30 Temmuz 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

30 Temmuz 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

“-““ta, “Büyükdere, Arnavutköy, Barut işinde 55 bin lira Rüşvet almakla kimler maznun bulunuyorlar? Ankara 29 (Telefon) — Ba- rut inhisarındaki irtişa işi bugün vekiller heyetinde tetkik edil- miş ve bu sene çıkan irtişa ka- | nunu mucibince bunların devlet Şu- trâsından geçirilmeksizin Adliyeye verilmesi tekarrür etmiştir. Esasen bu kanun çıkmadan evvel Devlet Şurâsına verilmiş olan memurinin, lüzumu muha- kem: işleri de Adliyeye veri miş o ulunmaktadır. Evrak bu gin! ie Istanbula gönderilecek- "S5 bin lira süşvet almakla maznun olanlar maliye kavanin müdürü ve sabık imalâtı harbiye muha- sibi mes'ulü Edip bey ile sabık varidat müdürü Kâmil, ve sabık Ankara defterdarı Ihsan beyler- dir. Edip bey vazifesine halen de- vam etmektedir. Maliye vekâleti, kanuni hakkına müsteniden ken- disine işten el çektirmeğe lüzum Şehrimizde Eylülden itibaren 22 na- hiye teşkil edilecektir A-kara 29 (Telefon) — 1 Ey- lölden - itibaren İstanbulda tam teşkilâtı 22 nahiye teşkil edile- cektir. İsimleri şunlardır: Pan- galtı, Hasköy, Dolapdere, Gala- R; » His, Kızıltoprak, Erenköy, Sirk sci, Kumkapı, Samatya, Kü- çükpazar, Beyazıt, Eyip, Şehre- mini, Fener, Heybeli, Burgaz, Yeşilköy, Beylerbeyi, Kısıklı. Bü nahiyelerde birer müdür, sulh hakimi, tapu, nüfus ve ver- gi memurları bulunacaktır. Şanghay komonistlerin elinde Şanghay, 7 Uh rar Şan- gsha şearindeki muhafız kıtaatı iskan etmiş ve şehirden dışarı çıkmıştır. Biraz sonra kızıllar şehre girerek her tarafı yağma lerdir. Komünistler Han nehri sahilinde buludan Yokıa- kov mevkiini ele geçirmişlerdir. Kınl o kuvvetler, Changsha şehrindeki hükümet dairelerini, ve ecnebilere (âit meskenleri tahrip etmektedir. Henüz teey- vüt etmiyen bir haberere göre köndolosanelerde tabrip olun- muştur. Bir Alman grubu- nun teklifi Ankara 29 (Telefon) — Icra vekilleri“ heyeti bu gün topla- | narak Alman sanayi birliğinin | 20 milyon liralık veresiye Şşi- mendüfer, lokomotif vagon ve malzeme satış teklifini tetkik etti. Henüz tamamen uyuşula- madığından mesele Eylüle talik olundu. iş Ibrahim Tali B. Ankara, 29 (Telefon) — Birin- ci umum müfettiş Ibrahim Tali B. askeri müşavir Sabri paşa ile bu akşam Konya postasile | geldi. Bir kaç gün sonra İstan- bula dönmesi muhtemeldir, ——————---- “VAKIT Emanette Deniz suyile.. Sokak sulamak gözlere za- rar verir mi, vermez mi? Sokakların tozundan, topra- ğından geçilmemektedir. Bilhas- sa kanalizasiyon tesisatı yapıl makta olan yerler bir toz der- yası halindedir. Sokakların tozu- nu yatıştırmak için Emanet, caddelerin bir kısmını sulatmıya başlamıştır, fakat deniz suyile... Rıdvan Pş. nın şehreminliği zamanında da bir aralık sokak- lar deniz suyile sulanmış, fakat o zamanın heyeti sıhhiyesi, de- niz suyunun kuruyup toza karı- şacağı, tozların havalanıp, için- deki tuzdan dolayı, gözlere