20 Temmuz 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

20 Temmuz 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

1 yi dl : ç “— 8 — VAKIT 20 Temmuz Akıllara ME veren ik- tısadi kudretin sırrı nedir : 187 7- -1930 | düşünülür, yani iktsadi engeller Darimi Dünya harbinin arkasından “gelen yıllar, Almanya için, çok o ağır ve sıkıntılı yıllardrı. Dört yıl süren büyük harbi, © milleti, yalnız kendi iktisadi kud- reti ile yapmış, dışarıdan hiç bir “mali yardım görmemişti. Bundan | başka onunla birlikte harp eden- > lere de para yetiştirmişti. Harp bittikien sonra da gene ayni © Almanya, dünya harbini kaza- “ nanlara milyarlarla para verdi, “Bu vaziyet, Almanya'nın, toprak yüzünde, ne kadar muazzam bir “ iktisadi varlık olduğunu, en kü- “ çük bir şüpheye yer bırakmıya- “cak surette izah eder. “ Almanya; bu akıllara şaş- * kınlık veren iktisadi kudreti 'reti nasıl kazanmıştır? Meselenin en ehemmiyetli noktası burası- “dır. Biliyoruz ki, Almanya müs- temleke poletikasına çok geç | "başlamıştır. o Çünkü, İngiltere, ansa müstemlekeler arkasından " koşarken, Bismark; buna ehem- “ miyet vermemişti. Bismark'a göre, devletin sağlam ” bünyesini yoran, onun merkezi kuvvetini dağılan bir şeydi. Fransızların müstemleke poleti- ası, Bismark'ı belki de sevin “diriyordu. Çünkü: Fransa bu .poletika neticesinde yorgun düşe- | “cekti fakat öyle olmadı. Bismark: | “müstemleke poletikasının ehem- etini anladığı vakit, aşağı yukarı “pek az yer kalmıştı. © Almanyanın büyük bir müs- * temleke odevleti Oolmamasınn sebebini bu politikada aramak icap eder. Dünya harbinden “evvel, Almanyanın İngiltere, Fran- “8a gibi geniş kolonileri yoktu. ” Onun için muazzam milli servetin kaynaklarını çok başka yerlerde | “aramak zarureti vardı. Bugün 9 Almanyada dolaşan herhangi bir “fert, ilkönce, başka memleket- lerde tesadüf edilmiyen büyük uslüplü bir imar faaaliyeti ile ırşılaşır. Dünya harbi galipleri- “ne her yıl milyarlar veren, ii ülkesi için gene mily- sarfeden bu demir azimli memleket; kuuvetini ne- “reden alıyor? Versailles “Versay,, muahede- n arkasından gelen yıllar içinde «1923» Alman parası sıfıra ii işti. Herkes (bankalardaki parasını son damlasına kadar taybetmişti, şimdi, aradan “yedi yıl geçtikten sonra, neş- redilen istatistiklerden öğreniyo- p , yuvarlak hesapla, 8 1/2 milyarı bulmuştur. Bu para, yak Iz, memurun, işçinin, maaşlı “sınıfın arttırdığı paradır. Ticaret ve sanayiin tasarruf iği para başkadır. Gene eski maliye nazırı Reinhold'un beya- 'patından anlıyoruz ki, Almanya- dan ecnebi bankalarına gönde- rilen Alman parası da 10 mil “yar altın marktan fazladır Bü- tün bu rakamlara gözgezdirik vakit, Almanya'nın yaratmış ğu iktisadi kıymet, insanda, bir masal tesiri yapar. Yedi bul” ran yıl içinde, aşağı yukarı 20 milyar tasarruf... Dünya har- binden sonraki piyasaların, büs- | bütün fakirleşmiş halkın vaziyeti Alman | altı | ku İngilterede de işsizlerin MİSEEMİEKE $ aaasa yukarı 2,000,000 dur. Dün- İ ya harbinden | iktisadi engeller olmasaydı, Al- | tında, çalışan halkın biriktirdiği | 1530 galiplere akan muazzam paralar göz önüne (getirilirse Alman azminin genişliği hakkında bir fikir edinmek çok kolaylaşmış olur. Almanyanın bu büyük muvaf- fakiyetini yüksek bir ilme, kül- türe istinat eden