16 Eylül 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

16 Eylül 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

1—— 2 — VAKIT 16 Eylül > lediye namzetlerini tesbite de- vam edecektir. vilâyet ocağında © beş hanım bulunacaktır. Bunlardan Nezihe Mubittin banımın tayini dün he- ” yeti umumiyece kabul edilmiştir. © Fethi bep Ankaraya gidiyor Aldığımız malümata göre ser- best fırka lideri Fethi: “Beyin © Cemâl Hüsnü Beyden inbilâl edecek olün gümüşhane meb'us- luğuna intihabı katileşmiştir. Bu ” hususta lâzım gelen muamele © bugünlerde yapılacak ve Fethi B. 20 Eylülde Ankaraya gide- cektir. Meclisin fevkalâde içti. | © Omaı oh beş gün sürer ve intihap muamelesi o vakite kadar bi- © terse lider meclis müzakereleri- ne iştirak edecek ve arkadaşla- rile tenkitlerde bulunabilecek, bilhassa son gazetecilerin teklifi hadisesi hakkında izahat isteye- Firka kâtibi umumisi Nuri B. de dün gazetecilerle görüşür- ken bu meseleye temas etmiş ve şunları söylemiştir: — Tazyikten maksat şiddet göstermek, takriri sükün kanu- nunu ihya etmekse, buna kat'iyen © ihtimal vermiyorum. : Gazeteci- lerin tevkifi meselesini O eyice tetkik etmişdeğilim, Binaenaleyh bu işte ne şekilde hareket et- © tiklerini bilmiyorum. Fakat bu- © mu tazyik siyasetinin bir mu- ddimesi (O addetmek doğru Fakat hükümetin Halk fırkası ile elele vererek fırkamızın in- © kişafına mani olmak için her birisine türlü tedbirlere tevessül ettikle- | rine şüphe yoktur. İzmir seya- hâfi Omünasebetile gezdiğimiz yerlerin çoğunda bunun canlı misallerini gördük. Hükümet memarları Halk fırkası erkânı gibi, Halk fırkası gibi hareket ediyor, ve ellerinde mevcut | © bütün hükümet ve fırka teşki- lâtını Serbest Cümhuriyet fırka- sının inkişafına mani olacak su- rette kullanıyorlardı. Halbuki © hökümet memuru bitaraf olmak ve her iki fırkaya karşıda mü- sayi derecede (o müsamabakâr »lmak mecburiyetindedir. Fırkamız hükümet memurla- rının bu tarzı hareketini merkez | mezdinde protesto etmiş, . fakat bizi tatmin edecek hiçbir cevap © almamıştır, Halk fırkasının hü- kümete © dayanarak <o cemiyet işlerine, intihaplara (o karışması gayri kanunidir ve bunun biran ide) İn tefrikas © kendine “kırk yıllık Yani; olur mu Kâni?...., diyordu. Yüvan ustanın kasatina giren parada bir tek Fümun meteliği yoktu , hepsi münhasıran bu semtin Türk ve müslüman hal- kıtımi paraları idi. Yuvan usta, günün her #an- tünde tezgâh: başında, ufacık çocuklardan ihtiyar sakallılara “kadar herkese yetişir, herkese güler yüz gösterirdi. Pirinçten, yağdan, oyuncağa, İğne, ipliğe kadar dükkânda herşey OiMmevcultu. Bu itibarla hiçbir müşteri Yuvan ustanm kapısından boş elle çıkmaz, her aradığını muhakkak bulurdu. Dükkân kendi malı idi. Üst ktında iki odası, birde alt kat- 1 vk Fe €vzi e. Hz. Dün Ağrıya ha“ reket ettiler Ankara, 15 (Telefon) — Umum erkânı harbiye reisimiz Müşir Fevzi Paşa Hz. refakatinde nüfus umur müdürü Akif, mülkiye omüfettişle- rinden Saip Beylerle bugün 17 de ISivas trenile Ağrıya müteveccihen hareket etmiştir. Anlaşıldığına gö- re hükkümet bu gibi hadiselerin