za- rar vereceği mülâhazasile, buna razı olmamış, bundan sonra 80- kakların terkos suyile sulanması için terkos şirketile bir muka- vele yapılmıştı. Emanet aceba bu mahzurun zail olduğuna mı kanidir ki sokakları deniz suyile sulatıyor ? Şehir meclisi Intihabat cetvelleri #abedildi Şehir meclisi intihabatı hazır- lıklarına Odevam edilmektedir. Emanet muavini Hâmit B. bu hususta demiştir ki: — İntihabat cetvellerinin tab'ı bitti, Şimdiki halde intihabata iştirâk edeceklerin isimleri top- lanılmaktadır. Binaenaleyh inti- habatm 1 Eylülde icrası için hiç bir mani kalmamıştır. Gazi köprüsünün ihalesi Gazi” köprüsünün (ihalesinin şimdilik — tehiri Emanete bildiril miştir, Köprünün asma mı, yoksa dubalar üstüne mi inşa edilme- sinin daha muvafık olacağı bir komisyon tarafından tetkik edi- lecektir. Köprünün ihalesinin te- hiri ayni zamanda komisyon kambiyo meselesile alâkadardır, Sokak levhelari asılıyor Istanbulda da sokak levhaları- nm asılmasına başlanılmıştır. 6000 levhanm mühim bir kısmı takılmıştır. Cemiyeti belediye yeniden 200 sokak ismini degiş» tirmiş, millileştirmiştir. Köprü dubaları Emanet, köprü dubalarını ta- mir ettirmek için 60000 lira sarfile Balatta bir kızak yap- tırmıştır. Bundan sonra dubalar burada tamir edilecektir. Emanet bu suretle tamir mas- rafından mühim miktarda tasar- ruf edecektir, Adliye vekili Ankara 29 (Telefon) — Ad- liye vekili bir iki güne kadar orta Anadoluda bir teftiş seya- hatı yapacak, müteakıben İzmire giderekbir müddet £ istirahat edecektir, Eminler kongresi Ankara, 29 (Telefon) — Ma- arif eminleri kongresi bugün bitti. Maarif vekilimiz tarafından erkek lisesinde bir ziyafet ve- rildi. M. Litvinofu tebrik Ankara, 29 (Telefon) — Tev- fik Rüştü Beyle Rus hariciye IN komiseri M. Litvinof arasında M. Lityinofun yeni vazifesi do- i layısile tebrik telgrafı teati e- dil miştir, adliyede Vasfi Rıza B. Bugünlerde müstantiklikçe dinlenilecek Şair Halit Fabri B. tarafından “Darübedayi,, o mecmuası aley- hine açılan hakaret davasının tahkikatına altıncı o müstantik- likçe devam olunmaktadır. Bugünlerde «Darülbedayi » san'atkârlarından Vasfi Rıza B., müstantiklikçe (e dinlenilecektir. PN Rıza B. den davayı mucip olan «Zobooğlu» imzalı yazı kendisinin vi yazmadı dığı, 4 imzanın kendisine ait olup olma- dığı sorulacaktır. Bu yazından dolayı dava edi- len Ertuğrul Muhsin B., o im- zanın kendisine ait olmadığın söylemiş, mes'ul müdür Münire H. da ayni şekilde İfade ver- miş, bunun üzerine ismi mev- zuu babsolan Vasfi Rıza B. in dinlenilmesine lüzum görülmüş, fakat kendisi o zaman seya- hatte bulunduğundan isticvabı teahhur etmiştir. Vasfi Rıza B. dinlenildikten sonra kararname yazılacaktır. Kesik baş davası başlıyor Bakırköyde bulunan kesik baş cinayeti davasile bu davada maznun Ömeri döverek ölümü- ne sebep olmakla mazmun iki jandarma aleyhindeki dava öç ağustosta ağır cezada rü'yet edilecektir, Gizli kazılan SEHİR HABERLERİ İnhisarlarda: Likör