6 Ağustos 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

6 Ağustos 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

© yaffakıyetle neticelenmesinin —4— VAKIT 6 Ağüstos 1931 Alman ahalisi nefikirde? Pazar günü reyiâma müracmaat edilecek Alman Başvekili beklenilen nutkunu nihayet irat etti eyl Berlin, 4 (A.A.) — Prusyadaki ara- Yi umumiyeye müracaat günü olan 9) ağustosta polis fevkalâde tedbirler a- Jacak ve hatta bu tedbirin şümul ve hududu umumi intihabat esnasında a- lınan tedbirlerin hudut ve şümulünü aşacaktır. Muhtelif fırkalar arasında son 72- manlarda teessüs etmiş olân muvâze- ne bozulmak tehlikesine maruzdur, zi- ra, Ottada yalnız radikal fırkalar bu. Tunuyor. Komünistlerle nasyonalistler ara- sındaki ittihadın pek yeni olduğunu ve husumet hislerinin galebe çalabilece- ğini imtihap sandıkları önünde belki hatırlıyabileceklerdir. . Binaenaleyh, hükümet memurları (kararnamelerin kendilerine bâhşetmekte olduğu bütün hakları istimal ederek her türlü nüma yişleri, alayları, kamyonlarla yapı Tan propaganda turnelerini, diğer mü masil şeyleri hususi bir mezuniyet İs- #ihsaline tâbi tutacaklardır. Muhalif harekette bulunanlar, en aşağı üç ay hapis cezasına mahküm olacaklar ve bü ceza ile yalnız nümayiş ve alaylar "tertip edenler değil, ayni zamanda bunlara iştirak edenlerle otomobil ki- ralıyanlar da tecziye olunacaklardır. Üniforma giyerek propaganda yapan- lar şiddetle tenkil edilecektir. Diğer taraftan, cümhüriyetçi cemi. yetler ittihadı, azasını muvaffakıyet- le hökümet teşkil etmek iktidarına ma| Jik bulunmıyan sağ cenah aksası fır- kasının nümayişine iştirak etmemeğe| davet eylemektedir. Bu itithat, refe.| randomun kazanacağı muvaffakıyetin haftalarından beri ecnebi memleketle- re Alman milletinin sulh ve vifak ar- zusunda bulunduğunu ispata çalışan imparatorluk hükümeti için bir odar- be olacağını beyan etmektedir. Halk fırkasının muavenet ve teşvikile Prus- va referandomu aleyhinde mukavemet. iler hazırlanmaktadır. Hindenborgun ihtarı Berlin, 4 (A.A.) — Gazetelerin ver- dikleri haberlere göre ( Reisicümhur Hindenburz M. Hugenbergi nezdine © kabul ettiği sırada Prusya diyet mec isinin dağıtılması için mülteciler ta- © rafından yapılan propagandanın mu- ecnebi memleketlerde hasıl edeceği müessif te sirlere mumaileyhin nazarı dikkatini celbetmiştir. M. Brüning'in nutku n Berlin, 4 (A.A.) — M. Brüning, sa- Bt 19,30 da bir nutuk söylemiş vebu nutuk radyo vasrtasile bütün Alman milletine tebliğ edilmiştir. © Hususi eşhas bankalara tevdi etmiş © pldukları sermayeleri serbestçe yarın — gekebileceklerdir. Binaenaleyh ahval “ ye şerait, başvekilin nutkuna hususi © bir ehemmiyet izafe eylemektedir. © © Başvekil, kendisini dinliyenlere va giyeti izah etmiş, Almanya tarafından son haftalar zarfında sarfedilmiş olan mesaiyi, gayretleri hatırlatmıştır. Başvekil, samilerinden bilmukabe- Je itimat göstermelerini sükün dairesin © de hareket etmelerini istemiştir. M. Brüning, imparatorluk kabine © sinin beynelmilel siyaseti hakkmda da) © 3zahattn bulunmağa lüzum hissetmiş-| “tir. Mumaileyh, 9 ağustosta Prusya. © “da Arayı umumiyeye vuku bulacak mü “ racanta doğrudan