2 Ekim 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

2 Ekim 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

—»2 — VAKIT 2 Teşrinevel 1730 * Balkan önüne Murahhaslarımız bu sa- bah gidiyorlar Balkan konferansında Türki- yeyi temsil edecek ve Hasan, Reşit Saffet, Zeki Mesut, Yakup Kadri, Ruşen Eşref Beylerden mürekkep olan heyeti murahha- samız bu sabah saat 10'da Pi- | reye müteveccihen hareket ede- cektir, Heyet, Balkan hükümetleri ta- rafından Balkan lokarnosu diye isim verilen bu konferansta ik- tısadi, siyasi ve ticari mesaili müzakere edecektir. Konferansın bir haftadan on beş güne kadar devam edeceği tahmin ediliyor. Haber aldığımıza göre Yufan hükümeti bu konferansa çok ehemmiyet O atfetmektedir. Bu cümleden olarak Balkan bhükü- metlerinin bayraklarının renkle- rinden mürekkep bir “beynel- balkan, bayrak ve bir de gene © “beynelbalkan, marş yaptırmıştır. Hatta bu marşın bestesi için bir müsabakada açmıştır. Yalnız Bulguristanın konferan- sa iştirak etmek istememesi ve yabut müşahit sıfatile iştirak etmesi Yunanlıları bir az sinir- lendirmiştir. Türkiyenin de müşahit olarak konferansa iştirak! doğru değil dir. Konferansa filen iştirak €- diyoruz. Va Hasan bey, şu izahatı * “üYölimize müşavir olarak Posta ve telgraf idaresile Istan- bul ve İzmir Ticaret odası mü- messilleri de iştirak edeceklerdir. Kongrede Balkan ittihadı hak- kında müdavelei efkâr edilecek ve lâzimgelen tetkikatta bulu- vulacaktır. Bundan başka Yugoslavya, Romanya, Bulgaristan, Türkiye ve Yunanistanı alâkadar eden iktısadi ve zirat mesailde kon. grede mevzubahsolacaktır. kon- grede sadece müşahit sıfatile bulunacağımız hakkındaki neşri- yat doğru değildir. Kongre mü- zakeratma iştirak ederek nok- tai nazarımızı izah eyliyeceğiz. Istanbul Ticaret odâsı namma heyeti murahbasa müşavirliğine oda reisi Nemlizade Mithat bey intihap o tur, ede alelümum Bali memleketlerini alâkadar eden mehsulâtı ziraiye ve bilhassa tütün ziraatinin tah- didi meselesi de görüşülecektir. Hükümetimiz tütün ziraatinin tahdidine aleyhtar değildir. An- cak tütün İhraç fiatlarının tah- a kararile çıktığını söylemiş ve cürmüm beş seneden on seneye kadar ağır hapsi istilzam ötme- si itibarile davanın rü'yeti ağır €eza mahkemesine ait olduğuna işaret etmiştir. Maznun vekili, “Müekkilimin aklı başında değildir. Melekâtı akliyesine sahip olmaması itiba- rile kendisine ceza verilemez.,, Binaenaleyh, kendisinin muba- kemesinin devâmına bile imkân yoktur,, demiş, Vasıf B, in riya- setindeki mahkeme heyeti, da- ven öğm ceza mebkemesinde vamın ağn didi teklifi şayanı kabul görül memiştir. Kongre ruznamesi Balkan memleketleri arasında siyasi ve iktisadi bi takarrüp temini, Bal- kan memleketleri arasında pos- ta, gümrükler, Ticaret Odaları münasebatı ile bu memleketler arasındaki müşterek zirai istib- salât ve bilhassa tütün ziratinin tahdidi meselesi vardır. Bugün toplanacak olan oda meclisinde tütün zirmatinin tah- didi meselesi ve kongre bak- kında Oda ticaret raportörü Hakkı