10 Temmuz 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

10 Temmuz 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

— — VAKIT 10 Temmuz 1930 'M. Mübadeledeki içtima Dünkü toplanmada 10 ekip teşkiline karar verildi Bu ekiplerden 6 6 tanesi Garbi Trakyada 4 tanesi istanbulda Şalışacak Mubtelit baddin komisyo- nunda dün sabah M. Rivasın ri- yaseti altında takdiri kıymet bü- rosu olan ikinci büro bir içtima aktetmiştir. İçtiman büro azaları olan Mitat Bey ve M. Tatara- kisten başka Nebil Bey ve M. Fokas ve M. M, komisyonunun takdiri kıymet ve emlâk işleri müfettişi M. Labarka da iştirak etmişlerdir. İçtimada komisyonun müstak- bel mesaisi, etabli vesikalarının sureti tevzii ve bilhassa tevzi edi- - Jecek olan 300000 İngiliz firası- nın alâkadarlara nasil dağıtıla- cağı hakkında M. Labarkanın hazırlamış ve evvelce bir defa tetkik edilmiş olan raporu tek- rar tetkik edilerek kabul olun- müşter, Etabli vesikalarının tevzii için 10 ekip teşkiline karar verilmiş- tir. Bunların 6 tanesi Garbi | Trakyada, 4 tanesi İstanbulda çalışacaktır. Bu ekipler Istanbul ve Garbi Trakya tâli komisyonlarına mer- but olacaktır. Her ekipte bir Türk, bir Yu- nan azası, bir de kâtip buluna- caktır, Bunlardan başka 300000 Ingi- Üz lirasının tevdii için M, Le- barkanın riyaseti altında 2 Türk 2 Yunan ve bir kâtipten müte- şekkil bir komisyon yapılacaktır. Ekiplere ve tâli komisyona tayin edilecek zevat hakkında cumar- tesi günü ayrıca bir içtima ya- pılacaktır. dullar ve yetimler (Ustarafi 1 inci sayıfamızda | olduğu üzere babadan maaş olan kız ve 'dul yirmi beş yaşın- dan kırk beş yaşını ka dar (kadmların O tahsisatlarile beraber iki buçuk © senelik maaşları toptan verilerek hazine ile alâkaları kesilecektir. Kırk beş yaşından yukarı olup ta ayni şarait altında alâkalarını kesmek istiyenler varsa bun- ların da bir sene zarfında mü- racaatları takdirinde © arzuları yerine getirilecektir, 21-25 yaş #rasındaki kızlara gelince bun- lardan da hazine ile elâkalannı kesmek istiyenlere beş senelik maaşları (o yekfinu rilecek. toptan ve Kanunun ekisleri Esaslı surette yaptığımız tah- kikata ve müşahedelerimize na” zaran 25-45 yaş arasındakilere | ait madde alâkadarları müteessir etmiştir. Bunların ekserisinin yaşları keçgin olduğu için istikballerin- den endişe etmekte, aldıkları parayı bir yere kaptırmaktan körkinaktadırlar. Duyduğumuza gör ali) olduklamndan bahsile maaşlarının Okesilmemesi için şimdiye kader 500 kadın müra- caat etmiştir, Kameme'an müracaat edenler bundan hariçtir. Bundan mada hayli memurlara izdivaç teklifi yapan- i ar bile vardır! izdivaç çağında Selene bu kip “lardan çoğu beş senelik maaş- Jarmı birden alarak alâkalarını kesmek için harekete geçmiş- hebin en hararetli taraftarı ve müdafii tanınmıştır. Konan doyel bu mezhebi karilerine de kabul gttirmek İçin ispirtizmeye | istinat eden eserler yazarak neş- retmiştir, Elhasıl Konan Eoyel muvaffa- kiyetli bir hayat sürmüş uzun bir zaman vaşıyacak bir edebi- yat vücude getirmiş muharrir- lerden biridir. mi lerdir. Şimdiye kadar bu suretle yüzlerce kız müracaat etmiştir. Paraları ne vekit verilecek? 