenen müsademe tahkikatına altıncı müstantiklikçe devam olunmak- tadır. Tahkikat, henüz şahitlerin | dinlenilmesi safhasındadır. Diğer taraftan kazayı mütea- kip Varna ve Hrisis kumpanya- larının (o biribirlerini © protesto ettikleri, birinin garktan, diğerinin çarpışma esnasındaki hasardan dolayı tazminat istediği yazıl mıştı. Bu husustaki davaların İstanbul birinci ticaret mahkme- sinde tetkikine başlanmış, dün sabahtan akşama kadar Varna İ vapurunda bulunanlardan boğul- maktan kurtulanlar dinlenmişler- dir. Bunlar üçüncü kaptan Nay- donak, odümenci Yorgi Di- mitriyef, lostromo Panayot, ku- manyacı Angel, ikinci kamarot Todor Ef. lerdir. Bunlar reis Şemsettin B. ta- rafından isticvap edilmişler, is- | ticvap geç vakte kadar sürmüş- tür. Bulgar vapurunun üçüncü süvarisi Naydonak Ef., Yunan vapurunun kaptan ve mürette- batının ivseni- hareket etmedik- lerini, denize düşenleri kurtar- mak tesebbüsünde bulunmadık- larını söylemiştir. Bugün liman enspektörü Vâ- hit B. mahkeme azasından Suat Hayri B. ler İstinyeye giderek dokta tamir edilen Hrisis vapu- rundaki rahneyi tetkik edecek- ler, rapor vereceklerdir. Varna vapuru kumpanyasının alacağından dolayı icap ettiği takdirde Hrisise haciz konulması muhtemeldir. Bu, tarafeynin ta- leplerini tetkikten sonra, hasıl İ olacak vaziyete bağlıdır. Gemali öldüren Duble İsmafl hakkındaki cezayı az görerek, müddei umumilik, kararı temyiz eti Divanyolunda şoför Cemali öldören Duble İsmailin ağır ceza mahkemesinde muhakemesi bittiğini, mahkemenin cürümde katil kastı görmiyerek maznunu ekseriyetle beş sene hapse mah- küm etiğini yazmıştık. Bu karar, müddei umumilikçe temyiz edil- miştir. Evrak, Temyize gönde- rilmek üzeredir. Müddi umumilik, o cürümde katil kastının sabit olduğu mü- talâasında bulunmuş ve evvelki gün mahkemede bu kanaatini teyitle 448 inci maddenin tatbi- kinde israr etmiştir. Mahkeme mahkümiyet kararını 495 inei maddenin birinci fıkra- sına o göre vermiştir. e 448 inci madde de tatbik olunsaydı, ceza müedeti epi artacaktı. Ceza okanununun (o 448 inci maddesi şöyledir: “Her kim bir kimseyi kasten öldürürse on beş seneden onsekiz seneye Üçüncükaptan vetayfalar “Varna, vaputunun mürettebatı, diin İstrnbul birinci ticaret mahkemesinde dinlenildi Tazminat davasının tahkikatı esnasında “ Hri- sis, vapuruna haciz konulması muhtemeldir ,Müflisin tahakkuk ede- kadar ağır hapis cezasına mah- küm olur. ,, < Tatbik edilen 452 inci madde- nin birinci fıkrasıda © şudurk “ Katil kastile olmıyan darp ve cerh veya bir ili müessirden telefi nefs husule gelmiş ise fail 448 inci maddede beyan olunan ahvalde beş seneden ve 449 uncu maddede yazılı ahvalde yedi seneden ve 450 inci madde de muharrer ahyalde on sene- den aşağı olmamak Üzere mu- vakkat agır hapse mahküm olur. ,, M. Serranın if- lâsında yeni safha cek bütün alacağı, bü- roya intikal edecek stanbul ikinci ticaret mab- kemesinde iflâsına karar verilen Yıldız müsteciri M. Maryo Ser- ranm iflâs muamelâtının İcrasına iflâs bürosunca devam olunmak- tadır. İflâs bürosu, bir taraftan M. Serranın haczedilen eşyasını tesbit ve ehli vukuf tarafından | bünlara kıymet takdiri işile meş- gul olmakta,diğer taratan alacak- lıların müracaatını kaydetmete- dir, Büroya müracaat eden alacak- lılar arasında M. Serra aleyhine iflâs davasını açan kuyumcu Babayan Ef, den başka bir bankada vardır ki, bubankanın müflisten matlöbu birkaç yüz bin lira raddesindedir. Büroya müracaat müddeti, Şubatın dör- düne O kadardır. Bu tarihten sonra borçların tahkiki muame- lesi yapılacak, borcun miktarı kat'iyetle belli olacaktır. Diğer taraftan haber aldığı- mıza göre, alacaklılar iflâs bü- rosundan emanet aleyhine M. Serranın vaktile açtığı tazminat davasının büroca nazarı dikkate alınmasını, tetkik ve takibini de istemişlerdir. M. Serranın tahakkuk edecek bütün alacağı, borçlulardan alı- narak büroya İntikal edcek ve kendisinden alacaklı olanların borçları nisbet dairesinde öde- nirken, bunlar da hesaba dahil olacaktır. Yeni bir dava “Yarın, gazetesi