Nezihi bey tarafından Ankarada yapılan teşebbüssat- tan bâbis izahat verilecektir. Hariciye vekâleti kongreye gidecek heyete bir, Iktısat vekâ- leti de Üç müşavir âza iltihak edebileceğini (o bildirmiştir. Bu- günkü içtimada bu mesele etra- fında müzakerat cereyan ede- cektir, Balkan kongresi her sene bir başka Balkan devleti nezdin- de toplanacaktır. ... Konferans Hangi zihniyetle ha- reket edecek ? Atina, 30, (A. A.) — Balkan koferansının teşkiline memur ko- mitenin aktetmiş olduğu celsede M. Papa anastasyo, müstakbel Balkan ittihadının esas prensip- lerinden bahsetmiş ve bu ittiha- dın devletlerin hukuku büküm- ranisine nayet edeceğini ve ırki cemaatlerin himayesini (temin eyliyeceğinı söylemiştir. Kopfe- ransın başlıca gayesi buna iştirak edecek olan devletler arasında harbi sureti kat'iyede ortadan Cemiyeti akvamın kadrosu da- hilinde ve onun zihniyatile müte- vazin olacaktır, Birlik birliğe da- hil olan devletler arasındaki beynelmilel itilâflara riayet ede- cek ve müşterek bir iktısadi teşkilât vöcude getirmeğe çalı- fikriyat sahasında bir mukarenet vücude gelmesini tahakkuk sa- basına isal etmektir. Kim kazandı? Türkiye iş bankası kumbara alanlar arasında senede iki defa kura çekmekte ve ber defasında altı kişiye 1000 lira mükâfat vermektedir. Bu senenin ikinci kurası dün Ankarada çekilmiş- tir. Birinci mükâfat olan 500 lirayı Hicran isminde bir İstan. bullu Hanım kazanmıştır. Diğer mükâfatlarıda Istanbulda Ayşe hanımla Mehmet beye, Berga- mada Hüsnü, Milasda Hayri Bey oğlu Emin Bey kazanmışdır. ammına Metrük mallar müdürü Ankaraya gitti Mezun bulunan metrük mallar müdürü Ali Rıza bey dünkü ti- renle Ankaraya gitmiştir. Ak Rıza beyin metrük malların tas- görülmesi icap ettiğine (karar | fiyesi işleri etrafında vekâletle vermişlerdi: temas etmesi muhtemeldir. Atlet ve Tenisçilerimiz Rusya ile Fenlandiyanın arası bozuluyor mu? Moskova, 30 (AA) — Fenlandiya tabaasının Sovyet topraklarına teb'idi do- layısile Sovyetlerin 16 temmüz 930 1s ribli notasına cevaben Fenlandiya tarafın» dan Moskova hükümetinde 16 eylülde verilen notaya Sovyet hükümeti 28 ey- ilde cevap vermiştir. Sovyet notasi Fenlandiyanın cevabım gayri kafi bul makta ve Fenlandiya tabaasının akın ba linde Sovyet topraklarına tebit edilmesi- ne derhal nihayet verilmesini istemekte- dir. Notada deniliyor ki; Soryet hü- küme bu gibi hadiseler ileride tekerrür etmemesi için Sovyet hudutlarını iblal eden mes'ullerin takibi hususunda Fen- landiyanın ne gibi tedbirler aldığının kendisine bildirilmesini o beklemektedir. Şayet Fenlandiya hükümeti 16 eylil te- rihli motasında münderiç noktai nazarın- da ısrar ederse, Sovyet bükömeti Fenr landiyanığ Sovyet Rusya ile iyi komşu- lek münasebeti: idıme etmemek arzu. sunda olduğuna hükmetmek mecburiye- tinde Kalacaktır. mn ai Havanada bir hadise Havana, 30. (A:A) — Müsellâh bir takım talebe, (Relsicümher o Maşadoru yuhaya ruomak üzere Riyaseticümhur sarayına gitmişler Ve sarayin etrafında tesis edilmiş olan kordona kumanda eden