26 Ağustos 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

26 Ağustos 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

.—2— van olmuş, bunlar bütün Kürt reis- lerinin iştirakile bir kongre top- lamağa muvaffak olmuşlar, kon- grede “Hoybon,, yani “istiklâl, namını taşıyan cemiyet teşkil edilmişti. Hoybon cemiyetinin hedefi Kürt istiklâlini her vesile ile temin etmekti. Bunun üzerine Hoybon dahil ve hariçte her Kürt | mıntâkasında şubeler açmamağa çalışmış, hatta Amerikada bu- İnan kürtler arasında bir şube açmâğa muvaffak olmuştu. Bu suretle cemiyetin bir çok şube- leri vücut bulmuştur. Bu şubelerden biri Ağrı dağı mıntakasında idi. Ağrı dağında- | ki reisler de kongreye iştirak et- mişlerdi. Bu dağ, Hoybon cemi» yetine tabi olan en mühim Kürt mntakası sayılmıştı. Bunun öze- rine ibtilâl için dahili ve harici tertibat © alınmış, kumandanlık Beytüşşebap hâreketini idare eden Ihsan Nuri Paşaya tevcih olunmuştu. Ihsan Nuni, Hoybonun emri ile Ağrı dağına hareket etmiş, vazifesini muvaffakiyetle ifa e- derek Türkiye dahilinde Hoybo- nun emrile bereket eden müste- kil bir Kürt mintakası vücuda getirmiştir. Türkler, evvel emirde bu ter- tibatın tafsilâtına vakıf olmadık- larından Ağrı dağına ehemmiyet vermemişler fakat, kürt aşiretleri, Türkleşmek siyasetinden kurtul- mak için bu dağlık eraziye iltica ettikten ve Ihsan Nuri Paşanm gönderdiği muhafız kuvvetlerle birlikte istenilen yere vardıktan sonra Türkiye hükümeti Ağrı dağa karşı kuvvetler izamına başlamış kürtlerin muvaffakıyeti üzerine Bayazıt valisi Ihsan Nuri p aşa ile görüşmek İstemiş, iki “taraf arasında mülâkat vukü bu- larak sulh ve müsalemetin tesisi için Bayazıt valisi tarafından gayet müsait şartlar teklif edil- mişti. Bu şeraite göre, bunlara arâri ve para verilecekti. Fakat İhsan Nari bunları kabul etme- miş ve Ağrı dağında askeri ve Idari teşkilat vücuda getirmişti. Maksat, burasım daba ilerde vuku bulacak büyük ibtilâl için merkez yapmaktı. Fakat Türkiye hükümeti ahvali yakından takip ettiği için askeri harekâta karar vermiş, Ağrıdağındaki Kürtlerde mukabeleye mecbur kalmışlardı. Türkler, herkesten fazla kürt- lerin ancak zulümden ve Türk» VAKIT 26 Ağustos 1930 'Estiyanın makalesi Türk - Yunan ifilâfının fay- | dalarından bahsediyor İ Atina, 25 (Apo) —Nim resmi Estiya neşrettiği bir başmakale- de Türk - Yunan münasebatında | hasıl olan samimiyetin fevâidin- den bahsediyor, ve başlnamak üzre bulunan ticaret ve İkamet | mukaveleleri müzakeratının iki komşu cümhuriyet münasebatını takviye ve tarsin hususunda üçüncü merheleyi teşkil edece- ğini ve mazinin tamamen unutul- masma hizmet edeceğini yazıyor. mayi Tevfik Rüştü B. Moskovaya gidince ne yapacakmış? Atina 25 (Apo) — Paristen gelen telgrafhamelere göre Tev- fik Rüştü B. Moskovaya gittiği zaman Türkiyenin Cemiyeti Ak- vama girmemek hususundaki taahhüdünü çözmeğe çalışacaktır. m smmm onların ecnebilere alet oldukla rını söylemişlerdir. Halbuki kürlere yardım eden bariz delili ecnebilerin kürtlere karşı aldıkları vaziyettir. Türkiye- ye mücavir olan bütün bükü- metler, kendi memleketlerine iltica edep, yahut memleketle- rinde mütevattın olan kürlere ber türlü müşkülâtı göstermekte- dirler. İran hükümeti bir buçuk sene evvel Hoybona mensup olmak Tökmetile 40 kürt reisin lamış, bnde ta Iraktaki o kürt münevverleri Türkiye feşmekten kurtulmak için çalıştıkla- rım bildikleri halde onları