tekerrür etmemesi için ciddi tedbir ler alacaktır. Hudutta Tashih işi zaman Ankara, 15 — (Telefon) — İran tahdidi hudut komisyonu Türk he-| yeti reisliğine hariciye vekâleti bi- rinci daire birinci şube müdürü Süleyman Saip B. tayin olunmuş- tur. Hududun tashihi müzakerele- rine yakında Tahranda başlanacak! tır. M. meclisinde Yeni bir gurup teşekkül ediyor. ne kliimoiier Meb'us intihabının neticesi Berlin, 15 (A.A.) — Umumi in-| tihabatın neticelerine nazaran in- thabata 35 milyon müntehip işti- rak etmiştir. Sosyal demokratlar! 8,530,000; milliyetçi sosyalistler! 6,375,000; komünistler - 4,599,000; merkezeilör 4,594,000; Alman mil- liyetçileri o2,459,000; (o halkçılar 1,966,000; iktısatçılar (o 1,352,000; Bavyera balkçıları 1,118,000 ve çif çiler 1,103,000 rey almışlardır. Bu hesaba göre 573 meb'usluktan 80s- yal demokratlar 142, milliyetçi 80s- yalistler 106, komünistler 77, mer- kezciler 76, Alman milliyetçiler 41, ahali fırkası 33, iktrsatçılar 23, dev letçiler 20 sandalya kazanmış ad- dolunmaktadır. Mütebaki 55 meb- usluğu Bavyera halkçıları, çifçiler ve diğer fırkalar kazanmışlardır. Edirneliler Yunan futbolcularile karşılaşacaklar Edirne, 15 (A.A.) — Edirne spor takımı önümüzdeki pazar gü- nü Gümülcinede Yunan Atlas ta Ankara, 15 (Telefon) — Yeni fırkaya mensup meb'uslarm liste bir grup halinde çalışmaları için tedbirler aldıkları, bunlardan birisinin grup reisi intihap oluna” cağı söyleniyor. Hariciye vekili birgün «gecikti . Ankara, 15 (Telefon) — Hari ciye' vekili İstanbula hareketini ya- rma tehir etmişitr. Ahmet B. geliyor Ankara, 15 (Telefon) — İoğlu Ahmet B. konvansiyonelle Itanbula haraket ti... 5 Kemal Aziz Beyin yeni vazifesi Ankara, 15 (Telefon) — Hari- ciye vekâleti kalemi mahsus müdü- rü Kemal Aziz Beyin Roma sefa- reti müsteşarlığma tayini söylen mektedir. önünü almak lâzımdır. Asılsız bir haber Dünki akşam gazetelerinden | biri Fethi B, in Sarayburnu par- kında bir nutuk söyleyeceğini İ evel krmile bir müsabaka yapmak üze-! re cuma günü 18 kişilik bir grup halinde Gümülcineye hareket ede- ir Sırp-ltalyan hududunda Paris, 13 — Belgrattan gelen telgraflara nazaran Sırp - İtalyan hududuna 4 Sirp alayı vâsıl ol- muş ve ahali tarafından pek büyük bir heyecan ve hararetle istikbal (edilmiştir. Lublianada büyük bir galeyan hüküm sür- mektedir. Italyan konsoloshanesi asker kuvvetile muhafaza edilmekte ve hiçbir kimseye oraya yanaş- masına müsaade edilmemektedir. Hükümetin ittihaz ettiği ted- birlere rağmen bütün Sırbistanda Italya aleyhindeki cereyan gittik- çe kuvvetlenmekte, tevessü et- mektedir. Yakalanan mubtelis Paris, 14. (A.A) — Memurlarından bulunduğu Cenubt Amerika bankasından yaziyordu. Dün kendisile görüş- İ ömüz İder benm doğru t olmadığını. söylemiştir. MAHALLE Ani: SECARATTIN ENİB | ta dükkünm bitişiğinde depo İ gibi kullanılır bir mağatası var dı. Genççe bir karisi, yetişkin bir kızı, birde oğlu ile yuvan usta, üst katta yatip kalkarlardı. Basi günler Yuvan usta köleyi #ırtladığı ve oğlu Haralâmböya da çuvalı verdiği ğibi döğru balıkpazarıtın yolunü tutar, ota da