29 Ağustos 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

29 Ağustos 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

DU minimal ilmin iin iii z B— tribi Lise binası bu caddeyi şe- İreflendirdiği gibi büyük Gazimizin ” rekzedilecek heykeli de Ankara- “da olduğu gibi bu yolun tam © ortasına isabet etmektedir. 30 ağustosta yapılacak küşat merasimi için, hususi bir komis- “yon ihzarat yapmaktadır. o gün muhtelif şehirlerimizden, hareket edecek olan hususi katarlarla üçyüze yakın misafir gelecektir. © Sivasa komşu vilâyetler Malatya, kikarahisar, Erzincan, Tokat, yseri vilâyetleriyle Zile kaza- sından ve vilâyete mülhak Kaza- “lardan birer beyet davet edil miştir. Şimendiferle gelenler o gece yirmi dörtte avdet edecek- © lerdir. Civar vilâyetlerden ve kazalardan gelecek olan misa- > firler, içinde aynca hazırlık > yapılmıştır. : ivas bütün müessesatile bü- © yük bir düğüne hazırlanır gibi, “ süslenip bezeniyor. Belediyemiz “onbeş gündenberi bu hazırlık- larla meşguldür. Şimdiden ter- tibat ikmaledilmiş gibidir. Istas- yonda Nafia vekâletince yaptı- “rılan büyük taktan başka Bele- > diyemiz üç muazzam tak hazır- ” lamıştır, bu taklar arasında bize treni ulaştıranlara, halkın minnet “ ve şükran hislerini ifade edecek # cümleler yazdırılmıştır. ” © Küşat resmi 30 ağustots günü “saat onbeşte başlıyacaktır. Aziz başvekilimiz Ismet Paşa © Hazretleri, Belediye reisi Hayrı Bey, halk namına doktor Necdet Bey, iradı O nutkedeceklerdir. © Küşat resminden sonra misafir- “lerin şehri dolaşabilmelerini te- “min için Belediyece ayrıca ter- > tibat alınmıştır. 20,30 da askeri mahfelde 350 © kişilik bir ziyafet verilecektir. © Bu büyük ziyafete sahne olacak mahfel esaslı bir surette tezyin “edilmiştir. Misafirlerin © esbabı “istirahati, memleketin, münevver — geçnlerinden ve yüksek memur- $ dan mürekkep bir. gurup © tarafından deruhte edilmiştir. © Gece ayrica fener alayları yapı- | > lacak, tarihi günün gecesi de * lâyık olduğu bir ibtişamla tes'it | © edilecektir. Şimendiferin Sivasa getireceği €yilikleri, şimdiden görmek ve £ hissetmek mümkündür; şehirde “düne nazaran bariz bir canlılık * vardır; halk daha çok kazan- | * mıya, hazırlanmıştır. > Daha evvel, hatta çalışan köylü © artırdığı gündeliği ile. çiftini ” çubuğunu düzeltmiş, toprağa sa- rılmıştır; tüccar ve esnaf arasın- da hazırlıklar yapılıyor. © Bu iptidai vasıtalarla Samsuna, "Kayseriye, hatta bazan Malat- yaya ve Elazize un gönderen Sivas bundan sonra eski şöhre- tini yeniden kazanacaktır. Sivas © asırlarca orta Anadolunun (za- X hire anbarı) olmuştur. Şimdi daha uzakları da besliyebilecek- © tir. köylü çok ehven fiyatla kar- Oşılandığı için elinden çıkarma- * dığı buğdayını kolaylıkla satma- ç ğa başladığı gün, belini doğrul- tacak ve bundan aldığı kuvvetle © iki üç misli mahsul elde etmeğe başlıyacaktır. Temasettiğim tüccar ve esnaf- “ta şuürlu bir duygu ile şimen- diferin vereceği faydaları say- maktadır. Sivas beş on sene içinde zengin bir şehir olmağa katiyyen namzettir. Bu mazhariyeti oOtesri o için memleketin büyük bir ihtıya- vma temas, etmek lâzım... © Sermaye ihtiyacı... Bu ibtiyaç Sivasta bariz, bir şekilde ken- “dini göstermektedir. İptidai