23 Ağustos 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

23 Ağustos 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Me 2 — Hamdi B. şa İÜst tarafı 1 inci sayıfada) — «Yalöva sularını, Avrupada © çok meşhur olan Bargeştayn © derecesinde buldum. Hususiyeti olan barı kaplıcalar müstesna olmak üzere her hangi bir Av- rapa kaplıcasından farksızdır. Vatandaşlarının “alelâde tedavi | için Avrupa kaplıcalarına gitme- lerine hayret ediyorum.» — Avüsturya ile olan müna- sebatımız ne merkezdedir. — Bütün manasile dostanedir. Iktısadi münasebatımız günden güne inkişaf etmektedir. Son zamanlarda Üzüm, incir, fadik gibi mabsullerimize Avus- © İturya piyasasında yeni müşteriler temin edilmiştir. — Avasturyanın iktisadi va- “siyeti nasıldır. — Her tarafta olduğu gibi Avusturyada da iktisadi buhran ve sıkıntı vardır. Bu buhranı doktor Şuber ka- binesinin İngiltere, İtalya, Ame- rika piyasalarından tütün inbisarı o ve gümrük varidatını karşılık göstererek temin ettiği 100 mil- yon dolarlık istikraz biraz tahfif etmiştir. — Yeni firkanın (teşekkülü Avusturyada nasil karşılandı? — Çok iyi bir intiba bıraktı. Bu husustaki neşriyat ve inti- baat şu merkezdedir: Mevkii iktidarda * bulunan hü- kümet mevki ve mesaisinden ne kedar emin bulunuyor ki karşı bir fırkanın teşekkülünü hüsnü suretle karşılıyor. Viyanadan bareketimden bir gön evvel Avusturyanın siyasi Ücalinden birile konuşmuştum. Bu zat aynen şunları söyledi: — Şimdiye kadar gelen millet büyüklerinden hiçbiri karşı bir © firkayı hüsnü telâkki etmemişti. Halbuki sizin büyük Gaziniz bu fırkaya müzaharet etmek su- retile bu hususta da fevkalâdelik göstermektedir. Bir fikir: Yakılacak kitaplar Arap harflerile Devlet mat- 'baasında basılmış ve satılmadan kalmış mektep kitaplarının ya- kılmasına hükümetçe karar ve- © rildiği yolunda bir rivayet vardır. © Bukitapların piyasadan alınmasın- daki hikmeti takdir ve bu lüzu- mu teslime iştirak ederiz, ancak denildiği gibi, hakikaten bunla- rın yakılmasına karar verilmişse © bunun münasip olmadığı kanaatin- Bunların Türkiye dahil ve hari- cindeki hususi veya milli kütüp- hanelere hediye olarak tevzi edil- mesi her halde yakılmasından hayırlı olacacağını, buda olmaz. sa forma forma ve birbirin den başka zamanlarda (Oki. © ğıtçılara satmek, hiç olmazsa bunları paçavra kadar. olsun © kıymetlendirmek olur diye dü- şünüyoruz. Tasarruftan (o babsetmiyelim. © Tasarrufufilen yapalım! Husrev 3ey , Pazartesi günü hereket edecek i Evvelki gün Yalovadan gelen ği ç Tahran sefiri Husrev Bey pazar- © tesi günü «Caliça» vapuru ile © Batuma ve oradan Bakü tarikile 'Tahrana gidecektir. “Husrev B. yol hazırlıklarile meşgul olmak- tadır. VAKTT 23 Ağustos Havadan Parise | ML | İ 1930 (Üst tarafı 1 inci sayıfada) Valıt matbaasının önünden geçerken bir saniye duruyoruz. Sant 2,30. Gazetenin o günkü nüshası basılmıya başlanmış. Ay» nı gün Paristeki dostlara yetiş- tirmek Üzere bir miktar gazete alıyorum, * Yeşil köy hava istasyonu. «C. LD.N.A» nın çek sevimli müdürü M. dö Pontiye bizi karşı- İiyor, ve: — Bakınız, diyor, şimdi Bükreş *postası kalkacak, Bu sözlere bir motör horultusu cevap veriyor, ve, içerisinde bir yolcu olan tayyare karanlıklara doğru, kuyruğunu sürten hir saksağan gibi seke