24 Temmuz 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

24 Temmuz 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

Varna şampiyonu şehrimizde Varna şampiyonu ve Bulgaris- tan ikincisi Şipçenski takımı - biri Fenarbahçe diğeride genç mub- telite karşı “iki maç yapmak üzere dün şehrimize gelmiştir. Misafirler Bulgar vapuruna kadar iden sporcularımız ve futbol fe- rasyonu erkâni tarafından sami- mi bir surette karşılanmışlardır. Bulgarlar bir seyahat kafilesi ha- linde 60 kişiden mürekkeptirler. Bunlardan ön beşi futbolcu, üçü idareci ve mütebakisi de meçları seyre gelen futbol meraklılarıdir. Şipçenski, bu seneki Bulgaris- tan şampiyonasında ikinciliğe kadar yükselmiş olan kuvvetli bir ekiptir. Çok seri oyunculara malik olan Varna şampiyonu karşısında (takımlarımızın iyi neticeler alacağını tahmin ede- biliriz. Bilhassa genç muhteliti- mizden çok ümitvarız. Misafir- lerimiz evvelce verilen kararm hilâfında olarak yarın genç muhtelitle karşılaşacaklardır. Fe- nerbahçe oyunu pazara tehir edi , Kıymetli şampiyonu- muz Fenerin bazi oyuncuları ra- hatsız oldukları için takımda bazı tebeddülât yapılması muh- temeldir . Genç mubtelit takım Fener- bahçe, Beşiktaş, İstanbulspor ve Vefa oyuncularını ihtiva edecek- tir, takımın daha kuvvetli bir şekilde çıkması için Galatsaraya müracaat edilmesi düşünülmüşse de sanı kırmızılıların futbol'ü ta- til etmiş olmaları ve oyuncula- rın idmansız bulunmaları bu fi- kirden vazgeçilmesini intaç et- miştir . : Bulgar maçları tertip hey'e- tinden: Varna Şampiyonu ve Bul- garistan ikincisi enski So) kulübile ilk ömblmi Mİİ lara karşı büyük bir muvaffakı- yet göstermiş olan gençler muh- telitile icrası muvafık görülmüş olduğundan sadi elekler. e ilam 25 Temmuz Cuma ü Tak- sim Stadyomunda Me DE ipçenski - Gençler li Hem il beydir, mile sami e münderi, cuların saat 16,30 da eiffel beyaz pantolonlarile sahada is- patı vücut etmeleri muktazidir; Niyazi, Muzaffer, Nuri, Fik- ret, Salâhaddin, Muhteşem, Lut- fi, Nazım, Şekip, Hasan, Velit, pe” Samih, Adnan, Rıza, Şev. et, Biletler maç günleri Stadyom gişesinde satılacaktır. Kulüp men- supları için tensilât vardır. Raşit Rıza Trupundan bir kısmı dün #urneden döndü Anadolu turnesine çıkan Raşit Rıza B, trupundan Halide, Mina Hanımlarla Talât ve Sadi B. ler, dün “Dumlupınar, ovapurile Samsundan « gelmişlerdir. Raşit Rıza B.le di arkadaşları da Ayancıkta birkaç temsil vererek dört güne kadar döneceklerdir. Halide H., dün rıhtımda ken- disile görüşen bir muharririmize şöyle demiştir : — Ayancıkta verilecek oyun- larda bizim rolümüz yoktu Onun için daha evvel döndük. Her yerde çok iyi karşılandık. Yol yorgunluğumuz biraz fazla ama, neticeden memnunuz. Bu- radan Bursaya da gitmemiz Muhtemeldir. «$ | kümetin 1922 beyannamesine İtilâfname | Musaddak nüshalar dün Atinada teati olunacaktı Atina 23 (Apo) — Türk - Yanan id. ile yapmış. o'duğ se o Hariciy malömar vermiştir. Misir kıyamı Ingiltere ted- birler almış! Londra, 22 (AA) Avam kamara. sında İariciye nazırı M. Henderson hü. tevfikan Mısitdaki eçnebilerin hayatını ve emv alü emlâk mayı i ca dı sinin ir alkali, ap sin müdtik Olduğunu beyan etmiştir. Mu- maileyh, resi stihb ekin > — araun vaziyete hü- kümetinin bizzat için bir takım tedbi olmadığını söylemiştir, Portsaitte bir kıyam