24 Mart 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

24 Mart 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

—-—- 8 — VAKİT. 24 Mart 1930 | Yeni bilmecemiz | bir takım kelimeler meydana çıkacaktır. Bumanızı istediğimiz kelimelerin mukabil- leri şunlardır: (Yuku: nalarda ıdan aşsğı) Memleketimizin nda bulunan bir kıt'a Almak filinden emir şap)Meşbur bir şeh- kiden arkava alınan r (yukardan aşağı) Acemce iyi u Söz dinlememek manasına k (Sağdan sola kelime Giyinmek mânasına 19— Ip Geçen haftaki bilme- cemiz Geçen haftaki bilmecemizi doğru hallederek mükâfat kaza- nan okuyucularımız şunlardır : Bir yazi takımı kazanan Foriköy kurtuluş caddesi İnşirah apartımanı No. 28de Suzan Adil H. Birer tayyare bileti kazananlar 1 — Beyoğlu Doğru yol doktor Hikmet Bey omahdumu Metin B 2 — Kız Selçuk San'at mekte- binden 101 Perihan H. Birer sinema bileti kazananlar Soldan sağa 1 — Galatasaray lisesinden 1016 | Enver Faik.B. 2 — Istanbul erkek lisesinden | 159 Sait Bekir B. 3 — Ağa hamamında Hatuniye camii sokağında No. 8ide Fethi B, 4 — Üsküdar orta mektebinden 168 Abdullah İhsan B. 5 — Erkek Ameli hayat mek- tebinden Süha Vecdi B. 6 — Bayezit Cümhuriyet cadde- si No.2de Rıza B. 7 — Babialide 87 numarada Cem Salâhattin B. Birer kurşun kalemi | azananlar 1 — Erkek muallim mektebi | tatbikat sınıfından Nermin Zeki H. -2 — Beşinci ilk mektepten Mu- zafer Cihat B. 3 — Ankara Arif Bey kerimesi Leman Arif H. 4 — Iskoç mektebinden Nahid | * Cevat B. 5 — Sent pülşeri Fransız mek- tebi sınıf 8 den Turan Abdullah B. 6 — Kız Ameli hayat mektebin- den 164 Samiye H. 7 — Şişli terakki | Hisesinden 460 Lütfi Ahmet B. 8 — Şişli terakki lisesinden 341 Kaya ApB, 9 — Erkek muallim mektebin - den 768 Mehmet Hüseyin B, 10— Urapanı Hacıkadın 'ma- w.ahallesi orta sokak No. 12 de Nazmiye Cemil H. Birer takdir varakası kazananlar Liseler 1 — Istanbul erkek lisesinden 751 Ra- ut 6 2 — Şişli terakki lisesinden 110 Ah met B Orta mektepler 3 Kız Ameli hsyat mektebinden 187 Şamiye H. Dahiliye yaveri 4 — Kız Ameli hayat mektebinden 177 Müşerref TI manpaşa orta mektebi sınıf i şube 5 ten 401 Hasan Basri B Ecnebi mektepler İ 6 — Sen Lui mektebinden Nejat Refik B. he g— Ahmet B, istanbul Samatya civarı Demiryolu caddesi No. 26 da Akif B. Telgraf muhabere kursunda “Ömer Oğlu Abdullah B. Sirkecide Salkım söğütte merkez otelinde Bolulu Ahmet B: Beyoğlu Pangalti hamam Dolapdere No. 16 da Haldun Husrev B. Şişli Selimzade apartömanında No. 1 de ade Ertuğrul Davut B. Beşiktaş Beşiktaş Yenimahalle fırın sokak No, 7 de Necdet B. Bakırköy Balıklı hastanesi hasta bakicilarin- dan Madmazel Marika Stefunidis Bakırköy Cümhuriver caddesi No. 87 de Suha Nadir B Balıklı hastanesi hastabakıcılarından Matmazel Kornelya İnopolo Yeşilköy İstasyon caddesi No. 23te Neclâ Ferit H. Haydarpaşa Rasimpaşa mahallesi düz sokak No. 66 da Mahmut ber kerimesi Tfliye H kadıköy Çilek sokak No. 67de B. Hikmet bey oğlu Nejat net RK Zamba oğlu caddesi No 25 te Münife Namdi H Zamba oğlu caddesi 25 te Nimet H. 3— Kuşdili Mis sokağı No. 47de Me- lek Hüsnü H Yeldeğirmeni kahve sokak doktor Suphi bey hanesinde Mücella H. Acıbadem yolu No. 97de Şaziye H. 