6 Ağustos 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

6 Ağustos 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

(adliye Haberleri | Meclis. reisimiz | Alman iddiasında i Araya giren adam! Yalovadan geldi Birahanedeki kavga esna sında öldürülmüş ». Istanbul birinci ceza mahke- © mesinde dün yeni bir cinayet davasının rüyetine başlanmıştır. Maznun, tahmil ve tahliye ame- lesinden Bayburtlu Derviş oglu Nazmidir. Evvelce katil kastile cerhten yedi buçuk sene mah- kümiyeti olduğunu söyliyen maz- nun, şimdi de mayısın dördüncü günü akşamı Galatada Topçu- larda bir birahanede arkadaşı Mehmedi, kavga neticesinde ya- raladığı ve bu esnada kavgayı bertaraf etmek maksadile yal- varan birahane sahibi YorgiEf.yi bıçaklayıp öldürdüğü için mu- hakeme ediliyor. Mahkemede, davacı mevkiinde ölenin karısı Madam Sultana, matem elbisesine bürünmüş ola- rak, küçük çocuğu" ile birlikte hazır bulunuyor, arada ağlıyordü: Mazoun Nazmi, isticvap “edildi. inkâr etti. Mehmedin kendisine hücüm ettiğini, bn arada ne ok duğunu göremediğini Efendiye de © Mebmedin ; bıçak değdirmiş olması muhtemel bu- lunduğunu söyledi. Müddeiwmumi Cemil B., şu ciheti sordurdu : — Kendisi o gece evine gitmiş acele elbise değiştirmiş, kaçmış. Ertesi sabaha kadar bulunama- mış. Nerede imiş ? — Ertesi gön yapılacak bir düğüne davetli idim. Onun için Cibaliye gittim. Şahit Hilmi Ef, dinlenildi. Birahanede çırak olarak çalışan bu şahit, maztiunun Yorgi Ef.yi mi Aldiirdüğünü teyit etti, Basha bir |, ıl olacaklarını .yazmıstık. kaç şahit de hakinda | “dir teşkilâta iâveten idari vak'a izahat verdiler. Muhakeme diğer şahitlerin celbine kaldı. Bir rüşvet davası Istambul. ikinci ceza « mahke- mesi Kadıköy karakolunda 2a- bıta memuru iken, bir habamın ölümünden dolayı hakkında tah* kikat yapılan izrail . efendinin vazıyetini. kurtarmak için ken- dişinden otuz lira rüşvet aldığı iddia olunan Rıza efendinin mu bakemesine dün devam etmiştir. Dün polis müfettişleri şahit ola» rak dinlenilmişler, hadiseyi te'- yit etmişlerdir. Riza efendi ise, kendisinin bu parayı veren iz- rail efendinin yakasına yapışıp karakola götürmek, bu rüşvet vermesinin hesabını sordurmak istediğini, verdiği parayı kara- kolda “amirine gösterdiğini, bu adamın rüşvet vermek istediğini bildirdiğini iddia ediyor. Buna mukabil cürmü meşbut tertiba- talan müfettişlerde, parayı alan Rıza efendirin görüldüğünü ve takip edildiğini farkeder etmez hareketini bu suretle tevile baş vurduğu kanaatini izhar etmiş- lerdir. Mahkeme, başka şahitlerin de celbi için, muhakemeyi on ağus- tosa bırakmıştır. Balıkçi hikmetin muhakemesi istanbul birinci ceza mahke- mesinde dün, birkaç ay evel Diz- dariyede karısı Ayşe hanımı bir çok yerinden yaralıyarak feci surette uldürmekle maznun ba- lıkçı Hikmetin o muhakemesine devam olunmuştur: Bu muhakeme, temyizden nak- zendir. Ağırceza, cürümde