29 Ağustos 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

29 Ağustos 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

iy (izmiekeiaserieri | Urla cinayeti Muhakemeye de: vam ediliyor Urla cinayeti o muhakemesine İzmirde Ağır ceza mahkemesi namına Asliye cezada evvelki gün devam (edilmiştir. Şahitlerden Salih Zeki efendi Memleket has- tanesi hademesinden kepsi de Ahmet isminde dört şahıs ile müvacehe “edilmiştir. Salih Zeki efendi müvacehede — Memleket hastanesinde Ih- san Ziya beyle yatarken hademe olan bu Ahmet dört Ahmedin arasında yoktur. İhsan Ziya beyin bana söylediklerini işiten hademe Ahmet başkadır. Demiştir. Bundan sonra Mem- leket hastanesinde yaplıan tet- kikat raporu okunmuş ve mar- nun vekili Mustafa Nuri Bey bunun üzerine müddeiumuimiliğe teveccüh ile şunları söylemiştir : —-Müddei umum! bey, naza- ri dikkatinizi gelbederim. Salih Zeki bey yalan yere şehadette bulunuyor. Verese vekilleri müddei umumi beyin. talebi üzerine şimdilik söyliyecek bir sözleri bulunma- dığını bildirmişlerdir. Neticede Silifkede ( hastane başhemşiresi bulunan Leman hanımın İfadesinin alınmasına, Binbaşı Mâzhar beyin de Hukuku âmme şahidi sıfatile o celbine Urla Halk fırkası mutemedi Hüseyin Avni Bey hakkındaki tahkikat neticesinin mahallinden sorulmasına karar | verilmişlir. Muhakeme 12 Eylüle talik edil- miştir. » Hizmet - Kepsüt haberleri hakkında Balıkesirde çıkan “Türk dili,, refikimiz, Kepsütte cereyan eden hadise hakkında bir İstanbul gazetesindeki neşriyatm tamamen Uydurma olduğunu, Nusret kö- Yünden Altın diş Hüseyin ne- mında bir şahsın kendisine ait olmıyan bir yeri işgal ve ihtiyar heyetine tecavüz ettiğini, Kepsüt mutemedinin bu hadise ile ve alâkası olmadığını yazmak” Alaşehirde neler oluyor? “Yeni Asır,, erde Ala- tehir halk fırkası mutemedi Ra- *im BE. hakkında bazı neşriyat Yapmış ve Rasim Ef. nin halkın başına derebeyi kesildiğinden bahsetmişti, Refikimiz iki gün &vvelki sayısında da “Alaşehir rezaleti, serlâvhası altında ve Wni mesele hakkında yazılarına devam. etmekte, Rasim EF. nin halktan gaspettiği paraları iade bu parayı, gazetele- tİN yazdıklarını tekzip ederlerse Heri vereceğini söylediğini iddia etmektedir. Kırklar eli valisi Dahiliye vekâleti teftiş reis- en Kırklareli valiliğine ta- Yin edilen Mustafa Arif Bey ye Bİ vazifesine başlamıştır. Filomuz Trabzonda , Yedi parçadan mürekkep de- hiz filomuz Trabzona gitmiş ve halk gemilerimizi büyük hü ratla karşılamıştır. VAKIT IN EE YARIN “SE Darültünunda, Fen fakültesinde Reisliğe Mustafa Hakkı B. sintihap .edildi Fen fakültesi müderrisler meclisi dün toplanarak müddeti bien reislik intihabatını yapmış, Kimya müderrisi Mustafa Hakkı Beyi müttefikan reisliğe intihap etmiştir. İntihap mazbatasi Maa- rif vekâletine gönderilecek, Mus- tafa Hakkı Beyin reisliği tekem- mül ettirilecektir. Malüm olduğu üzre şimdiye kadar Hüsnü Hâmit B. reis bnlunuyor, fakat müderrislerin sık sık şikâyetlerini davet edi- yordu, Hatta bir