10 Şubat 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

10 Şubat 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Gi m — 2 — VAKIT 10 Şubat 1930 15000 rubya Bombayı atanı bildi- rene mükâfat Delhi, 8 (A.A) — Geçen bi- rinci kânunun 23 ünde Hindis- tan umumi valisini götüren trene bomba ile hücum edenle- rin ele geçirilmesini mümkün kılacak ihbaratta (bulunanlara 15000 rubya mükâfat verileceği zabıtaca vait ve ilân edilmiştir. Belçika hükümdarları ——ş—— Yakında Mısıra gidecekler Brüksel, 8 (A.A) — Kıral ile kıraliçe martın : dördüncü günü Mısıra gidecektir. VESAİTİ NAKLIYEDE TÜRK İŞÇILIĞI Memleketimizde, hükümetin kuvvetli de- Mâletile başlıyan bir tasarruf ve iktsat mü cadelesine şahit oluyoruz. Bu mücadelenin bedeli, halkın parasını mümkün olduğu tadar hudut harlene çıkarmamıya sevketmek» tör. Bu hedefe venl olmak için ittihaz edi- lecek tedbirlerin her biri az çok faide temn edebilirse de en doğru en müsbet ve hakiki yol hükümetin tasavvurar ve mesaisinde hâ- kim olen <Tezyidi istilmalâte yolu oldu- Pu süple götürmez Memleketin thtiyacatını teşkil eden maddeleri imkin dairesinde Türkiye hudutları dahilinde ve Türk işçili- gile istihsal veya imal etmek yalnız mili “ermayenin yabancı memleketlere gitmeme- sini deği, ayni zamanda milli servetin ço- glmanna da temin edecek bir tedbiri ikti. adidir, Ticaretin inkişafında ve bilhassa Anadolu ticaretinde yol ve vesaiti nakliye mezelele- rine hükümetin ne kadar büyük bir ehem- miyet atlettiği malümdur, Anadolunan yol- ları üstünde tüccar malını taşıyan vessit bir traftan o serileğirİmiye oçakşilırken diğer taraftan bu vesziti tedarik için harice külli para gitmemesi ve ticaret kazancının mühim bir kumu ve vesaiti nakliye bedeli olarak butdut haricine çıkmaması fikriledir ki hükü- metimi; Tepsnede bir Ford müessesesi tesisi- ne teşebbüs edenleri azami himaye ve teş- vik etmiştir. Filhakikn bugün yüzlerce Türk amelesinin işçiliği eseri olan bu mücssetenin we abaları Anedolunun uzun ve zahmetli yollarında eski vesaiti nakliyenin yerini tut- tuğunu ve bu vazifeyi hem kolay, hem sağ- lam, hem daha emniyetli bir tarzda ia et- mekte olduğunu gören her Türk hükümetin bu tedbirine ve Ford müessesesinin bu kıymetli hizmetine karşı teşekkür duymamak tabil değildir. Filhakika bu müessesenin Türk pazarına çıkardığı kamyon, piyasadaki mümes- «illerinin en mükemmel olduğu cihetle vasıta akliyeye mühtaç olanlar bu sayede azami fal de temin edeceklerdir. Bizi harice mürscaattan! kwmen müfağni bırakan ve Türk işçiliğine hem kıymet veren hem de kâr ve san'at yolları açan bu müeseseyi bu noktadın şağb eti umumiyeye tavsiye etmek ve cibedir. Bahzi konferasnda: İngiliz teklifi Amerika teklifine pek benziyor! . Londra, 8 (A.A) Amerikan mürahhas heyetinin teklifine bir cevap mahiyet nde o'mamakla beraber bu teklife pek ziyade yak- lâşan İngiliz teklifinin metni neşredilmiştir. Bu metne nazaran İngiliz murahhas heyeti tonilâto miktarının 330 bin olarak tespiti €sasına göre zırhlı gemiler