12 Kasım 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

12 Kasım 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Yakalanan Firari emlâki Her iki tarat da vazıyet içn komisyona müra- caata mecbur | Muhtelit mübadele komisyonunun ev- velki günkü heyeti umumiye içtimam. da yeniden icra edilecek vaziyet mua- melâtımda takip olunacak usul hakkım. da mühim kararlar verilmiştir. Bunlara göre her iki hükümet sahibi firar etmiş emlâke vaziyet edebilmek i- çin komisyona müracaatta bulunmak mecburiyetindedirler, Muhtelit komisyon alâkadarları ilân suretile haberdar edecek ve müracaat etmeleri için bir buçuk ay mühlet vere) cektir. Bu mübletin hitamında müra- caat etmiyen ve firari oldukları anls şılanların emlâkine vaziyet edilecekti Içtimada komisyonun 1931 bütçesi kabul edilmiştir, Yeni bütçe Eylülden başlamak üzere 232 bin dollardır. 150 bin ingiliz lirasının tevziinde ne kadar hakları olduğunu bildirmek üze- re alâkadarlara verilen beyanname ita- sı müddeti bir ay daha temdit edilmiş- Komisyona şimdiye kadar 5,000 Rum müracaat etmiş ve 35,000 beyanname a- Buna mukabil muamelesi yapılmış 0- larak komisyona ancak 900 beyanname verilmiştir. Beyanname verilmesi bit. tikten sonra bu emlâke kıymet takdir! edilecek ve mevcut para ile bulunan kıymet yekünu arasındaki nisbet Üze- rinden tevziyat yapılacaktır. Takdiri kıymet muamelesi henüz ya- pılmadığından tevziyatın ne nisbette 6- Tacağı malâm değildir. Yüzde 10 üzerin den yapılacağı hakkında bir akşam re- fikimizin verdiği haber yanlıştır. Asiiyede. . Urla cinayeti İZLENEN azze İRKİ daha dinlendi Urlada hâkim Ihsan Ziya B. i öldürmekle maznun olanların mubakemlerine İzmir ağır ceza mahkemesinde (devam O olun- muştur, Son celsede de bazı şahitler İstiçvap olumuş, bakkal Niğdeli Mahmut Ef,, şahadetinde Zey- nelzadenin o mağazasında müte- addit içtimalar yapıldığını söy- lemiş, şahit Selânikli Hayri EF. ile muvacehe edilmiştir. Muhakeme, şahit istima: saf. hasındadır. Yakında tahkikatın ve İdianamenin serde» dilmesi, muhtemeldir. Bugünkü muhakeme Hapisane ve tevkifane mü- dürlerinin muhakemesine buzün bul ağır ceza mahkemesin- de devam olunacak, şahit din- tir, a Şamrükerde; Silâh kaçakçılığı Hükümet ciddiyetle ta: kip ediyor imize ithal edilmek isteni- f da lanan kaçak silâhlar meselesi cid-! —. #afhaya intikal etmiştir. dığımız maldmata göre hökümet Meseleyi adi bir kaçakçılık telâkki ait ve bilhassa resmi bir maka- mührüm ne suretle ele geçiril Aynes rilmaktadır. dinin hâdisede Mehmet Edip Efen- Yali ba balpngi olmayıp bir kaç şeriki da- aa dest elanleir. Bir konferans mayi zel san'atlar akademisinde | müderrisi Vahit B, SÜRÜ 18 buçukta “asarı elerimiz,, rssvzulu Fran- konferans verecektir. # 2 Maca biz Kaçak Silâ > srülfünen emini : Mioammer Kaşı Divan Bugtünkn içtimam gürültülü olacaği tahmin ediliyor Yeni Darülfünun divanı bugün ilk içtimaimı yapacak ve bütçe müzakeratına başlıyacaktır. Büt- çe müzakeresi dolayısile müder- rislerin maaşları, daimi ve Ser- | TMearetâleminde Âli ikhsat meclisi ——.