doğruya telmih et- in, Almanyayı yalnız beynel- milel bir teşriki mesai siyasetinin kur-| abileceğini söylemiştir. M. Brüning, Paris ve Londra mükâlemeleri esnasında Alman hükü- © eti tarafından kabul ve takip edilmiş © plan bu yolda yürümeğe devam etmek © zminde olduğunu ifade etmiştir. Mumaileyh, bilhassa Almanya ile © Fransa arasında bir itilaf husulü İlzumunda ısrar eylemiştir. Nutkunu Wilhelmstrassede ( başve- Fâlet dalresindeki mesai odasında bir © Bilikrofon önünde söylemişolan M. ing, ağır ve sakin bir eda ile söy- , kendisini dinliyenler üzerinde husule getirmek için hitabet oyun Jarına müracaat etmiyor, yalnız mil | apar alman tarafından sözlerinin — İylee anlaşılmasını temine çalışıyordu. Mumaileyhin, nutku 19.30 dan 19,58 e kadar devam etmiş ve bitirir bitirmez; Ingilizce tercümesi kısa mevcelerle A-| merikaya gönderilmiştir. M. Brüning'in nutku veFransız gazeteleri İ Paris, S(A.A.) —M. Brüningin telsizle her tarafu neşredilmiş olan) nutku Fransız matbuatında umumiye le iyi bir tesir yapmıştır. oGazeteler M. Brüningin Pariste bulunduğu se rada bırakmış olduğu (doğruluk ve mertlik intibamı bozabilecek (hiç bir! şey söylememiş olduğunu kaydetmekte dir. Gazeteler M. Brüningin o çelik miğferliler teşkilâtı aleyhinde açık: tan açığa vaziyet almak suretile Al man milliyetçileri tarafından girişilen teşebbüslerin muvaffakıyetle (netice lenmesini Almanyayı doğrudan doğ- ruya bir uçuruma sürükliyebileceğini anlatmış olmasına hususi bir ehemmi- yet vermektedir. Volt ajansının bir tebliği Berlin, 4 (A,A.) — Volf ajansı ver-| miş olduğu bir telgrafta Berlinin $i- yasi ve iktısadi mahafilinin ecnebi ser mayelerinin çekilmesi hususunun dö- vizlerin hedretini mucip (olduğunu ve bunun neticesi olarak halkın ipti- daimaddeler ve mekükât tedarik ede- bilmesi için hükümetin muamelâtı şid- detli bir takım ahkâm ve nizamata tâ- bi tatmak mecburiyetinde kaldığını be! Geçenlerde İzmire giderek üç maç yapan İstanbulspor takımının şehrimi- ze döndüğünü yazmıştık. İzmir muha- birimizin üçüncü maça ait gönderdiği tafsilâtı bugün reşrediyoruz: Izmir, VAKIT — Bugün oyunu ida- re edecek hakem hakkında iki tara- fn fazlaca müdekkik bir vaziyet al ması, oyuna tayin edilen vakitten bir az geç başlamak (o zaruretini doğurdu. Evvelâ misafirlerimiz alkışlar arasın da sahaya çıkarak halkı selânladr lar. Sonra Karşıyakalılar ayni heye- canla alkışlandıktan sonra Karşıyaka klübünün reisi mühlerem Hüseyin Hüsnü Emir Paşa tarafından misafir lerimize beyanı hoş amedi edildi. Bu na kafilenin muhterem reisi Nured- din Bey tarafından heyecanla muka- bele olundu. Takımlar oyekdiğerine bayrak hediye ettiler, Altmordulu Mustafa Beyin idaresi altında oyuna başlandı. Jik akın İstanbülsporlular tarafından yapıldı, ve kırıldı.' Top or tada ve her iki taraf yekdiğerinin kuvvetli taraflarını kontrol 'etmekte Karşıyakalılar Ankâradâki oyuncuları Fikret Beyi de getiritmişlerdi. Oyu nun bişlangıçlarında o İstanbulspora bir frikik çekildi. Ve avut ile netice lendi. İstanbulsporlalarm takrmların da ufak bir tadilât yaptıklarını görü yoruz. İstanbulspora her oyunda bir iki gol kazandıran genç müdafaaya â- lmmış, santrhaf