10 Şubat 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

10 Şubat 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

AKIMI Pusudaki düşman üyük zaferden sonra bütün dünyayı hayrette bırakan muvaffak'yetlerimiz ve onu taki- ben yapılan inkilâplarımızla ta- mamen sinmiş olan bariçteki Türk düşmanları arasında son günlerde yeni bir bir hareket hazırlığı vardır. Bunun sebebi memleketimizin giriştiği tasarruf ve İstihsal mücadelesinde men- faatleri bozulması muhtemel olan bazı mali ve iktisadi muhitleri maddeten değilse bile manen aleyhimize çevirmek ümitlerinin düşmanlarımız içinde belirmiş olmasıdır. Filhakika “Deyli Telgraf,, ismin- deki İngiliz gazetesinin neşriyatı bu noktai nazardan çok şayan dikkattir. Anglikan kilisesinin efkârnı neşre vasıta olan ve İn- güteredeki Türk düşmanı Yunan mahafili ile sıkı alâkası bu- lunan bu gazete hükümetimizin şimdiye kadar tatbik etmekte olduğu iktisadi siyaseti tenkit- ten başlıyarak giriştiğimiz yeni mücadeleye karşı cephe almıştır. Türkiyenin dahilen kendisine ki- fayet edecek menabii bulunma” dığtadan babsederek muvaffaki- yetimiz ihtimalini şüpheli gös- termiştir. Hatta bu yolda daha ileri gi- derek “Türk ne ise odur. İnkı- İâp filân hep zühuri şeylerdir. ,, tarzında küstahlıklarda bulur muştur . Vakıa “ Taymis,, gibi bükü- met mahafili ile temasta bulu- nan büyük İngiliz gazete'eri bu hususta sadece hadiseleri kay- detmek suretile ihtiyatkâr bir vaziyet muhafaza etmektedir. Bu itibar ile “Deyli Telgraf, gazetesinin fikirleri kendi mubi- tine (münhasır (kalmaktadır. Bununla beraber büyük Türk zaferinden sonra pusuya girmiş olan Londralı Yunan gazetesinin Anglikan kilisesin'n ehlisaliplere mahsus tahrik çanım andıran Deşriyatı bir hareket işaret: ola- rak telâkki edi'ebilir. Ba işaretlerin delâlet ettiği | mana ise ölüm ve ateş kuvvetile Cümhüriyet Türkiyesini maksat- ları önünde diz çöktürmekten #ciz kalanların yeni bir ümide düştüklerini göstermesidir. Ancak şimdiden haber vere- lim ki Türk düşmanlarının bütün ümitleri beyhudedir. Dünyanın korkunç tethiş vasıta'arı ile mağlög edilmiyen Türk milleti bügün de dünkü gibi bir mevcu- diyet meselesi karsısında bulun- duğunu takdir etmektedir. Türk milleti büyük rehber- lerinin yardımı ile yeni mücade lede muvaffak olmak için ne lâzımsa kepsini yapacaktır. Nasıl büyük mülli mücadele de esaret silâhlı esaret tehlikesine karşı hiç bir taraftan yardım görmeksizin kendini kuvvetite kurtarmış ise bu gün para kuvvetile o mevcadi- yetine tevcih ediien iktisadi esaret tehlikesine gene kebdi kuvvetile bertaraf edecektir. Mehmet Asım Lâhey itiiâfı Bulgar mec'isi 3 gün münakaşadan sonra kabul etti Sofya, 8 (A.A) — Meb'usan meclisi 3 gün devam eden ha- raretli müzakerelerden sonra Lâhey itilâfiarın kabul etmiştir. Lortlar kamarası İngilterede bu meclisin ilgası düşünülmiye başlandı İngilterenin Avam kamarası tarafından kabul olunan işsiz- lik sigorta lâyibası Lortlar ka- marasında münakaşa < edilerek buna bir müddet tayinini karar- laştırılmış ve !