miktarının 15e, büyük - kurvazörlerin etmektedir . İngilizler , zırhlıların istiap | 15e ve küçük kuvazörler adedinin 35,e indirilmesini kabul hacimlerinin 35 bin ve 25 bin tonilâto olarak tespitini ve bu sınıf gemilere 400 ve 380 milimet- relik toplar konulmasını istemektedir. Ha buki Amerikalılar, istik- bale ait bazı noktalar hakkında Ibtirazi kayıtlar ileri sürmektedir. Bundan başka İngilizler hava nak iyatma ait işlere tahsis edilen ve istiap hacimleri 10 bin tonilâtodan fazla olan nakliye gemile- rinin de tayyare gemileri sınıfına ithal edilmesini istemektedir. Bu talebin bilhassa Fransayı istihdaf ettiği zannolunuyor. Gene İngiliz teklifinde küçük filolara piştar'ık eden torpito muhriplerinin istiap hacimlerinin 1800 tonilâtoya indirilmesi istenmektedir . Halbuki Fransanın malik o'duğu bu sınıf gemilerarasında 3 bin tonilâtodan fazla olanları vardır. İngilizler, diğer torpito muhtiplerinin istiap hacimlerinin 1500 tona indirilmesini de arzu etmektedir. Halbuki, elyevm Fransanın elinde bulunan torpito mubripleri arasında bu haddi tecavüz eden bir çok gemiler vardır. Fransada içtimai sigorta Parlömentoda uzun müzakereler oldu Paris, 8 (A.A) — Meb'usan meclisi bütün gece içtimai sigorta kanununun tatbiki hakkında verilen istizah takririni müza- kere etmiştir. İçtimada M. Tardiyö de hazır bulunmuştur. Kanunun tatbiki kayıt muamelelerinin ve bu lâyıha hakkında âyan meciisin- de müzakere edilen bazı tekliflerin “ neticelendirilmesine imkân bırakmak üzere mayısa bırakılmıştır. Hükümete itimat beyanını mutazammın takrir reye konmuş ve 257 muhalif reye karşı, 315 rey ile kabul edilmiştir. M. Tardiyö, içtimai sigorta kanununun bir temuzda tatbikini temin için âyanda müzakere edilmekte olan teklif ve layıbaların kabul edilmesi için çalışacağını söylemiştir . Halbuki Amerikalılar ne diyor! Vaşingtöb, 8 (A.A) — Ayan meclisi babsiya analizi gazeteler vasıtasile neşrettiği bir beyannamede Londta -konferan- sında M. Stimson tarafından izah edilen programin Amerikanın bahri ibtiyaçlarını açıktan açığa ifade etmediğini ve bu ihtiyaçlara tekabül eylemediğini kaydetmektedir . v Aylarca buzlar içinde kaldıktan sonra Nevyork, 8 (A.A.) — Siberya- da kâin North Kaptan alınan bir habere nazaran tayyareci Ecüsonu aramıyâ çıkan tay- yarelerden birinde bu unan Sven- sen ile kızı aylarca Namuk is- minde bir vapur içinde ve buz- lar arasında kaldıktan sonra kurtarılmışlardır. Genç kız ba- basile kendisinin sağ ve salim olarak Tellere bir tayyare ile getirildiklerini telsizle bildirmiştir. VAKIT ın tefrikası: 88 Yazan: Hüseyin Rahmi Bir hayli münakaşadan sonra doğacak çocuğa şu namı verir- ler: “Yarah gönüllere teselli. ,, Mecmua intişara başlar.. Saf sevdezedeleri avlamak için ser- dikleri ökselerden, kurdukları kapancalardan bir nümüune: «Denizle gök biri birinin aksin- den nasıl müteessir olurlatsa sen de sabahleyin helecanlı uykun- dan gözlerini açtığım zaman dün- yayi mahzun görürsün. Zava'lı genç hüzün etrafında değil se- nin