dükkân Mötakısıni ikmâl eder, kendi önde, oğlu arkada, mola vere vere semtin yolüsu bulurlardı. Bu saatlarda Madam Zoiçe tezgâhta oturur, kımı He rakliya, annesine yardım ederdi. Kocasının güler yüzlü, şen bir adam olmasına rağmen Madam Zoiçe bet surat, aksi bir kadın- dı, Onun noktai nazarma göre i bütün mahalleli, kendisinin düz- | bir kaç milyon çalarak kaçmış ve Ispan- ya'ya ilter etmiş olsn Ville Nueva bu gece Paris'e getirilmiş ve tevkifaneye Itilaf oğlularıkık Istanbula gelişi, Madam Zoiçede bahçe- deki kabak ocağına dökülmüş gi tesitini hasıl etmiş, onu İ gübre şerbeti içeri bir Kabak çiçeği gibi açmış, on beş yaş daha gençleştirmişti. Mahallede arada sırağa geçen İngiliz, Ital- yan, hele bilhassa Yunan asker- lerine (o bağıılıyordü. Onlar ne gürbüz, yakışıklı insanlardı. Yü- #ürken topfağı sarsıyorlar, etrafa pata saçıydrlardı. OÖslars karşı Madam Zoiçede ünlaşılmaz bir meyil ve incizap vardı. O derecede kibir, hergün tıgara almak üzere ryan bir Fransız neferinden para bile almamış — Ben. No Türk.. Grek... Grek... Diyerek Fransız neferinin gö- züne girmek istemişti. Madam Zoiçenin. ecnebi as- Enel, EE | Şiddetli gürül. tüler oldu Fıkra ra Murat... z Nezihe Muhittin H. da yeni fırkanı ilöyet ocağına aza olacakmı, i Sürey iy ze ağzındaki kilidi söken yeni fırka, uzun senelerdenberi bir filcana kulp olmak için didinip 5 ran Nezihe Hanımı da muradına erdir” dis hir lek öatandaşı da muradina €* İdirmek, ağği hukart bir muvaf peki Varşova, 15 (A.A.) — Lehistan! yettir söl cenâh fırkaları Varşovada bü-| yük bir miting aktetmişlerdir. Bul mitingte hükümet aleyhine bir ka- * * , Kalabalık Köprüden göçerken bir kalabalık gö rar sureti kabul edilmiştir. Miting-) güme çarptı; baktım: Bütün lekeleri sk çiler bundan sonra sokaklara dağı” ;«cex, larak “tezahürata başlamışlardır. Nümayişçiler tezahüratm memnu olduğu bazı caddelerden geçmek! istediklerinden zabıta (muhalefet etmiştir, Bu esnada kimler tarafim- Han kullanıldığı heniz belli olmu yan el bombaları fırlatılmış ve ta- bancalar atılmıştır. Bir kişi ölmüş ve beşi polis olmak üzere 15 kişi| yaralanmıştır. Zabıta sükünu iade eylemiştir, 100 kişi tevkif olunmuş! tur. Tahkikat devam etmektedir. Amerika tayyareleri Tokyo, 14 (A.A.) -—- Amerikan tay- yarecileri, büyük bahri muhiti geçmek teşebbüsüne girişmek için Samsonçi den hareket etmişlerdir. İngilterenin borçları Londra, 15 (A.A.) — Bam Amerikan mahafili tarafından İngiltere hüküme. tinin harp borçları hakkında Amerika ile akdetmiş olduğu itilâfı yeniden tet-, kik ettirmeği temine sarfı gayret ey- lediği yolunda işaa edilen haberlerin aslü esastan âri olduğu beyan edilmek- tedir, Alman intihabatı Berlin, 14 (A.A.) — İntihabat silkün dahilinde cereyan etmektedir, Rey. san). dıkları küçük birahanelerle kahvelerin içine konmuştur. Havanm bulutla: ol.) ması müntehiplerin adedini arttırmak- tadır. İspirtolu içki satışının men'i do- Tayısile sükünün muhafaza edileceği! zannolunuyor. Deniz kazaları Marsilya, 14 (A.A.) -— Yunan bandı. rah Agias Georgi vapuru Palos burnu açığında kazaya uğramış olan