âyihayı Avam ka- marasına iade edilmiştir. Bu hadise Lortlar kamarasınn vazife ve salâhiyeti üzerinde bir çok sözler sarfını intac etmiştir. Deyli Ekspres gazetesi bu meseleyi mavzuu bahseden bir makalesinde şu mütaleaları der- meyan ediyor: “Mister Makdonald ile arka- daşları Lortlar kamarasının bu harekei aleyhinde iseler, ka- nunu esaside bir takım tadiât teklif edebilirler. Millet ve msm- leket bu teklitleri dikkatle der- piş etmiye hazırdır. İhtimal ki sosyalistler Lortlar kamarasım kâmilen ilgayı tercih ederler ve memleketi bir mec- lisle idareyi isterler. Şayet bü- kümetin düşüncesi bu merkezde ise meseleyi daha fazla itidal ile düşünmek icap eder. Çünkü millet böyle bir mesele üzerinde ne düşündüğünü söylemiye ha- urdır. Fırtına ve kar Lodos fırtınası dün akşama kadar devam etmiş, akşam üstü hava kuvvetli bir poyraza dön- | müş ve boğaz haricindeki dağ- lara kar yağımya başlamıştır. | Resatane bugün içim kar yağ- mıyacağıni söylemektedir. Fareleri itlâf Hudut ve sahiller sıhbat U. müdürlüğünden: Sıhbat ve İçtimai muavenet İ Vekâleti celilesinin 28 kânunu- sani 1930 tarih ve hıfzıssıhha | 755/78 bumaralı emirnamelerine tevfikan tebliğ olanur. Buharlı, motörlü ve yelkenli, büyük ve küçük, bilümum sefa- ine itlâhı far ameliyesi, İstan- bul limanı ve Kavak ile Uria (zmir) tahffuzanelerine ilâveten, Karadenizde: Trabzon, Samsun ve Zongul dak ile Akdenizde: Antalya ve Mersin sahil sıh- biye merkezlerinde dahi tatbik edilecek ve teşküâtımızdan halan itâfı far ameliyesi tatbik eyle- mekte bulunan diğer idareler- dede yalnz, motörlü ve yelkeli küçük gemilere, mezkür ameli- yenin yapılmasına devam olu- nacaktır, © ap VAKİT in Te'graf HABERLERİ 1İ DUŞTAN: J Türx-Fransız Wlâri hakkında sefir izahat veriyor Paris, 9 (A.A) — Övr gaze- tesi Fransanın Türkiye sefiri Kont de Şambrün ile son Türk- Fransız itilâfları hakkında mülâ- katını neşrediyo.. Sefir mezkür iti âfların barptönberi mua'lâkta kalan ârazi meselelerini sureti kat'iyede ballettikleri için mazi- nin bir tasfiyesi hükmünde ol- duklarım söylemiştir. Beynelmilel banka Bal, $ A.A) — Beynelmilel ted yat bankası teşkilât heyetile İsviçre maliye nazırı uzun uza- dıya görüşmüşlerdir. Ağiebi ih- timale nazaran hükümet, beynel- milel bankaya 80 oda ile 3 bü- yük salonu bulunan Univers-Sa- voy Otelini tahsis edecektir. Ban- kanm idare meclisi mart iptida- smda içtimaa davet edilecektir. Meclis bu toplanışında reis ile umumi müdürü intihap edecektir. Siyasi bir satış! Berlin, 8 (A.A) Alman komü- nist fırkası gayri menkul emlâ- kini 8,5 milyon marka satmıştır. Yeni tefrikamız Montekarlo rezaletleri Pek Yakında (Vakıt) sütunlarında âdi güneşi gisrbet âlemimizin Ruşen Eşref Beyden sonra en uzun boylu edibi Etem İzzet « Aşk güneşis ismini taşıyan son eserini bana da hediye etmek lütfunda bulundu. o Kendisine telefonla teşekkür ederken şöyle bir vait te savurmuştum : “ Hele bir okuyayım da bu güzel eser bakkında bir yazı yazarım. “ Son günlere kadar vakit ve fırsat bulup eseri okuyamadım. Almadan vermek cenabı hak- ka, bir eserin bir iki sayıfasını çevirip tenkit etmek de Va-Nu Beye vergi olduğu için benim söylediğim yazıyı yazmama da imkân yoktu. Şimdi ise bu imkân, büsbü- tün ortadan kalkmıştır. Çünkü ,Feyziati lisesindeki yangın bir çok hasarlar arasında muharri- rin bana verdiği “Aşk güneşi, ni de yaktı. Yanğın gecesi bir iki kitabımle birlikte bu heybetli roman da oradaydı, yandı. Birisi: — Sakın yangın bu kitaptan çıkınış olmasın! Diyordu. Ben orasını bilmem. Fakat ey okuyucum, benim kitabım