25 Kasım 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

25 Kasım 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

En Mehmet Emin B. Müsteşar Emin B. Edirniye gitti Evelki gün Ankaradan şehri- mize gelen Maarif müsteşarı E- min bey dün öğleden sonra Ma- arif emanetine gelerek Maarif *rkânile hasbühalde bulunmuş- tur. Geç vakte kadar Emanette Meşgul olan Emin bey akşamki wansiyonel ile Edirmeye git- Miştir. Kendisini ziyaret eden bir müharririmize Emin bey şun- ları söylemiştir. — Edirnede kiz muallim mek- tebi için satın alman binanın Tesmi küşadında bulunmak üze- te Edirmeye gidiyorum. Seyaha- Ümin başlıca sebebi budur, ora- da iki gün kalacağım. Dil encü- Meninin hazırladığı yeni gramer di tedir, e ——— ii Bir aşk macırası O iile bayılan kızın izi bulundu Geçende, Şehremininde oturan kaptan Behçet beyin kızı Muzaf- | Ter hanımın nikâhlanacağı gün | *vden kaçtığı yazılmıştı. Baba- Bihin, mürağaatı üzerine Muzaffer kanımla kendisini kaçırdığı söy- | ilen Mustafa Şükrü efendinin İzleri bulunmuş ve bunun Üzerine Muzaffer: H. Şehrâiini merkezine bir mektup göndererek polisin * ailesinin kendisini takip ve etmemelrini sevgilisi ile Yaşamak ve evlenmek hakkı ol- duğunu, mütemadi takibim ken- disini intihara sevkedeceğini bil- . 'Mişti, Muzaffer H.ın babası *€ kızının henüz 16 yaşında ol- “ğunu söylemiştir. . Bakalım ne olacak? Bedii bir temsil Daire “Göteaaum,, serbest ülfünununda tahsil etmiş olup hareketleri ve bir nevi ahengi ile fikirleri ifade bir grup şehrimize gelmiş şam saat 18 de ilk - i Fransız tiyatrosunda ir. ya hareketler şunu or: Evvelce arüz vezni lenen şiirlere i Vücut hareketlerinin ahenk- F miş bir surette refakatı fansız tiyatrosu, bedii bir olan bu müsamere için idi, Maamafih, bu gibi teza- in saat fcna intihap e- Bu hafta arası gününde 18 de ancak bu kadar temin edilebilirdi. Esa- | Md, samereyi himayelerine söylenen kimselerin ek- de müsamereye gelmemiştir. Güzel Üitfrini 3 — VAKIT 25 Teşrinisani 1930 Yıldız Sarayında Yapılan tahribatı Maryo Sera ödiyecek Yıldızın kiraya verilip verilmi- | yeceği meselesi yene tazelenmiş- tir. Birkaç talip belediyeye mü- racaat ederek bu mesele hak- kında malömat istemişlerdir. Yıldızın yeni talipleri arasında eski müstecir Maryo Seranın da ismi geçmektedir. Yapılan tetkikattan anlaşıldı- ğına göre Maryosera evelce sa- rayda tadilât yaparken bazı kr- sımlarda tahribat yapmıştır. Bugün belediye fen heyetin- | den iki mimar saraya giderek tetkikat yapacak ve tahribat i- çin bir keşif raporu tanzim ede- ceklerdir. Bu tahribat Maryo Se- radan tazmin ettirilecektir. Mefsuh fırkanın tasfiyesi bitti Fethi B., eski fırka mer- kezinde oturacak Serbest fırkanın tasfiye mua- melesi bitmiş, Fethi B, Ankara- ya gitmiştir. Haber aldığımıza göre Kalmis apartımanını Fethi B. ikametgâh ittihaz edecektir. Esasen “5S, C. F.,, na ait mukavele- lerin hepsinin zamini Fethi beydir. Fethi bey, Ankaradan dönüşün- de “Kalmis,, apartımanına taşına- caktır, Vali beyin kardeşi vefet etti Vali Muhittin beyin biraderi Şemsettin “bey evelki gün saat 80.de- Üsküdar iskelesinden ha- | reket eden vapura binmiş, fakat biraz sonra Üzerine bir fenalık ge- lerek yere yuvarlanmış ve vefat etmiştir. Merhum Şemsettin B. Edir- | nekapıda şehitliğe gömülmüştür, Belediye erkânı cenaze ile şehit- liğe kadar gitmişlerdir. Vali beye bu ziyadan dolayı beyanı taziyet ederiz. IC Bir silâhçı dükkânmda | Silâhçı ah EE Kia dükken Amerikanvari vir hırsızlık! Evvelki gün Galatada Mahmu- diye caddesinde silâhçı Ali Ef.nin mağazası şâyanı hayret bir ha- | diseye sahne olmuştur: Tam: saat 18 de mağazayı ka- payıp ogitmeğe. hazırlanan