6 Temmuz 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

6 Temmuz 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Doktorlarla Sporcular arasındaki münakaşalar kapanırken... Selim Sırrı B. Beden terbiyesi ne Bundan on bir sene evvel mu- allim mekteplerinin son sınıfla. rında okunmak için yazdığım & Terbiyei bedeniye Bazariyatı » namındaki kitabımda beden ter- biyesini şöyle tarif etmişim; Vü- par Feri ee ve fikren ar! yorgunluk ile azami faide temin eden ruhi y, mihaniki vasıtaların heyeti yecmuasına beden terbiyesi denir, Beden terbiyesi umumi terbi- yenin €sasını teşkil eder, çün kü insanın fikti, ruhi ve cisma- mi evsafının tekemmülüne nafiz surette hizmet eder. İnsan her türlü ahvalde kendine hâkim olmak için sıhhat, kuvvet, daya- nıklılık vs. gibi vatıfları iktiba- sa mecburdur, Ondan başka nef- se itimat, cüret ye itidal gibi yemde malavasn Dar İle ge e m i m lebilir, m ee Beden terbiyesi aramı; li < zda bir hin. telâkki edilmediği gibi Tol ini büyütüp kuv- er Yâsıta gibi de kandaki Jin 7or. Hareket hak- lif şubelere ayrılmıştır. İlmin bu cereyanını yakından takip etmi- yenler hâlâ bazı tabirleri birbi- ri karıştırıyor, beden terbiyesi cimnastik, spor tabirlerini gelişi güzel kullanıyorlar. Fikren - li yükselmiş kimselerin bd dan yedi yaşında bir çocuk hakkında, bu yamin bir spor- cudur sözünü çok kere işitirim. Bu itibarla meseleyi biraz izah etmek lüzumunu hissediyorum, Beden terbiyesi birbirini tamam- liyan üç nevi faslişet gurupla- rından teşekkül eder, Bunlardan birincisi oyun, ikincisi cimnastik, üçüncüsü spordur. Oyun çocu- ğun sıhhatına, beden ve fikri- nin inkişafına yariyan bir vası- tadır, Oyun vücudu tâbe uğrat- madan uzviyetin vazifelerini ko laylaştırır. Hicabı hicizi faaliye- te getirir. Tagaddi filinin kud- retini arttırır, kam cevelânını tesri eder, oyunun fikre ve ru- ha taallük eden faydalarına ge- lince oyun zihni teybih ve ta- lim eder, sürati intkal, isabeti nazar, dikkat, takiye bulur, oyunla çocuklar kedi kendile- rini idare etmeyi öğrenirler, ara- larında reis intihap eerle, nbayet zamlar yaparlar va farkına var- madan içtimai büriyetini ilk tecrübelerini görerek (hayatın —ş—ğşğş—ğ— İŞ m demek ? Size bunu kendi kalemi ile anlatıyor çıraklık devrini yaşarlar. Oyun sayesinde ferağatı nefse, men- fati istihkara, diğergâmlığa alı- şırlar, vicdani temeyyüllerini ar- kadaşlarınım uğruna feda etmeyi öğrenirler. En mükemmel cim- nastikler oyunun yerini tutma- dığı gibi, uyon da cimnastiğin yerine kaim olamaz. Oyunsuz cimnastik olınadığı gibi, oyunda başlı başına beden terbiyesini temin edemez. Cimnastik yücudumnzun hare- ketlerinin terbiyesine hâdimdir. Vücudumuzdaki mafsal ve ade- le gruplarının vazifeve ehemmi- yetlerine göre tatbiki iktiza e- den hareketin keyfiyet ve kemmi- yetini tayin eder. Yani hangi hareketleri, hangi şekilde, ne ka- dar miktar yaktırmanın bir fay- da lemin ettiğini öğretir... Asu“ bı muharrike merkezlerini terbi- ye eder. Cimnastik vücuda öyle bir terbiye verir ki irade knvve- ti asap merkezlerinden hangisini intibaha getirirse o merkezlerin emrine minkat olan adalet te- reddütsüz ve zahmetsiz vazifesi- ni yapar. Bu muvaffakiyet sây ve zamandan tasarrufu temin eder. Cimnastik hareketleri sa- yesinde vücut muvazeneli, bi- çimli, çevik, sıhhatli ve kuvvetli olur. Spor ilerlemek, geçmek; mu- vaffak olmak arzusundan dogan şiddetli bir faaliyettir. Yarış, müsabaka sporun esas kurakte- ridir. Bu