fesat- çılık ve irtica ile itham etmişler VAKIT in tefrikası: 66 e e iz LİL İğ İni zaman kendini (o kaybetmesine rağmen hastalığını ketmediyordu. Zaman zaman nöbet geçerek guuruna sahip oldukça kendi yerini dir diğer bekçinin istih- lâfı korkusu ile vazifesini yap- mıya kalkıyordu. Şimdiye kadar Numan ağa kaç ölü gömmlş, fakat kendi elile ölüler yi ve açtığı çukurlara birgün bile kendisinin gireceği- ni düşünmemişti. Onun için me- dar kazmak, ekmek yemek ka- kar kolay ve tabii idi. Kezalik onun nazarında en tabii koku, kazılan mezardan gelen nemli toprak rayihası idi. Açtığı çu- kurlarda kazmasının ucuna ta- kılan kafa, kaburga, kol, bacak kemiklerini o kadar (o sühuletle ayırırdı ki insan yediği zeytinin çekirdeklerini bile bu derece kolaylıkla ayirdedemezdi. Numan ağa arkadaşı Yunus- tan korkmazdı. Nekadar olsa ikisi de aynı pe hatta aynı köydendi. a a ediyordu, Öyle değilmi idi? Rüş- tü gidip te karakola “üç kişinin kın,., dese karakol hemen kendi- sini hastahaneye nakleder ve yerine velev ki muvakkat dahi olsa bir bekçi kordu. Onun için hastalığı müddetin- ce Numan ağa Rüştüye yalvardı, yakardı, Dünyanın bin türlü bali olduğunu, hastalığın herkes gibi bir gün kendisininde başına gelir İran cevabı Ay sonunda gelecek mi? Kat'i hareketin başlaması terihi çok yakındır Ankara, 25 ( Telefon) — İran hükümetinin son notamiz- ceği tahmin olunuyor. Bu ce- vap ay sonuna kadar bekle- necektir, Aşkerlerimizin, vaz- iyet ne olursa olsun, ay ba- şında Ağnlarn temizlenmesi için asiler Üzerine kat'i hare- kâta başlıyacağı söyleniyor. Bomba Kalkütr polis komiserine bomba attılar Kalküt, 25 (A.A) — Kalküm polis komiseri Sir Çarls Tegar, otomobille da- ireşine gitmekte iken Üzerine 2 bomba e şolörünt yaraladığı tahrip eylemiştir. Kendisine bir şey ol- barın etrafa sıçrayan pürçalarile yaralan. Yarasının pek tehlikeli olduğu söyleniyor. ——— Balkan birliği etrafında Atina, 25 (AA) — Elefiron Vima gazetesi Romanya hariciye sazını M. Mi. soneskomun bir mülâkaını neşretmekte dr. Momelleyh, bu müliksunda Balkan birliğinin taraftan olduğunu beyan e mişür. ve Ruslar verileri malömata sovyetlerin hi ir hi komis- hali var. Birde bakarsın ki Nu- man ibtiyarladı, Artık iş göre- miyor. Bu adam kalıversin.. “Derler. Olur mu olur. İşte şura- da gül gibi geçiniyoruz. Birbiri- oynamak fikrine bile gelmezdi. Nu. man ağa gidecek te yerine kar- deşi mi gelecekti? IT TELGRAFV.TELEFON | YAKI HABERLERİ Harbiye Hükümet merke- zine taşınacak Ankara, 25 (Telefon) — Milk Müdafaa Vekili Abdülhalik Bey bu sabah Dahiliye müsteşarı Hilmi Beyi İmar müdüriyetinde riyaret ederek İstanbuldan An- karaya nakli mukarrer Harbiye i mektebi için yaptırılacak binanın | mevkii hakkında bir müddet görüşmüştür. Kaymakamlar | Yeniden bazı tebeddül- ler yapıldı Ankara, 25 (Telefon) — Çu- buk kaymakamlığına Gerun kay- makamı Aptülkadir, yerine Çu- buktan Sabri, Ünyeye Sultaniye- den Bekir Sıtkı, yerine Ünyeden Nazım, Babaeskiye Ergani Maden hiç bir ecnebi yoktur. Bunun en | iamiştz, Bombayı atanlardan birisi bom- İmum Müdürünün beyanatıma rağmen Çeşmede Anason flatı düşüktür. Buna sebep te anasonun beş defa kalburdan geçirilmesi olduğu söyleniyor. mmm Hezeyan savurmuş Bozöyük, 25 (Vakıt) — Burada bir takım bezeyanlar savuran Kürt Ahmet mahkemece hapse atılmığtır. Sui kast Mısır başvekilini balla ile öldürecekler midi? Kahire, 25 (A.A) — Bugün Sıtkı Paşantn hayatına karşı sul