— Bu sene ihracat ticaretimiz ve iediye müvazenesile meşgul olacak Aldığımız malümata göre Âli İktisat Meclisi I Kânunuevyelde toplanmağa; karar vermiş ve dün azalar altıncı ni-, zami içtimaa davet edilmiştir, | Meclisin ruznamesine bu sene türk ihracat ticaretinin inkişafı çarelerinin| |tesbiti gibi yeni ve mühim bir madde i Tâve olunmuştur. Tediye muvazenemizin memleket le. hine süratle inkişafını teshil ve temin edecek çarelerden başlıcası olan bu me- selenin Âli İktisat Meclisincede tetkik” alâkadar mehafilde ehemmiyetle telâk “edilmiştir. Bu bilkâssa hükümetin mali ve fktı- .adi tedbirleri intihap etmekteki isabe- tini ve başlanan nakit ıslahatına ne ka- dar esaslı bir cepheden girişilmiş oldu- ğunu göstermek itibarile de şayanı dik- kattir. Hayat ucuzluyor — O zamanki 11 Hira maaş buşün 144 liraya tekabül etmektedir vikoy mezarlığındaki merasimden b'r inth- Dün 3 — VAKIT 12 Teşrinisani 1930 hlar Meselesi Ehemmiyet Kesbediyor | Vilâyette Sıhhi ahirlar meselesi etrafında Emanetin kararı mucibince, ahırlarını sıhhi şekle ifrağ ede miyen bazı ahır sahipleri Dahi- liye vekâletine müracaat etmiş- lerdi. Vekâlet vaz'iyeti vilâyet» ten sormuştur. Vilâyetin ceva bından sonra şikâyetler hakkım- da karar verilecektir. Mülkiye müfettişleri Şehrimizde * bulunan mülkiye müfettişlerinden bir kısmı Anka» raya gitmişlerdir. Yol parasının ikinci taksiti Yol parasının ikinci taksit müddeti bu ay sonunda bitecektir, Bu sebeple tahsilata ehemmiyet Mütarekenin yıl dönümünü | verilmesi şubelere bildirilmiştir. 1es'it ettiler Harbi humumi mütarekesinin 12 inci yıldönümü dün o zamanki itilâf zümre sine mensup devletler sefaretlerinde merasimle tes'it edilmiştir. Merasime sabah saat on buçukta Fe. riköyündeki litin mezarlığında başlan- dı. Merasime iştirak edenler arasında Fransa sefiri Kont dö Şambrön, Fran- ! best müderrislik meselesi etra- fında bazı münakaşalar yapıla- ! cağı muhakkak addedilmektedir. (üremndi Haberler | Ticaret Odasi Istanbulun 1930 £yldl ayı geçinme endeksini çıkarmıştır. Bu cetvelde yapılan hesaplarım verdiği ne- ticeye göre hayat ucuzlamakta devam etmektedir. Umumi harpten evvel 100 kuruş altih ' Yugos'avva afyonları (paranın temin ettiği zaruri havayiç bü BER ra ge senenin Kânunusânisinde 1952 kuruşla i Fiat cuşuk olcuğunden tedarik edilirken bu Eylâl aymda 11 zarar müthiş kuruş noksünile 1241 kuruşla temin edi- Yugoslavya matbuatından “Politika,.| jehilmiştir. gazetesinden: Cenubi Yugoslaryanm en| Diğer taraftan Ticaret Odası harp- mühim ihracat emilası olan Afyon ha- çen evvel üç çocuklu mütevassit halli riçte müşteri bulamamkta olduğundan ye 11 lira maaşla geçinen bir aileyi na- elyevm mahsul sahiplerinin “elinde'yarı dikkate almış ve bu ailenin ancak 140,000 kilogram afyon durmakta) ayni şerait iğinde geşinebilmesi için 11 Meba Dem “*- lira yerine ayda 144 lirn sarfetmesi İ- imubi Yuyoslayyanım 100000000, #4 enp-ettiğini tesbit ;rarı vardır, Afyon airaatile iştizal eden kim Da iköylü çok müşkül bir vaziyettedir, U- Sümrük memurları tarafından! cuz olduğu halde malına müşteri bula- mamaktadır. Ticaret nezareti bu husus ta en ziyade sahibi salâhiyet gördüğü Üskilp ticaret ve sanayi odasının fikri- ni sormuştur. Bunun Üzerine Üsküp ti- caret odası alâkadarları davet ederek meseleyi tetkik etmiş ve atideki kararı. nı nezarete bildirmiştir: 1 — Kendilerine zarar getiren cenup afyoncular birliğinden çekilmek. 2 — Usküpte afyon tahlilâtı yapmak için bir liboratuvar tesis etmek, fabrikası tesis etmek. 