bir İtal- yan deniz tayyaresinin mürettebatını ya gelmiştir. Gazi Hiz. Gazi Hz, dün saraydaki daire- lerinde meşgul olmuşlar, akşam saat altı buçukta Sakarya mo- törile Fenerbahçe önlerinde bir tenezzüh yapmışlardır. yle içten lıyan muhabbeti gün geçtikçe ilerleyip artmıştı. Hele semtte civar kır kahvelerine ecnebi ne- ferlerinin o dadanması, Madam Zoiçeye işlerden vakıt buldukça oraya sık sık oğramak fırsatını vermişti, tinde civardaki dere içinde kuy- tu bir yerde ayak üstünde iz- bandut gibi bir İngiliz neferine teslim olduğu vakıt zevkten ken- dini kaybetmişti. Üstelik heriften bir de tira koparmıştı. O günden sonra bu İngiliz ne- ferini, bazan Fransız; bazan Halyanı, bazan Yunanı, bazanda Cezayirlisi takip etmişti. Madam Zoiçenin (o bahtını açmakta İngiliz neferinin ayağı uğurlu gelmişti. Yuvan Usta bidayette mesele- nin farkında mı idi?. Bunu kim- se bilmiyordu. Yalnız mahallenin boşboğazlarından (o birkaç kişi | ilk defa, geç bir akşam sax | | Yuvan Ustayı bölün eski kumaşları yenileşi” recek harikulâde bir ilâct satan bir & dam, nutuk irat ediyordu. Halk etraf” na toplanmıştı. Biraz sonra merak salkalle toplar” İmiş olan bu Kalabalık. hiç bir şey Li madan dağıldılar. Garip bir tedat hatırıma etr& fına ölekini, berikini toplıyan bir poli tika hatibini getirdi. O kalabalık ta © hatipten bir şey alamadan ve bir $€W vermeden dağılmamışlar mıydı? Irakta ML Kürtlerle bir müsa- deme oldu Bağdattan oTaymise riliyor; “Süleymaniyede (Kürtler ile hükümet askerleri ve polisler arasında bir müsademe vuku bulmuştur. Kürt, nümayişçileri ile polis arasında vuku bulan bu musâ- demede 13 maktul ve 35 mec ruh vardır. Bunların biri zabıt dördü asker, dokuzu polistir. »Hadise şu şekilde başladı! 2000 adam Kürtlerin umum! intihaba iştirak etmemesi için numayiş yapmıştır. Bunların elin- de tabanca, bıçak ve sair silâh” lar vardı. Nümayişciler, hükü- met konağını muhasara ede- rek O“ kabrolsun intihabat » diye (o bağırmışlar Ove İrakın Kürklerle omeskün © yerlerinde serbes intibabat yapılmıyacağını bildi- söylemişlerdir. kurtararak 24 saat tenhhürle Rİ Bunun üzerine, polisler bum lara karşı hareket etmişler, po lisin kâfi gelmemesine omebni askerden yardım istenilmiş, a8- kerler ateş açmağa (mecbur olmuşlardır. Hükümet vaziyete hakimdir. Kürtlerin milli reislerinden de” kuz kişi tevkif olunarak Ker” küke gönderilmişlerdir. Ne işi fıslamışlarsada o, içine şüphe koymamayı ter- cih etmişti: — Ben karımdan eminim. Diyerek işi halletmişti. Filhakika Oson O zamanlarda Madam bir gezmek hevesine tutulmuştu. Bunu Yuvan Usta da görüyordu. Fakat karı geziyorsa, bundan ne çıkardı?.. Kendisim den yezmiye giderken para pul istemedikten, evde işler yüz Us“ tü kalmadıktan ve karı ayağın üşenmeyip güvendikten sonr# varsın gezsindi.. Rüştü, semte vardığı zama” Yuvan ustanın dükkânı bermu” tat kalabalıktı, Dükkânın kom serve kutuları, hardal tenekeleri lâmba (şişesi salkımlarile dels camekânından Yuvan vustanı9 yuvarlak karnı görülüyor, oğlu Haralamboya sık sık emirler verdiği duyuluyordu. Rüştü, doğruca kahveye gitti. (Bitmedi)