28 Ekim 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

28 Ekim 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

K e . rile sarılarak yatağında ölen anne- — 6— VAKIT)8 Teşrinerel 1930 . İzmirdeki büyük afet! (Ost tarafı 1 inct sayıfamızda) ev kâmilen yıkılmıştır. Bucada 16| ev Turanda 4 ev kâmilen yıkılmış- tır. Böylelikle İzmirde henüz muha bere temin edilemiyen Seydiköy nariç olmak üzere bu afetten ceman 42 kişi ölmüş 14 kişi kaybolmuş ve 397 ev kâmilen, 48evde kısmen| yıkılmıştır. Elektrikli tramvay hattı! kum ve taş yığınlarından benüz! tathir edilemediğinden üreme! mektedir. Şimendiferler de bozu-! Jan yollar ve yıkılan köprüler dola- yısile 1, 2 gün işlemiyecektir. İzmir 27 — Saatlerce devam e- den ve tufanı andıran yağmurlar. dan sonra hava bir az açtı. Şimdi © İzmir harabeden bir nümuüne ha» lindedir. Yıkılan evlerin adedi şim diye kadar 635 olarak tesbit edil di. Yıkık duvarlar altından pis su- lar arasında boğulmuş kadm, er- © çoluk, çocuk cesetleri çıkarı- iyı Be “ediyede bugün teşkil edilen imdat komisyonu faaliyete geçti, Deniz de motör, karada kamyon- larla ceset aranıyor. Muavenete mühtaç olanlar otellere, cami ve mesçitlere naklediliyor. Şimdiye | kadar bu kabil 1500 kişi otellere) yor. hanlara çırıl çıplak yatırıldı. Hilâliahmer yardım ediyor ya- tak yorgan tedarik eyliyor. Halka- pınarda on beş yaşındaki kizi ve biri iki, biri bir yaşındaki yavrula-| nin vaziyeti pek feci ve acıklı idi Zavallı kadın ani bir su baskı- nına uğramış, olduğu gibi yatağın- da tatlı uykusu arasında ölmüştür. Bir çok aileler memleket hasta- nesine gelerek tanıdıkları cesetle - ri alıyor ve defnediyor. Mülhakattan hiç bir haber alın- mıyor. Boğulan hayvanların had- di hesabı yoktur. rak evlerine sokuldular. Yikilma- jğa meyyal ev pek çoktur. Daha pek! çok ceset var. Yağmur bunların toplanmasına müsaade etmiyor. Su boruları kâmilen patladı şehir- de içilecek su kalmadı fırıncılar pek nazlı, şimdi de ekmek buhranı! var. Vali beyanname neşrederek a! /feti etrafile anlatıyor, ceset mik-| tarlarını bildiriyor, halka sükünet tavsiye ediyor. İzmir derin bir ma- tem ve her saniye ölüm korkusu içindedirler. Amerikan konsolosu belediye reisi Sezai Beye müracaatla yar- idıma ihtiyaç olup olmadığını - sor- du. Sezai Bey cevaben hükümel ve Hilâliahmerin çalıştığını ileride ihtiyaç bissedilirse Sa ibiahmerin' muavenet etmesini bildirdi. Hizmet matbaasını su bastığın. dan bu gazete çıkamamıştır. MEKTEPLER TATİL İzmir 27 — Felâket neticesinde mektepler muvâkkaten tatil edil miştir. FIRTINA HABERİ İzmir 27 — Rasat merkezi kuv- vetli bir fırtınanm gelmekte oldu- ğunu bildirdi. Halkın canı sıkılı IZMIR FACİASI NEDEN OLMUŞ? İzmirdeki su baskını faciasının sebebi, İzmirle alâkadar bazı fen mütehassıslarının mütaleasma gö-! re “Halka Prnar,, suyunun dolarak taşmasından ileriye gelmiştir. Kordon Tramvaymın münteha sındaki Halka Pınar istasyonu ci- varımdaki bu su iki dağ arasında akmakta ve civar dağların bütün suları buraya toplanmakt. ır. Bu su ayni zamanda Aydın ve Kasaba şimendifer hatlarmı da teh- dit etmektedir. Suyun