fabrikası lüzumsuz mudur? Dünkü akşam refiklerimizden biri * müskirat Oinhisarımın bu seneki varidatında geçen seneye nazaran yüzde kırk nisbetinde bir tanezzül olduğunu bildiriyor- du.Müskirat idaresi bu haberin doğru olmadığını söylemektedir. Bundan maada Mecidiye köyünde 250000 lira sarfile tesis edilmekte olan İikör fabrikasının lüzumsuz olduğu hakkındaki mütaleayı inhisar : mahafili ciddi bulma- makta ve fabrıkanın likör ve senede 300000 kilodan fazla sarfedilen konyak imal edece- ğine nazaran senevi birkaç yüz bin liramızın memleket dahilinde kalmasını temin edeceği ve bim netice memlekete müfit olacağı beyan edilmektedir. Makineleri peyderpey Fransa- dan gelmekte olan fabrika önümüzdeki kış ortalarında faa- liyete başlıyacaktır. Küçük haberi Recep Beyin beyanatı — Nafıa vekili Recep B yakında Zonguldağa hareket ebecektir. vekil bey: — 90 milyon Jlralık malzeme ver- mek suretile teklif edilen İkraz meselesi üzerinde müzakere devam ediyor. Esas. larda tamamen anlaşılmıştır. Şekil me selesi ile meşgul olunmaktadır. Bu iş, bittikten sonra seyabate çıkacağım ki şa bir kaç gün içinde intacı ümit edil mektedir... demiştir. Mübeccel Hm.— Şebrimizde bu- *İ iman Brezilya fahri konsolosu kont mezar Silivri kapıda bekçiler birkadını yakaladılar Silivrikapı haricindeki kabris- tanda bağı örtülü bir kadının bir mezarı kazmakta olduğu bekçi tarafından görülmüştür. Bekçi o tarafa doğru yürüyünce, kadın acele acele oradan uzak- laşmıştır. Bekçi kazılan mezarın başına gittiği zaman beze sarılı ölü bir cenin görmüş, polise ha- ber mer Ya tahkikat neticesinde kadının Kadirgada simsarlıkla . müştağil (o Arnavut Mehmet Ali ile 7 aydan beri münasebette o bulunduğu, dün Mehmet Alinin kızarak kadını dövbüğü, ceninin bu suretle düştüğü anlaşılmış, çocuk Morga nakledilmiş, kanınla örkek hak- kında takibata başlanmıştır. Hademeden mes'ul müdür mü? Dimitrakopulos rakı fabrika- ları mesu'l müdürünün bir hade- meden seçildiği hakkındâki bir akşam refikımızın verdiği haberleri alâkadar müessese tekzip etmek. te ve mesu'l müdürünün tahsil görmüş bir zat olduğunu bil- irmektedir . Memleket haberleri Paşalar Somada | Bir kaç gündür Balıkesirde bulu- nan Basri, Sami Sabit, Sabri Akif Pa- şalarla ümera kursu ve harp akademi- sine mensup ümerâ ve zabitlerimiz Ba» hıkesirden Somays gitmişlerdir. Mys Anadolu 20 yaşında İzmirde çıkan Anadolu refikimiz| geçen hafta (20) yaşına girmiştir. Teb rik ederiz. KANSŞIZLI senizsizlik icin yeşine deva kanl İn muntahip sübba taralından tertip Çe dö Bev “Türkiye güzellik kıraliçesi Mü- beccel kanıma bir telgraf çekerek mu- yalfakıyet temenni etmiştir. Totos ekspresi — Ulu kışla Kay» seri hattının ikmalini müteakip “Toros ekspresi Ankaradan geçecektir. Halit Ziya B. — Uşekt zade Halit Ziya B. İzmirden başlıyan hanralarını yazacaktır. Malül kızların maaşları — Ma- 101 kızlar maaşlarını almağa devam ede- ceklerdir. Bunların musyeneleri yapıl maktadır. Stadium — Hükömet şehir tarafın. dan yaptınlacık Stadium masrafına işü- rak edecektir. Yeni bir cadde — Emanet Ak- saray civarında Cellât çeşmesinden Yeni kaşyya'doğra yeni bir cadde açtırmağa başlamıştır. Caddenin genişliği (15) mere olacaktr. Yumurta ticareti — Ticaret odssı yumurta tcaretinin inkişafı için bir ko- misyon teşkil etmiştir. Atıcılık için — Askeri müze mü- dürlüğü atıcılık sporunu teşvik Için Top kapı parkının bir kısmını nişan parkı haline ifrağa karar vermiştir. İki genç Denizde fırtınaya tutulup boğuldular Şilenin Kalakoz iskelesinden 17 yaşında Dursunla 18 yaşında Ahmet denize girmişler, o esnada fırtma çıkmış, bu iki zavallı ço- | cuğu alıp götürmüştür. Dursunla Mehmedin cesetleri henüz bulu- namamıştır, Eli Rumların malları İstanbuldaki bütün Rumların buradaki (gayri menkul mak ları o hakkındaki (o tekyidatın kaldırıldığı, binaenaleyh mallarını (8 istedikleri gibi satmakta serbest oldukları tapu idaresine bild:- * rilmiştir. Nörastei zaliyet vi Chlorosa SIROP DESCHLENS, P, 30 Temmuz Çarşamba 930 İ dahilde Hariçte 1 aylığı Kuruş 150 400 79 Zilkade 1349 Bu geceki Ay Güneşin doğuyu: 4,54 — batıyı: 19,97 Ayın doğuşu : 12.06 — baş 4 22,39 'Namaz' vakitleri Sabah Öğ “> Yata e İkindi hmsak 208 1219 161S 7116 Hava: | Bugün, rüzgâr (O poyraz İ esecek, * bava açık olacaktır İ gari 20 derece idi. Radyo: , | Bu ak akşam Ankarada İ İl Riyaseii eümher musiki beyed | sast 19 bando 1 — Adam: Si jete ruva, 2 — Mame Herodiyat 3 — Monfret Serenat, 4 — Donizetti: Lafiy. $ — Linke: La prenses avögl 6 — Aylenberg Marş. Günün müzayede ve münakasaları A Tıp fakültesinin bir senelik er zakı münakssası, İstanbul Darülfünunü mübayeat komisyonu. $. 15. A 16 kalem erzak münakasası A 157 takım elbise ve 167 çil potin. Galata tütün inhisar mübay eat İ komisyonu. & 10,30. postane arkasında Reji hanında dör- düncü kawa Selânik bankası depoşun- da S. 1050-12. AA Satılık ev ankazı, Şebremaned levazım müdürlüğü. & 15. A Satılık piyano. Taksim sıra ser- | viler Hayat apartımanı önü S. 12 seyyahin salonunda Türkiye ekspor | vntika mağazasında 5. 15. Sinemalar : Alkazar — Pariste kaybolan Alemdar -Pompeinin son | Beşiktaş Hilâl —Beyaz söle) Ekler — Valfsor canbazanesi | Elhamra —Seadet yolu Etuval — yermi “4 Fransız — en | Melek — e ve hakikat Opera — Üç iptilâ İ Şık— Cenup yolcuları binbaşı Saim Beyin 17 ya; kızı Melek H. dün sa sane aralığında kendisini tavana anlaşılmamıştır. GLAKSO| 'Tabit sütlerin ta-j hammüründen, mik- roplarla bulaşmasın- dan, fena cinsinden veya tağşiş edilmiş olmasından mütevellit İ bütün tehlikeleri ber- Süreyya Kadıköy - - Fahişenin | ız. Bir genç kız intihar etti b Sbaiede incir köyünde otu- ran Konya askerlik şubesi yeli asarak intihar etmiştir. Sebebi ARISI taraf eder, : i 5 — VAKIT 30 Temmuz 19305 VAKIT İ 250 Dün hararet âzami 28, as- | | La Edirne kız muallim mektebi $. 15. İl A Sanlık 151 denk türün. Yeni A Satlık yazıhane eşyası. Topane ii di pa ğ z t * 31