13 Ağustos 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

13 Ağustos 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

rm 7 — VAKIT 13 Ağustos 1930 Ecneb: gazeteleri- Başvekilimiz Yüzme müsabakamız lÜst tarafı 1 inci sayfada) Yeni fırkanın programını da buzünkü nüshamızda neşredi- yoluz. Yeni fırkanın teşekkülü memleket (o haricinde de bazı asislere sebep olmuştur. Bu arada yalan yanlış bâzı şeylerde yazılmaktadır. Tayvmıs ne dıyor? Taymisin o Istanbul o muhabiri Yalovadan gönderdiği bif tel- grafta diyor ki: “Burada son 48 saat zarfında Türikiye dahili siyaseti hakkında mühim kararlar verilmiştir.'yaz mevsimini . burada © geçirmekte olan . Reisicümhur, İsmet kaşa ze Fetbi Bey ve'sâir zevat ile Türkiyenin mustakbel iktisadi ve mali-siyaseti hakkinda istişare- lerde bulunyordur. Fikirler arasında ihtilâf bü- londuğu muhakkaktır. Bir mek- teste, bugünkü siyasetin devamı lehinde idi. Bu mektep ise da- ha geniş olan bir iktisadi ve mali siyaset ile diğer bazı idari » değişiklikler tavsiye etmiştir. Netice olirak Fethi beyin liderliği altında yeni bir fırka teşkil olunacaktır. Fethi bey Paris elçiliğinden istifa edecek- tir. Hatta Gazi Hz.nin şimdilik, yegâne fırkası olan Halk Fır- kasından istifa etmesi ve dabili siyasetle faal bir rol almaması son derece muhtemeldir. Bundan böyle Türkiyenin si- yasi varlığı, bir fırka yerine iki fırkaya istinat edecektir. Bunla- rn bitis” Cöfetal İsmet Pa- şanın,- diğeri -Fethi: beyin riya- seti altında - olacaktır. Bu iki fırkanın © esaslarda fazlaca ih- tilâf. edeceklerini . zannetmek hata olur. Belki yeni fırkanın teşekkülü, büyük millet mecli- sinin feshine ve intihabatın tec- didine saik olur.» Bunu müteakip Taymis mu- habiri son günlerde Türk gaze- teleri tarafından neşrolunan şaht ve Müller raporlarının bir siyasi maneere olduğunu, çünkü bu raporların hükümete karşı bir çok tenkitleri muhtevi olduğunu söyledikten sonra şu malümatı veriyor: * Gazi “psa ile en sıkı te- mâsta bulunan zevatın bara haber verdiklerine göre, si- yasi tehavvülün ne suretle vuku bulacağı uzun bir zamandanberi teemmül olunmakta idi. Bu va- dide tesadüf olunan başlıca müş- külât, Fethi beyin yeniden siyasi hayata dönmek isetememesi idi. Deylitelgraf ne diyor? Deylitelgraf gazetesinin mu- babiri şu malümatı veriyor: bir şahsiyet olan İsmet Paşanın, Kemal Paşa nezdinde haiz ol. . duğu itimadı zayi ettiği şayi idi. İsmet Paşa şiddet taraftarı ol makla maruftur. Kendisi, irtica veya muhalefetin her hangi şek- line karşı şiddetli tedbirler alın- © masını tavsiye etmişti. Hali hazırda 315 azah bir meclis bulunmakla beraber bun- ların hepsi bir fırkaya mensüp- turlar, hepsi de htikümetin karar larını tasvip eder'er, Muhalefetin her hangi şeki'n- tahammül gösterilmiyorladı. Fet- ne nasıl aksetti? hi Bey, Gazinin yakın dostu ve onun itimadını haiz olmakla maruftur.,, Pöt pariziyen ne diyor Pöti Parizyenin Londra muha- biri şu malümatı veriyor: “Eksçeyinç (telgrafın “haber aldığına “göre Türk matbuatı Paris büyük elçisi Fethi beyin baistida; istifa ederek yeni bir fırka “teşkiline davet olunması | muhtemel bulunduğunu “bildir- mektedir. N Müşarünileyhin icabında baş- vekâlette İsmet — paşayı istihlâfı da mevzubahistir. ,, Ecnebi matbuâtinın tefsiratının