22 Mayıs 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

22 Mayıs 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Şeker fiatları artacak ! Ticaret odası hükümetten buna mani olmasını istiyor Ziten pahalı olan şeker fiatlarını musmele vergisi ve oktruva Ile bir kat daha yükseltmek bizce de doğru değildir Hükümet süratle tedbir almalı ! veli m önümüzdeki ” zarfında ga edileceği maltindur. Bu tarihin A birçok kirmselerde şeker fiatleri- BİN ucuzlıyacağı . zannımı doğur- muştur. Böyle düşünenler alda- tayorlar, Çünkü inhisar kalkmak- la Beraber resim kalkmamakta ik resmi ile birlikte, ona Hala icrası suretile istifası ka- | Trip olmuş bulunmaktadır. İnhinarın ilgasından sonra şe- Daktilo 1930 Sürat kıraliçesi kimi olacak ? emiz 1930 senesi m şampiyonunu seçe- ek için bir müsabaka Açıyor, i E müsabakanın maksa- bir çok medeni memle- lerde olduğu gibi, bizde €n muktedir ve seri dak- seçip kendisini bu Sehenin kıraliçesi ilân et- keti ? — Bu müsabakaya işti- rak ederek nefsine itimat VE gazetemize alâka göste- Pen hanımların resimlerile Sütunlarımızı bezemek iste- riz, Fakat müsabakaya res- i kaldırılınca zarara uğramaları, | diğer taraftan ihtikâra karşı çok İ i ker ucuzlamıyacak, bilâkis pa- /# halılaşacaktır. Buna sebep şe- kerden muamele vergisi ile ok- turva alınması lâzım geldiğidir. mele vergisi alınmıyordu. Çünkü bir kanun inbisara tabi mevat- tan bu resmin istifasını menet- miştir. Muamele vergisi olmayınca Okturvada mevzuu bahs değil dir. Halbuki şimdi Obu mani ortadan kalkacağı için muamele vergisi istifası lâzım gelmekte ve onu Okturvanın takip etme- si de tabii bulunmaktadır. Bu suretle şeker fiyatları hayli | yükselecek, 60-70 kuruşa va- racaktır, Halbuki bu hiç doğru bir şey değildir. Vücudu beşer için ek- mek kadâr zaruri olan şeker bu gün zaten pahalıdır. Bunu bir | kat daha arttırmak hiç bir veç- hile tecviz edilemiyecek bir ha- rekettir. Binaenaleyh derhal ted- bir alınması, bir emri vaki kar- şısında kalmamak için bunda bilhassa süratlı davranılması lâ- zımdır, Diğer taraftan fiatların arta. cağı haberi piyasada büyük bir heyecanı mucip olmuştur. Bu | heyecanm tesiri altında kalan bazı tacirlerimizin inhisar kalk- madan evvel külliyetli miktarda şeker (getirmek gibi tehlikeli bir harekete teşebbüs etmeleri bilâhare muamele ve oktruva binnetice o manifaturacıların bir kaç ay evvelki vaziyetine düş- meleri çok muhtemeldir. Hükümet bir taraftan fiatların artmaması için tedbir alırken bassas Odavranmalı, ihtiyatsız tacirlerin mukadder akibeti ile de alâkadar olmalıdır. * Bu mesele dün ticaret odası- nın içtimaıda hararetle mevzuu bahsedilmiş şeker O inhitarının | Meb'uslar ! Programı tetkik ediyorlâr Hükümetin istihseli attır mek için hazırladığı 930 se- nesi iktisadi programi dün meb'uslara dağıtılmıştır. Program çok mühim mülâ- haza ve esaslar, muhtevidir. İş sayıfalarımızda aynen neş- rediyoruz. .nin ma- nevi kerimeleri Bugün akit merasimi icra edilecek Ankara, 21 (Telefon)— Ga- zi Hz. bugün şehir dabilinde # otomobille bir tenezzüb yap- # 4 tılar. i # Yarın (bugün) -16 da Anka- E ira Şehremanetinde Gazi Hz.nin & manevi kerimeleri Rukiye Ha- İİ nımefendi ile jandarma zabit- İ lerimizden mülâzim HüsnüBe- in akitleri İ Zende Gerileme if tır. Düğün