aralık Hüsnü Hâmit B. istifa etmiye bile mecbur olmuş, vekaletçe reislik müddetinin bitmesine kısa bir zaman kaldığı için bu İstifa ka- bul edilmemiştir. Yeni bir telgraf hattı Aldığımız malümata göre An- kara - İstanbul arasında O mev- cut hatlara ilâveten yeni bir telgraf hattı yapılması kararlaş- tarılmış ve inşaata başlanmıştır. Yeni hat Gerede Adapazarı üze rinden geçmektedir. —— . .. Kör Hüseyin Havseriden ne zaman kaçmıştı ? Kayseri valisi M. Fuat B. gazetemize gönderdiği bir mektupta diyorki; Yann gazetesinin 5- ağustos- 930 ta. rihli müshasında (Nasil kaçmış) #rname- si ile Kör Hüseyin oğlu İbrahim Paşa- nın tam sekiz ay evvel Kayseride iken vali ve müddelomüuminin de dahil bu. lundukları bir heyet tarafından evi tahâr. Hi edildiği ve küpler dolusu altnlar bu. lunduğu Vebir kaç gün sonra valiye baistida müracaat ederek polisin mitale- ası üzerine bir kaç adamile bereber Ts. lata neklolunduğu ve oradan fırar eyle. dikleri ve 15-afust0s-030 tarihli nüsha. sında (Soruyoruz, cevap isteri#) setli. hası altnda bu yazıların mavekas mnra. bık olduğu ve bu hususta sudan bir çih. kiker ile iktifa edildiği münderiç bolun. . Larisa hikâyeleri un resimler de konulduğu ahiren görüldü. Kör Hüseyin oğlu İbrahim Paşa: na mında Kayseride iksmet yoktur. Kayseride İmei ye Kör Hüseyin olup bundan iki sene ev- vel firara muvaffak olmuş isede bir müddet sonra ve Şarktaki şekavet hadi. sesinden çok evvel milit hudut haricinde öleüştür. Merkamun kaçmak için fırsat bulabildiği sırada ise merkezt vilâyetie değil idim Benim ve müddelümeminin hazır bulunduğumuz bir heyet marlfeğ. Te ne Kör Hüseyinin ve nede adamlar. nin evleri hiç bir zaman aramılmamıştır. Kendilerinin Talasa nakilleri zımnında bana hiç Dir istida verilmemiş ve'tarı. fımdan bunlara hiç bir yer için müsaade edilmemiştir. Sekiz ay evvel dünya yö. zünde'vcudu olmıyan bir şahsin müva. cehesinde evinin taharrisinden ve küpler dolosu altınlar bulunduğundan bahsedil- mesi bu neşriyatın ne kadar hilâi haki. kat oldüğune açıkça gösteriyor. Kör Hüseyinin firari Üzetine derhal takibat ve tahkikatı geçilmiş ve Mülkiye müfettişliğince de tahkikat İcra olünmuş- tur. İcap edenlerin tahtı tevkife alınması ve neticede lüzumu muhakemelerine ka- rar verilmesi te de sabittir ki bu cahki. kat sudan değil lâytkile yapılmıştır. Ağır isnadatı da ihtiva eden bü ya- zılardan dolayı iktiza ederler haklarında mahkemeye ikamei dava edilmek Üze-c- dir. Hakikatn tezahürü zamnında bu mektobumun (O möbterem O gazetehize eprcini rica ederim efendim. Nuri Pş. Irak Başvekili muharri- rimize beyanatta bulunuyor Bugün Ankaraya gidecek Nuri Pş. istasyonda — başvekili Nuri Paşanın şehrimize geldi evvelce yaz- mıştık. Dün X muharririmiz. Nuni Pş. ile görüşmüştür. Irak başvekili diyor ki: — Londran geliyorum orada muhtelif O meseleler £ hakkında İngiltere hükümeti ile temasta bulundum. Bağdada dönlüyorum. Türkiye- de birkaç gün kalcağım. Yarın Ankara giderek hariciye vekili