külliyen asılsız tahminlere istinat etmekte olduğu görülüyor. Ve ve büyük millet mecilisinin feshi, ne de İsmet paşanın başvekâlet- ten çekilmesi mevzui bahis deği- dir. Evvelce de yazdığımız gibi Ali Fethi B. dahili politikaya avdet ve hükümetin bazı icraatını ten- kit arzusunu göstermiş, bu arzu- su memnuniyetle karşılanmıştır. Bunun üzerine Fethi Bey, ser- best cümburiyet fırkasını teşkil et- miştir, Ecnebi gazetelerin iktıbas ettiğimiz diğer tahminleri de hu- susi maksatlarla yapılmış asılsız şeylerdir. G.H.F. meb'uslari C.H. K. meb'uslarından bir çokları Yalovadadırlar. Bu zevat- tan bir kısımı mühalif fırkanın teşkili etrafındaki vaziyeti ko- nuşmak. Üzere kendi fırkaları- nın toplanması lüzumunu his- setmektedirler. Dün Ismet Pş. Hz. de Yalova- ya geçmiş olduğundan bu zevat bâşvekilimizle temas edip fikir- lerini söylemişler ve İsmet pş.Hz. nin mutaleasını sormuşlardır. İzmir O mutemedi İzmir gazetelerinden biri C.H.F mutemedi Salih beyin yeni fir- kanın teşexkülü münasebetile beyanatını neşrediyordu. Burada Salih B. bir muhalefet fırkası- »ın teşekkül edeceğini Halk fıtkesınca iki aydanberi malüm olduğunu, yeni fırkanın Halk fırkasının müsaadesile teşekkül ettiğini ve halk fırkasınm bir kısım meb'uslarını buraya vere- ceğini söylüyordu. Bu beyana- tın intişarıma ertesi gönü Salih B. diğer bir İzmir gazetesinde neşrettiği mektupta bu sözleri asla (söylemediğini © hepsinin uydurma olduğunu beyan etmek- tedir, Üsküdarda “yeni tramvay hatları Üsküdar halk tramvayları için «Bir müddettenberi, kitevetli | getirilecek malzeme ve yeni hat- ların inşaatı münakasaya kon muştu, Münakasa müddeti yarın bitmektedir. Zarfları yarın açılacaktır, ——o— İtizer « Memalle» tefrikamız münderecatı: mın çokluğuna #ebhi bugün derç edemedi, Okuyucularımızdan özür di terir. Arsen Lüpen Labar - İ- Va Ankaradan geldi Yalovaya gitti Bir hafta sonra şehrimize gelecek Başvekil Ismet Paşa Hz. dün sabahki oekspresle Ankaradan şehrimize gelmişler ve Pendikte trenden inerek Yalovaya ” git- Gişlerdir. Ismet Pş. Hz.ni Pendik- te Riyaseticümbur kâtibi umu- misi Tevfik, Mardin meb'usu Irfan Ferit beylerle refikası ve biraderleri, gazeteciler istik- i bal etmiş ve Pş. Hz. hepsinin ayrı ayrı ellerini sıkarak hatır- larını sorinuşlardır. Bundan. sonra - istasyondan Pendik iskelesine kadar olan mesafe yayan yürünmüş ve yol- da İrfan Ferit bey Paşanın bi- raz yorgun ve sararmış gözüken yüzünü işaret ederek; — Hasta mısınız Paşam? diye sormuş, İsmet Paşa da: — Yorgunluktan... ve iki ge- ce mütemadi çalışmaktan... ce- vabını vermiştir. Paşa bir aralık kâtibi umumi Tevfik beye Gazi Hazretlerinin Fethi beye verdiği cevabı he- müz okuduğunu söylemiş ve sonra: —Yalovada ne var ne yok? Fethi B. gene tenis oynuyor mu? Yoksa çalışıyor mu? diye sormuşlardır. Tevfik bey buna: — O bep çalışıyor. Progra- mını bitirmiş, tescilini istiyor. Cevabını vermiştir. Ismet Paşa Hazretleri iskele- de Bankalar konsorsiyomu reisi Nurullah Esat Beyle bir müddet görüşmüş ve ondân ünifiye bor- sa muamelâtı hakkında izahat almiş, paramızın yükselmesine ait bazı sualler sormuş, Nurullah B. de on beş güne kadar asıl ihracatın başlıyacağını, bu su- retle memlekete ecnebi Jdövizi gireceğini söylemiştir. Bunu müteakip Paşa Hr. herkese ayrı ayrı veda ederek kâtibi umumi Tevfik, Siirt meb'- usu Mahmut beylerle ve refi- kaları Hf. ile Sakarya motörü- ne binmiş, Yalovaya hareket etmişlerdir. Ismet Pş. Hz. Yalovada bir bafta kaldıktan sonra şehrimize gelerek istirahat edeceklerdir. Piyanko 48300 Numaralı bilet büyük »ikramiyeyi kazandı Tayyare piyankosunu dokur- üncü tertibine ait birinci | keşi- desi dün bitmiştir. 