Ali | Ef. nin tezgâbtarı Zihni EF. bir gün evvel bir Brovnnik almak üz re mağazalarına gelmiş olan ve fiat hususunda uyuşulamayan bir müşteri ile karşılaşmış, Vakitsiz gelen bu müşteri Zihni EF, ye: — Dün baktığım Brovnnigi al- mağa geldim. Demiştir. Zihni Ef. de içeriye girip dün ayırdığı Brovnnigi almış ve ken- disine vermiştir, Silâhı eline alan bü adam elinde hazır bulundur- duğu fişeklerden birini. derhal namlıya sürerek tabancayı Zihni EF. ye tevcih etmiş ve: — Davranma, yakarım! Diye bağırmıştır. Zihni Ef. tabii hiç bir harekette bulunmamış ve cüretkâr müşteri de silâhı cebi- ne yerleştirip savuşmuştur. Bir saniye sonra Zihni Ef. sokağa çıkıp takibe teşebbüs etmişse de izini kaybetmiştir. Zihni Ef, ye bugün müdüriyette sabıkalıların resmi gösterilecek ve bu hırsız- lığı yapan adamın bunların için- de olup olmadığı anlaşılacaktır. Vitin müsabakası Dün ticaret odasında büyük bir içtima yapıldı Dünkü Içtimade bulunanlar Şehrimizde, 12 Kânunuevvel- de yapılacak olan tasarruf hafta- sında icra edilecek yerli mal vit- rini müsabakasına ait esasları tesbit etmek üzere dün ticaret odasında umumi bir içtima ya- pılmıştır. İçtimaa şehrimizin bir çok tüccarlârı iştirak etmiştir. Ibrahim Devriş B.in riyaset ettiği toplantıda evvelâ müsaba- kanın şekli (Ohakkında İktisat vekâletinin teskeresi okunmuş ve ogün vitrinini sırf yerli mallarla en güzel surette süsliyen tica- retaneyi halkın seçeceği, buna rey verenler arasında kur'a çe- | Bir çok tüccarlar buna mem- nuniyetle iştirak ederek hediye vereceklerini söylemişler ve he- diyelerin 500 parçaya çıkarılma» sını teklif etmişlerdir. Bu teklif alkışlar arasında ka- | bul edilmiş ve Bursa pazarı 100 | muhtelif parça, Etem Pertev, Ev- liya zade Nurettin ticaretane- leri 50 şer parça »triyat, Kuştü- yü fabrikası 5 yastık, Salih ve şürekâsile Psalti mefruşat mü- essesesi 3er parça mobilya, A- mirali ticaretanesi 2 çift iskar- <pın Milli konserve fabrikası da kilerek ahaliden 50 kişiye he- | diyeler dağıtılacağı bildirilmiştir. 100 parça konserve vererek he- diyeye iştirak edeceklerini bildir- mişlerdir. jmektedirler, Borçlar mes elesi İ Yunanlılar hisselerini nasıl verecekler? Haber aldığımıza göre Fran- siz, İngiliz sefirleri Yunan hari- ciye nazırıM. Mihalakopulosu zi- yaret etmişler ve Lozan muahe- desi mucibince Osmanlı borçla- rndan Yunanistanın hissesine düşen miktarın taksidinin veril- mesini istemişlerdir, M. Mihala- kopulos cevaben, Yunanistanın Lozanda bunu kabul ettiğini fa- kat ilk taksiti Türkiye borcunu vermiye bâşladıktan sonra ve bu taksitin mıktarma nazaran vere- ceklerini bildirmiştir. M. Mihala- Halk Seçecek | Kadastro işleri | Kadastro fen heyetleri reisi Halit Ziya B. Her tarafta çok i kopulos Türkiyenin 1928 debir mukavele ile taksitleri tesbit ettiğini fakat bugün bu şartlarla tediyatta bulunmadığı için yeni bir anlaşma tarzı aradığını söy- liyerek Yunanistanın da bu me- | s'elnyi yakından takip etmekte olduğunu bildirmiştir. Çünkü Yu- nanistan ancak o zaman tediyat- ta bulunabilecek ve taksit mık- tarımı Türkiyenin vereceği meb- lâğa nazaran tesbit edecektir. | Evelce Yunanistan için kararla- | man taksit 70milyon Drahmi idi. Belediyede i Terkos meselesi Fesih için beklemek icap etmez! Terkos şirketi müdürü mukavelenin feshi için 27 sene beklemek lâzım geldi-! ğini söylemişti. Belediye fen heyeti! müdürü Ziya B. dün bu sözlere şu ce- vabı vermiştir: Fesih için müddet beklemek İcip et-| mez. Yarım asır zarfında hiçhir şey yapmıyan şirketin bundan sonra da hiç bir şey yapmıyacağı muhakkaktır... BİRÇOK YAİTLER Ankara, 23 — Terkos şirketi tesisa- tının satın alınması İçin dört aylık bir zaman kalmıştır. Tesisat bu omüddet zarfmda satın almmadığı takdirde mu jkavele mucibince imtiyax müddeti tem idit edilmiş olacaktır. Şirket imtiyazı- nın tecdidi şartile yangın musluklarını artırmak ve terşih havuzlarını ıslah et. mek gibi bax vaitlerde bulunmaktadır.