yan- dığı için Aşk güneşinden uzun boylu bahsedemiyeceğim. Sen o kitabı alır, okur, bir fikir hasıl edersin! Bana gelince Feyziati mekte bine maarif vekâleti sıra ve ders vasıtaları lütfederken Etem İzzet de bana eserinden bir tane daha verir belki âlem bu yal İz Typ Türk - Yunan itildfı İstanbul Rumları meselesi halledilmiş Bütün hal çareleri b bir Atina, 8 Şuubat — — Haka nazırı Ankarada hazırlanan Türk Yunan itöâh projesini tetkike başladı. YEni itilâf evvalce Tev- fik Rüştü B. ile AL Papa ara sında baledilmiş olan meselele- ri de ihtiva ediyor. Bir çok tar- zı tesviyeleri muhtelit mübadele komisyonu tatbik edecek ve iti- lâf çıkarsa yalnız bitaraflar rey | verecektir. Halle mubtaç kalan meselelerin en mühimmini mübadi! emlâk meselesi teşkil ediyor. Bu | emlâkte vakıf ve cemaat emlâ- ki de dahildir. Yarım asr ecselki : VAKIT 10 Şubat 1680 akan ne neneayanmaanan0ken ein 0ab00 Akşam köprüden saat on birf on geçerek Rameli ve Anadou ci- hefierine hareket eden vapurlar, yekdiğere mü- sabakat davasına kalk- tıkları ve maazallah bundan envai mnhaiâ&rat melhnz idüğü liman ri- yaseli âlivesince maüm olduğu gibi derhal me- nedildiği haber âlınmış- fır. kül teşkil etmektedir İtilâfa göre bugün Türkiye ile Yunanistanın tahtı işgatinde bu- hinan em'âk takas ve mahsup edilecek ve yalnız mukabele bilmisi! için İstanbulda vaz'yet edilmiş olan Yunan tebaasının em- lâki sahiplerine iade olunacaktır. İ Tabiyeti © münaziünfih — olan Yunanlılar meselesi mübadele komsiyonu tarafındad halloluna- i caktır. İstanbul Rumları meselesi balledilmiş kendi &i gayri mü- badil addolunmuştur. Firari addedilen ve İstanbula avdet edemiyecek olan firarilerin İstanbulda bu unan kadın ve ço- | luk çocukları meselesi halledi- miştir. . Türkiye hükümeti Yunan te- baasının Anadoludaki kâffel em- 'âkini, firari Rumların ve 1912 | senesinden sonra saltanat pasa- | portlarile gitmiş Rumların emlâ- kiyeye 125,000 ve malları işgal edilmiş olan Garbi Trakya Türk- lerile o İstanbul Oo Rumlarının i vazıyek * bir kül teşkil ediyor. i kini alacaktır. Yunanistan Tür- | edilmiş olan emlâkleri | | için yüz elkşer bin isterlin tediye | | edecektir. Bütün bu hal çareleri | ei ÜNL SEYAK Tetkik et£ lenmiyordu. An'atıla?. öfke ve tehevvürle”. EL i okunuyordu. Kendi kızına karşi 'g ibtıras duyan bir duz nöbetleri içinde en korkuncuna üre balar, anasının zn ellerini sararm azabı dan mamış bir takım ropların (o cemaatler$, olduğu artık kapalı ğildir. Ferdin vücud cemiyetin bünyesi de hastalıklar geçiriyor. teşhisi ne kabul, ne diyorum. Tek vakt: kanın lar idıkça, benle haksız olmaz. Henüz toprak cinayeti o kö ten kanla kızartacak birşeydir. Bir lise ço vicdan çürüklü fikir, yana getirmek, nasıl Fena bir tesadüfle reuo Ççocusru ve. A “sm boğarak “öldürd cenazesini parçalayıp yerlere yön dağın : bilmem bangi gın dir ve > ğazladığını okudum. son aylar çirkin bolluğu içinde geçiyo” bütün bunları hep tali kabil ve doğru mudur Başta memleketlei grafikleri üstünde çalif rın sebep ve illetlerini rübelerine, fennin mü vuran âlimler çoktu bizim de bu türlü miz var mi? En kü larda bile illetin tafsilâtile zaptedilirkefi dar ehemmiyetlileri m bırakılamaz. morgumuz Var. marazi vak'alarını edilecek yeni bir şub etmek çok hayırlı Pazartesi gr Şubat 1930