30 Bin lira. lik büyük ikramiyeyi 48,309 nu- aralı bilet kazanmıştır. Bu bi- letin bir parçası bayi Rauf B.de bulunmaktadır. Fatihte itimadı milli piyanko bayii Burhanettin B. Jistemizin gösterdiği ikramiyeleri biletlerin ibrazında derhal tediye edecek- tir. # Kazanan numaraları (6) ıncı sayıfamızda muntazam bir halde bulabilirsiniz. 251 seyyah geldi Dün Sitiof Paris vapurile şel mize 250 Amerikalı seyyah gel- miştir, Tecrübeli yüzücülerimiz Fenerbahçe ile Kınalıada arasında yarışacaklar Senelik yüzme müssbakâmizı hazır İsak üzere harekete zeçtiğimizi geçen- lerde bu sütunlarda alâkadar karilere ha- ber vermiştik. sababi Fenerbahçe ile Kınalı ada arasın da yapılacaktir. İki sene evvel bu mesafe üzerinde yapılan müsabaka Galatasarayın kıymetli mukavemetçisi Telât tarafından Teşvik müsabakaları yaparak spotcu | (2) sat (2) dakikada kazanılmış, Bu gençliğe . kalemen olduğu gibi filende yardım etmek imkânları arıyan Vakit bu hareketlerinin etrafını çevreliven alâka. dan cessret alarak büyük bir deniz mü- sabakası daha hazırlamışun. Bu surede (Vakısın senelik yüzme müsabakası) üçün- CÜ senesine basmış oluyor, Iik müsabakalarımız nasıl olmuştu? İlk sene tanınmış ve tecrübeli yüzü- cülerimiz arasında, bir ( Anadolukavağı” Kınalıada) büyük mukavemet ve rekor müsabakası yapmıştık. Geçen sene de biri erkek diğeri hanım yüzücülere ait olmak Üzere iki müsabaka yapmışık. Erkekle- rinki Moda ile Fenerbahçe arasında, ha- mımlarınki de 500 metrelik bir saha üze- rinde yapılmış, Ve müsabakalarımızı arzu eden her heveskâri kabul etmiştik. Bu suretle yüzücü gençler arasında şu- mullü bir hareket yapınış, onları en bü- yök eksiğimiz olan müsabaka tecrübesine alıştırmış, onların bu lüzumlu bilgilerini | araştırmış ve mihayet bu suretle en İü- zumlu spor olan yüzmenin ilerilemesine yardım etmiş oluyorduk. Filhakika bu sene ikinci sene müsabaka- mıza işürak eden beveskârlann kısmı Azamının o bellibaşlı yüzücüler arasında yer aldıklarını, müsabaka kazandıklarını görmekle memnunuz. Bu seneki müsabakamız Bunu düşünerek bu seneki müsaba- kamizı da ilk seneki gibi bir mukavemet ve rekor müsabakası şeklinde yapmayı değerli kabiliyetleri bir de mukavemet ya- rışında denemeyi faydalı bulduk. Yanş eylülün ilk haftası içinde mü. teakip yazılarda ilân edeceğimiz günün Husrev B. Bugün Sotyadan geliyor Yeni Tahran elçimiz Husrev B. Bulgar —— — gk e er har bu sabah saat (dokuzda Loittiryestino ile şehrimize gelecek er see Çidecektir. rk, Yakında Avrupaya gidiyor. Dün Ün ln aldığımız. a Husrev bir ay mezuniyet alarak m pay gideceği bildirilmektedir. Ankara, 12 (Vakıt) — Elyevm Bulgaristanda bulunan Tahran büyük elçimiz Husrev Beye bir ay mezuniyet yerilmiştir. Kendisi tedavi izin Avrupaya gidecektir. Döbülgari ne diyor? Sofya sefiri (Husrev Beyin Tahrana nakli dolayısile Jurnal Döbülgari gazetesi bir makale yazmaktadır. Bu