ce- Zâyı azaltacak sebep göre“ rek, ön iki buçuk sene ağır hapis cezasi vermiş, ölenin anasına ve Çocuğuna da bin lira tazminat | verilmesini kararlaştırmıştı. Tem- | | giden B. ün evel o Yalovaya . meclisi reisi m paşa bazretleri evelki akşam şehrimize dönmüştür. Meclis re- isimiz yaz mevsimini şehrimizde geçirecekler ve Dolmabahçe sa- rayındaki o bususi dairelerinde kalacaklardır. Başvekilimiz bugün geliyor Bir haftadanberi o Yalovada bulunan başvekil ismet paşa haz- retleri bugün şehrimize dönecek- ler ve Heybeliye gideceklerdir. Başvekilimizin Yunan başvekili M. Venizelosun Ankarayı ziya- retini iade etimek üzere Yuna- nistana > yapacakları -seyahatle tarihi, kaydedildiğine. göre ka” rarlaştırılmıştır. İsmet paşa Hiz. leri 26 eylülde kuvvetli bir ih- timale göre Ege vapuru ile ha- reket edecekler ve döğruca A- tinaya gideceklerdir. yiz, bu cezayı hafifletmek husu- sunu varit görmemiş, bu cihetten ve diğer iki cihetten kararı aley- Birkaç !İ he olarak bozmuş, ağır ceza, yalnız cezanın hafifletilmesi cihe- tinden karârın bozulmasma uy- mamıştı. Dün müddei umumi Cemil B.; teferrüata ait iki cihetten nok- sanlar ikmal edildiğinden, tekrar eski cezayı istemiş, müdafaa yapılmış, mühaköme Karar için başka güne bırakılmıştır. Neşriyatı tetkik işleri Neşriyatı tetkik etmek üzere adliye dairesinde teşkil edilen büroda, müddelumumi muavin- İiğine tayin olunan hukuk mah- kemeşi. âzasından Meliha H; Ja Sabri Beyin münhasıran bu işle teşkilât da vücude getirileceği ya- zılması üzerine, dün tahkikat yaptık. Şimdiki halde böyle bir şey mevzuu bahis olmamaktadır. Fransızca, Rumca, Ermenice, Ya- hudice, ingilizce, Almanca neşri- yat, şimdiye kadar olduğu gibi polis müdürlüğünde tetkik olu- nacaktır. Yazıldığı gibi altı, yedi me- urla bir kaç daktilo H. ın da bu sahada vazife alacakları, he- nüz belli değildir. Teşkilâtın bu kadar genişletilmesine ihtiyaç olup olmadığı, “yeni matbuat ka- nubunun tatbikatma Idikten sonra anlaşılacaktır. amafih ileride büroya birkaç kâtip daha ilâve olunursa, bunların lisan bi- lenlerden seçilmesi ve Türkçeden gayrı lisanlardaki neşriyatın da bunlar: tarafından gözden geçi- rilmesi, ihtimal dahilindedir. Bu- günkü vaziyet, budur. Başmuavin Hikmet bey Istanbul müddeiumumiliği baş muavini Hikmet bey, rahatsız- landığından, dün makamına ge- lememiştir. Kendisine omuavin- lerden Niyazi bey vekâlet et- mektedir. Emin Vafı beyin tahliyesi Ankara caddesindeki otomo. bil kazasından dolayı tevkif e- dilen tüccardan Emin Vafi bey yirmibeş bin lira kefaletle © ser- best birakılmıştır. Muhakemesi, kendisi mevkuf olmıyarak cere. yan edecektir. Belediyenin “Yarın,, aleyhin- deki davası “Yarm,, gazetesi aleyhine be- lediyenin manevi şahsiyetini tah- kır kaydile açılan dava, dün Is- tanbul ikinci ceza mahkemesin- de tetkik edilmiş, ceza mahke- mesi, davayı ekseriyetle salâhi- yeti haricinde