disiplinli çalış- mada aramalıdır. Dünya harbin- den sonra bütün milletlerin yeni merkantilei bir devre girdikleri- ni, gümrük sistemlerini yerli is- tihsale göre değiştirdiklerini bi- liyornz. Bu yeni sistem; koloni- lerden mahrum Almanya için, vaziyeti çok güçleştirmiştir. Fa- kat ilme, çok derin düşünülmüş fanliyet o programlarına istinat eden bir azim için kıymet yarat- mak imkânları vardır. İşte bugünkü Almanya bunu yapıyor. Almanyanın siyasi ve iktisadi (dertleri az değildir. Yalnız 2,700,000 işsizi vardır. Fakat büyük kolonileri olan miktarı sonra konulan manyada işsizlik bilinmiyecekti. Belki dışardan işçi getirmek mecburiyeti başgösterecekti. Almany'dan boyuna galiplere akan milyarlar da Alman istib- salini pahalılaştırıyor. Buna rağ- men Almanya; dünya piyasasın- da kudretli bir rekabet yapabi- liyor. Zeplinleri ile, transatlan- tikleri ile, hulâsa her şeyi ile genç ve taze bir kuvvet haiinde göze çarpıyor. Güzel bir Alman savı (atalar sözü); “çalış ve ümi- ! dini kaybetme,, Bütün fırka gü- rültülerine rağmen Alman; ken disini sarsılmaz bir kudret kay- nağı haline getiren terbiyeye, teşkilâta sahiptir. Biz bu yara- tıcı terbiyenin temellerini uzun asırlar arasında takip edebiliriz. Çalışmak hayatının temelini ku- “vazife, telâkkisi filozof Kantta ilmi şekilini almadan ev- vel Alman masallarında yaşa- mıştı. Bütün Alman mitolojisi (ma- sallar dünyası) vazifeyi duymuş kahraman bir cidali, canlı bir cidali canlı bir çarpışmayı an- latır, Nietzsche (niçe); aynı ruhu başka türlü gösteriyor: “Sen bu deniz karşısının, meddin cerri mi olmak isteyorsun?,, İş haya- felsefede, şiirde, her şeyde ayni rubla, ayni yaratmak sevinci ile karşılaşıyoruz. o Çalı- şan Almanya yalınız maddi ve iktisadi sahada değil, fikir sa- hasında da ayni canlılıkla inki- şaf ediyor. Bu hususta bir fikir verebil mek için en buhranlı bir yıl olan 1923 ü misal göstere biliriz. Alman neşriyatı 1923te, tek başına Fransa, İngiltere, İtalya neşriyatından fazla idi. Bu, bu- günkü vaziyeti tahmin etmek için bir temel teşkil Çok ağır şartlar içinde çalışan ve muvaffak olan Almanya, genç memleketler için, tetkik edilecek bir âlemdir. M. Nermi ran edebilir, | Ada pazarı ira memurlağunda Adapazarı Türk ticaret ban- kasına borçlu Adapazarının Ka- raağaç dibinde mukim Serezli bakkal ve zahireci Cemal Efen- dinin son ikametgâhını etmesi yüzünden namına muhar- rer ihbariye varakasının kabil olmamış mumaileyhin tari- hi ilândan itibaren on beş gün zarfında borcu olan otuz beş kuruşu maa faiz ve masraf ödemediği ve yedi gün içinde bir güna itirazda bulun- madığı taktirde hakkında muame- lei kanuniye ifa kılınacağından tebliğ makamına kaim olmak üzere keyfiyet ilân olunur. Istanbul mahkemisi asliye Ölrinci fitaref dairesin'en İzzet Bey tarafından Madam Mari Levi aleyhine ikame olunan matlubat davasının cari muha- kemesine Eminönünde meydan- cıkta Emin Bey hanında 8 numarada bulunan iki bin kilo Kozanın satılmasına - mahkemece karar verilmiş olduğundan talip olan- ların satış günü olan 28 temmuz 930 pazartesi günü saat 10 da mahalli mezkürda hazır bulun. maları ilân olunur. İstanbul Asliye Mahkemes! Ikindi Madam Mari binti Sebuh ve Satenik binti Mardiros ve Hrant efendinin (İstanbulda (Çarşıda | Varakcı hanmda sarraf Kuyumcu oğlu Garabet