kası mahiye- ünde olduğu zannedilen bir teeşbbüs İs» kenderiye treninin hareketinden biraz sonra bir köylünün tevkifi sayesinde Mennedilmiştir. Şimendifer emelesi kıyafetinde gi- olan ve bir balta ile mücehhez bir köylü Sıtkı Paşayı Kahireye kte olan trenin koridorunda bu- uştar. Kır balosu Himayei etfal cemiyeti Kadı- öy şubesinin kır balosu 23 930 tarihine müsadif virdiği Fakat bu adamın şu mustar va- tiyetinden niye sul istifade et- meli idi? Kendisi de mukabeleten ona fenalık yapmakla onun mev- kine düşmüş olmıyacak mı idi? En iyisi affetmekti. Ve bunun zevki, fenalık yapmak ve intikam almak zevkinden daha yüksek ve daha tatlı idi, Onun için Numan ağayı te- selli etti: — Kalbin rahat olsun ağam. Dedi. gönlünü hoş tut. Ben okadar fena adam değilim. Bu- lamadım bulamadımda senin bu vaziyetinden mi istifade edece- ğim. Üç kişi beraberlerken mahal- lede iş, mutadın fevkinde olma- dığı halde aksi gibi şimdi işler İngiliz lirası Düşecek mi? Konsorsiyom reisi Nurul- lah Esat B. ne diyor? İsterlinin 1020 kuruş etrafında tesbiti için bir içtima yapılacağı haberi üzerine kendisile görüş” tüğümüz konsorsiyom reisi Nu- rullah Esat Bey şu izahati ver» miştir; — Ihracat işlerinin şayanı dik- kat bir küşayiş arzettiği son on gün zarfında kâmbiyo vaziyeti çok müsait bir safhaya girmiştir. Bu müddet zarfında günün bilü- mum ticari ihtiyaçlarının tama- men tatbik edildikten başka piyasanın kambiyo fazlası kon- sörsiyom kambiyo açığı bu sw retle kapanmıştır. İsterlin rayi- cini tesbite (gelince, hükümet şimdiye kadar olduğu gibi bun- dan sonrada rayiç politikasını memleketin iktısadi menfaat ve ihtiyaçlarının mukteziyatına göre olmasını büşünmektedir. Bu gün- kü kambiyo vaziyeti isterlini bu umumi ihtiyaç va menafi nok- tasından en ziyade şayanı arzu görülecek bir hadde tesbitine müsaittir. Konsorsiyon umum! heyeti mutat aylık içtimamı bir eylülde akdedecektir. Isterlin İsterlin dün 1030 la açılarak 1030,10 paraya yükselmiş vr 1030 kuruşla kapanmıştır. Efgan mebusu —— “Hayatım tehlikedel..,, diyor Sabık Efgan meb'uslarından — Mü hiddin Han polise müracdat etiniş, As yadaki gizli cemiyetle: hakkında hükf» mete verilmek fzere hazırladığı muh- tıranm tanıdığı bir adam tarafi" almarak bir ecnebiye satıldığım Ve" kendisinin hayatınm tehlikede oldu. gunu bildirmiştir. Zabıta bu ihbar hak. kında tahkikata başlamış ve birindi gu: bece Muhiddin Han isticvap edilmiştir. Tahkikata devam edilmektedir. Mehmet Emin Beyin meşhur “Sadet, hikâyesini naklediyor. Malüm ya hece vezni üstadı Mecliste bir gün südede davet edilmişti de “Sadede arkadaşlar girecek,, demişti. Gariptir, e gün sadede giremiyen şalr, bugün yeni fırkaya kolayet girdi. O saman sadetten çıkmıyanlar şimdi fırkadan da çıkmıyorlar, . çoğalmıştı. Bu yetişmiyormus gi- bi günün birinde mahallede bir- de cenaze çıkmıştı Tablakârlıktan yetişip birinci ferikliğe kadar irtika eden üm- miliğine bakmaksızın kabine ye girmeden öldüğüne gam yi- yeceğini söyliyen Halil Paşa, günlerdenberi devam eden has- talıktan kurtulamıyarak gürleyip gitmişti. O gün mahallede sokakları devretmek nöbeti Yunus Ağa nındı. Paşanın öldüğünü haber alınca Yonus Ağa fevkalâde hayif- lenmişti, OBu (Oesef, Paşanın ölümünden değildi. Çünkü bazi konaklarda ölü olduğu zaman cenazenin bekçilere bekletilmesi cari usuldendi. Kendisi mahalle- de nöbetçi olduğuna göre bu İş, arkadaşı Rüştüye kalacak de- mekti. (Bitmedi)