bir kısmını denize akmakla beraber bu akış kâ- Yağmur on saat durduktan son- dı, herkes çil ibi dağ amam — Ez fi gelmemekte ve buçok kuvvetli ora ani olarak şiddetile gene başla-İsu İzmir için korkunç ve daimi bir) afet teşkil etmektedir. a SELAMİ Kont Betlen geldi (Mat tarafı 71 inci sayifcda) Macar sefiri Mösyö Tahi ayni trende geldiler. Istasyona giren treni eskeri orkestrenin milli Macar havası selâmladı. Vali, Merkez Kuman- danı, Polis müdürü, Macar Kon- soloshane memurları, Macar Ko- lonisi ve mektep talebesi Kont Betleni karşıladılar. Resmi zevatı teşrifat umum müdür muavini | Kont Betlen'e takdim etti. Mu- İ tat merasim yapıldı. Iki küçük | talebe, milli elbiseleri olduğu | halde Macar Başvekiline çiçek verdiler, Kont Betleni bir askeri kıt'a selâmladı, ve yalnız kendi mem- leketinde değil, harpten sonra Avrupa siyaset âleminin en se- vimli ve yüksek simalarından o- an kıymetli başvekil otomobille Perapalasta kendine tahsis edi- > len daireye gitti. Matbuat umum müdürü Kont Şakyi bir mubarririmize: — Kont Betlen matbuata An- karadan avdetinde beyanatta bu- lanacaktır, Kendisi, dost ve kar- deş milletin gösterdiği alâka ve hüsnü kabule müteşekkirdir demiştir. Saat 14 de Muhittin Bey, Kont Betlen şerefine Perapalas- ta bir öğle ziyafeti çekti. Bu ziyafette Kont Betlen ile rüfe- kası ve Macar sefiri, Istanbul vilâyetinin resmi memurları bu- lundular. Kont Betlen, teşrifat umum müdür muavini Bİ, nin delâlet- lerile İstanbulun tarihi yerlerini gezdikten sonra akşam üzeri Haydarpaşaya geçmiş. Ve 9,30 da kalkan bususi bir trenle ve aynı ! geliş merasimile teşyi olunarak Ankaraya hareket etmiştir. Ken- ! disine Macaristan sefiri ile Kont Şakyi ve hususi kâtibi refakat | etmektedir. Kont Bentlenin Ankaradaki faaliyetini takip için iki Macar gazeteci de Ankaraya hareket etmişlerdir. Behiç B. geldi Peşte sefirimiz Behiç B. dün- kü ekspresle şehrimize gelmiş ve kendisile görüşen bir muhar- ritimize demiştir ki: — “Büyük misafirimiz Macar Başvekili Kon Betlen memleke- timizde (o bulunurken benim de kendilerini takip etmem bir lâ- umei vazifeperveridir. Bittabi doğruca (oAnkaraya gideceğim. Yeni evliler Bulger OKırai ve kraliçesi bugün limanımızdan geçecekler Brindisiden Bulgar kıralı ile zevcesini Varnaya götürecek olan Kral Ferdinand vaporu bu gün limanımızdan geçecektir. Bulgar kıralı ile zevcesinin İstanbulda durmaları ibtimali pek azdır. ame akl Altı çocuklu ana- lar taltif edilecek Sıhhat işleri vekâleti Sıhhıye müdürlüğünden, altı ve altıdan fazla çocuğu olan annelerin isim- lerinin tesbit edilerek bildirilme- sini istemiştir. Bu gibi anneler- den fakir olanlara nakdi mükâ- fat, bali vakti yerinde bulunan: lara da birer takdir madalyası verilecektir. Zavallı İzmir einen ee (Üst tarafı birinci sahifemizde) Telgraflarda, boğulanların o- tuzu geçtiği yazıldığına bakı: hırsa, aklın vardığı netice kar- şısında ürpermemek kabil de- ğildir. Sokaklarda adam boğan sellerin, bir şehir için ne mu- azzam bir tehlike olduğunu herkes kestirebilir, Verilen ha- berlerde : halkın heyecandan kurtulmadığı ve vaziyetin, ge- çen