Beyfendile görüşeceğim. Avde- timde Yalovaya giderek Gazi Hz. lerini ziyaret edeceğim. Musul müahedesinden sonra Türk - Irak dostluğu fevkalâde inkişifaf etmiştir. p Türk - Irak hududunda vuku- bulan son hadiseler alelâde bir sakâvet (o vakasıdır. (Buralarda muntazam yol bulunmadığı için Asayiş temini pek müşküldür. Maamafi bu mühim bir mesele değildir. Bu hadiselerin önünü almak için en iyi çare olan yol inşasına hükümetin son zaman- larda başlamıştır. Bu vesile şunu söylemek iste- rim; Irakta açılan bir harbiye mek- tebinde kürt gençlerinin Türkiye aleyhine. yetiştirilerek Türk hu- dutları dabiline yollandığını bü- diren neşriyat temamen asılsız- dır. Irakta talim heyeti arasında mutahassıs bir kaç imgilizinde bulunbuğu bir harbiye mektebi vardır. Buraya nasılsa giren ve maslup şeyh Saidin akrabesından olan bir genç hüviyeti anlaşılır anlaşılmaz mektepten çıkarılmış- tır. — Ingiltere -İrak muahedesi Iraka ne gibi feyait temin etti? — Irak bu muahede ile şim- vimdiye kadar itiraf etmeh iste- mediği manda idaresinden kur- tulmuş, mustekil bir devlet hali- ni alaıştır. Bu istiklal bütün devletler tarafından tasdik edil miştir. Bundan sonra devletin dahili, harici bütün mesuliyeti doğrudan doğruya Irak hüküme- tine teveccüh etmiştir, Bu > muahede ile Ingiltere hükümetine ( Filistinden Basra körfezine giden bavai yol için çölde iki tayyare hangarı yap- mak müsadesi Verilmiştir. Bu hangarların muhafızları Iraklı ola- caklak ve bütün masarif Ingil- tere tarafından temin edilecek- tir. İrak hükümeti bu teshilatı — a - SEHIR HA BERLERİ ME A Jİ YAKI I ; tanbul ağır ceza mahkemes'nde | l Bir davadaki nakız | Yemişte hamallar kâıyası Ah- met ağayı öldürmekle maznun Mustafa, bir müddet evvel İs- on beş sene ağır hapse mah- | küm edilmişti. Temyiz mahkemesi, bu hükmü maznunun yaşı tahkik edilmediği noktasından bozmuştur. Dün ağır ceza mahkemesi, meseleyi tetkik etmiş ve maz- nunun kendisi yirmi iki yaşında olduğunu söylediği gibi nüfus kâğıdı da böyle olduğundan, bu | noktadan tahkikat ve tetkikat icrasına kanunen lüzum olmadır ğı kaydile, verdiği kararda ısrar etmiştir. İstanbul tayyareleri Tayyare cemiyeti (o stanbul lerle evelce İstanbul, Beyazıt, Fatih ve İstanbul balıkçıları Tayyareleri mübayaa edilmiş ve geçen sene bu Tayyarelere Ye- | şilköyde halkın tezahuraı ara- | sında merarimle isim takılmıştı. | Bu sene de İstanbul namına aynca Üç tayyarenin daha iza- fesi takarrür etmiştir. Bu Tay- yareler iane miktarları binnisbe fazla olan (Beyoğlu), (Üsküdar) ve (Adalar) namlarını teşiya- caktır. Istanbul halkının Tayyare ce- miyetine gösterdiği yüksek alâka ve muavenet sayesinde her sene hava (kuvvetlerimize (birkaç tayyare ilâve edilmek suretile (Istanbul Hava filosu) vücude gelmektedir. çü ———ğ—ğ—ğ—ğ—ğ— > —> 2 m inkişafı için göstermiş” Ilerisinde bu hattın beynel- milel bir şekil olacağı kanatin- devim. Irak dabilinde bulunan ne İngiltereye ait olan şömendö- fer atlarını hükümetin 25 mil- yon rubye