Portsait, 22 (A4 A) — Yeni bir kıyam esnasında ahali belediye ahırlarını yak- mağa teşebbüs etmiştir. Bunun üzetine polis silâh istimaline mecbur olmuş, kı- yamcılardan biri ölmüş ikisi yaralanmışar, Hükümet vaziyete hâkimdir. Londrs, 28 (A.A) — Kahireden Dey- U Meyle bildiriliyor: Dün Portsaitte ye- Biden karışıklıklar olmuştur. Buraya İm- dat gönderi edir, : - beyan etmiş bulunduğunu Hint Müslümanları Gandinin hareketine iştirâk edecekler -A.) — Müslümanlar tarafıdan yapılan müazzam bir mitingte Gandi'nin hareketine müslümanları iştirs- ke daveti mütağammın bir karar süreti kabul edilmiştir. İtalyada zelzele Roma, 23 (A, A) — İtalyanın cenu- bunda kin birçok şehirlerde zelzele ol- muştar. Napölden bildirildiğine göre, evelee ölmüş olduğu haber verilen 3 ki- şiden başka 20 kadarda yaralı vardır. Avvellino eyaletinde birçok yerlerde ölen- ler ve yâralananlar vadi. Evler yıkılmış çan kuleleri çatlamıştır. Napoli. 23 (A. A) — Zelzele giy şiddeli olmuş şehir #plmet içinde kalmış ve balk arisında panik zuhur etmiştir. Binlerce ahali alelâcele civardaki kırlara kaçmıştır. Mahpuslar, kaçmak teşebbü- sünde bulunmuşladır. Karabinyetlerin mu vasalau üzerine sükün inde edilmiştir. Muavenet tertibatı alınmaktadır, ölenlerin ve yaralananların miktan beniz sarih #örette malöm değildir. keke ii Mısır Kıralı Parlâmentoyu açmamakta israr edivor Iskendetiye, 23 (A.A) — Kıral ua, parllnentonün Cumartesi günü ferkalâ- de olarak içtiman daveti için Veft fırkası tarafından vukü bulan çalebi reddetmiş- ür Seksen tayyare Avru- i payı dolaşıyor ondra, 23 (A.A) — A devrini yapmak yakl Berlinden hareket eden seksen tayyare bir Ingiliz tayyarecı o rakiplerinden bir saat evvel Madride varmıştır. Ceptetaşınacak kanunlar Ankara, 23 (Telefon) — Da- hiliye vekâleti mülkiye memur- larımızı alâkader eden büti idari kanunlarımızla MİEMlAk Di ve talimatnameleri cebe girecek şekilde bir cilt halinde gre Kadın baltayı kapınca .. Evvelki gün Eyipte Baba Hay- dar camisi sokağında 14 numa- ralı eve Cemal ve oğlu Cemil ile Etem tecavüz ederek komşu- ları olan Hatice ve Lemân Ha- nımları telâşa o düşürmüşlerdir. Mütecavizler cür'etlerinden vaz geçmiyerek işi. ilerletince, bü tecavüzü haysiyetşiken bir mes- ele addeden Hatice Hanım eline geçirdiği bir balta ile müteca- vizlere bücüm ederek bunlardan Cemali (yaralamıştır. £ Mahalli vak'aya yetişen bir kömiser mu- avini ve birkaç polis hepsini yakalamış, adliyeye teslim etmiş- lerdir. Vapurda tabanca Evvelki gün Ada hattını yapan Büyükada vapurunda bir hadise olmuş ve büfeci Zülkefil kehdi- sile şakalaşan kahveci. İsmaile kızarak tabanca ile ateş etmiştir. Bu âni patlıyan kurşun yulevlar arasında haklı bir telâş uyan dırmış ve İsmail yaralanmıştır. Zülkefil yakalanmıştı. Bir intihar Karagümrükte (Karabaş ma- hallesinde 44 numaralı hanede oturan 21 yaşında bakkal Ap- tullah efendi uzun müddetten- beri kardeşlerile kendi arasında devam eden geçimsizlikten mü- teessir olmuş ve dün zehirli bir madde ile intihara teşebbüs et- mişse de kurtarılmıştır. Tabanca ile oynarken Tozkoparandâ Akarca cadde- sinde SÜ numaralı evde sakin ve Beyoğlunda tütüncü çıkma- zında 5 numarlı kundura atel- yesinde kunduracı Yunan teba- sından 19 yaşında Jozef dün saat on bir buçukta çalıştığı atel- yede yanında bulunan ufak