2 buçuk seneliklerini alarak bazine ile alâkaları kesilecek kadınlara henüz tediyata baş- lanmamıştır, Önümüzdeki cw mertesi günü bunlara numara tevziine başlanacak, bu muamele bir hafta sürecek, fakat ayni hafta içinde de paraların veril- mesine başlanacaktır. Bunlar bitince arzularile alâ- kalarını kesmek istiyen genç kızlara tediyata başlanacaktır. Miktarları 25 ile 45 yaş arasında olup bazine ile alâkaları kesilecek kadınların (miktarı (1800 ile 2000 arasındadır, 10 senelikler Diğer taraftan maaşları 100 kuruşa kadar olanların 10 sene- Uk maaşları verilerek hazine ile alâkalarının kesildiği (o malâm- dur.Bunlardan maaşları 20 kuru- şa kadar olanlara paralarının ve- rilmesi için emir gelmiştir.Fakat Istanbulda 20 kuruşa kadar ma- aş alan olmadığı için 40 kuruşa kadar alanlar hakkında tediye emrine intizar ediliyor. Bafıkçılık Bir Norveç ş'rketi şehri- mizde te!” kaf yepıor Balıkçılık mütehassısı V. Ber- man Bandırmadaki tetkikatını bitirmiş ve Çanakkaleye gitmiş- tir, Şelrimiz balıkçıları mütehas- sısın getirilmesini faidesiz bulduk» larından bugün umumi bir içti- ma yapacıklar ve vekâlete mü- racaat edezeklerdir. Diğer taraftan haber aldığı- mıza göre ayrıca kuvvetli bir Norveç şirketi de şekimizde ba- Jikçılık için tetkikat yapmaktadır Şirket bundan müsbet bir netice elde ederse Beykozda büyük bir fabrika tesis edecek ve Anadoluya, (Balkanlara (taze balık ihracatı yaprcaktır, m İ Zirai hayet : İktısat vekâleti Meteoroloji Enstitüsü haftalık feneloji raporlarından: Denizli — Fırtına ile mütersfik do Is tarlslardaki mahsulleri mahvüharap eyleyip husule gelen seller ekin deste lerini sokaklara getirmiştir. Samsuy — Kiyar ve fasulyeler mebzul olup ekseri bahçelerde hıyarlar- da havaların ratp ve sıçak gitmesi Yür zünden Mildiye baş göstermiş ise de fenne itimadı bulunan bahçıvanlar (Bor- do bulamacı) tatbik ederek hastalığın ö- nüne geçmektedirler. Sağnak halinde 3 sant devam eden yağmurdan hesardide olan mevat yok İse de yalmz Samsun merkez kazasına tabi Çentoğlu, Hacı İsmeii keryelerinde ya maçlara maruz tütünler cüz'i yarar ver miş ve bazı mabsuldtte yatma hadisesini tevlit etmiştir Kızılca Hamam — Kazanın Pazar nahiyesinde dolu yağmış ve arpalardaki tahminen £ 1 ve buğdaylers 3-1 nisbe- ünde zarar vermiştir. Edirne — Bostanları ve bilhassa karpuzlara püseronlar amg olduğundan neşvinemaları batileşmiştir, Konya — Hububetin basst ve har. man ânieliyatı. weumileşii. Bu seneki mahsulön bereketli olmasından bütün çif- gi memnundur. Hele dağlık arazideki mahsul şimdiye kadar emsali görülme- miş bir şekilde iyidir Yalnız dağlara kovvetli yağmur yağdığından Tesat İstas- yonu civanna ve daha bir çok mahallere kuvveti sel gelmiştir. Ve binnetice tar- Jada bulunan biçilmiş ve biçilmemiş s4p- lar su alunda kalmıştır. Bu yüzden ha- sat ve harman emeliysy inikıta wğremiş- tır. Mevzusbabs sel neşminemaları pek mükemmel gitmekte olan bir çok sebze bahçelerini kum ve çekti ile doldurmuş tur. Tahribat O mühimdir, İstasyona bir kilometre mesafedeki bir bağ saha sına kuvvetli yağmuru mütreskip yağın