mukabilhde satın aldı Ingiltere hükümetinin yeni mu- ahede mucibince Iraka terke mecbur olduğu hangar, dekovil elektrik tesisatı, binalar, askeri, daireler ve saire de hükümet tararafından müsait şeraitle mü- bayaa edilmiştir. Basra limanın- da İngilizlerin vücuda getir diği tesisat ta 25 senede öden- mek şartile yedi milyon rubyeye satın alındı, Londra seyahetim bu mese- leleri “halletmek içindi. Şimdi ibtilâfı mucip ( hiçbir mesele kalmamıştır. — Musul petrol madenlerinde istihsalât başlamış mıdır? — Musul havalisinde şimdiye kadar iki yerde petrol bulun- muştur. Bu işle meşgul olan şir- ket taharriyat ve tesisat mas- rafı olarak üç milyon rubye sarfetmiştir. Tesisatın biran ev- vel ikmali ve istihsalâta başlan- ması için hükümet şirket nez- dinde mütemadi teşebbüsatta bulunmaktadır, Petrol istihsaline başlandıktan sonra şirket hü- kümete ton başina dört ilin verecek, Irak hükümeti de bu miktarın (yüzde onunu Musul muabedesi mucibizce Türkiyeye verecektir. . Muharririmizin yeni (harfler hakkında sorduğu suale karşı Nuri Pş. harf inkılâbımızı takdir et- tiğini, Iraklılar için Arap harfle- rini değiştirmek mevzu bahsola- mıyacağını söylemiştir. dal kalır MİSAL | fasıl Sinemalar ; Vilâyet şubesinin topladığı iane- | w — sama 5 — VAKTT 29 Ağustos 1530 > Dahilde baylığı Kuruş 150 ...ü 40 SN . we 15) . M9 3 6 , Rebiü ahır « 1349 Eu geceki Ay Leyleklerin gitmesi Güneşim doğüyü: 023 — balim 1548 | Ayın doğuşu * 215 — batıyı: a 5 Namaz vakitleri Akşam Yar İmee 1848 1025 335 | “aba Öğle Hind 364 1215 195 Radyo: Bu akşam Istanbulda Sant #ekizden ona kadar alaturka Alkaza — Serçeler v Jemdar — Kırmızı ol Beşitaş Hilâl — Verdön Ekler — Malek sinemacı Elhamra — Yarım evliler Etuval — İntikam Fransız — Beyaz esire Opera — Cennet budur Şık — Ramona SüreyyaKadıköy — Brodvay yıldın iyafro'ar £ Operet Cemal Sahir Bu akşam 9301 Mısırlı oğlu bahçesinde “Arşın mal alan,,, Kafkas öpereti, Tarzan Hüseyin Kasımof Ber, müsabakaları, dan ete, Belediyede Yeni bütçe dün kabul edildi Cemiyeti belediye fırka guru- vergi ve resimlerinden, geçen seneden 13250 lira (fazlasile 4714254 lira, Emanet emval ve emlâki hasılâtından 184333 mü- tenevvi, geçen seneden 149115 lira noksanile 197886 lira varis dat tahmin edilmiştir. j me Ne tahsisatı fevkalâde ile birlikte 429050 lira olarak tesbit edil- miş olup masraf yekünu 6471575 liradır, Mazbaha vâridatı 671574 lira tahmin edilmiştir. VUKUAT Arkadaşlarını yaraladı Unkapanında Üsküplü cad- sinde sabıkalılardan kemal Hara- di ismindeki arkarlaşile kevga etmiş ve ağır surtte yaralanmış- tır, Carih kaçmış mecruh paşa hastahanesine yatırılmıştır. Poliste teftiş Dahiliye vekâleti tarafından verilen bir emir Üzerine şebri- mizde bulunan o müfettişlerden Sezai ve Hacı Hüssü B.ler po- lis müdürlüğünde teftişata baş- lamışlardır. İkinci şubede Polis ikinci şube müdürlüğü. ne vekâletinde bulunan Atâ B. in ve muavinliğe de Üsküdar merkez memuru Mahmut B.in tayinleri tekarür etmiştir. »