mevat ve zirai mab- VAKIT 29 Ağustos 1930 Hattın Tarihi (Üst tarafı 7 inci sayfada) Sivas - Erzurum haltının inşasına başlandı. Mütarekeye kadar ba- zi tüneller ve toprak tesviyesi yapıldı. Milli mücadeleden son- ra Cümhuriyet hükhmeti şimen- difer siyasetimizin tistikametini kat'i surette tesbit etti. 340 ta- rihli bir kanunla Ankara-Musaköy ve Samsun-Musaköy - Sivas hat- tı için azami 5 senede sarfedil- mek üzere 6,5 milyon İlra tah- sisat kabul ediimişti. İnşaata tek- rar başlandı. Bu arada güzel bir tadil yapıldı. o Ticart vaziyeti daha müsait olan An- kara - Kayseri - Sıvas yolu kabul edildi. Hat 925 nisanında Yahşihane, 925 Kânununda Yerköye, 927 mayısında Kayse- riye vâsıl oldu. Bu arada Kay- seri - Sivas kısmının Belçikalı S.LT şirketine taksitle inşa et- tirilmesi, Turhal-Sivas © hattını iki buçnk senede, Kayseri-Sivas kısmının da 3 senede ikmal e- dilmek Üzere mukavele yapılması düşünüldü, Fakat şirket taahhüt- lerini yapamadığı cihetle muka- velesi feshedildi, Mayıs 928 de hükümet kendi vessitile tekrar i işe başladı ve İşte nihayettem- muz 930 da hat Sivasa ulaştı. Yarın da Türk işçisi bu büyük eserini işletmiye açıyor. Kilometre (o hesabi Hat, Ankara - Kayseri 381, Kayseri -Sivas 220 kilometre olmak üzere 602 kilometre uzun- luğundadır. Iktısadi — faydası Bu hat ile Avrupa ve Asyayı birleştiren taribi ve en kısa yol, medeniyet yolu olarak tekrar tesis edilmiş olmaktadır. Evvelâ senevi ovasati 300 milimetre yağmuru olan Ankara - Kayseri kısmının işletme masrafı itibarile daima hükümete yük olacağı düştinülmüşse de mahsulün is- tasyonlara yığılması ve nakliya- tın oldukça mühim yeküna baliğ olması menfi noktai nazarı de- ğiştirmiştir. Kayseri-Sıvas kısmı ise daha münbit araziden geçi- yor; bu hat sayesinde Şarkışla ile Uzunyayla mahsulâtının nakli mümkün olacaktır. Hattın güzergâhi Hat ekseriyetle Kızılırmak havzasından geçmektedir. Hattın en güç yapılan kısmı Karanlık- dere havzası olmuştur. Istasyonler Ankara Sivas hattı tzerinde- ki mevkifleri dünkü sayımızda yazmıştık. o Bugün de Kayseri ile Sivas arasındaki istasyonları kilometre (o mesafelerile © yazı- yoruz. Gomeç 399, Sarmısaklı 409, Tuzhisar 424, o Saroğlan 444, Karaözü 458, Gemerek 444, İhsanlı 490, Şarkışla 509, Hanlı 539, Bedirli 550, Yıldır 578, Sivas 602: asar s0 rana sevse banana sn sapan vAY ETE BARAN AANAEN sulden başka şimendifer Sivasın yanıbaşındaki madenlerden de istifade edebilecektir ; ezcümle, burada çok zengin alçı maden- leri menbaları vardır. Burada kolaylikla istihsal edi- lebilen alçıdan mütehassıslarınca büyük istifade derpiş edilmekte- dir. Bir sene sonra Samsun hattı i da birleştikten sonra, sevgili yurdumuzun göbeğinde bir san'at ve ziraat şebri olarak yükselecek i olan Sivas Ankaradan sonra | Cümburiyetin yarattığı ikinci ve | medeni bir şehir olacaktır İ Kadir Orta Apakisluda Seyahat Mektupları : 7 i Bartın kızları Gelene geçene mani söyle- miyor, çalışıyorlar Vapirlar arasında manasız rekabetler Me kalkarak Imeboluya kadar olan iskelelere gidip gelmek suretile sefer yapan küçük bir vapura bindim.. Bu hafta, her hafta muntazaman Üç Vapur posta yapıyor. Bunlardan ikisi aynı günde İstanbuldan kalkıyorlar ve