4 — Yügoslavyanın, ticaret muahe- desi aktedeceği devletlere afyon mahsu lünü mübadele emtiası olarak kabul et tirmesi, Münhasıran afyon ihracatile iştigal etmek üzere aksiyoner bir banka tesis! etmek ve bu bankanın tesisi için millet, agrer ve ziraat bankalarının yardımı. nı istemek, Kitapçılar cemiyetinde ; dün idare heyeti intiha- bati yapıldı Kitapçılar dün yeni idare heyetlerini seçmişlerdir, Neticede Sudi kütüphane- si. sahibi Sudi, Çiftçi o kütüpha- mesi sahibi o Ahmet, Akif, o Mual lim kütüphanesi sahibi muallim Ahmet Halit, Kanaat kütüphanesi sahibi Elyas Behar, Hilmi kütüphanesi sahibi İbra- him Hilmi, Tefeyyüz kütüphanesi sahi. ti azalığma seçilmişlerdir. narak işe başlıyacaktır. ——— alya kıralı üçüncü Viktor Emanuel Hz.nin doğumunun yıl dönümü münasebetile gelecek sah sabahı Saint - Antoin kilisesinde ruhani merasim yapılacak saat on sekizde İtalyan jeneral kon- solosu M. Salermo Mele Tepe : başındaki Cosa ditalya kulübün- de Italyan kolonisine mahsus ' bir resmi kabul tertip ede- cektir. 3 — Afyon mamulâtı için bir kimya italya kıralının doğduğu gün | “PM Tasarruf haftası Meğazalar ertsında bir mü- sebaka tertip edilecek zamnamesi mucibince Ker sene memle- ketin her tarafında “tasarruf ve yerli; mallar haftası” yapılacaktır, Bu hafta Türkiyede ilk defa olarak önümüzdeki Kânünuevvel ayının on i kisinde haşlamaktadır. Bu müddet içinde yapılacak işler a rasında yerli mallar için bir “cazip vit rin tertibi” müsabakası da vardir. Bir hafta vitrinlerde ecnebi malla-| rm teshiri menmedilecek ve yerli ma-| mülatla süslenecek vitrinlerden en gür zelini halk intihap edecektir. Bu suretle en güzel bulunan mağaza- Tarın esamisi gene halk tarafından ti caret odasma bildirilecek ve kazanan- lara mükâfat verilecektir. Müsabakaya iştirak edecek mağaza ilar bu ar nihayetine kadar isim ve 4d ireslerini odaya bildireceklerdir. | Küçük baberler * TALEBE BİRLİĞİ İÇİN. — Tale be Birliğinin teşkiline doğru gidilmekte dir, Evvelâ her Fakülte talebesi kendi cemiyetlerini teşkil ve intihap edecek ondan sonra Birlik intihabma © geçile. cektir. * TARİHİ EDYAN KONGRESİ — bi Parseh Bey ve efendiler idare heye-! Murahhaslarımız tarafından Tarihi Edyan kongresinde okunulan rapor Yeni idare heyeti geleçek hafta topla|fransızcaya tercüme edilecektir. * KIŞ YAKLAŞIRKEN—Kışm yak- mensutat ve mahrukat flatla- hissedilir bir tebeddül husule ge- tirmiştir, * LİMANDA — Limandan transit 0 larak geçecek gemiler için hir demir ye ri tefrik edilmiştir. * IHRACATIMIZ. — Geçen ayın son haftasında şu ihracat yapılmıştır: 66 ton buğday, 9 ton ceviz, 81 sandık ceviz, 243 ton fındık, 555 ton içfındık, 5 ton nohut, 20 ton susum, 20 sandık af. yon; 102 balye ipek, 88 ton kuşyemi, 68 balya yapağı, 115 adet av derisi, sa sefareti erkâni umum! harpte eski İngiliz, Belçika, İtalyan ve Fransız muharipleri namına murahhaslar ve Fransız kolonisi bulunuyordu. Fransız harbi umumi muharipleri cemiyeti ikinei reisi M. Julien Leferâre jin bir nutkile başlanan merasimde Fransız sefiri Kont dö Şambründa bir nuluk söylemiştir. Kırrm ve Harbi Umumide ölen asker. ler için yapılan abideler önünde dini bazı merasim yapıldıktan sonra Fran- sız sefareti atase navali ve sefaret kâ- tiplerinden bir zat 'Topkapıya giderek Harbi Umümide ölen Fransa ordusuna mensup Müslüman âskerleri için bir i- mam efendi tarafından yapılan