Hasan Bey sol haf yan eylediğini bildirmiştir. | Sermayeletin muhaceretini, ecnebi memleketlerin ( dilediği veçhile, kon| trol edebilmek için dövizlerin kontrol edilmesi zaruridir. Ecnebi memleket- ler zaruretlerinin de hesaba dahil el dileceği, nazarı dikkate alınacağı te-! min edilmektedir. Binaenaleyh döviz- lerin kontrolu ecnebi memleketler aley hine tevcih edilmiş bir hareket değil- dir; ancak Alman iktısadiyatının hali hazırdaki vaziyetinin zaruri bir netice- sidir. Normal banka muamelâtına tekrar başlanılıyor Berlin, 4 (A.A.) — Resmi surette nolmal banka muamelâtına her ne ka- dar yarın başlanılacak ise de Berlin! bankaları eshamlarını çekmek İstiyen kimselere karşı bugün biraz semihane davranmışlardır. Esasen banka müşterilerine sükü-| net gelmiştir. Dün ve bugün mali mü easeselere vuku bulan tevdiat, banka- larca yapılan tediyattan çok fazladır. Salâhiyettar mahafil, yarın normal muamelâta evelce tahmin edildiğinden çok daha fazla müsait şerait altında başlanılacağı kanaatini izhar etmekte- dir. Lianön. Şirketi Hayriye ücretlerinde tenzilât yapıldı Uman tarife komisyonu işini bitirmiştir. Haliç, Şirketi Hayriye mevkiinde oynuyor. Sağ haf mevkiin de de Şerif Bey var. Misafirlerimizin oKarşıyakalılara! çıkardıkları bu tekm ciddeten çok! hâkim bir oyun oynuyor, Karşıyakalılar fazlaca sıkışmak! ta fakat tehlikeleri » uzaklaştırmaya muvaffak olmaktadır. Haftaym sonuna doğru bir gol teh likesi atlatan (Karşıyakalılar daha dürgrtih oynamağı buşladıtar. Top & ki müdafan arasında gidipgeliyor. Ve zaman zaman her iki tarafın da hücum Varile - inkişaf istidadını gösteren ©- yunun yirmi birinci (odikakasında hakemin. Karşıyakalılar aleyhine bir penaltıyı görmemesi İstanbulsporlula- rı bihakkin asabileştiriyor. 25 incida kikada ilk golü hakem ofsayt addedi yor. 27 inci dakikada İstanbulspor ka- lesi birdenbire sıkışık bir vaziyete gi riyor fakat Kemal Beyin (o cesurane bir atılışı misafirlerimizi bir o golden kurtarmıştır. | 37 inci dakikada yine Karşıyakalı lara bir frikik cezası verildi. Salâhat- tinin kuvvetli bir şütü direği sıyırmak suretile avuta gitti, (39 uncu dakika- da Karşıyakalılara korner ve avut. Mütemadi frikik ve korner misafir lerimizi haylice sinirlendirmişti. 40 m cı dakikada pek fazla sıkışan Karşı yaka (kalesi önünde her İki taraf o- yuncularınm azami enerjilerini sar- fettiklerini görüyoruz. İ ve Liman şirketinin yeni tarife- leri hazırlanmıştır. Bunlar Eylü'- den itibaren tatbik edilmektedir. Liman tarifesinde tenzilât yok- tur. Haliç tarifesi ipka edilmiş, Şirketi Hayriye tarifesinde tem- zilât yapılmıştır. Üsküdar Köprü bilet ücretleri 20 para indiril- miştir. Yukarı iskeleler için ten- zilât miktarı 3 kuruşa kadar çıkmıştır. Satılan tarihi evrak geriye gönderilecek Bundan bir müddet evvel ma- liye evrak bazinesindeki bazı tarihi vesikalar deftardarlık ta- rafından okka ile bir Bulğara satılmıştı. Alınan malümata göre bu evrak Bulğaristanda bir hey'et tarafından tasnif ve tedkik edil- miş ve Bulğar tarihini teavir edecek vesikaların fotografları alınmıştır. Yapılan teşebbüs neti- cesinde bü evrakın yakında iade edilecegi söylenmektedir. | Cidden bu mücadele