efendi aleyhine haczın fekkine dair istihsal eyle- dikleri 22-5-930 tarih ve 930-85 numaralı ilâm teblige gönde- rilmiş isede müddealeyh muma- ileyh Garabet efendinin mahali mezkürden çıkarak semti mec- hule gitmiş olduğu ve ikamet- gâhı ahirinin meçhul bulunmuş olduğu meşruhatile bilâ tebliğ iade kılınmış ve mesbuk talep veçhile ve mahkemece H.U.M. kanununun 142 inci maddesi mucibince mumsilelyh hakkında bir ay müddetle ilânen tebliğat icrasına karar verilerek İlâm sureti mahkeme divanbanesine talik kılınmış olmakla keyfiyet ilân olunur. Ist. Asliye Mahkesi Ikinci hukuk da- iresinden Madam Mari Binti Sabuh ve Satenik binti Mardiros ve He- rant efendinin Beyoğlunda sarr lütfi mahallesinde Minare soka- ğında 5 No. mukim Parus Pa- rusyadi efendi aleyhine haczın fevkine dair istihsal eyledikleri 8-5-930 tarih ve 930-85 numa- ralı İlâm tebliğe gönderilmiş ise- de müddeaaleyh mumaileyh Pa- rus Parusyadi efendinin mahalli mezkürdan çıkarak semti meç- hule gitmiş olduğu ve ikamet- gâbı ahirinin de meçhul bulun- muş olduğu meşruhatile bilâ teb- liğ inde kılınmış ve mesbuk ta- lep veçhile mahkemece H. U. M. kanununun 1492 inci madde- si mucibince mumaileyhe bir ay müddetle ilânen tebligat icrası- na karar verilerek İlim sureti mahkeme divanhanesine talik kılınmış olmakla keyfiyet ilân olunur . “İkinci ticaret mahkemesinden: İstan. bulda Celâl B. Hanı tahtında (15) maralı magazada sakin çuha nü» üciri Jül | Kasıro efendinin İcra riyasetine müraca- «dn talep eylediği mihil üzerine eshabı metlubivle ektevlediği o konkordatonun mahkemece 9 temmuz 930 tarihinde tas dik olunduğu icra ve iflaş kanununun 991 inci maddesi mucibince ilân olunur. terk | tebliği | 1191 lira | i Boğos efendinin mahalli | gösterilmek lâzımdır. Manhnkeme veicrailanları Istanbul asiye hukuk dairesinden ; Madam Mari binti Sebuh ve Satenik binti Mardiros ve He- iğ rant efendinin İstanbulda astar- cı hanında mukim basma tüccarı | Avusturya tab'asından Polresten ' Bogos efendi aleyhine haczın fekkine dair istihsal eyledikleri 8-5-930 tarih ve 930-84 numa- ralı ilâm tebliğe gönderilmiş isede müddeaaleyh mumaileyh mez- kürden çıkarak semti meçhule gitmiş olduğu ve ikametgâhı ahirinin de meçhul bulunmuş olduğu meşruhatile bilâtebliğ iade kılınmış ve mesbuk talep veçhile ve mahkemece H.U, M' kanu- nunun 141-142 inci (maddesi mucibince mumaileyh hakkında bir ay müddetle ilânen tebliğat icrasına karar verilerek ilâm sureti mahkeme divanhanesine talik kılınmış olmağla keyfiyet ilân olunur . Be;oğlu sulk hukuk hökimliğinden: Şevket B. ve Belkis H. Ma- nolaki Ef, ile şayian ve müştereken mutasamıf oldukları Yazıcı ma- ballesinde Lülecihendek cadde- sinde 118 numaralı kârgir hane izalei şuyuu zımnında eleni açık artırma suretile satılığa çıkarıl- mıştır, Mezkör hane zemin ka- tında bir oda, harap bir taşlık tavanı ve kapısı yanmış mübtaci tamir bir mutbah, merdivenle inilir izbesi,. birinci, ikinci, üçün- cü katları ikişer oda, birer helâ ve birer kilârı ve birer koridoru vardır. Kiymeti muhammenesi üç bin liradır, artırma ve satıl- ma Şartnamesi herkesin göre- bileceği (o surette omahkemenin 930-509 numarasına mukayyet ve asılıdır. Fazla malâmat al- mak istiyenler mahkemeye mü- | racaat edebilirler artırmaya İş- tirak için yüzde on teminat