aynı günde aynı iskelelere bir birile rekabete pe amm Bu iki küçük vapur yekdiğerlerine karşı o kadar kız” gınlar ki rekabeti bir çok zaman- lar bütün nezaket kaidelerini çiğnemeğe kadar vardırıyorlar, Birisi bir limanda iken diğeri aynı limana girerek selâm dü- düğü çaldığı vakit başka kum- panya vapurları o selâmı alıyor- lar fakat rakip vapur buna ku- lak bile vermiyor. Ben bu rekabetten bihaber olarak birine bindim. Bartına doğra yol aldık. Vapurlar reka- beti bem para hususunda hem de gemilerin söratinde yapıyorlarmış ikisi ayni suatte kalkan bu iki rakip geminin deniz üstünde giderken yaptıkları işler öyle tuhaf bir manzara meydana ge tiriyor ki. Bu yarışlar tıpkı iki anut kap- lumbağanın ucu bucağı bulunmı- yan büyük bir yeşil çayır Östün- deki yarışlarına benziyor. İkiside deniz üstünde bir kaplumbağa sürati ile ilerliyorlar. Fakat yi- ne yol alamıyorlar.. Gün doğarken Bartın boğazı- na geldik ve içeriden bizi kara- ya çıkaracak olan omotörleri beklemeğe Bu bekle- yiş üç saatten fazla sürdü. Ni- hayet ; geldiler ve bizi Bartına götürdüler... Bartın boğazı Ka- radenizden 13 kilometro içeride olduğu için motör seyahati de | bayli uzadı. Fakat bu Uzayış bana çok tatlı geldi. Bartın bo- jan tıpkı bir kâhtane ... İki tarafı yemyeşil tepelerle kaplı. Çok sakin, hiç belli olmıyan bir | akıntı var... 2-3 Kilometro fası- la ile ırmak kenarındaki köy- lerin girinliği daha başka bir güzellik teşkil ediyor... Bu şirin ve cennete benziyen yerde yal- nız bir huri eksikliği var, diye düşünüyordum! ! örtülü bir kadındı. Bu esnada motörümüzün ya- mından İki çifte geçti.. Güzel süslenmiş kayık içinde başları yazmalı, abanili, maili, yeşilli bir huri taifesi görmiyeyim mi? Bizi görünce kaçınmadılar, bilâkis dikkatle baktılar, gülümsediler... Bir müddet sonra başka bir piyadede syni manzara... Evvelce işitiyordum. ( Bartın kızları bilhasan şair ve şair rub- lu olularmış, erkeklerden kaçın- mak âdeti yokmuş. Çok zaman- lar aralık başlarına otururlar gelen geçen delikanlılara mani okurlar ve törkü söylerlermiş. Ben ırmaktaki bu lâtiçf man- zarayı görünce derhal bunun hatırladım. iskeleye çıkınca hem ör, hem ayni düşünce için- de iki tarafıma bakınıyordum. Ilk gördüğüm kadın, siyah setenden şalvarlı, Yazma baş su küpü taşıyordu. Biz yanından geçeceğimiz zaman derhal olduğu yerde durdu ve küpü omuzları üzerinden yere indirdi. Adeta beyecan geçiriyordum. o Benim yabancı olduğumu önümde bavul sırtında giden hamaldan muhak- kak tanımıştı: Acaba bir şey söyliyecekmiydi? Hizasına gelince bende gayri ihtiyari durakladım. bu şaşkın halimi gören kadın hemen bana arkasını döndü ve sıkıca kapandı biç bir şey söy- lemedi. Ben utandım ve yürüdüm, Yolumuz sık mahalle aralarına uğradı. Bartının manici kızları aklımdan çıkmıyordu, O fakat nafile,, Gerçi sokak aralarında dolaşan, şarvarlı, yazmalı kadın- lar gördüm, bunlarsa işlerile meşguldürler ve çalışıyorlardı. Eğlencenin kıymetini Anado- luda Bartın Kadar iyi bilen bir kasaba yoktur sanırım. Cuma günü kadın, erkek, çoluk çocuk gurup gurup meşirelere ırmağa giderek eğleniyorlar. O gün ır- makta sandal geçdeek boş bir yer kalmıyor. Her gurup akşa- ma kadar eğlenerek mükemmel bir vakit