dua es- masında hazır bulunmuşlardır . Saat on bir buçukta Saint Louis kili- sesinde bir de dini ayin yapılmıştır. Bu münasebetile “Unlon Française” de bir öğle ziyafeti verilmiştir. Fransız kolonisinin işlirak ettiği bu Milli ikfışat ve tasarı N ziyafette Kont dö Şambrön ve Fransız MARA eğe yaf cemiyeti MEİ a aubaripleri reisi birer antuk söy. Jemişlerdir. M. Klayn Bugün İzmire hareket | ediyor Şehrimizde bulunan Amerika ticaret müsteşarı M. Klayn dün Istanbulu gez mekte devam etmiştir. Müsteşar bügün İzmire hareket edecek ve Suriye, Mısır ve Filistinde tetkikatta bulunduktan sonra memleketine dönecektir. ——e—— M. Roseriano Romen tütün tacirlerinden M. Rosariano, Stefanesko ve Anas- tasyo dan mürekkep bir heyet memleketimizden tütün satın almak üzere dün Romanyadan şehrimize gelmiştir. esnemez Müstekil ressemler Müstakil ressamlar cemiyeti belediyeye müracaat ederek yeni yapılacak şehir tiyatrosu binası- nin yanında bir resim galerisi yapılmasını rica etmişlerdir. Belediye bu müracaatı tetkik etmeğe başlamıştır. Kadastro işleri mükemmeldir Şehrimizde bulunan Lâhi elçi- gimiz Esat Cemal B. evvelki gün Istanbul kadastro fen: heyetini ziyaret etmiş, yaftaları ve fenni muamelâtta takip edilen sistem ve eşkâli görmüştür. Esat Ce- mal B, Felemenk kadastrosu ile yaptığı mukayese neticesi Türk kadastrosunun son derece mü- kemmel olduğunu söyliyerek fen memurlarını tebrik etmiştir. Muvakkat amelenin çalıştığı mü» esseselerde o müessese omuha- sebeleri amelenin yol paralarını kesmekle mükellef tutalmuştur. Askerlik komisyonu Dün askerlik komisyonu top- lanmış ve vaktinde muayeneye icabet etmiyenler hakkında ka- rarlar vsrilmiştir. Belediyede Galato kulesine asansör konaosk Kadıköyü etfniyesinin sebze haline nakli tekarrür etmiştir. Halin nısfının etfaiyeye tahsisi ve binada buna göre bazı tadi- lata kulesine nakledilecektir. Şehir meclisi bngün toplanıyor Şehir meclisi bugün belediye binasında ikinci içtimamı akte» deçektir. amam. Sefaretlerde Avusturya cümhuriyeti yıl dönümü Avusturyada cümhuriyet ilâ- nının yıl dönümü münasebetile Ayaspaşadaki sefaret binasında bugün saat on birden bire kadar Avusturya (o kolonisine mahsus bir resmi kabul yapılacaktır. Hasan Han Iran hükümetinin Mısır sefa- reti ataşe komersiyali Hasan Han mezuniyetle memleketine gitmek üzere dün şehrimize gelmiştir, — —— Tütün inhisarı umum müdürü Belh çet B. bugün Ankaraya gidecektir. Sui istimal var Aldığımız malâmata göre tütün İda resinin taşra şubelerinde bir iki sui is timal olmuş bu meyanda Bartın ambar memuru Kâzım Beye işten el çektirik miştir. Helk birliği derneği yarın toplanacak Halk birliği (o derneği yarın türkiyat © enstitüsünde (topla nacak ve derneğe tevdi edilen eserler tetk'k edilecektir. Dernek tarafından (toplanan «argo» lar yediyözü bulmuştur. —— S, Fırkadan istifalar Serbes cümhuriyet fırkasının Izmir Cumaovası nahiyesini Ka- rakuyu mahallesi ocağın teşkil eden sekiz âza istifa etmiş ve istifanamelerini merkez ocağına w , Bu âzaların isimleri Musti Ali, Ahmet oğlu Mus- tafa, Cafer oğlu Hüseyin, Hü- seyin, Ali, Ahmet ve arnavut Ali Efendi ve Ağalardır. aş lam Ibrahim Tali B. umumi müfettiş İbra him Tali beyin şehrimize geles ceği yazılmıştı. İbrahim Tali B. dün gelmemiştir. Geleceği güm de henüz belli değildir. LİME KİR İL,