görmüştür. Ait olduğu muhkemeye (o gönderil- mek Üzere, evrak, müddeiumu- miliğe iade — ısrar ediyor mamanın Ben höykeltraş değilsem Faik seyin bu heykelini kim yaptı? Esnaf bankem müdürü Falk Beyin başı Memleketimizin muhtelif yerlerin-, de dikilen bazı (heykellerin Kenan Ali Bey tarafından yapılmadığı, bunların onun yannda (çalışan Her Gros İsminde bir Alman tarafından vü cnde getirildiği şeklinde evvelâ bir alman gazetesinde yazı üzeri ne, İstanbul o mathuatma intikal eden bu iddiadan ve Kenan Beyin bu id- diayı reddettiğinden bahsetmiştik. Bunu müteakip Her Gros, kendi id diasmın doğruluğunu teyit yollu bazı deliller ileri sürmüş, bü arada esnaf bankası müdürü Fajk Beyi de, şahit göstermiş, ayni zamanda gazetemizin (İki heykeltraş, güzel san'atlar akade misinin kontrolu altında hiç olmazsa bir model yapamazlar mı?) şeklindeki sualimize karşı - her Gros, (iddiasını ispat için teklif edilen tarzda müsa- bakaya her zaman hazır olduğunu bil. dirmişti. Kenan Ali Bey de (birkaç İgün sonra Dolmabshce (sarayında Küs paşa hazretlerinin bir büstünü yapmağa başlıyıcağını, istiyen gaze tedilerin ve san'at müntesiplerinin ©- raya gelerek çalışması esnasında ha ur bülunabileceğini, bundan sonra daha başka heykeller de oyapacağını söylemişti, Diğer taraftan esnaf ban kasi müdürü Faik Bey de Her Gro sun İddiası hilâfıma kendisinin hey- keltraş olduğuna vakıf olmadığını, elinde #yle bir vesikası olduğunu da zannetmediğini kaydetmiştir. Dün Her Gros, bu son safhalar hakkında hize şöyle demiştir: — Faik Beyin benim san'atkârlı- ğrma © vakıf. bulunmadığını söyleme Sİ, “çok gariptir. Çünkü, vaktile es nâf bankasındaki bürosunda ben nun bir büstünü yaptım. Bu eseri, para mukabilinde olmıyarak, yalnız başıma vücude getirdim. Faik Beyin bunu inkâr edeceğini hiç tahmin etmem. (VAKIT) in, benim derhal o ve memnuniyetle kabul ettiğim güzel san atlar akademisi muallimlerinin koü trolüu altında bir model yapmak tek- lifine karşı, Kenan Beyin, kaçamak- Tı bir cevap verdiğini, bahsi başka yol Tara sevkettiğini görüyorum. Kendi: sl, yakında Kâzm paşa hazretleri: nin büstünü yapacağını, bunu yapar ken istiyenlerin hazır bulunabileceği ni söylüyor. Fakat, bu bir şey ispat etmez. Çünkü, Kenan Bey, büstün başmı atölyesinde çalişan Hadi Bey isminde bir san'atkâra evvelden “YAP” tırmış, buna mukabil kendisine yüz ra vermiştir. Artık bu hazır olduk tan sonra, büstü yarım saat zarfında şöyle birkaç yerine dokunarak tamam lamak, işten bile değildir. Bir de Faik Reyin sözleri arasında benim heykeltraşlık vesikam olup ol madığım mülâhazasi var, Heykeltra şın, doktor ve mümasili meslek sahip leri gibi o diplomaya ihtiyacı yoktur. Bu, bir san'at meselesidir, Muhtelif atölyelerde serbest çalışmak suretile, kabiliyeti olan (bü san'atı elde edebi lir. . Ve ne bildiğini de eserlerile mey dana koyar. Ben de Münihte, Düssel drofda muhtelif heykeltraşlarm