Tapuda müseccel ve gayri (omüseccel hak sahiplerinin taribi ilândan itibaren yirmi gün içinde evrakı müsbiteleri ile müracaatları lâ- zimdır, aksi takdirde satış be- delinin paylaşmasından hariç tu- tulacaklardır. İşbu gayri menkul artırma ve kiymeti muhammenesi üzerinden satılır gayri menkulun tamamı işbu ilin ve şartnamede mu- harrer kuyut ve şart dairesinde 8 eylül 930 tarihine müsadif Pazartesi günü saat on beşte Beyoğlu sulh mahkemesinde sa- tılacağındân talip olanların mü- racaat etmeleri ilân olunur. Istanbul öşliye o mahkemesi ikinci huküt dairisinden. Madam Mari binti Sebuh ve Satenik binti Mardiros ve Her- an efendinin Ortaköyde Azna- vor sokagında mukim Saray Ki- lercilerinden hacı Şakir efendi ale. yhine haczın fekkine dair istihsal eyledikleri 22-5-930 tarih ve 930-B3 numaralı ilâm tebliğe gönderilmiş isede müddeaaleyh mumaileyh Hacı Şakir efendinin mahalli mezkürdan çıkarak, semti meçhule gitmiş olduğu ve ika- | metğâhı ahirinin meçbul bulun- muş olduğu meşruhatile bila teb- liğ iade kılınmış ve mesbuk ta- lep veçhile ve mahkemece H. U.M. Kanununun 142 inci maddesi mucibince mumaileyh hakkında bir ay müddetle ilânen tebliğat icrasına karar verilerek ilâm su- retinin mahkeme divanhanesine talik kılınmış olmakla dee ilan olunur. i mahkemesi ikinci | Seyrisefain başında ul wudiye Han: altında .stanbul 2740 Mudanya postası ( Cuma, Salı ) Mudanyaya * uğrayarak OGemliğe kadar (Pazar, Çarşamba ) Mudanya- ya kadar saat 9 da ( Cumar- tesi , Pazartesi, Perşembe) Ereğli vapuru tarafından ara” lık postalar AArmutluya da uğnyarak Mudanyaya kadar saat 8,30 da Tophane Seyri- sefain rıhtımından kalkarlar. ff İzmir sürat postası (GÜLCEMAL) vapuru 21 Ül temmuz pazartesi 14,30 dai Galata rıhtımından kalkarak E GÜ salı sabahi izmire varacak ve | çarşamba 14,30 da İzmirden hareketle perşembe sabahı ge- tirecek. Vapurda Mükemmel bir orkestra ve cazbant mevcuttur. kersin Sür'at postası (Konya) vapuru 23Temmuz Çar şamballide Galata rıhtımından kalkarak Çanakkale, İzmir, Küllük, Fethiye, Finike, Ar talya, Alaiye, Mersine gidecek ve dönüşte Taşucu, Anamor, Alâiye, Antalya, Finike, Fethiye, Küllük, İzmire uğrıyarak gele- cektir. Çanakkalede yalnız yolcu verilir yolcu alınır. Ayvalık sürat postası (MERSİN) vapuru 22 Temmuz Salı 17 de Sirkeci rhtımından kalkarak Gelibolu, nakkale, Küçükkuyu, Edremit, Bürhaniye, Ayvalığa gidecek ve aynı İskelelerle birlikte Altınoluğa uğrıyarak gelecektir. Gelibolu için yalnız yolcu alınır, yök alınmaz. 21 Temmuz pazartesi Trab- zon birinci postası yapılmıya- caktır. AZI zara: 20 İMAMA ALA sadık zade biraderler vapurları Karadeniz Muntazam ve Lüks postası inönü yp? Temmur PAZAR gi mından hareketle Zonguldak, İnebolu, Samsun, Ordu, Gire- sun, Trabzon, Sürmene ve Rize iskelelerine azimet ve avdet edecektir. Tafsilât Oiçin (oSirkecide Meymenet hanı altında acen- talığına müracaat. Telefon: Istanbul 2134 Vapurlarımız her Pazar muntazaman bareket edi - yorlar. sesmerae az RTEZL2S; iZLE EESTRLIL AZ Yelkenci WPurLr! Küradeniz postası Vatan 25 Temmuz Çarşamba akşamı Sirkeci rıhtımından hareketle (Zonguldak, İnebolu, Samsun, Ordu, Giresun, Trabzon, (Sürmene, ve Rize) ye azimet ve avdet edecektir. Tafsilât için Sirkecide Yel- kenci hanında kâin acentasına | “müracaat. Tel. bul :1515