zabilerin silâhlarını almak teşebbüsüne kryam etmiş olduklarından polisle ara- larında bir arbede zühur etmiş ve yarım saat devam etmiştir. Bu arbede esnasın- da yüzlerce silâh steşi testi edilmiş ve ala kişi yaralanmıştır Bu yaralılardan korkulmaktadır. Hükümet memurları va- ziyete bâkim bulunmaktadır. Yeni Avusturya kabinesi Viyana, 1. (AA) — Yeni kabine M. Vangoin tarafından teşkil edilmiştir. Mönsenyör Seipel hariciye nezaretini de. rabe etmiştir. Dün gece yapılan ıçtıma... Şehrimiz taksi otomobil sabip- leri ile bir kısım şoförler dün gece Taksimdeki cemiyet mer- kezinde bir içtima yapmışlar, belediyenin (taksi otomobilleri hakkında son verdiği karar et rafında görüşmüşlerdir. İçtima Üç saat sürmüş, çok hararetli münakaşalarla geçmiştir. Evvelce (o bildirdiğimiz üzere belediyenin karar on dökuz maddeden ibarettir. Dün gece- ki içtimada urun ve hararetli müzakereler neticesinde bu on dokuz maddeden on sekizine şiddetle itirax edilmiş, bunlardan yalmz boya meselesi muvafık görülmüş, fakat boya” İşinin ih tiyacın karşısında tedricen tat- biki söylenmiştir. İtiraz olunan cihetler şunlar- dır. Direksiyonun #ol tarafta olması doğru değildir, çünkü bugün mevcut otomobillerin bir çoğu bu kararla muattal kala- caklardır. Şoför yerinin yarım açık ol- ması kararı da doğru görülme- mekte ve bu karar ile şoförle- rin sıhhatinin düşünülmediği ileri sürülmektedir. Belediye bu kararın üç senede tatbikimi istemektedir. Bü da muvafık görülmemekte ;,mübletin on sene olması teklif edilmektedir. Münakaşalar esnasında söz a- lan Sadık B., otomobil sahibi ve şoför diye iki ayrı zümre İ olmadığını, müttehit hareket edil- diği takdirde daba iyi neticeler alınacağını OoOove (o belediyenin hüsnü niyetle hareket ettiğini, yalnız işin mütehassıs elierden Balkan Olempiyadına iştirak etmek üzere Bugün Atinaya -müteveccihen şehrimizder ayrılıyorlar Kafile röisi Burhanettin ve Mıntaka reisi Yusuf Ziya Beyler dün görülşürlerken İki gün içinde ortalığı karıştı- | nveren tebliğlerden, karşılıklı beyanatlardan ve hiçte iyi olmı- yan dedikodulardan sonra Türk kafilesi bugün Balkan olempiyat- larına iştirak etmek üzre Atina- ya . müteveccihen şehrimizden ayrılıyor... İstanbul mıntakası ri- yasetinin Salı günkü gazetelerde neşrettiği. iki tebliğden “sonra kafilenin gidip gitmeyeceği şüp- beli bir hal almıştı. Bu sütun- larda neşrettiğimiz, kafile reisi Buthanettin Beyin ve dmintaka relsi Yusuf Ziya Beyin bir birine zıt beyanatlar “meseleyi “büsbü- tün karıştırıyor, içinden çıkılmı- | yacak bir şekle sokuyordu. Çün- | kü ber iki taraf da noktai na- zarında şiddetle ısrar ediyordu. Gideceğiz, gidemezsiniz . diye devam eden bu karşılıklı müna- | kaşa nihayet dün geç vakit memnuniyetle öğrendiğimize gö- re büsnü suretle halledilmiştir. | Zaten kafile. reisi Burban Bey gitmek hususunda şiddetle ısrar | ettiği ve atletlerin, yalnız biri müstesna olmak üzre verilen sö- zü yerine getirmek için gidecek- lerini açık söylediklerinden or- tada pekte mesele kalmıyordu. | Dün Burhanettin B. Yusuf Ziya B. le temas etmiş ve gidilmesi lüzumu etrafında konuşulmuştur. İşte nihayet bugün kafilemiz sabahleyin saat onda İtalyan bandıralı vapurla Pireye müte- vecdihen hareket edecektir. Ka- file atletizm ve" güreş federas- yonları birinci ve ikinci reisi Burhanettin B. in riyaseti altın- dadır. 