zelzele felâketinden daba mühim olduğu bildiriliyor. Bu heyecandan, haberi verenlere de bir hisse ayırsak bile gene hakikatin müthiş yüzü de- ğişmez. Bir şehrin yağmur sellerile bu hale gelmesi acı bir şeydir. Fakat asırların da ortak oldu- ğu bu günahi yalnız şimdiki belediyeye yüklemek reva de- ğildir. Hem zaten bugün tah- kikat devresinde değil, imdat demindeyiz. Geçen seferki a- fette memleket heyecana gel- miş, tabiatin zulmüne uğrıyan- lar, kendilerine açılan kardeş kollarını, dost ellerini görüp se- vinmişlerdi. Bugün de ayni hislerin ifade edileceği anları yaşıyoruz. İzmirin uğradığı mu- sibet, sade onun omuzları üs- tünde bırakılırsa, zavallı şehir uzun yıllar altından kalkamaz. Fakat bütün vatan, bu vatan parçasının ıstırabından birazı nı benimserse yaradan birkaç gün içinde eser kalmaz. Bir ülkenin şebirleri, bir vücudun azaları gibidir. Kesilen par- mak için bütün gövde nasıl çalışır, azap çekerse Türkiye de İzmir için öyle üğraşmalı- dır. Vatan şerefi gibi, memle- ket musibetleri de milletçe taşınır. Seyyah Gazveye gidenler? Bahkesirden Vehbi B. tekzip ediyor Bahkesirde belediye intihabı dolayısile köyden, kentten top- lanan kimselerle bir nümayiş ya- pıldığını, bunda gazveye gider gibi develerle eski meb'us Veh- bi Beyin de bulunduğu geçen- lerde yazılmıştı. Dün Vehbi B. namına bir ce- vap aldık. Makine ile yazılmış, imza yok. Kendisinin mi bilmi- yoruz, Hani deveye cilve et de- mişler, “birkaç dükkân yıkmış; bu cevap da «deve kadar yalan uydurulduğu» nüktesile bu nü- mayişte kendisinin bulunmadığı- ni yazıyor. “Ben müstakil bir adamım. Belediye intihabı dolayısile fır- kaca yapılan tezahürata iştirak etmedim ve görmedim.,, deni- liyor. “İştirak etmedim, görme- dim,, diyen “Vehbi B., in de- veleri görmemiş olmasını da ka- bul edebiliriz, lâkin “Vehbi B.,, kendisinin görmediği bir nüma- yişin erkân dairesinde gelip geç- tiğini nasıl bilir ki “bunu hâlâ şu ve bu şekle sokmağa ve gü- neşi inkâr etmeğe Uğraşanlara acırım,, demek salâhiyetini ken- dinde nasıl buluyor. Biz görme- diğimiz bir şeye var demişiz; asıl acmacak akal, görmediği şeye | landığından güçlükle yürünmüş- | ta şirketin “yok,, diyenlerde değil midir ? sağnak Evvelki akşam hafiften başla- yan yağmur dün şehirde bülün hızı ile devam etmiş, muhtelif semtlerde gene hayat ve hare- keti durdurmuştur. Yağmurun şiddetinden Eyip Kâğıtane civarında müthiş göller basıl olmuş, yollar sularla kap- tür, Bilhassa Eminönünde akan su- ların çokluğudan karşıdan kar- şıya geçmek bile mesele olmuş- tur. Rasathanenin eyvelki akşam | verdiği kasırga haberi elhamdü- | lillâh doğru çıkmamış, yalnız de- nizde şiddetli bir lodos başla- mıştır. Lodosın şiddetinden dün va- | purlar seferlerini güçlükle yap- mışlardır. Bundan başka dün gece saat | 9 buçuğa doğru şiddetli bir sağ- nak başlamış, herkesi bir felâ- ket korkusu ile titretmiş, fakat ancak 15 dakika kadar sürmüştür. Bugünkü hava : Kandilli rasat merkezinin (verdiği malümata göre bugün hava açık ve kıs- men yağmurlu olacaktır... ” Balya-Kara Karaaydın Şirket faali; faaliyetini A e 28 Teşrinevel Salı Cemaziyelâhir Güneşin aoğuşu : 0,24 ahah Öğle İkimi So4 İ8S 1487 VAKIT Dahilde Hariçte 0 aylığı Kuruş 150 - Sirni . 