göynündedir.,, “Sinende ki bu elemi tahlil- den niçin çekiniyorsun? Kendi kendine karşı itiraffedemediğin bu ye'isi ben sana söyliyece- ğim. Bu cür'etimi hulusuma bağış- la... Ye'is dedim. Fakat pek te öyle değil. Tatlı acı bir şey... Sen bu hale (oha) tesadüffettik- ten sonra oğradın.. Onu görün- ce yüreğinde bir hararet kayna- dı. Fakat o senin bu gizli ga- leyanıpdan bir şey duymamışa benziyor. Sen de renk vermeme- ğe oğraşıyorsun.. Fakat dikkat et.. Sesinde ki küçük bir ihti- zaz, yânaklarını oşamarlıyacak bir penbelik, sözlerindeki mabal- siz bir acele, bir teenni, gayri | Muhariplerin tekaütlüğü Paris, 8 (A.A.) — Meb'usan meclisi maliye encümeni muha- riplerin tekaütlüğü esasını itti- fakla kabul etmiştir, Tunusta bir Cinayet Tunus, 9 (A.A) — Tunus civarındahi Oköylerden birinde bir baba bir ânaile bunların kızlarından mürekkep bir Italyan ailesi boğazlarından kesilmiş ol- dukları halde bulunmuştur. Bu cinayetin fail ve saikleri meç- huldür. tirecek bir sendeleme her şeyi meydana vurabilir.» «Vakit geçtikçe bu üzüntü yüreğinde müzmin'eşiyor. Garip bir teheyyüc e hem kaçmak, hem yaklaşmak istediğin ona birden bire lesadüf ediverince şaşınyor- sun.. Bu teheyyüclerine şahit olanlar senin bu afallamaların- dan kalbini alazlıyan hissi se- ziyorlarmı? «Damarlarımızda dolaşarak o- na her tesadüfte kızıllığı hemen yüzümüze vuran bu ateşi içimiz- de gizli tutmağa uğraşmak ne müşkül eza yarabbi... Geçen günü onun sana bakışında da bir derinlik var gibidi. Anladı mı a- ceba? Oda seni sever mi? Seve- bilir mi? Bu ibtimal karşısında yüreğin ne kadar çarpıyor.. Böy- le bir itirafla kollarım sana aç- tığı günü ne yapacaksın? Kaça- cak mısın? Bu davete atılacak mısın? Tereddüt titremelerile sar- yy ypg yg yy yy yg yg Uy sılma.. ! Mes'uibir doğ Tedbirler Yapılan yeni iti- lâflara göre Ankara, 9 (A.A) — Aldığımız malümata nazaran kambiyo hak- kında hükümetin aldığı tedbir- lerin yakın bir atide kat'i tesir ve neticeleri görüleceği muhak- kaktır. Sovyet hükümeti Türki- yedenen almakta olduğu emva- lin mukabili olan takriben bir milyon altı yüz bin doları hazine emrine tediye elmiş ve bunun mukabili olarak Sovyet hükü- meti lehine açılan Türk lirası kıredisile Rusya iç'n mübayaata süratle devam etmekte bulun- muştur. Kommersiyala İtalyana bankasınca daha büyük işlerin bir mukaddimesi olmak üzere hazine lehine bir milyon İngiliz liralık kıredi açılmıştır. Ankara, 9 (Vakıt) — Banka Kommersiyalenin açtığı kredi iki senede (kapatılacaktır. £ Faizi normaldir. Bu para ithalât ve ihracat (o müamelelerini transit olacaktır. Rusların yatırdığı pa- radan başka Tütün inbisarı da Sevgili Başvekilim 2 18 | Hz. nin evvelki gün bir cuğu dünyaya geldiğini V€ disile annesinin afiyette 9“ nu memnuniyetle öğrendik. Yavruya uzun ve mes mür diler, hakiki çocuk ve bütün çocukların olan muhterem Başvekilimif ilk kız eviâdıni tebrik €© den faza İsterlin temin Hükümet Düyunu umum şimendiferlerin 930 kadar olan taksitlerini bulunmaktadır. Bugün döviz tacirlerimizin — ihtiyaf? na kuvvetli bir karşılıktıf— terlinin bugünlerde lehimiz€i mevvüc ve istikrarı mub görülüyor. Hileli muameleler şiddetl€i kip olunacaktır. Borsa deki muameleler bu mey İstanbulda bazı ecnebi ban rile acenceteler hakkında bat yapılması kararlaştırıldı Elmas fabrikaları Anvers, 8 (A.A) — fabrikaları sahipleri sendi! iş saatlerinin tahdidi hakkı kararı kaldırmayı tasvip e Bap” Telgraf haberlerin harice tütün satışından 300 bin- ye Her gün bir kariimize beşlira, dohuz kariimize muhtelif hediyeler veri- yoruz. ! Gazetemizi almak için ber . | gün verdiğiniz $ kuruş ile size $ lira kazandırabilecek bir kur'a numarası aldığı- nızı unutmayınız. Bu numa- ralar VAKITın ilk sayıfa- sının yukariki sağ köşesin- dedir. Her gün ayni yerde ve her nüsha için ayrı ayrı ol- mak Üzere neşrolunâacak olan bu numarayı iyi sak- layınız ve gene her gün ga- zetemizde kazandıkları ilân olunan numaraları tetkik e- derek kendi numaranıza bir ikramiye isabel ederse VA- KIT idaresine (müracaat ediniz. , * yy yy yay Kızlık bayatının bu ik dönemecidir. Bu bir itilâ veya mabadı 4 üncü sayıfamızdaö yy yg yy yy yy yy Her gün bir kur'a on hediye Dün 6 Şubat günü tevzi (oo edilen (o numaralafi üzerinde kur'a çekildi; AEN) ... numaraya beş lira. isabö etti; diğer muhtelif hediye ler kazanan numaralar ş lardır: 2033 1307 5068 596 1661 926 6160 519 1602 * i Yarm da 7 Şubat günüğü tevzi (oedilen (o numarali üzerinde kur'a çekilecek neticesi öbür günkü nüsh mızda ilân olunacaktır. H diye kazananlar mükâfat! nnı almak üzere her gü saat beşten yediye kad idarehanemize müracaat drbilirler, Hediye kazanmış olaf müracaat ederken kaz numarayı taşiyan gazeteyi © beraber g id / ear kadar kendinden geçmiş b“ nun o'muştun.. Hep o sef bir sükut olabilir... Çokları bu dönemecin öbür tarafında ki uçuruma yuvar an- dı.. Çokları itilâdan sonra sükut aradı.. Ve balçığa gömüldü, Dikkat ediyor musun? Onuun | sana sön bakışlarında artık vüzuh parıltıları var gibi.. Hele dünkü hali.. gözlerinde ki enginlikler- den çehresine sevimli bir tebes- süm yayılıyordu .. Şüpbelern İ ümitfere dönmeğe bağli Tatlı bir teheyyöcün helecan ları o gece seni uyulmadı. Sa- baha kadar bu enginliğin sonsuz bahtiyarlığı içinde yüzdün. Hep o tebessümün cazibesi aşk um- manınım gönül gıdıklıyan dalğa- ları Üzerinde ılık bir rehavetle sallıyarak sen: bilmediğin ufuk- lara doğru götürürken yatağın i- çinde bir taraftan : bürüne dönü- yordun dönüyordun.. Vücudünün şilteye temasını hissetmiyecek | muşlu,» « Yuvadan kaçmiş te yavru bir güvercin gibi masında çırpınıyorsun.. aşk! uçacak, hanği penaha ka su? Etrafta atmacalar, © lar hep seni bekleyorları"” 5 «Gönül saadeti, ufuklardi” ; zacak meçhuliyer teh 4 bi m yerek hep böyle if lât içinde yaşamaktadır. ii” senin yo'unu kesen b8” insafsız ağuşundan kaç.” liğin cennet, cehennemin! yen zavall:lar...,, Aklında o hep — yor kenarından kendini ala” Onu zibninden çıkarı? oi” göynünü bütün a'dikts” mak gibi geliyor. DİM, gf sabit fikir cinnetin ğıdır.»