16 Eylül 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

16 Eylül 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

—-8 — VAKIT 16 Eylil 1780 —— Orta Anadoluda Seyahat Mektupları : 14 ar A Çankırıda bir gün Dondurma burada okka hesa- bile alınıp satılıyor! Çankırı: : Karadeniz sahilinden cenuba doğru devam eden yeşillik -ilgaz- “ları bir az geçerek dahile doğru » geldikçe birdenbire kesiliyor ve bir çoraklık peyda oluveriyor. — Bu çiplaklık daha içerilere doğ- 'ra gidildikçe daha bariz bir » halde kendisini © derde derman için bile olsa bir © tek ağaç gölgesi görmek kabil | ve çorak bir ! olmıyor. Kurak ova, Yalınız, arasıra kızgın gü- neş bararetinin tesirile pişen kaya parçalarının eteklerinde - cüzi yeşillikler... Sözde bağlar... Toprak mıdır, tarla rmdır belli olmuyor. © Orta. Anadolu mıntakasma © Çankırı“ yeşillikler diyarı olan © şimal kısmı ile kuruluğun hakiki — timsali olan orta Anadolu ara- o sında bir hattı fasıl teşkil edi- “ yor. Çankırı şehrine girmeden insanı ilk karşılayan şey, bağlar - ve bahçeler oluyor. Bu yeşillik 5-10 kilometre devam ediyor... “Eski Çânkırı kuru bir toprak © yığının eteklerine inşa olunmuş.. © Fakat yeni Çankırı bağlar, bah- çeler 'içine gömülmeği ne bir mamure halini almağa çalışıyor... © Çankırı > halkını “yeniliğe çok mütemayil gördüm. Birçok vi- » lâyetlerimizin henüz zevkini tâda- gösteriyor ve | dan beri işleyen bir tuz mem- lehası var. İ Bu memleha Kızıl Irmak ha- valisinden başlıyarak Tüney ve Karadayı köyü hayalisine doğru uzamakta ve sağında İrmak, 80- lunda acı çay olmak üzere bü- tün o Mıntakayı ihtiva etmekte- dir. memlebanın senevi istihsa- lâtı üç milyon kiloyu bulmakta- dır. Sarfiyat civar kaza ve'vilâ- yetlerde yapılmaktadır. Memle- 12 kilometre uzunluğunda bir galeriden ibaretti. içinde küçük gölcükleri bu- Tunduğu gibi amelenin yatıp kalkmalarına mahsus kulübeler, batta tuz kayalarından inşa edik- İmiş bir küçük mescitde vardır. Çankırı, memlehaya 15 kile- metro uzakta bulunuyor. Bu kıs- mı dar bir batla yekdiğe- rine bağlanması muhtemel, Ba kısım inşa olunduğu taktirde Yugoslavyalıların memleketleri- nin tuz ibtiyaçlarını buradan temin edecekleri söylenmekte- dir. O zaman senevi tın 10 milyon kiloya kadar çıkması mümkün olabilecektir. Çankırı vilâyeti her şeyden evvel bir zirant memleketidir. Ihracatı arasında en mühim mad- deyi tiftik teşkil etmektedir. aynca hububat, arpa ve buğday- lari da pek boldur. Bu sene her taraftâ olduğu gibi Çankırıda da - madıkları bir çok şeyleri, Çankırı-| mahsul pek fazla olmuştur. oklar daha zaman evel — almışlar. Küçük ve yeni bir vilâyet “ olmasına o rağmen birçok eski > vilâyetlerimizden daha mamur. » Küçük mikyasta fakat ihtiyacı o tatmin eden elektirikleri var. © Hastanelerinde | rontgenleri, » kasaba içinde sinamalârı, yazlık ve kışlık bahçe ve gazinoları © mevcut. Hükümet konağı karşı- sna mükemmel bir halk fırkası binası yapılmış. © GSAynca güzel bir Türkocağı — binasına başlanılmış. Beledi fa- © aliyette fena değil, 40,000 liralık > bütçesile Çankırıyı imar etmeğe çalışıyor. © Çankırı halkı da belediyeye elden geldiği kadar yardım edi- © yordu. Esasen halk dedikodu- “süz, kendi halinde işi ve gücile meşgul.. En çok meşgul olunan “san'at, dokumacılık. © Bir çok dükkânlarda tezgâh- “lar kurulmuş erkekler mütema- diyen dokuyorlar. Başka yerde © kadınların yaptıkları bu işler © kadınlara mit ön bezleri, baş © örtüleri. Bu haraket bana çan- “kırı kadınları hakkında başka bir hüküm verdiriyor. © Acaba, diyorum; Çankırı ka- “'dınları erkekler üzerinde daha « çokmu müessir oluyorlar..? © Çankırıda tuhafıma giden