makalede ez cümle deniliyor ki: Harpten sonra Avrupa devlet- lerinin geçirdikleri güç devrede memleketimizde genç Türk Cüm- huriyetini temsil vazifei mühim- mesile tavzif olunan Husrev bey bizim milletimiz gibi bir milletin muhabbetini kazanmak ve onun baleti rubiyesine göre bitabet- mek yolunu keşfetti. Tam bir Demokrat olduğundan sırf vazi- fes'nin ifası noktai nazarından etrafında teşekkül eden dar kadro dahilinde kalmadı. Vaz'fei siyasiyesini bütün millete teşmil için sarfı gayret etti, Onun hime- matı sırf Bulgarlarla Türkler arasındaki mesafeleri kısaltmak, sene kıymetli yözücülerimizin bü dere- ceyi daha ziyade azaltmalarını bekliyoruz. Kimleri davet ediyoruz Müsahakamız oldukça güç bir muka- vemet ve rekor yarışı; olduğu için buna isimleri aşağıda yazılı olan tecrübeli yü- zücüleri davet ediyoruz: Suat (İstanbul sürar şampiyonu). Şe- ref (İstanbul 800 metre şampiyonu) Ta lât ten kıymeti mukavemetçi ve Kınalı- ada-Fenerbahçe rekortmeni). Temis (ger çen sene Vakıt kupasını kazanan). Fazil (geçen seneki müsubakamızın üçüncüsük Ihsan (son Moda yarışlarının birincisi ) ve diğer kiymetli yüzücülerdei Salâhat- tin, Edmon ve Koço Dedekas bey ve efen diler, Diğer iştirak edecekler Mukavemet müsabakamız bunlardan başka kiymer ve ehliyetlerini muhtelif yarışlarda ispat etmiş bütün tecrübeli yü- zücülere açıktır. Arzu edenler bu İusus ta ellerinde bulunan vesaikle eylülün bi- rinci gününe kadur marbaamıza mürfacâ- at edebilirler. Sonra isimlerini yukarıda yazdığımız yüzücülerin de işörek edip etmiyeceklerini bu müddet zarfında dMat- banmıza gerek bizzat gelerek, gerek te- lefon ve mektupla bildirmelerini bilhasse rica ederiz. Hediyelerimiz Vakıt, günün bir hanrası olmak üzere müsabakasına İştirak eden ve mesaleyi kata muvaffak olan her yüzücüye bir madalya birinciye de aynca bir kupa he- diye edecektir. Bu husuma müteakip günler müsaba- kamızın şersiti ve kazırlığı etrafında alâ- kadarlara bu sütünlerde malâmat vere- ceğiz. Darülbedayi Repertuvarını Atinaya gönderdi Darülbedayi Yunaistan turnesi ne hazırlanmaktadır. Daveti yapan Yunanistan Güzel san'atlar birliği- ne (45) maruf eserden mürekkep bir repretuvar gönderilmiştir. Bun- larm içinden seçilecek on dört eser temsil edilcektir. Eylül başında Atinada buluna- cak olan heyet Selâniğe de gide cek ve Eylül sonunda İstanbula dönecektir. onları yekdiğerini tanıyacak bir hale getirmekti, Buna muvaffak olmak için her şeyden evvel eski anzneleri ber taraf etmek, Türk - Bular teşriki omesaisini mümkün kılmak lâzım geldiğini anlamıştı, Husrev bey bu yolda elinden geleni yaparak yekdiğe- rini o vakte kadar anlamanış olan iki millet arasındaki mü- nasebatı tezyit etti. Gerek Bul- garlara, gerek Türklere hitabe- derken onları kemali hulüs ile mazilerini araştırmak ve hiç bir suiniyet olmaksızın davamlı mü- nasebat te'sis eylemek san'atıni talim ediyordu. Hakkında yapı” lacak en büyük haksızlık kanas atimizce efal ve harekâtı üzerine bir şüphemizi atfetmektir. Hus- rev bey Fu'garistanda bulundur ğu takriben dört sene zarfında memleket hakkında doğru ve dürüst hareketinden oşaşmadı. ve ku memlekette komşu Cüm- buriyeti herkes tarafından takdir edilen bir ehliyet ve reviyetle temsil etti, (Telgraf heberlerimiz 5 inci sayfada)