Ya nında çalıştım, öğrendim, Şimdi yir mi altı yaşındayım. On beş senedenbe ri atölyelerde bulunuyorum. * ———3— VAKIT 6 Ağustos 1931 — Ankaradaki facia Doktorlar kalaysız kapta ye- nilen dondurmanın ölümü intaç etmiyeceğini söylüyorlar Ankarada, Çanakkale meb'u- su Ziya Gevher Beyin zevcesi Melâhat hanımın zehirlenerek ölmesi faciasından sonra, ahçı kadının da öldüğünü dün yaz- mıştık. Ziya Gevher Bey, ogün evde kalaysız kapta yapılan don- durmayı O yediklerini söylemiş, bunun zehirlenmede âmil ve mü- essir olması ihtimali kaydedil- mişti, Bütün evdekilerin rahatsızlan- masını ve bunlardan ikisinin ölü- münü mucip olan bu hadisenin, sebebini tesbit edebilmek üzere Ankarada tedavi altında bulunan Ziya Cevher Beyle çocuklarının ye ar olunmak- r. Diğer taraftan tahliller de yapılmaktadır. Kalaysız kapta yapılan don- durmanın ölümü intaç edip ede- miyeceği hakkında dün müte- hassıs doktorlarımızdan bazıla- rile görüştük. Verdikleri izahata göre, bu şekilde ölümle netice- lenen bir zehirlenme tıbben mev- zuubahs olamaz. Bakırm, her halde kısa bir zamanda yapılan dondurmaya herhangi bir dere- ce ve tarzda karışması muhte- mel değildir. SUS, ap kaplardan husule gelen zehirlen- me; ani olarak tesirini göster- mekte ve derhal kusmayı mucip olmaktadır, ki kusma da, zehrin tesirini kâmilen bertaraf etmek- tedir. Zehri tamamile dışarıya atmaktadır. Bu arada verilen malümata nâzaran, bakırdan zehirlenme herkesin zannettiği gibi kalayı eskimiş kaplardan değil, yeni kalaylanmış kaplardan da olmak- ta, ve ancak yenilecek şeyi bakır kap içinde uzun müdi bırakılmış olması sebebile bu gibi zehirlenme bâdiseleri zühur etmekte, fakat bü sebepten ö- lümün önüne daima geçilebil mektedir. Zehirlenmenin neden olduğunu tesbit edebilmek için, ogünlerde yenilen bütün şeylerin bilinmesi hastalananlarda görülen arazıni tetkiki, yenilen şeylerin tahlili icap etmektedir. Meselâ bu şe- kilde zehirlenmelerin uzun müd- det kalmak ve bozulmak netice- sinde konserve yemeklerde, kü- tu balıklarında husule gelen mantarcıklar tesirile olması pek mümkündür. Konserve etlerde busule gelen ve Basiliyüs Bitili- yus denilen bir mikrop, bilhassa tehlikelidir. Bunlar, ölümü mucip olan zehirlenmelerin © vukuuna sebep olur. Her halde Ziya Gevher Beyin evinde vukua gelen zehirlenme hâdisesinin “de kalaysız kapta dondurma yemekten husule gel diği, zanmolunmamaktadır. Hele ölümlerin. birkaç günlük fasıla- larla olması, bu ihtimali ortadan büsbütün kaldırır mahiyette te- lâkki edilmekte, bakırın tesiri yavaş yavaş görülen, temadi e- | den bir zehirlenme husule geti- remiyeceği söylenilmektedir. Ankara, 5 (Vakıt) — Ziya Gev- her Beyle çocuklarınm sıhhati iyidir. Doktorlar tahlillerine de- vam etmektedirler. ihya K.in cenaze merasimi bu gün Bulgaristandaki tayyare ka- zasında vefat eden kıymetli tay- | yarecimiz İhya B.in yakılan ce- sedinin