'emalpaşa mektebi son sınıfından 315 Hasice H. Hilmi İstasyon vasıtaşile Mehmet Nuri B Boğaziçi Sarıyerde: — Doktor Netdet bey kerimesi Selma Nazıme H. Büyükderede Fistık suyunda Lötfi Ali B. Adalar Heybeliada ilk mektep sınıf 5 ten & numaralı Münür B. Ankara Gazi ilk erkek mektebi 5 inci sınıfında 467 Asif Hikmet B. Bursa Erkek lisesinden 132 Fehmi B. rinel erkek lisesinde 158 İsmatl | Durgut B. izmir Karşıyakada Barbaros sokağında No 9da Bülent Mehmet B. Karşıyakada Müradiye sokağında No, 8 de Fransiz mektebinden Hü- seyin Namık B. YVilâyetler Konvada eczacı Hulüsi Bey keri- mesi Zühal H. Konys iisesinde 177 H. Faik B. Konya beşinci fırka kumandanı kerimesi Rana Sabit H. Konya kız muallim mektebinden 251 Melahat Rıza H. Konya mubtelit ilk mektebinden 203 Muzsifer B. Konya erkek lisesinden Faik B. Ispartada Mehmet Emin Bey | ec- zanesinde Cavit B. Zile İstiklal ilk mektep sınıf 2den 233 Hüsnü Ziya B 232 Kemal Ziya B. Trabzon lisesinde sınıf 2, A. şu- besinden 178 Reşat B Diyanbekir ilk yatı mektebi üçüncü wa talebesinden (9 numaralı Tuğrul B. Edirne ; Erkek İlsesi ikinci sınıfın. dan 405 Ismail B. 48— Giresun: Hacı şevh oğlu Ahmer Sen Jorj talebesinden 66 Hamit | Zile İstiklal ilk mektep sınıf 2'den | | Canbulat Beye ibret dersi oldu. | yükseldi : | dakilerin hayreti ve dehşeti ara- . “ işte geldim.. . |; gidiyorum... ( Ün tarak 7 inci sayıfamızdadır Akşam üzeri kendine bir az şenlik vermek için iki kadeh çakıştırdıktan sonra, Zerafet apar- tımanının yolunu tutan Canbulat Beyin yolda hep düşündüğü bu idi: “Acaba evden nasıl gire- yim de her kesi gü'dürmiye mu- vaffak olayım!» Nihayet tam apartımanın önü- ne geldiği zaman aklına bir şey geldi. Sevinçle: «işte bu mükem- mel» dedikten sonra apartıma- nın merdivenlerini çıkmıya baş- ladı. Fakat evvelden söyledik yal Canbulat Bey iştıhasını açmak için bir iki kadeh içmişti: Bu | sebepten dolayı merdivenleri çı- karken kaçıncı kata vardığını şasırdı. Maamafih üçüncü Kata vardığını tahmin edince apartı- manın kapısını çaldı. içeride ka- labalık bir halkın konuşarak ye- mek yediği duyuluyordu. Canbu- lat Bey içinden: — Hah tam burası. Her kes sofraya oturmuş. Latifeyi yap- manın sırası. Dedi ve kapı açılır açılmaz içeriye girdi. Kapıyı açan hiz- metçiye bakmadı bile.. Şapkası nı çıkarmadı. Uzun bastonunu iki bacağı arasına «at» .oyunu oynıyan bir çocuk gibi soktu. Son- ra kapısı açık olan yemek odası- na koşarak içeri daldı. Sofrada oturanları gözden geçirmeden baston bacakları arasında oldu- ğu halde koşa koşa sofrayı dev- retmiye koyuldu. Bir. taraftan bağırıyordu: — İşte geldim.. İşte geldim. | İşte geldim... Fakat onel.. Sofradan bir kah- kaha sesi yükseleceğine hayret ve hatta korku sesleri duyuldu. Canbulat Bey sofradakilere şöy- le bir göz attı.. Aman yarabbi! Hepsi tanımadığı kimseler. Ara- larında bir de zabit var. Sesler — Bu ne bu.. Acaba deli mi? Ohl Ya bir şey yaparsa... Zabit masanın etrafında koşan adamı tutarak, bir şey yapması- nı menetmek için kımıldanmıya hazırlanıyordu. o Yanındaki bir genç kız koluna yapışarak: — Aman enişte Bey.. yapma.. Ya sana salarsa.. Diyordu. Canbulat Bey vazi- yetin fenalığını anladı. Fakat | itidali demini bozmadı, masanın etrafında bır devir bitirdikten | sonra bir daha dönmiye başladı. Bu sefer bağırıyordu: — İşte gidiyorum.. İşte gidi- yorum.. İşte gidiyorum... İkinci devri de bitirince sofra- sında kapıya koştu ve hemen daireden dışarı fırladı.. Bu vak'a Ondan sonra bir daha çakır keyif olarak davet olunduğu yere gitmedi. «B 49— Çanakkale: İhsan Bey oğlu Rifat B S0— - Müskirat ( deposunda Nuri B. Si— Zile Isiklal ilk mektebi ikinci sımlındau 233 Hüsnü Ziya B $2— Kümhya Gazikemalpaşs ilk mek tep ikinci sımf talebesinden 109 Selman B. Muhtelif 33 Ankara Gazi ilk nümüne kız mek- tebi sınıf $ ten Muhterem B. Üsküdar orta mektebinden Riza B M- 161 | mediği i aileler Allahın verdiğine hamdü | edişimiz garip görünüyor. Mazhar Usman Beyin listesi a A a m A A e Geçen defa gaflet etmişiz! Poğaçayı paça yazmışıZ Mazhar Osman Bey üstadı- mız, Avrupa ve Amerikada ye- mek listeleri tertip etmenin moda olduğunu görerek bundan bir müddet evvel tertip etmiş olduğu liste kakkında Sıhhi bil- giler mecmuasında yeni neşriyat yapıyor. Bundan evvel muhterem dok- torun listesine nazarı dikkati celbettiğimiz için du defaki ya- zıyı da naklediyoruz: «Yemek listemiz bu ayda epey alâka uyandırdı. Vakıa bu alâka tıbbi bir münakaşa tarzında değil, daha ziyade mizahi... Fakat bir çok karidende teşek- kür mektubu alıyoruz, listeleri- İ miz pek çok aile sofralarını güldürmüş, etle bhavyarla, üç beş kapsız beslenmeyeceğini zanneden ve bunu tedarik ede- için üzülen bir çok şükrederek meşe ve iştiha ile vakit © geçiriyorlarmış. (oGeçeh listemizde poğaça (yazmıştık, İ yevmi gazeteler bunu paça diye anlamış'ar, paçanın eskinden beri gıda kuvveti çok zannedil- diği için itiraza uğramadı, paça- yı havi olduğu jelâtin için tav- siye ettiğimiz bazı hastalıklar vardır, lâkin gıda kuvveti zan- nolunduğu gibi kuvvetli değildir. Bizim tarhana çorbasını tavsiye Bu milli çorbayı ne kadar met- etsem azdır. İçinde hem yogurt bem ekmek mayası gibi mide ve bağırsaklara nafi iki maya olan bu çorba kış için enfes bir yemektir. İçine bir az kıyma veya peynir de ksnulabilirse ve üzerine biraz tereyağı dökülürse en mükkemmel bir çorba olur. Bütün harp müddetince birkaç ceviz ve mısır ekmeği ile öğleyin kifafı nefse mecbur olmuş ne kadar tok gözlü gün görmş cidden