dolu çubukların taze sürgünlerini adeta biçak gibi biçmiş ve yeni teşekkül safhasında o bulunan meyvalarda mü himce tahribat yapmışur. Dolunun mey- va ağaçlarına da zaran dolenmuşter FEDAYİLERİ E Şe Vezen: Ömer Rıza sa Kama Sui kast tatbik ediliyor Sekiz fedayi içeri girmiş ve kamalarla hücu m etmişlerdi pe Vgm Bundan başka Sultanın odasını da açık bırakmıyarak kilitleyiniz ve anahtarı bir yere saklayınız. Ta ki esrarkeşler bir fırsat bulup içeri girmesinler. Bununla bera- ber diğer bir tedbir daha var. O da swi kasdı şimdiden haber vermek ve Sultanı ikaz etmektir. Zeydun bunu kabul etmedi, ve — Hayır, dedi, bu işi de ba- şarmıya çalışamam, hayli zaman- dır boş duruyoruz. Bu gece Emir Haydar dış kapıları muha- fara edecektir. Bizim kılıçları- mızın şekırdısımı duyar duymaz onun yetişeceğine şüphe yoktur. Mesrure: — Pek âlâ, dedi, artık gide- bilirim. Tabii en Melikeye bu meseleden bahsetmedim. Bilaha- re kendiniz ona bundan bahset- dersiniz. Mesrure abasımı sırtına atmış, iki kerdeşi selâmlamış, Haldun onu dış kapıya kadar teşyi et- mişti, Haldun odasını döndüğü zs- | man kardeşinin zırhlarını mua- yene etmekle meşgul olduğu mu gördü. Esrarkeşlerin keskin kamelarına karşı bunu yapmak Mısırda kıyam mı ?) #wiidi (Ustanafı 1 inci seyıfamızda 7 mişler ve ateş etmişlerdir. Bir- çox kimselerin telef ve mecruh olduğu zannedilmektedir. Nahas Paşanın, refakatinde milliyetçilerden bir gurup oldu- ğu halde yapmış olduğu bir zi- yaret dolayısile Mansurede de bir takım hadiseler olmuştur. Abali, polislere ve askerlere taş ve kiremit parçaları atmakta olduğundan askerler, bir iki de- fa ihtardan sonra silâb isti- malipe mecbur olmuşlardır. Bu atılan taş ve kiremitlerin birço- ğu rıhtım boyunda kâin evlerin balkonlarından atılmakta idi. Veft o fırkası icra #zasından bir meb'us bir süngü darbesile kolundan yaralanmıştır. Mes'ul memurlar, bemen vak'a mahal linde tahkikata girişmek İste- mişlerse de kıyam erbabının yağ- dırmakta oldukları taş ve şişe yağmuru karşısında ric'ate mec bur olmuşlardır. Mücadele uzun müddet devam etmiştir... Ahali bir pencerede bulunmakta olan bir polis me- murunu bir kement vasıtasile alaşağı ederek esir etmek İste- mişlersede kement kopmuştur. Maktullerin adedi 6 kişiden iba- ret olup üçü hükümet üçü kıyam erbabına measuptur. 11 polisile, 13 asker yaralanmıştır. Erbabı kayamın 12 yaralısı vardır. Man- sure ile civarına takriben 1700 kadar polis ve asker tahşit edil- miştir. Hükümetin vaziyete hâ- kim olduğu resmen bildiriliyor. Nahas Paşa Kahireye avdet etmiş ve Mansure sokaklarına çıkması menedildiğinden tren vaktine kadar Şinnari Beyin hanesinde kalmıştır. Gece ramiz Haldun ile kardeşi Sultan Salâhattinin yatak odasına açılan kubbeli salonda duruyorlardı. Sekiz Türk dilâverinden müteşekkil mubafız kıta nöbetten çıkıyordu. Bunlar dışarıda diğer kıta İle karşıla- şacak ve yerini ona bırakacak» tı. Fakat dışardan bir ses gel miyordu, Haldun kardeşine bakarak: — Sui kast başlıyor, dedi, ve Sultanım yattığı odaya doğru ileriliyerek odayi kilitledi ve anahtarı sedir yastıklarından bi- rinin altına koydu. u