külleri dün şehrimize getirilmiştir. Bugün merhum için şirket ve arkadaşları tarafından bir cenaze merasimi tertip e- dilmiştir. Merasimde bulunmak | isteyenler saat üçte Fatihte tay- yare parkında toplanacaklardır. Oradan Ediraekapı mezarlığına gidilecektir. Günün Muhtırası Takvim —- Perşemte 6 Apumos 8 Inci #y J931, senenin günleri geçen 217 kalan günler 148, 91 Rebiülevvel 1850. “Transfigürasyon yortusu. Güneş— Doğuşu: 500; Barışı. 19,21 Namaz vakitleri— Sabah: 3,19; Öğle: 1220 ikindi 16.13; Akşam: 19,21, Yatsın 2409; imsak 301 * Hava — Dünkü hararet fazami) 26 (asgari) 18 derece, Bugün rüzgir milta- vaşsıt poyraz havs kısmen bulutludar. * Bugün Gelenler - gidenler — Devlet İ bankası müdürü Salâhaddin B. dün An- karadan şehrimize gelmiştir. * Nişanlananlar Cümburiyet refiklmizin sahibi Yunus Nadi Beyin oğlu Nadir Beyle İzmirli Şerifzade Siireyya Beyin kızı Nüveyte H. ın nişanlanmaları önümüzdeki pazar günü Tokatlıyan otelinde tesit edilecektir. Şimdiden iki tarafa saadetler dileriz. Radyo Istanbul — Sast 18 den 19 a kadir gramofon plâkları eşriyan 19,30dan 20 30 « kadar birinci kısım alaturka saz, Makbule FL. iştirrkile, Anadolu Ajansı haberleri 20,30 den 21,30 a Kadar saz, Feyziye H. , Ekrem B. ve arkadaşları iştirakile, Borsa haberleri. VakıtAbone şartları. 1 .3 6. 12 Aylık Dahilde 150 400 750 1400 Karaş Haricte — 80014509700 ———— ——— İlân şartlarımızı Resmi Satın 10 Eş Santimi 0. Küçük ilân şartlarımız: i 9 3 4 1:40Dafalık, 20 s0 65 75 —TÖĞ Kuruş A — Abonelerimizin ber tiç aylı- Bı içim bir dela meccanendir. B —4 satın geçen ilânların fazla sur İçin 5 kuruş zammolunur Polis Haberleri Hususi 12,50 Kş 95* m > | esk 21,80 dan 2230 a kadar le f Ölümle neticele- nen bir kavga Dün sabah Üsküdarda gene ehemmiyetsiz bir mes'eleden bir gencin ölümile neticelenen bir kavga olmuştur : Bulgurluda kireç ocaklarında | ci oturan Nazir, taşçı Ahmet ve murlarından ismail efendi ile oğlu ihsan isminde beş kişinin. ve hiç denilecek kadar yetsiz bir mes'eleden çıkan kavga neticesinde sopalarla duğüşen Ahmet birçok yerlerinden yara» hastaneye (kaldırılırken O yolda vefat etmiştir. Zabıta ehemmi- yetle talıkikat yapmaktadır, İki ceset bulundu Evelsi akşam saat 6 da Sa- bir ceset çıkarılmıştır. Bu cese- | İ anlaşılmışlır. Tanaşın sandalla gezerken her nasılsa denize düştüğü zannedilmektedir. İ - bir ceset daha bulunmuştur. Bu cesedin kime ait olduğu bir. pantolon ve ağzında tane altın diş vardır. i EĞİN er mi GİR Hasan Maliye tahsil şubesi me bu şahıslardan Nazir, Hasan ve | matyada Narlıkapı sahillerinde din Yedikulede kasap Miçonun | oğlu 18 yaşlarında Tanaş olduğu Bundan başka gene Etyemezde Yeni mahalle deniz kenarndaki kayaların arasında 30 yaşlarında 7 y N arasında cigara sârmak gibi âdi — öğ si | lanmışlardır. Bunlardan Ahmet (| İ 5 * henüz anlaşılmamıştır. Cesedin ri ayağında lâstik iskarpin, lâcivert iki