geçiriyorlar Cumartesi günü Bartının baş- ka bir hali var.. Çarşınn bir çok yerlerini kadınlar işgal edi- yor. Sebzeden tutun da odununa kismında bir kadın pazarı ku- ruluyor, Kaza ve nahiyeler Yeni biraların yerleri ilân edilecek Vilâyet binası şimdilik vilâyet binası olarak kullanılacak, Ema- net binası kapısına Istanbul be- lediyesi yazılacaktır. temin edilmektedir. Kaymakam- lar umumiyetle belediye daire- lerinde çalışacaklar, yalnız Emi- nönü kaymakamlığı Sirkecide Gülbenkyan hanında yerleşecek, Beşiktaş kaymakamlığı için de merkez memurluğu binası müsa- it olmadığından, yeni bir bina bulunmaktadır. Kaza ve nahiyelerin yerleri belediye tarafından halka ilân edilecektir. | la maznun olarak yakalanan altı kişi ile Sırtında bir | Komünistler Hakkında tehkiket bitti, ev- rak müddei umumiliğe verildi Komünistlik tahrikâtı yapmak» Istanbulda İzmirde yakalanıp Istanbula gönderilen dört kişi hakkındaki tahkikat, yedinci omüstantiklikçe | bitirik- miştir. Tahkikat evrakı, omütaleası alınmak üzere müddei umumi liğe verilmiştir. Müddei umumi: likçe evrak tetkik edilerek mös- tantikliğe iade olunacak, ondan sonra müstantik Rifat Bey ke rarnamesini yazacaktır. Küçük haberler İmam, hatip — Müezzin ve kay yımların ticaretle meşgul olmak ve me muriyet kabul etmeleri meneğilmiştir. İstanbul belediyesinde — Şeb- #miz hakkında hariçten isterecek malü- msta cevap vermek Üzere bir Turizm gabesi açılacaktır. İstanbul Pösta ve Telgrafçı- Tarı — $ eylülde Asya vapunle bir Bursa tenezzühü yapacaklardır. Kadıköy daireleri — Emanet Kadiköyünde boş duran meyva halinde ufak bir tndilâr yaparak buraya mahalli resmi dalreleri * nakletmeyi: “düşlinmek- tedir, Ziraat müsteşarı — Ihsan Abk din Avrupadan gelmiş ve Ankaraya gitmiştir. İlk fındık mahsulü — Evvelkif gün Giresondan Ticaret borsasına gel- miştir. Amerikada kuraklık Vaşingtondan gelen son be- berlere göre Amerikan,m kuraklık felik felâketine ugrayan ni kalarına yağmur faide Ma Mal ha- urda 12 bükümete ait 250 kaza harap olmuş olup İaneye muh- taçdır. Çift hayvanı ve erzakı mahvolan o çiftliklerini (miktarı 270000 dir. Keutukkide bugday mabsulü yüzde ona, tütün mah- sulü züzde yirmiye ve kuru ot m hsulü yüzde beşe düşmüştür. Reisicümhur Hover 250 ko- mite teşkili ile felâkete karşı ge- linmesi içiln tedbir amaktadır. —— "Cennet fedaileri,, birkaç güne kadar bitece'dir. Ondan sonra Ömer Rıza Beyin yeni. bir eserini tefrikaya başlıya- cağız. Tazihin ve bilhassa İs il dâm tarihinin en milhim. devire İllerinden birinde tjekkül den, bilâhare birçok inkişaf lara, birçok tarihi ve mühlr. maceralara yol açan ilk gizli cemiyetler, bu eserin en esas. hu mevzularındandır. “Kızıl Gömlek, tomini taşı- zam bu eser, tarif. Kitapların. da pek miphem ve on laşilmaz bir surette mevsu- İ bahis olan ilk gizli teşekkü'le- Kaza ve nahiyeler için binalar ri, şark ve garp menabiinin Ütkili le tenvir etmekte ve orların "“tün sırlarım aç maktadır. Daha kolay anlaşıt- ması, daha cazip bir suret e takip olunması içla roman şek linde yazılan bu eserde tarih” hakikatler itina “ile kay dolunmuştur. o Cennet Fe dayilerini lezzetle takip eden karilerimiz bu eseri de derin bir merak içinde olzyeca'lar v BEKLEYİN