0 80 bie 7ş0 1430 ız vo 2704 1349 Bu geceki Ay batin > bay Namaz lez yan doğuşu 19.54 Akşam Yare 1718 1846 Hava : Dün azami hareret Bu akşam İstanbulda Saat Sekizden ons kadar alaturka | fasık ——— << — Sinemalar : Alkazar — Gece ekspresi Alemdar — Üç nikâh Asri — Milyonlar yarışı Ekler — Canbazane kızı Elbomra — Caz kızları Opera — Yıldırım Beşiktaş Hilâl — Tarzan Etuval — Mahpusun şarkısı Fransız — Nemus kurbanı Majik — Hacı Murat Melek — Mütebem kalkınız Şık — Polis hafiyesi Pm Bre alin vi Bir heyet gönderip hükümetten! | Hale — Üsküdar ) yardım İstiyor Torzan Yeni Dünkü akşam refiklerimizden biri Balya karaaydın maden şir- ketinin faaliyetine nibayet vere ceğini yazıyordu. Dün bu husus- Istanbul şubesinde (1 tahkikat yapan bir muharririmiz | 2 müdür Agâh B.le görüşmüş ve |3 mumailey henüz bu hususta ve- |4 rilmiş bir karar olmadığını söy- | 5| liyerek şu izahatı vermiştir: 6 — Şirketimizin yarım asırlık | 7 bir ömrü vardır. Fakat son se- (8 nelerde müzayika başlamış ve | 9 tonu 40 İsterline satılan simli /1 kerşun 18-19 İsterline düşmüş- tür. Bu fiat istihsal masrafını bile korumadığından mecburen bir karar vermek zamanı gelmiş ve kadroda tensikat yapılmıştır. Bundan mada şirketimiz na- mına paristen gelen mürahhas- ların iştirakile bir heyet Ankaraya giderek hükümetten “muavenet | iştir. Bu heyet yarın (Bugün) şehrimize dönecek ve öğleden sonra meclisi idaremiz fevkalâde olarak toplanıp bir karar vere- cektir.,, Eğer hükümet şirkete yardım vadında bulunursa faali- yet devam edecek aksi takdirde şirketin dört bine yakın amelesi işsiz kalacak, Ilıcapalamutluk şi- mendiferide duracaktır. — — Âli iktisat telebe cemiyeti Ali ikssat mektebi talebe o cemiyeti EEE halledilmiş şekli ' 930 “e 48 Söderece olmuş- İ vur. Bugün mutavasıt şiddetle poyraz secek, hava bulutlu olacaktır 7,3 İmam'e ““ o Bulmaca o of kâ ile caaimazi 34567891011 Bugfinkâü bulmacamız Soldan sağa ve yukardan aşağ” 1.— ziraat aleti (5), temelin asi ; 2 — yemek (2) sefaret kapıcı bugün saat onda ticaret Odasında şe. | tasgir edatı (3) nelik kongresini yapacaktır. 3— Şehbenderlik bankacılık gibi mekte- 4 — hücum (4) uşak (4) bin muhtelif şubelerine mensup telebe $ — bayır (N gerer” demi efendiler bu Içdmada bilhassa eski İda 6o— Yüran başvekili(9) re heyetinin İcraztımı tenkit O ödevekler 7 uzak (2) net ©) yapn; cemiyetin talebeye diha esas #yurdım. A 8 — kibar (4) tartıya dahil Bid Bilonmadini > Biiyesikiiçiği ML 10 — tok değil (9) çekiç (5) Ticaret odasinda: Manifaturacılar Manifaturacılar dün itcaret odasında voplanmışlar ve eksik ölçülere mani ok mak İçin bir rapor hazırlamışlar, Bu rapor gelecek haf oda mecli- sinde okunduktun sonra İküsat vekâle- tine gönderilecektir. 11 — ne der? (5) etçi (5) ———.—— Mataanza gelen eserler — ——— Muhit — Enfes bir surette 25 inci nüshasında fevkelâdelikler & çarpıyor, Tefrikaya başlıdiğı Mon” na M. Maeterlineh in şaheseridir yeleri şiirleri, nefis nezih ve meb” ışı a e a oi” evi gi