aleyhine müheyyiç neşriyat davası açıldı Riyaseticümhur muavinliği ihdas edileceği zemininde neşrettiği bir yazıdan dolayı “ Yarın,, ga- zetesi aleyhine hakikate tevafuk etmiyen omüheyyiç (o neşriyatta bulunduğu omoktasından dava açılmıştır. Müddei umumilik, davayı ak tıncı istintak dairesine sevket- miştir. Tahkikat, devam etmek- tedir, 00000009548500500090 5 800 Ömer Beyin riyasetinde fakülte reisleri bir içtima yapmışlardır. Bu toplantıda Darülfünunun 930 bütçesi yapılmıştır. rosu isim Üzerinde medikçe bütçenin tertibine im- kân görülmemektedir. zakere etmişse salâhiyet görmediği için kararı- Bi meclislerine havale edilmek is- tenilmiş, mıştır. Şimdiki halde Darülfü- nunda kalacek müderrisler res- men tesbit edilmemiştir. Bu iti- barla bütçeçeyi tanzim etmk te mümkün olamamaktadır. kil hesasaplar üzerinde konuşulmuş- tur. Yeni olarak tesbiti muhtemeldir. 2 e .........00.0| SELNAMRA SİN SINDA .....0. met refikimizle dört yaşına ba- san Tekirdağ refikimizi tebrik ederiz. Cenani beyin vekili Ali Cenani B. den alacak- h olanlar arasında, merhum teş- rifat müdürü İsmail Cenani be- yin oğlu ve Ali Cenani beyin amcazadesi Kadri Cenani beyde vardır. Kadri B., Adanadaki em- lâki dolayısile ecri misil olarak Ali Cenani beyden 20,000 lira- nm tahsili için mahkemeye mü- İ racsat edecektir, Yeni bütçe Fakülte reisleri dün toplandı Dün Darülfünunde Neşet hakkında müzakereler Darülfünunda müderrisler kad- tesbit edil Divan isimlerin tesbitini mü- de kendinde fakülte vermemiş, mesele bu da mümkün olma- Dünkü içtimada bütçeyi teş- edecek rakam ve takribi bütçenin bir milyon Şileli Mustafa reise ait kömür Nimeti Huda batmış, gemisi yüklü tayfaları Marmarada kurtarılmıştır. ———— İstanbul tramvay şirketinden ; Malülini Askeriyeye ilân İstanbul tramvay şirketi, hali hazırda Askeri Malüllerin Tram- vay arabalarında tenzilâtlı tari- feden istifadelerine ikmân bah- şolmak maksadile kendilerine verilmiş olan gri renkte kaplı tenzilât pasolarının, 1 Şubat 930 tarihinden itibaren mer'i olmıya- caklarını, Malâlini Askeriyenin nazarı ıttılana arz ile kespi şeref eyler. Hali hazırda mer'i olan mev- zuu bahsolan tenzilât pasolarının, istirdadı mukabilinde, 1930 ve 1931 seneleri zarfında muteber olmak üzere, yeni sarı kaplı pa-' solar tevzi olunacaktır. Binaenaleyh, Askeri - Malâi Bey ve efendilerin, yetlerindeki pasoları yeni sarı kaplı pasolar mukabilinde tecdit ettirmek öze- re, salı, çarşamba ve perşembe günleri, saat 13,30 ile 17 ara sında, Metro Hanında, şirketin beşinci kattaki dairei mahsusar sına müracaat etmeleri lüzumu Bu akşam OPERA SİNEMAS olarak şimdiye Gala suvaresi kendilerine ilân olunur. ET 7 ) “ I kadar çevrilmiş sesli ve şarkılı eserlerin en müthişi, en muaazzamı olan ALTIN Filmini takdim edecektir. e. daleömhere Mösyö Dumerg bu yaa adar alâka Ve beyecan uyandırmadı, demiştir. İleri: DOLORES DELRİYO veRALF FORBES (Wi Mümessi E Yerlerinizi evvelden tedarik İl YAVER 4 —.—.. : irae edilmekte olan TAHTELBAHIR 44 Sesli, sözlü ve şarkılı müt- hiş filminin görmekte olduğu azim muzafferiyetler şimdiye kadar sinema âleminde misli sebketmemiştir. İlâveten: en yeni en müte- nevvi ve en merakaver FOX SÖZLÜ DÜNYA havadisleri. .....0...0. 10000000004 Tebrik Altı yaşına giren İzmirli Hiz- alacaklıları Ortadan kaybolan eski ticaret 100090900000n000000989008: ivy İYİ Lü, AE filim hakkmda "Şimdiye kadar hiç bir te. İğ) Li ediniz. ssses Ferah sinemada .....z Bu akşamdan itibaren mü- kemmel varyete ile İMDAT! 4004 FİLMİNİ GÖRÜNÜZ svex Perre > * . * * * : * | Bugünkü sinemalar | İ Majik — Manolesku | Etuval — 2 kırmızı gül Alkazar — Esrarengiz hane Lüksenburg — Ölüm arabası Melek — Silik çehreler Opera — Yıka Şık — Kadın ve namus Elhamra —Tahtelbahir 44 | Milli — Şehvet diyarı | Asri — Şehir uyurken | Alemdar — Monte kriwo Tiyatrolar İl Darülbedayi — Haydutlar İl Tepebaşı tiyatrosunda: Bu akşam saat 20,30da. İHaydutlarseHREMANET 5 Perde ra 12 tablo fi yn İ Yazan: Şiller İİ Tİ TI İ | İnn | | Tİ | ilga eden: Yasan Cemil B.