bir şeyden © bahsedeyim. o Burada “dondurmayı okka ile satıyorlar. “Bir okka dondurma 80 kuruşa. © Her dondurmacı dükkânının ö- çok © nünde bir terazi bulunuyor. Dor durma yiyecek“kimse elinde bir - çinko tabakla geliyor. Elli dirhem, yüz dirhem, ne lü üzerinden hesiban enriye, çek fi muameiâtı Çankırıda çok eski zamanlar- Çankırı pazarında 7,5 arpa ancak 15 kuruşa satılabil- mektedir, Çankırıda gene Çankırlıların bir arzularma şahit oldum. Vilâyet, Çerkeş ve Ilgaz ka- zalarından ibarettir. Iki kazalı olmâsına rağmen nüfus kesafeti itibarile diğer çok kaza vi- lâyetlerden daha kalabalık. Çan- kırlılar bir şey duymuşlar, Yenibir kanunla bir kaç vilâyet lâğve- dilecekmiş... Önen için. Çanlar dan da korkuyorlarmış.. Halbu- ki Çorum vilâyetinin lskilip, Kas- tamonun Tosya kazaları mesafe itibarile ve diğer bazı sebeplerle Çankırıya daha yakınmış. Bina- enaleyh bu iki kazanın o vilâ- yetlerden fekkile Çankırıya ve- rilmesi elzemmiş.. Ben bu arzuya, bir kelime ilâve etmeden bura- ya kaydediyorum, Isafi büyük mas kamlara ait... Olur mu, olmaz mi onu da bilmem. Telât Mümtaz Yangın Dün gece saat iki buçukta Sirkecide (o Höcapaşada Altay otelinin üst katından başlıyan yangın derhal söndürülmüştür. SELÂNIK BANKASI iğ 1888 de tesis edilmiştir /ESERMAYESİ 30,000,000 FRANK i Merkezi umumi. İstanbul Türkiye şubeleri Galata, İstanbul, İzmir, Samsun, .Adana, mersin. Yunanistan şubeler Selânik, Atina, Kavala, Her türlü banka musnelân 5 itibar mektepler, her nevi akç Siannzamı Defterdarlık ilânları Osmanlı Sermayesi: 10,000,000 İngiliz lirası İstanbul acenteliği — Telefon: İstanbul 1948 Beyoğlu dairesi — Telefon Beyoğlu 1303 Pe Senedat ve poliça mukabilinde muayyen ve vadeli veya he- 5 | sai cari suretile avanslar, poliça ve iskontosu v > Türkiye cümhuriyetinin başlıca şehirlerine ve memaliki ecne- iğ Gi biye © senedat, çekçitibbar mektupları ve telgraf emi ri SATILIK KARYOLALAR, ÇADIR VE SAİRE — İs- kân müdüriyetinin Sirkeci- de Gülbenkyan hanındaki depolarında mevcut 16 adet demir karyola 2 adet çadır: 8 adet benzin bom- bası ve saireki cem'an 110 kalem köhne eşyayı beytiye tahmin edilen kıymeti 56 liradır. Görmek istiyenler İstanbul Iskân müdüriyeti- ne ve satın almak istiyen- lerin de 2 teşrini evel 930 Perşembe 15 de Defterdar- lıktaki ihale kömisyonuna müracaatları. (M- 366) » SATILIK KERESTE, CAM, ÇİVİ VE SAİRE — İstanbul İskân müdüriyeti- nin: Ahirkapı deposunda mevcut, tahminen 30,33 melro mikap döşemelik, tavanlık kereste 7,04 ahşap travesler, 77 top kumlu muşamba, ) ahşap enkaz ile : Sirkecide -Gülbenkyan hanında 1,2 numaralı de- posunda mevcut muhtelif ebadda: 597 sandık cam, 17 küçük 158 büyük san- dık çivi, g parça camlı ka- pı kanadı 46 adet kapı re- zeleri kâpalı zarf usülile müzayedeye konulmüştür. Tahmin edilen bedeli 7935 liradır, Görmek istiyen İs- kân müdüriyetine ve mü- zayedeye işlirak eylemek istiyenlerin de 595 liralık teminat para veya mektup- larile teklifnamelerini teşri- ni eyel 930 perşembe günü 15 de Defterdarlıktaki iha- le komisyonuna vermeleri. (M-363) b EL A Ş N İzmir Ziraat mektebi müdürlüğünden Kayıt ve kabul şeraiti 1 — Mektebe orta mektebi mezunları bilâ müsabaka almır. Ts" lipler mektebe alınacak miktarı tecavüz ettiği takdirde müsabakayı tâbi tutulur. 2 — Mektep leyli ve meccanidir. Birinci maddedeki evsaftan baf” ka mektebe girmek istiyen efendiler aşağıdaki şartları da haiz ol4” caklardır: A — Türkiye tebeasmdan olmak. B — Yaşı 19 dan yukarı olmamak. C — Vücudu Ziraate mütehammil olmak. ? id D — Sari hastalıklardan salim olduğunu musaddak tabip ropori” le tevsik etmek, E — Aşı şehadetnamesi ve hüsnühal mazbatasını haiz olmak. 