müteakip Haldun kar- deşini yamna çağırmış, ikisi de Sultamn odası önünde vaziyet almışlardı. Bir iki dakika sonra ayak sesleri duyuldü. Gelen se- kiz kişiyi sultanın asıl mubafız- larından tefrika imkân yoktu. Bunlar salonda ileriliyorken Hal- dun bir adım etmiş ve “dur, emri vermişti. Muhafızlar bir lahze durmuş- lar, ondan sonra iki doğru yürümiye başlamışlardı. İki kardeş tekrar “durunuz, de- mişler, fakat muhafızları durdur- mak mümkün olmamıştı. Haldun ile kardeşi kılıçlarını çekerek: — Durunuz Sinanın oğulları! demişler, tanındıklarını anlıyan fedayiler onların üzerine atılmış- dardı. Iki kardeş * Sultana imdat, diye bağırarak O esrarkeşlerin hamlesine mukabele etmişler, fedayilerin (altısı iki kardeşle uğraşırken diğer ikisi Sultanın odasına (yaklaşmışlar, (fakat kapıyı kilitli bulunca oniar da ötekilerle beraber kardeşler hü- cum etmişlerdi. Haldun ile kardeşi fedayilerin bir arada hücum etmelerinden istifade ederek onların ikisini yere sermişler, fedayiler, bu- na karşı dağılarak ayr ayrı bemle etmiğe başlamışlardı. Bun- ların bir kısmı iki kardeşle cephe- den meşgul oluyorken diğerleri ar kalarına geçerek onları hançer- lemek için fırsat kolliyordu. Bir aralık bunların biri uzun bıça- gile Haldunun omuzuna bir darbe indirmiş fakat darbe zırhın üze- rine gelmişti. Haldun ile Zeydunun sayha- ları dışadan duyulmuş, dışar daki muhafızlar imdada koş muşlardı. Fakat fedayiler salona giriyorken onun kapısını kilitle- unutmkmışlardı. İmdada koşanlar kapıyı açamıyacaklarını anladıklarından kapıyı kırmağa başlamışlardı. e taraftan Sultan Selâhattin yatak odasının dışında kopan gürütüden uyanmış, odasının ka” pısım açarak dışarı çıkmak is temiş, fakat kapı kilitli olduğun- dan o da içerde kalmıştı. Fedayiler içerden ve dışardaz gelen sesleri duyduktan sonra akibetlerini anlamışlar, -mezbu- hane bir gayret ve şiddetle kardaşlarrin üzerine atılarak on- ların işini bitirdikten sonra Sa- lâbatünin kapısını bir hamlede kardeşe | yıkmak ve onuda öldürerek Şeyhül Cebe lin iradesini yerine getirmek istediler, ( Bitmedi ) Sıcak artıyor Bugün ce sıcak ertecek, rüzgâr ledostan esecektir On gündenberi şehrimizds sı- çaklar bütün şiddetile devam etmektedir. Geçen akşamki bo- radan sonra havana bir parça serinliyeceği tahmin edildiği hal- de bu doğru çıkmamış, bilâkis hararet artmıştır. Netekim dün de hararet 30 dereceye kadar çıkmış ve öğleden sonra bilhas- sa köprü üzer'den geçmek, göl- gesiz yerlerde Colaşmak bir a- zap olmuştur. Sıcakların şiddetinden şerbet- ci, sucu, dondurmacı dükkânla- İ nna çok rağbet edilmekte ve halk adeta buralarda nöbet bek» lemektedir, Sıcaklardan denize girenler de çoğalmış, emanet her bangi bir telikenin önüne geçilmek üzere gece İl den sonra denizde ban- yo edilmesini menetmiştir. Hararetin şiddetinden dün sabah ve akşam şehir semasını kesif bir sis kaplamş, biraz sonra da- gılmıştır. Kandilli rast merkezi bu ha- vaların mevsime nazaran tabi olduğunu ve geçen seneden farksız bulunduğunu söylemek- tedir, Rasataneye göre <cak bu- gön de hafif bir tezayütle de- vam edecek, rüzgâr lodos €se- cektir.