çok zevkli ol- (muştur. Spor meraklıları ve oyuncu: İları pek iyi bilirler ki kale önünde İböyle sıkışık vaziyetler sıkışan taraf İiçin ekseriyetle mağlüp netice verir. Nitekim 40 ıner dakikada misafirleri- miz ilk golü yaptılar. Halkın alkış ve yaşa sesleri, devam ediyor. Fukat hakem düdüğünü çalıp yapılan golü ikabul etmiyor, bunu ofsayt addediyor bu da cidden derin bir merak ve hay- İc uyandırıyor. Bilâhare hakemin de hatta Kar- şıyakalı oyuncuların da teslim ettikle- ri bu gol hakemin o an İçin vaziyeti tespit edememesi yüzünden £ol ad- İdedilmemistir. e Ve haftaym bu suret bitmiştir. Oyunun ikinei kısmında her iki ta rafı da fazlaca asabi görüyoruz. Baş langıçta O Karşıyakalılar İstanbul- spor kalesini sıkıştırıyorlar. Fakat misafirlerimizin müdafaa hattının gü zel oyunları tehlikeli karşılıyor. 17 inci dakikada o Salâhaftinin kuvvetli bir şütü ve nihayet gol. İstan bulspor (bu suretle ikinci haftay- mn 17 inet dakikasında ilk golünü yapmış oluyor. Oyun tekrar başlıyor Karşıyakalr. İstanbulspor - Karşıyaka tafsilâtı lar bu sefer daha fazla gayretli. dirler. İstanbulspor (kalesi önüne sık sık iniyorlar ve santrforları Fikret md ile daha ziyade müessir oluyor. ar, Bu arada Karşıyakalıların ikinci ve tehlikeli bir akınmı görüyoruz. 30 uncu dakikadü İstanbulspor aleyhine korner ve kale önünde karmakarışık bir vaziyet. Kaleci Kemal Beyin gü- zel bir kurtarışı, Fakat top bir türlü kale önünden ayrılmıyor. Bu esnada İstanbulspor aleyhine bir penaltı olu- yor ve penaltıdan Karşıyakalılar İlk gollerini yapıyorlar. Top ortada. Bi rer sayı İle beraber vaziyeti her iki ta raf galip gelmek (O azmile çırpınmakta dır. Öyünün bitmesine on dakika var. 24 üncü dakikada İstanbulspor müdafaasının yanlış bir hareketi kendi lerine (obir sayıya daha mal oluyor. Top ortada, Bire karşı iki sayı ile ve gâlip vaziyette olan Karşıyakalılar bu neticeden memnun bir haldedirler. Son dakika yaklaşıyor. Misafirle rimiz bir sayı daha yapmak için bü- tün gayretlerini gösteriyor ve sol a- çıkları Nihat Beyin kuvvetli bir şütü ile bu arzularını yerine (getiriyorlar. Oyun da bu suretle iki ikiye beraber likle bitiyor. İzmirde yaptıkları üç maçı da be raberlikle bitiren İstanbulspor takımı İzmir muhitinde çok iyi tesir bırakmış tır. Bu takım genç oyunculardan teşekkül (etmekle beraber o kuvvetli hir takımdır. Kendilerinin de söyledi ği kıymetli bazı oyuncularından mahrum kalan bu takım, kadrosuna i- lâve edeceği iki cenah hafile muhak- kak daha iyi neticeler almakta müşkü- lâta uğramıyacaktır, Hakem kursları Türkiye Fulbol Federasyonundan : Türkiyede oynanan futbold.. fenni bir sistem dairesinde inkişaf ettirmek maksadile bu sene için Ankara, İzmir ve İstanbulda antrenör kursları açıla- caktır. İlk kurs İstanbulda açılacak ve beş ay devam edecektir. Kurs ted risatına 15 ağustosta (başlanacaktır. Gösterilecek dersler şunlardır: A) Kapanlık vazifesi, B) Umumi futbol kaideleri, C) Münferit oyuncu tekniği, D) Takım tekniği, E) Antrenman usulleri, F) Masaj ve iptidai tedavi, Bu kurs İstanbul mmtakasına men sup klüplerden intihap ve izam edile cek birer kaleci ile oantrenörlükte is tidat gösterecek kaptan veya