kibar ve afif adamlar | tanırız. Bugün bile yemekleri sade peynir ekmekten ibaret kim bilir ne kadar cüzi ücretli namuslu memurlarımız var. Biz bütçesi mahdut olan zat- ların, bilhassa memurların öğle yemeklerini lokantalarda yeme- İ lerini igari ve sıhhi görmüyoruz. Bazı adamlar kazançlarının yarı- sını öğle yemeğinde lokantacıya verecek kadar, hotperest demiye- yim de idaresiz oluyorlar, Öğleyin aç mı ka'sın? evden bir kâğıda sarılı olarak getirilen bir az söğüş etle ekmek, ve peynir ekmek hem maksadı temin eder, hem de daha sıhhi ve idareli olur. Hele gıda bahsında meyvaya pek kıymet vermelidir. OAzotu, nişastası şekeri ve vitamini ve her şeye faik lezzeti sebebile meyva en mükemmel Sabah öğle, yatarken her zaman yenir. Pişmişte, çiğde makbul- dur. Çiğ ve kabuklusu en mak- buldur. Üzüm, incir, elma, fındık da mükemmel gıdadır. Kaysı, şeftali, badem, ceviz armut, portakal da (onlardan aşağı kalmaz. Yaptığımız listelerde o ay en ucuz, fakat vücude lâzım kalo- gıdadır. | riyi temin edecek yeme arıyoruz O Evvelce iği gibi çocuklar daha ziyade ve fosfor almaya mecbi Yaşlılar çok ve rahat yaşt! isterse proteinli gıdalardan yiyeceklerdir. Sabah: Süt. Öğle: İki hazırlop yumu taze soğan bir kaç elma. Akşam: Kıymalı ıspanak, # tin yağlı havuç, elma. Sabah: Sütlü salep. Öğle: İşkembe çorbası zeytin. Akşam! Kıymalı pırasa, bül pilavı üzüm hoşafı, Sabah: Elma, veya üzün. Öğle: Peynirli pide, limof (veya portakal) Akşam: Pirinç çorbası, Şi ( yoğurt, yumurta ve sarmısi” yeşil salatalık ve kırmızı tuff Sabah: sütlü salep, Öğle? Omlet veya yoğurt: Akşam: Bulgur pilavı, pa” turşusu. Sah: Ihlamur. Öğle: Yumurta salatası, tab helvası, Akşam: Kuskus pilâvı, portali süyu, veya zeytin yağlı pi un helvası, Temenniler, şikâyeti ttaklı bir Şikâyi Ortadaki zarar 3 bin liraya varacak! Evvelki gün matbaamızâa zat müracaat etti. Bir deri fabrikası sahibi # bu zat, Hacı Emin zade 4 tafa Beydir. Bize çok haklı” şikâyetini nakletmeğe gelm) Şikâyetini şöyle anlattı: — 929 senesi kânunusani şubat (aylarında (o hüküm müsaadei mahsusasile Ode 130 bin liralık mal sevkef Bu mallardan mamül olan | kısmını Ruslar, Türk malı, rupa malı diye altı ay 3' ladılar. Altı ay sonra bir kısı” Avrupa malı diye iadesine. kısmının da gümrükten çı” sına müsaade ettiler. Bundan sonra Rus ; memurları mallarımızı, Tü carının kazanç vergisinden vardır diye alıkoydular, aj da böyle geçti. Kayi kısını iade edildi, bir b da satılmasına müsaade o Fakat Rus hükümeti ne mızı alıyor, ne de satıl müsaade ediyor. Buraya iade edilen oo da halis Türk malı olduğ” hakkuk etti. pi Bu vaziyette nasıl orta ği yük bir para koymak e ticaret mukavelemize © bir sürette ticaret ye teşebbüs edilebilir. 3 Bugün hiç bir kabahat” yf madığı halde şimdi böyle görmem muvafık değilde Bu okuyucumuz $ d haklı idi. Hükümetimizd€ yg” | duriyetine mahal biri sını rica ederiz. ii