14 Sporcu, 3 idareci ve 1 Antrenörden mürekkeptir. Sporcular atlet, Semih, Meb- met Ali, Enver , Enis, Besim, Veysi , Nejat , Mehmet, Haydar tenisçi Sedat , Suat ve Şirinyan B. ler. İdareciler Ahmet Fetkri, Server , Edip B. ler ve atletizm çıkmadığını, bu yüzden de fahiş hatalar yapıldığını söylemiştir. Bütün bu münakaşalerın s0- nunda verilen karara göre, Se- nihi, Nizamettin, Mehmet ve ce- miyet reisi Nihat; 'ümümi kâtip Aziz beylerden mürekkep beş kişilik bir heyet belediye ile ve icap ederse Iktısat ve Dahi- liye vekâletlerile temas ederek tesbit ettikleri noktaların ka- bulünü temine çalışacaktır. Antrenörü Her Abrahams. Kafile 22 saatlik bir vapur yolculuğundan sonra Cuma sa- bahı dokuzda Pireye varacak, o gün ve Cumartesi günü isti- rahate çekildikten sonra ayın beşinci Pazar günü Balkan olem- piyadının küşat resminde hasır bulunp müsabakalara girecek- İlediir. Sporcularımıza muvaffakiyet- ler temenni ederiz, Galatasaray aleyhtar Balkan olempiyatları dolayısile Galatasaray kulübünün tebliğidir: Lâyıkile hazırlanmadan iştirak edilmek istenen Atina müsaba- ! kalarna gidecek Istanbul mınta- kası atletlerini iştirak etmeme- leri hususunda mıntakanın ver- diği kararı pek makul bulan ku- lübümüz atletlerinin mezkür mö- sabakalara gitmekten menetmiş- tir. Keyfiyet alenen tebliğ olu- nur. Bu hususta kulübümüzün muvazzah ve mufassal noktai nazarı ayrıca rapor halinde neş- redilip efkârı umumiyeye arzo- lunacaktır. Afyon meselesi Ticaret Odasınm raporu dün müzaker: edildi Ticaret odası meelisi dün öğleden sonra töplenmiştir. Evvelâ Atinada &p- Minacak .ölan türün köngresine iştiraki. miz meselesi mevzuu bahsolmuş neti- cede murahhas olarak Nemli zade Mitat beyin izamıns karar verilmiştir. Nemli zade Mitat beye 600 lira tahsisat verilecektir. Bundan sonra yumurta Ihracatımızın inkişafı için çalışan komleyonun hazır ladığı rapor okunmuş bu raporun bir nüshasının Ikusat ovekâletine gönderil- mesine karar verilmiştir. Afyon komisyonunun afyon mürek- Kebatının tahdidi için toplanacak kongre hakkında hazırladığı rapor okunmuşter, Komisyon raporunda afyon mürekkeben imalinin tehdidini Türkiye için (Omznr bulmakta ve böyle bir tahdidin eleyhin- de bulunmaktadır. Ods meclisi bu mesele hakkında w- zun uzadıya tekrar tetkikatta o bulunmak Üzere raporu komisyona iade etmiştir. Fındıklarımız için verilen o menşe şahadetnamelerin verilmesine dair elde mevcut talimamamenin tadili icap edip etmediği uzun münakaşalam sebep ol- muş, bir karar verilmesi gelecek celseve tnlik olunmuştur. Bundan sonra oda meclisi, (zahire borsası nizamnamesine muhalif hareket- lerde bulunan bazı tüccarlar hakkında verilen cazai nakti kararlarını tasdik et- miştir.