seke dalıyor. havalanan bir kırmızı ışık, bize Tayyarenin artık Bükreş yolunda olduğunu gösteriyor. İşte, hepi- mizin gözümüzde büyüttüğümüz bir Tayyare kalkışı. Saat 3,45. Saat 4,30. Şimdi sıra bizim. M. dö Pontiye beni, bizi götürecek olan Pilota takdim ediyor: — En iyi Pilotlarımızdan Ib- ya Bey: “Tayyareci kostümü içinde daha irileşmiş görünen yanık yözlü, sıhbat ve enerji dinamosu bir genç elimi “sıkıyor, Bütün mânasile. Fakat gözü havada. Çünkü otomobilde bizi terleten bava şimdi serinlemiştir, ve rüz- gör hızlı esiyor. İçerki odadan bir şapırtı gek di. Baktım, iki gözlük ver birer dudaktan ibaret kalmış olan Amerikalı kızlar vedalaşıyorlar. Sonra namaza durur gibi her ikisi de ellerini kulaklarına gö- türüyorlar. Buda nesi? Kulakla- rma pamuk tıkıyorlar. Bir an rsinde mâşlümanlığın du Mi başlarken elleri kulağa götürmek Jestini - niçin ikdas ettiğimi anlıyorum Müsilmanlık, bu Jestie, sduaya hazırlanırken gürültüye kulak asma» demek istemiştir, zenne- derim, Sadadâ gelelim. İki Amerikalı kız kulaklarını kapadıktan son- ra bana döndüler ve birisi, sr- rıtarak Ingilizce bir şeyler söy- ledi. Yanındaki adâm, tercüme etti: — Daha şimdiden ayaklarm üşümeğe başlamış. Sırıttım. Amerikalı kızlar hin- di gulugulumasına benzer kah- kahalarla gülüştüler. Fakat iğ- raf edeyim ki: bende, kendi he- sabıma, “kulaklara pamuk tıka- mak,, ve “şimdiden ayaklarımın üşümesinden kuşkulanmak,, gibi bir hisse düştüm Dışarda rüzgâr esiyor ve tayyare motörü İnli- yordu. Bu haleti ruhiye içinde bir ses: — Haydi, dedi, herşey kazır bininiz... Fikret Âdil Bir kotra ile Koca Bahrimuhiti geçti “Alen Jerbo,, nun muvaffaki- yetleri yalnızca büyük denizleri geçmek havesini bir çok kimseler- de uyandırdı, Nikola Yorgi Gov- fapulos isminde bir Yunanlı tale- be Amerikada Mıyamiden Pire limanına beş metre boyunda bir kotra ile gelmek için yalnızca seyahate (çıkmıştır. Resmimiz Govfapulosun kotrası ile kendi- sini göstermektedir. A KE'T ın TELGRAFvTE LEFON Recep B. Bugün şehrimize geliyor Yalova, 22 ( Vakıt) .. Nafia vekili Recep B. yarın sabah (bugün ) Istanbula gidecek, iki gün sonra dönecektir. Bugün burada yolları teftiş etti. ——e— Hintte bir tevkif Kalküta 22, (A.A) — rat et- tiği isyankâr bir nutuktan eski Hint milli meclisi reislerinden Aptülkahhar tevkif edilmiştir. Mali bir itilâf Londra 22 (A.A)—ingilterenin Irak komiseri ile başvekil Nuri paşa arasında mali bir itilâfna- me imzalanmıştır. Rusyada idamlar Moskova 22, (A.A) — Altın ve gümüş para sakladıkları ve mukabil ihtilâl propagandası yap- tıkları sabit olan 9 kişi idama mahküm edilmiş ve kurşuna di- xilmişlerdir. Üzüm ve incir mahsulü İzmir, 22 (A.A.) — İzmir, Manisa ve Aydın vilâyetlerinde bu sene afatı se maviyeden mutazarrır olmuş Üzüm ve! incir bağları hemen yok gibidir. Üzüm. lerin nefaseti şayanı memnuniyet bir haldedir. Bu mahsullerimizin de mem- leket harieine kâmilen ihraç edilecek. lerine #mitler kavidir. Paşaverde vaziyet Londra, 21 (A.A.) — Peşaver ha si Atiriâflerden tamamen tathir eğli- wilştir, Tursagazi hacim şeyhinin tâbi arazide tecavüz hazıri miz olunduğundan hacr man muhtemel bir hareketine mâni ol. yak için lâzrm gelen tedbirler almmış- tr. Küşat Resmi 8. G. Fırkası lideri de daveti Yalova, 22 (Vakıt) — Başve- kilimiz Sivâs hattını küşat etmek Üzere salı günü Sivasa gidecek- tir. Refakatlerinde Nafla Vekili de bulunacaktır. Küşat resmine S. C. fırkası lideri Fethi ve kâtibi umum! Nari Beylerde davetlidir. Fethi B, amm Ilst tarafı 1 inci sayıfada) Üçüncü bir fırkanın teşekkülü meselesine gelince böyle bir frkanın teşekkül edeceğini bik miyorum. o Müracaatlar kanun dairesinde yapılırsa tabii olarak nazarı itibara alınır. Doktor Rıza beyin eski Sosyal Demokrat fırkasını ihya etmesine mani yoktur. —Ekalliyetlerin memleket için- de seyahatleri hakkında izahat verir misiniz? —Ekalliyetlerin kanun daire- sinde seyahatleri tamamen ser- besttir. * , , E-Ehram Bu Mısır gazetesi Fethi Bey ve yeni fırka hakkında ne diyor Kahirede çıkmakta olan El- Ehram gazetesi 5S. C. fırkasının teşekkülü münasebetile yazdığı bir başmakalede şu mütaleaları dermiyan ediyor: «Yeni fırkanın teşekkülüne se- bep.efkârın müsademesile, haki- katın daha iyi tecelli edeceğine —— HABERLER a a Şarkta sükün var Vanda tezahürat Halk İbrahim Tali Beyi haretle karşıladı Halk Gaziye ve Cümhuriyet hükümetine dualar etti Van, 21 (Vakıt) — Birinci umumi müfettiş İbrahim Tali Bey Silvanda halk tarafından fevkalâde tezahüratla karşılana- rak bir nutuk İrat etmiş, hükü- mete, Cümburiyet kanunlarına sadakat gösterilmesi ve riayet edilmesi lüzumunu uzun uzadıye izah ettikten sonra yaylalardan görüşmek için gelen bir çok zevatla görüşmüş geceyi Silvan- da geçirerek sabahlayın Bitlise hareket etmiçtir. Ibrahim Tali B. Bitlise saat altıda varmıştır. Asker, memurin, halk tarafından parlak bir su- rette istikbal edilmiştir. Van baştan nihayete kadar Gazi Hr. lerinin resimleri ve bay- raklarla o donatılmıştır. e Tekmil Van halkı yollarda idiler. Milis teşkilâtı nazarı calip bir halde idi. Irak aşireti atlarla istikbale geldiler. Müfettiş B. halka hita- ben bir nutuk iradederek son vakayii izah ile Vanlıların fev- kalâde hareketlerini takdir et- miş ve milisleri tebrik etmiştir. Halkın alkış ve tegannisi arasında Gazi hazretlerine dua edilmiş .Cümhuriyet hükümetine muvaf- fakıyet temenni. edilmiştir. Orkan Sekiz Avusturyalı daha geldi Dün şehrimize ikisi kadn olmak üzere sekiz Avusturyalı doktor gelmiştir. Doktorlar has- taneleri ve sihhi müesseseleri gez- dikten ve tetkikatta bulunduktan sonra memleketlerine dönecek- lerdir. Ankara idman kongresi Ankara, 21 (A.A.) — Ankara idman mıntakası 1930 senesi umumi kongresi bügün içtima etmiştir. kanaat hasıl olmasıdır. Yeni fırkanın lideri Fethi Bey Türkiye ricalinin en küdretlile- rinden ve samimi vatanperver İerin dendir.Fethi,B. milletin kalbi- ni ve ruhunu yakından anlıyan, hayatının bütün devirlerinde dü- rüstlük, samimiyet ve istikamet ile tanilan bir zattır. Kendisinin deruhte ettiği yeni vazifeyi mu- vaffakiyetle ifa etmesi memuldür. Birkaç ay sonra yeni fırkanın halk fırkası nüfuz ve kuvvetine Müadil bir nüfuz kazanması bek- lendiği gibi onün daha sonra geniş adımlarla ilerlemesi ve Türkiyenin dahili ve barlci siya- #etinde mühim bir tahavvül vü- cuda getirmesi beklenir.,, Kimler giriyor? Yalova 22 (H.M) — Yeni fır kaya bugünlerde birçok meb'- usların daha iltihak edeceği söy- İeniyor. Bu meyanda eski Anka- râ şehremini Asaf, (Refik İs- mail (Sinop) Fuat (Konya) Bey- lerinde dün fırkaya girlikleri ! kuvvetle söylenmiştir. Meclis açılıncıya kadar fırka- | nin meb'us âzasının otuzu bula- cağı tahmin olunuyor. Tali B. in beyanat! Ibrahim Tali Be rk ahvali ile ye ni fırkaya dair ihtisasları hakkında Bitliste şu beyenatta bulunmuştur: '— Ağrıdağı Şarki İrana müteveccih (olduğundan e İran ile bilâ vasıta ihtilât ediyor. ilerin Türk ordusun- dan kurtulmak için yarma hefeketine teşebbüs etmeleri ihtimal dahilinde o İlabilir, Muş vilâyetinin Bulanık kazasmda ki çetelerin tenkili için kolordu terti bat almıştır. Yakında tenkilleri muhak kaktır, Van ve Hakkâride olduğu gibi Ce fnupta da Suriyeden hazırlanan çeteler Suruç ve Nuseybin cihetlerine taarruz ederek Payamlı nahiye merkezini bas- tılar ve Suruçun şimali şarkisinde bir ilerleme hareketi yaptılar. Bir sürü hayvan çalmak için yapılan bu teşeb- büs akim kalmış ve çeteler halkımızın ve jandarmamızın mukabelesi karşısın- da geri kaçmışlardır. — Fethi Beyin teşkil ettiği fırka hakkında ne dersiniz? — Reisicümhur Hz.nin buna muva fakat ve hüsnü telâkki etmesine naza» ran memleketin âli menfaatlerine za» rar vermiyeceği şüphesizdir Bu teşek» kül memlekette normal halin mevcudi- yetine bir delildir. — İsyanı vaktinde haber vermiyen memurun Muş valisi olduğunu gazete- İler yazıyor, hakikat nedir? — Muş valisi Abidin Beye herhangi bir şahıs tarafımdan hususi bir verildiğine müttali değilim, Müfektiğik mmntakasındaki vali beyler vazifelerini müdrik zevattır, Bu gibi verilmiş rapor ları değil, en basit zannolunan haber. leri bile zamanında lâzım gelen yerlere bildirirler, İstanbuldan Diyarbekire aydetim- den üç gün sonra Van ve Bayanıda git mek üzere yola çıktım. Güzergühta aşi» retler ve muhtarlarla görüştüm. He» kes sadakatini teyit etmektedin Urfa aşiretleri eşkiyaya mukabele etmek için müsaade İstediler, Kendilerini pek heyecanlı gördüm. Mukabeleye lüzum olmadığı, hükümetin vaki tecavlizleri kendileri gibi vatanperver asker ve jandarmalarımızla tenkil etmekte ol- duğu cevabını verdim. İcap ederse hü- kümetin bir işaretile hududun öbür ta- rafındaki eşkiya köylerini de tariimar etmeğe hazır olduklarını tekrar ettiler. — Suriyede neler oluyor? Adana — Bedirhanilerden Celâdet ve Kümran Suriyeden tagayyüp etmiş- lerdir. Bunlarm Iraka geçmiş olmaları muhtemeldir. Cemil Paşalardan Ekrem hudut harici edildi, Suriyedeki muhalifler çok sakin bir vaziyettedirler. Kimseden yüz bulamı- yorlar. SATILAN GAZETE Doğru Yol gazetesi birinci sahifesi. ni Huybon cemiyetine sattı. Bir kaç gündenberi aleyhimize akla gelmii » hezeyanlar inlişar etmektedir. REZALET Antakyaya dönen Selim Memduh umumi bir evde gençlerden mikem- Mel bir dayak yemiş, kendisini zabıta güç halle kurtarmıştır. GAZETELER NE YAZIYOR? ı Haconun ne saretle Şama yazdıktan sonra 20 ka- dar Kürdün daha huduttan uzaklaştı. rıldığını ve hududun garp kısmındaki Ermeni ve Kürtlerden bir çoğunun Fransrzlarca tedipleri için tedabir alın- dığını kaydetmektedir. 15 tarihli El Ahrarın telgraf heber- Iğrinde İran kuvvetlerinin Irak hudu- İdundaki Kürtlerle müsademe ettiğini İve meşhur reislerden birinin derdest İedild yor. Suriye banka» i ve Berut ça İten, son defa olarak banking Pirlap 130000 altın gönderdiğini yazmaktadır.