sistem tabandi ile oynamakta iken tabanca kazâen ateş almış ve elile sol bacağından mecruh olmuştur. Jozef tedavi için has- taneye kaldırılmıştır. Tahkikata başlanmıştır. Sebze bol ve ucuz — Pu sene yağınurların bol oltasından - mab$vi İyi yetişmiş ve fiatlar geçen #enepe nazaran yarışarıya ucuzlamıştır. Amerika sefaretinde — Amet- ka selateti başkâtibi o Vaşingtona naki edilmiştir. Amanullah han — Sibik Efgan Kırah Amanüllah han Tarabyada kendi- sine tahsis edilen yaliya yerleşmiğtir. Ss- bik Kıral Boğaziçinden çok memnun ol duğunu söylemekteğit. Bir yarış «— Evvelki gün gehrimi- ze gelen Amerikalı Darülfünun talebesi Çanakkale boğazım yüzerek geçmeğe teşebbüs etmişlerdir. Müsabakaya 94 ki- şi girmiş 4 kişi muvaffak olmuştur. Yeni telefon merkezi — Şişli civarında Mecidiye köyünde iki telefon merkezi tesisi kartrlaştiriİmiştir Yeni lâmbalar — Mevcuda ilt- veten sokakları yeniden 250 şer müm kuvvetinde 500 İdmbs konacakür. Sokaklar yıkanacak — Şehirde- ki bütün sokakların sulanması tekerrür etmiştir. Telefoncuların gezintisi — Te lefon şirketi memurları dün Yalovayâ bir tenezzüh yapmışlardır. Fakat her neden se bu tenezzüh gizli tutulmuş ve gelen: ler için barı gerip takyidat vazolunmüş" tur. Almanyada bir facia Koblens, 23 (A.A) — Hir- denburgun riyasetinde yapılan kurtuluş şenliklerinde Mozel neh- ri köprüsü yıkılmış, birçok halk mıştır. süya düşmüştür. 34 ceset çıka- rılmıştır. leme 2 İran mesul mu, değil mi ? | yak (Üst tarafı 1 inci sahifede) bu bapta birkaç söz söylemeği bir vazife addediyoruz. Bu şeyi» aların hepsini kuvvetle tekzip eder ve derizki: Evvelâ — Kürtlerin isyan mın- takası İran Ohududunda değil, Türk toprağının içerilerindecir. Bu itibar ile iranhların yardımı mevzuu bahsolamaz. Saniyen - Iran devleti, ne İran kürtlerinin Türkiye kürtlerine, nede Türkiye kürtlerinin Iran mesini temin için elinden gelen her şeyi yapmış ve hududu ka- patmıştır, Salisen — Iran hükümeti, ken- di toprağında ki kürt aşiretlerini memleketin içerilerine çekmiş ve Türkiyede ki Okürtlerle hissen müşterek olduğunu tahmin ettiği rüesayı ihğiyaten tevkif etmiştir. için bil'umüm memurini aidesine tekrar tekrar emirler vermiştir. Hulâsa Iran devleti, uhtesine dü- şen bütün komşuluk vazifesini mış, Türkiyeye karşı her husus- ta müsaadekâr davranmıştır. Türk toprağında yaşıyan Kürt- | leri İranın teslih ettiğini, kendi- lerine müzaherette bulunduğunu söylemek, Şark memleketlerinin vahdetine karşı büyük bir hıya- nettir. İranın bu hususta kaba- hatli olduğunu anlamak için her iki taraf memurlarından bir tah- kik heyeti teşkil olunmalı ve Iranin kabahatsizliği tahakkuk edince de Türkiye devleti bu kabil şayiaları çıkaranları tec- | ziye etmelidir. Biz biliyoruz ki cografi vazi- yetin müşkülâtı ve merkezden uzak bulunması itibarile Ağrı dağ eşkiyasını tedip #tmek zah- metli bir iştir. Fakat bu hususta | kulağımıza kadar gelen bir takım | dedikodulara ehemmiyet vermi- yoruz. Zira ademi muvaffakiyeti örtbas edebilmek için kababa- ti başkalarına yüklemek iyi bir çaredir . VAKİT: İranlı refikimizin Ağrı hadisesi münasebetile vaki olan neşriyatımıza karşı verdiği cevabı noksan malimata (istinaden yazılmıştır. neşriyatımızı kıymetten düşüre- cek mahiyette değildir. Bu hu- susta bizimde söyliyecek söz- lerimiz var. Bunları gelecek