| Mukavelenin feshi için birçok sebep! ler vardır. Mukavelesin birinci madde- si mucibince şirket şehre igilebilecek » İsu getirmek mecburiyetindedir. Halbu- ki müteaddit tahlil raporları terkos suyunun kabili şürp olmadığını göster- miştir. Terşih havuzları da bu maksa- dı temin edememiştir. Sonra, şehrin yükksek kısımlarına hiübir zarian gü- nün her saatinde su verilmemektedir, Darülüceze Yeni bir şekir eld. Müeesesede 800 zooze var Darülâcezede 2 ve 3 numaralı pov- 'yonlarda yapılan tamirat bitmiştir. Pavyonlar için beş bin lira sarfedilmiş| ve zeminleri beton olarak yapılmıştır. Irdahanede de tamirat yapılmaktadır. Dartilâcezedeki mekfep 3 sınıfa iblâğ edilerek ıslah edilmiş ve yeniden üç muallim tayin edilmiştir. Mektebin el. iyevm 110 talebesi vardır. Mektepte ili mektep programı tatbik edilmektedir.! Darülâceze müdürü Cemil B. dün şun ları söylemiştir. “Elyevm Darülüceze de 900 aceze vardır. Kış geldiği için yerlerimiz dolmuştur. Yapılan tetkika- ta nazaran İstanbulda dilenciler azal maktadır. Biz dilencileri umumi yerler ide biraz fazlaca gördüğümüz için dilen! cilerin çokluğuna hükmediyoruz. Son zamanlarda şehrimizden transit geçen dilenciler de görülmektedir. Bunlar A- nadolunun dahilinden gelerek İzmir gi bi sahil merkezlerine dilencilik için git | neticeler veriyor Kadastro işleri her tarafta inkişaf etmektedir. Şimdiye ka- dar yüzbinlerce münazialı ve se- netsiz tasarruflar halkın lehine halledildiği gibi hüküncet hesa- bına da 2,607,483 lira kadastro rüsumu tahakkuk ettirilmiş ve bundan 1113983 liralık rüsum cetveli berayi tahsis muhtelif Malmüdürlüklerine (| verilmiştir. Halkın ve bükümetin siyanen hukukunu temineden kadastro muamelâtına hükümet ehemmiyet vererek teşkilâtın teksiri için bütçelerini tetkik ve tevsi etmiştir. Ankarada alâka Anhara, 24, (Vakıt) — Burada 926 senesindenberi kadastro a- meliyatı © yapıldığı malümdur. Şehrin büyük kısmının işi bitmiş gayri menkullerin sahipleri tayin ve tesbit (edilmiş, (harita ve plânları tersim olunarak yeni tapu senetlerile birlikte esha- bına tevzi edilmiştir. Bu ameli- yattan gayri menkulât sahipleri çok istifade etmişlerdir. Geçen sene vukubulan yangın yerinin yeni plânlara göre sür'atle imarı ve mülk sahiblerinin ve yerleri- nin derhal tayin edilivermesi oralarda kadastronun icrasından mütevellittir. Şehrin Teke Ahmet mıntakasının Kadastrosü da, bil- hassa ehalinin gösterdiği rağbet ve kolaylıklar yüzünden 25 gün- lük bir müddetle sür'atle bitirik- i mişti. Bu sür'atten çok ziyade memnun Kalan balk hislerini iz- hara vesile olmak üzere kadas” tro memvwrlarina kendi sofrala- rında yemek yedirmek arzusuna | düşmüşler, memurlarda bu sami- | mi arzuyu kabul etmişlerdir. — | Izmirde 9 milyon sermeyeli bir banka | izmirde o küçük (bankalar birleşerek odokuz milyon lira | sermayeli bir banka teşki-| ini okararlaştırmışlardır. | Bu | mesele etrafındaki müzakereler | ancak iki haftaya kadar müsbet | bir netice verecektir, henüz ban- | kanın ismi belli değildir. Bu banka zürraa vâsi ikrazatta bu lunmak niyetindedir. Bir makinist boğuldu Evelki gün Fenerbahçe açık- larında feci bir hadise olmuştur: | Gazcı Cozanofa ait olup Sa- dık kaptan tarafından idare edilmekte olan “Bebek,, motörü Fenerbahçe açıklarından geçer- ken dışarda bulunan molörün | makinisti Mehmet Ef. müvazene» sini kaybederek denize düşmüş ve boğulmuştur.