sebeple en basit bir çember çevirmek veya ip atla- mak iddiaya düşünce spor ma- hiyetini alır. Bir takım maddi ve manevi evsaf ile alâkadar olan sporun bir milletin ictimai ve ahlâki tekamâlünde büyük bir rolu vardır. Bir taraftan herke- sin fevkinde olmak arzusu ile hissiyata, diğer taraftan muvaf- fakiyete amil olan teknik mesai ile akla ve mantığa istinat eder. Spordan alınan neticeler umumi- yetle riyazi ve hakikidir. Bunun delilile ise rakkamlar ve badise- lerdir. İrade kudretinin adele kuvvetile teşriki omesaisinden doğan muayyen bir haddi azami elde etmek için şuurlu ve ilmi bir tarrda muntazam mesaiye ihtiyaç vardır. Sopr bir gönül eğlendiren bir zevk veya fikir yorgunluğunu telafi eden bir vasıta, ve yahut ta gururu tatmin eden bir muvaffakiyet telâkki etmek doğru değildir. Gerek umumi terbiye işlerinde, gerek ictimai hayatta sporu fikri hayat- tan ayrı bir şey gibi görmemeli, Hayat mücadelesinde muvaffak Bira fiyatları Emanet fistların indirilmesi lâzım geldiği fikrinde.. Arpa ucuzlamış olduğu halde biranın eskisinden daha pahalı satılması nazarı dikkati celbet- mektedir Bomonti şirketi idare meclisi yakında toplânerak bira fiatlarını tekrar tetkik edecek, ve indirilip indirilmemesi hak- kında bir karar veacektir. Bira fiatlarında ihtikâr olup olmadığını dün Emanetten sor. duk. Havayici zaruriyeden ol- madığı için Emanetin bira fiatla- rına müdahele etmiyeceği, arpa fiatlarına göre biranın de ucuz- laması lâzım geldiği cevabın Bomonti fabr'kası aldık. Biranın ucuzlatılması bu sıcak günlerde şühesiz halkı memnun edecektir. am mm Ücretli memurlar ve Barem Umum müdürlük ayni zaman- da memurların terfihi cihetile de meşgul olmuş ve ücretle çalışan memurların Bareme : ithali için bir kanun lâyıhası hazırlamağa başlamıştır. ” olmak için ruh ile cismin tam bir müşareketi lâzımdır. Bilgi olmassa nefse itimat kuru bir tafrefuruşluktan ibaret kalır. Spor, spor içindir iddiasi batıldır. Spor hayat mücadelesinde mu- vaffak olmak içindir, Terbiyeli bedeniyenin bu üç esası arasındaki farkları tesbit edelim: Oyun haricind hiç bir tesire tâbi olmıyan insiyaki bir fiildir. Cimnastik akli ve tahlili, spor ise hissi ve terkibidir. Cimnastikte fiziyolojik | tesirleri muâyyen hareketler vardır; onlar pedagoji ve hıfzı sıhhat pren- esiplerine gör tatbik edilir, Ha- reketler bir intizam ve disiplin tâbidir. oyunda hareketler ter- kibi mahiyettedir ve adeli bir inzibata lüzum voktur. Cimnas- tikte ( hareketler kumanda ile ifade edilir, oyunda çocuk, hareketleri çok kerre kendisi ibda eder. Oyun ve spor hissi- yate daha çok yer âyırdığı için ettiği için zevkten ziyad - fayda temin eder, Bülüğdan evvelik bat devresine (teşekkül) bülüğ- den sonrasına (tekâmüli) diyor- lar. Teşekkül devresinde oyun ve cimnastik, Tekümül devresinde spor lâzımdır. Cimnastik terbiye, prensip, «por tatbikattır. Tathi- katın prensipe tekaddümü doğ- ru olmadığı için sporun cimnas- tikten evvel Yaptırılması caiz değildi. Cimnastik terbiye, spor İ kültürdür. Terbiye harsten evvel gelir terbiye edilmemiş toprakta kültür yapılamaz. Mekt:plerimizde yirmi senedir tatbik “ edilen o cimnastiklerin terbiyevi ve sıhhi bir mahiyeti vardır, pedagojiye ve hıfzı sıhha- te istinat eden bir metottur. ——— zevklidir, cimnastik akla taallük | *“ yi — 3 — VAKIT 6 Temmuz 1930 — Hukuk Fakültesinde şa- yanı dikkat bir hadise Talebeden biri bir yazı makinesini çalarken yakalandı. Hukuk - fakültesinde