nus- halarımızda izah edeceğiz. Ayni gazetenin 10 temmuz tarihli sayısında da gene ayni mevzua temas maktadır. Iran güzetesi bu hu susta diyor ki: “Anadolu ajansının o verdiği bu haber Türk milletinin ve Tür- kiye de Iran ile dostluk tesisini istiyenlerin zibinlerini teşviş e- deceği cihetle şayanı teessüf- tür. Biz iki memleket arasında | en ufak bir sui tefehhümü bile arzu (etmediğimiz için bu şayıalari (O tekzip (Oetmek ve tahkik edilmemiş böyle bir ha- berin neden neşredildiğini o a- jansâ sormak isteriz. Biz bu hususta salâhiyetter İ makamata m'racaat edip fikir- lerini sorduk. Onlar da bayret ve teessüfle tekzip ettiler., kürtlerine firar ve iltihak etme: | Rabian — Hükümetimiz, dost | Türkiyenin gönlünü kıracak her- | hangi bir vaziyet hasıl olması büyük bir hüsnü niyetle yap- | Binaenaleyh bizim (| eden bir yazı | vardır. Bunda da Anadolu ajan» | sının bazı Kürt rüesasına Makü- |! den yardım edildiği hakkında | verilen bir haber tekzip olun | VAKIT 24 Te MUZ 1530 VAKIT | 24 Temmuz Perşembe 930 ———— dehilde I aylığı Kuruş 150 . © 759 1400 Hariçte | 80) | | 1430 200 Safer 1349 Bu geceki Ay Güneşin doğuş: 4,48— haty | İİ,33 İİ Ayn doğuşu: 217 — batı ; 20,09 Namaz vakitleri Sabah Öğle Ikindi Akın Yatsı İmesk 341 12ış 1617 1933 275 24 a Hava: Bugün o rüzgür mütehavvil | esecek, hava açık olacaktır | Dün hararet âzami 32, as- gari 20 derece idi. Radyo : Bu akşam Ankarada musiki heyeti Riyasei cümhür saat 19 bandö 1 — Herolt: Zampa. 2 A. Toma: Hantezi Minyos 3 — Mendelzon; Sun paro 4 — Şubert: Rozamont $ — Hogvet; Fokstrot 6 — Koski Günün müzayede ve münakasalar! A Beyoğlunda su terzisi o sokağın- daki 0-15 numaralı temire touhtaç ev ve Taksimde kazancı sokağında 79-03 numaralı ev: Beyoğlu sulh mu- hakeme baş kitabeti 8. 15 A 40 ton kok kömürü. kapalı zarfla, | Defterdarlıkta iktisat muhasebeciliği mubaylar komisyonu. & (4 AA Yüksek orman mektebi için erzak münakasanı Defterdarlık binasında mü“ essesat iktisadiye mubaytni komisyonuz « Jafılar malzemesi münakasası. | limanı sahil sıhhiye merkezi omisyonu. &. 14. A Rekopogo ve Lavemarin ma- den kömürleri münakasası, ayri ayrı kapalı zarfla Kasımpaşada deniz leva- am #ayn alma komisyontu. $. 14 - 16 A 400 kilo zeyün yağ, 600 kilo şeker münakasası, 3 üncü kolordu #âtin «İma komisyonu. A Satılık müteaddit büfe ze halı Beyoglu kule dibinde Sadık ağa apar- umanında, S.'İZ. AA Satılık piyano. Sandal bedeste- | rinde, 1$ A Menktil kıymetler ve kambiyo i borsasına (kirtasiye münakasası, İ Dördüncü vakıf han birindi kat nu- mars 35, $. 11,30. A Muhtelif demir alât ve İevazımı. Galatada Mahmudiye caddesinde ku- yümeular hatırda. S. 10. Sinemalar : Alkazar — Pariste kaybolan Alemdar — Para kurdu Beşiktaş Hilâl Beyaz gölgele. Ekler — Valfsor tanbazanesi Elhamra —Seadet yolu Etuval — Tahtelbahir 44 Fransız — Karmen Melek — Hayal ve hakikat Opera — Üç iptilâ Şık— Cenup yolcuları Süreyya Kadıköy-Siyam kaplanı satırlarla bitirmektedir. “ Dostane nazar esasen böyle hareketler, Iranın daima makul mesleğine de muhalii zaman İranın siyasi Gaal | böyle hareketlerle kirlenmemiştir ' Binaenaleyh, Anadolu ajansının hakikatten âri olan bu haberi Türk gazetelerininde tashih ede- rek, sui tefebhümü kaldıracağını ümit ederiz. , İran gazetesi, bu yazısını Şu rabıtalardan sarfı ortadan