3 — Bizzat ziraatle iştigal eden çiflik ve arazi sahibi evlâdı ok duğunu tevsik edenler tercih olurtür. A — Kayıt ve kabul zamanı teşrinievvel bidayetine kadardır. — — ———— Font boru ve teferruatı münakasası Çorum belediye riyasetinden: 1— Sa yolu ihtiyacı için mübayaa edilecek cins ve miktarı eb'at ve “evasfi keşifname ve projesinde muharrer 56269 lira 52 kuruş bedeli keşifli font bere ye malzemici saire 1/8/9090 tarihinden itibaren iki ay müddetle ve kapalı usulile münakasaya konulmuştur. Teklif olunan fiatların hangisi haddi Jâşık görülürse 1/10/9230 tarihine müsadif çarşamba günlü saat on altıda Çorasi Belediye dairesinde kat'i ihalesi icra edilecektir. 2 — Her talip Belediyesine bilmüracâat şartname, mükavelename nümünelerini bilâbedel ala bileceği gihi işbu evrakın birer suretleri İstanbül, Ankara Şehremunetlerine, Samsun, İzmir Belediyelerine gönderilmiş olmak!s arzu eden her talip şartname ve mukavelenameyi mezkür şehremanet ve B€ İediye dairelerinde görebilirler. Evrakt keşfiye ve proje suretleri yirmi lir# bedel mukabilinde verilir. 3 — Münakasaya iştirak edebilmek için bedeli keşfin yüzde yedi buçuğu olan 4228 lira 72 kuruşluk teminatı muvakkateye aft makbuz ilmühaberini veya nak” tini nümünesine tevfikan tanzim ve ihzar edilecek teklifname ile birlikte Çe rum Belediyesine vakti merkürdan mukaddemi tevdi edilmesi meşruttur. etmeleri ilân olunur. Ali ticaret mektebi mü- dürlüğünden: “iş evlğül. 830 Mektebin himayesi altnda (Ticaret ve Bankacılık gece dersleri). irsü vücuda getirilmiştir. Bors alar 1 — Bu kursta bankacılığı alâkadar eden nazariyat ve teknik, ban ka riyaziyatı, banka muhasebesi, lisan ve diğer dersler gösterile , Kapan | cektir, 2 — Haftada beş gün ve bu günlerde ikişer saat ders verilecektir. 3 — Tedrisat dörder aylik devrelerde devam edecek ve bitirile- cektir. 4 — Bu dersler Banka ve müessesatı maliyede memur olanlarla ti“ caretaneler memurinine, lise ve âli mektepler talebesine ve bu seviye ei EN de olup ta tedrisatı takip edebileceklere hasredilecektir. sa Drahm İİ © © — Tedrisata 1 Teşrinievvel 1930 tarihinde Sultanahmette Ticaret ek vi ye mektebi binasında başlanacaktır. 5 Lev 6 — Kayt için 27 Eylül 930 tarihine kadar müracaat edenler ka" FN Je bul ol m. iğ pin 7 — Kayt için salı günleri saat 17 buçuktan 19 za kadar petşembe s. Pezeti günleri 18 den 19 buçuğa kadar müracaat olunmalıdır. Mekktuplâ ia Mak yapılan mürâcaatlarda nazarı dikkate alınacak ve cevap verilecektif- el mi Diğer şartlar bu hususla meşgul olan idareden öğrenilecektir. * “Ankara Maarif iden: Bedeli keşfi 45711 lira olan Ankarada Hâl cıvarında İnşası mu” karrer ilk mektebinin inşaatı 21/10/930 pazar günü saat 15 te vi- lâyet daimi encümeni tarafından ihale edilmek üzere kapalı zarf usülile mevkii münakasaya vazedilmiştir. Talipler bedeli keşfin | ©7,5u nisbetinde olan 3429 lirayı veya bir banka mektubunu veya ayni miktarda kiymeti muharreresi üzerinden istikrazı dabili tahvilini veya Borsa fiyatından 610 noksanile diğer milli esbam ve tahvilâtı muhasebei hususiye müdürlüğüne yatırarak makbuzunu esas teklifi ihtiva eden zarfa rapt ve her ikisini diğer bir zarf derununa koyarak encümene tevdi edeceklerdir. Ihaieyi mütaakip on gün zarfında teminat *015 e iblâğ edilecek ve mukavelename dört nusha olarak Ankara noterliğince tanzim edilecek ve inşaat mukavele tarihinden itibaren 9l gün zarfında ikmal edilecektir. Taliplerin şartnameyi görmek üzere her gün idaremize ve yevmi ibalede encümeni vilâyete müracaatları, müdürlüğün- 4 — Daha fazla izahat almak istiyenlerin Çorum Belediyesine müracaat