merasimi İstanbul- 4 da icra edilecektir. İtalya sefiri memleketine gidiyor İtalyanm © Türkiye sefiri M. Aloizi Pompeo cenapları dün Ankaradan şehrimize ir, Sefir, bugün İtalyaya yere tir. | Haijtalık ilâvemiz Bugün müvezzilerden mutlaka isteyiniz Yeni romanımız Yakında başlıyoruz İki azılı sarhoş Gece yarısı Beyoğlu caddesinde bir şoförü öldürdüler İlk tahkikata göre, hadise bir çay semaveri yüzünden Evvelki gece saat ikide Bey- oğlunda istiklâl caddesinde kanlı bir cinayet olmuş, genç bir şoför muavini otomobil içinde 5) öldürülmüştür. Vak'anın tafsilâtı şudur: Öldürülen çocuk Aynalı çeş- mede polis merkezi altında kahveci Ali efendinin oğlu 22 yaşında - * Sadettindir. o Evvelce kunduracı kalfası olan bu genç bir senedenberi bir taksi otomo- bilinde şoför muavinliği yapmak- tadır, Sadettin arasıra Çarşıkapı- da yol geçen hanında Arna- Yeni anketimiz NE OKUYACAĞIZ ? Bana 10 para temin ediniz Ben size gençliğe ait bütün kitapları temin edeyim! (Alttarafı # üncü sayıfamızdadır) Tabi Elyas Beyin fikirleri Kanaat kütüpanesi zannediyo- rum ki en eski imi ismini mektep Siralarından itiba- | ren e > başlamıştır. tüpanenin sahi- bi Elyas B. bu nokta üzerinde konuşurken © tuz beş senedir bu işle meşgul olduğunu söylü- yor. Otuz beş sene, tabı ve neşriyat işlerin- de kuvvetli bir tecrübe sahibi olmak için a2 bir rakam ol- masa gerektir. Elyas Beyin anket mevzuu üzerinde haylı dikkat ve ehemmiyetle karşıla- nabilecek fikirleri var. Düşünce itibarile ankete iştirak edenlerin çoğundan ayrılıyor, daha nikbin, ve kolay bir yol öze- rinden yürümiye ich görü- , Diyor ki: iyor olak” kuma vaziyeti- miz eskisinden farklı değildir. Aradaki (o fark parasızlığın tev- lit ettiği fark- tır. Bütün eşya müşterisinde gö- rülen (buhran kitapçılığa da sirayet oetmiş- tir ve bu bal çok tabiidir. Eskiden Arap harflerile bas- tığımız kitaplar- dan hangisi bir haftada bitmiş- ör? Yirmi beş sene evvel bastı- ımız kitaplardan bâlâ bekliyenler vardır. Kitaplar çabuk satılmıyor diye telâşa düşmek aslâ doğru değildir LAk tarafı 4 üncü sayılamızda | çıkmıştır vut Âdemin kahvesine uğrar, orada arkadaşlarile konuşurmuş.Bu kab- veyi işleten Arnavut Âdem bir müddet evvel iki polis yaralamış ve iki kişiyide öldürmüş, bu yüzden hapsedilmiş, fakat af kanunundan istifade (ederek hapishaneden geçenlerde çık- muştur. ra gün kadar evvel Âdem, Sadettinden haraç istemiş, Sa- dettin ise haraç vermiyeceğini söylemiştir. Âdem bunun üzerine Sadettini ölümle tehdit etmiş, fakat genç şoför muavini: — Âdem ısrar etme senin €srar sattığını söylerim, demiştir. Bu mukabil tehdide Âdem fena halde kızmış, bir iki gün sonra Sadettine başka bir tehdit savurmuş ve şöyle demiştir; — Sen benim semaverimi çaldın, parasını ver!.. Bunun Üzerine Sadettin, parası olmadığını, isterse beraberce babasının yanına gitmelerini, bu mesele hakkında orada konuş- malarını söylemiştir. Âdem, Sö- dettinle Aynalı çşmede Ali efen- dinin kahvesine gelmiş, belindeki çifte tabancayı göstermiş, sema- verini er geç alacağını söylemiş, sonra çekilip gitmiştir. Evvelki gece saat bir buçukta Sadettin idare ettiği otomobili Taksim garajına bırakmış evine gelirken Lüksemburg sinaması önünde dem ve arkadaşı manav Abtullah ile karş laşmıştır. Her ikisi de fazla sarboş olan