şayan teessüf bir hadise olmuş, tale- beden biri Talebe cemiyetine ait bir yazı makinesini satarken yakalanmıştır. Geçenlerde bir gün (meçhul bir zat, Hukuk fakültesi umumi kâtibi Etem Akif beye telefon ederek fakülteye ait Remington marka bir yazı makinesinin çarşıda satılmakta olduğunu ha- ber (o vermiştir. Öğrendiğimize göre, bu zat yazı makinesine talip olmuş, fakat ne olur ne olmaz diyerek, makinenin nu- marasını almış, bu numaradaki makinenin kime satıldığını acen- tadan sormuş, “Hukuk fakülte- sine,, cevabını almışlır. Bu ce- vap Üzerine yazdığımız gibi, Etem Akif beye telefon etmiş- tir, Derhal fakültenin yazı maki nelerine (o baktırılmış, kalemdeki makinelerin (yerinde (olduğu görülünce, sıra talebe cemiyetinin makinesine gelmiştir. Bu suret- le bu makinenin yerinde olma- dığı görülmüştür. Bunun üzerine makine istirdat edilmiştir. Hukuk fakültesinde bu me- sele etrafında tahkikat yapıl- maktadır. —— am «—e » amın — Tapu iferlrinde / Ayasloğtaki olel İsler süratle görülecek (Sahibine iade edilmiştir Haber aldığımıza göre tapu ve kadastro umum müdürü Atf B. tapu dairelerinde lüzumsuz (o beklemelere mahal bırakılmamak için olâzımgelen bütün tedbirleri aldırmıştır. Atıf B. geçenlerde fen heyetleri mü- dürü Halit Ziya Beyle birlikte yaptığı teftiş seyahatinde vaziye- ti yakinen tetkik ve alınacak tedbirleri tesbit etmiştir. Bade- ma tapu ve kadastro işleri, si- cilli emlâkin tesis ve idaresi İsviçredeki gibi yapılacaktır. İşlerin lüzumsuz yere uzama- sına sebep olan memurlar muh- telif suretlerle tecziye edilecek - lerdir. Yapılan yeni teşkilât bü- tün ihtiyaçlara cevap verecek bir şekildedir. Eyip tramvayı Eyip tramvayı hakkında fırka müfettişi Hakkı Şinasi Pa. şun- ları söylemiştir: — Eyip tramvayının yapılması para meselesidir. yolun açılmâsı için mühim istimlâkât yapmak lâzımdır . Bu yol üstünde Kana- lizasiyon da yapılacaktır. Tram- vay bütün sonra yapılacaktır. Mahmut Esat B. — Haydar Rifat. davasında, Haydar Rifat B., Ayaloğdaki bir otelin İzmir- Aydın şirketine teslimine dair lera dairesinde bulunan infaz edilmemesi için Adliye vekilinin emir verdiğinden bahs- etmiş, iddia ettiği bu müdaha- leyi isbat için Londuradan şir- ket direktörü Mister (Manişin dinlenmesini istemişti. Haber MN göre Adliye vekâletine gelen malümat, ot lin sahibine iade edildildiğ göstermektedir. Güreş müsabakaları Güreş heyetinden: Senelik mıntaka güreş birincilik müsa- bakası 11-7.930 Guma günü Beyoğlu C, H. F. Kaza wwrke- zindeki mıntaka idman salorun- da yapılacaktır: 1I—Bu müsaba- kaya yalnız, kulüpler tarafından esamisi verilen müseccel (o tecrü- beli güreşçiler iştirak edecektir. 2 — Tartı 12 den 2 ye kadar- dır. Müsabaka tam saat ikide başlıyacaktır, İkiden sonra ge lenler müsabakaya iştirak ede- mezler. 3 — Baş hakem, Ahmet Fetkeri beydir. Hakemler: İsmail Hakkı, Dürrü, Kemal, Seyfi, Fuat, Raşit Beylerdir. Havagazı şirketinde dünkü ahçılık Havagazı şirketi, dün saat 15 buçukta Beyazitteki elektrik şir- keti binasında ahçılık derslerinin ikincisini vermiştir. Dersler hem havagazili ocak kullanmayı öğ- retmektedir. Şirket memurların- dan biri havagazının nasıl yakı- Dünkü dersten bir intiba dersleri lacağını izah etmiştir. Bundar sonra ameli ders başlamış, se- yircilerin on layer Şiir iş, istiyenler emel ei ir 2 Şirketin salonu dün hanımlarla dolmuştur. Dersten sonra orada hazır olanlara pasta dağıtılmışlır. "BP dik öl iile ğe o e e ie dayi kin İL