diğer İbir oyuncu olmak üzere her klüpten ikişer zat iştirak edecektir. Futbol federasyonunun hakem eh- İliyetnamesini haiz olan zevat da bu ikursa iştirak edebileceklerdir. Antre nör yetiştirilecek zevat klüplerinde futbolün inkişaf noktal nazarından fe- derasyona tâbi bulunacaklardır. Her Bir talimatname ve bir hikâye Istanbula asri bir stadyom yapılacak! Bunu Anadolu kıyısı- nın ve Adanın elektriği gibi uzun zamandanberi duyuyoruz. Evvelki günkü gazeteleri oku- yarak anladık ki alâkadar ma- kamlar, bu «öz ortaya alıldı, atı- lalı meğer boş durmıyorlar tali- matname hazırlıyorlarmış. Zira ortaya herkes yeni bir stad çı- kacak diye beklerken çıka çıka futbol yerlerinin talimatı çıktı. Bu münasebetle bir hikâye hatırladık. Hani bektaşi Dervişi Rama- zanda oruç tutmaz, fakat gece karşısına sahur hazırlatıp yer- miş. Birgün karısı demiş ki: — Yahu, oruç tutmiyorsun, bari bana zahmet verip de sahur hazırlatma. Bektaşi bunun üzerine: — Ayol karı, demiş, Allahın farzını yerine getiremiyoruz, ba» ri Peygamberin sünnetini ih- mal etmiyelim. Istanbul şehri de öyle. Her nekadar stad yapmıyorsa da hiç olmazsa bu işe dair talimatna- me yapmaktan geri kalmıyor. Toplu Iğne Ticaret âleminde: Buğday fiyatları yeni- den düşmeğe başladı Bugünlerde dünya piyasaların- da buğday fiyatları (yeniden düşmeğe başlamıştır. Bulgaris- tansls kağdayın kilagramı (bi-“ zim paramızla) üç kuruşa kadar düşmüştür. Bu düşme karşısında hükümetin zahire satın alma mü- dürlüğü köylüye hitaben bir be- yanname neşrederek satm alma şubelerine fazla mal getirilme- mesini, koyacak yer kalmadığını bildirmiştir. Ticaret ve Sanayi bankası tediyata başlıyor Bir müddet evvel tediyatim tatil eden Ticaret ve sanayi bankası, büyük milli bankaları» mızdan temin ettiği muavenet üzerine bir haftaya kadar tek- rar tediyata başlıyacaktır. Sabur B. şikâyetçi değil Galata postanesi sabık vez- nedarı Sabur B.den aldığımız bir mektupta posta mütekait- lerine verilmesi iktıza eden ik- ramiye hakkında yazılmış olan şikâyetnamede kendisinin imza- antrenör (yapılacak program daire- sinde mensup olduğu klüp futbolcu- larını yetiştirmekle mükellef olacaklar sı bulunmadığı bildirilmektedir. kâzanan profesyonel bir şampiyondur. dır. Kurstan imtihan neticesinde ç- kacaklara birer ehliyetname verilecek İtir. Diğer mmtakalara mensup olup İda İstanbuldaki kursa iştirak etmek is tiyenler yukarki şerait dairesinde ka- bul edileceklerdir. Müracatlar: Klüplerin res mi tav. siyeleri ve ikişer fotoğrafi İle cumar- tesi, Pazartesi, çarşamba günleri sa- at 1720 dan jtibaren (o Cağaloğlunda Cümhuriyet halk fırkası Putbol Federasyonunda kabul edilecek lerdir. Yarınki Boks Melih, Romanya şampiyonu ile karşılagiyor Galatasarayın o şampiyonlarından boksör Melih, yarın, stadyomda Ro manya profesyonel şampiyonu Runya ile döğüşecektir. genç Melih bir oamatördür. ii KE dd Fakat asıl ehemmiyet bu maçın ga- libine, küçük Kemalin meydan okumuş olmasındadır. Küçük Kemal, siklet itibarile hem Melih ve hem Bunyadan daha hafif ol- rağmen, bü iki (o boksörden kazananla döğüşecektir. Acaba hangisi kazanacak. Bütün kalbimizle Melihin kazanmasını istiyo- merkezinde|rüz. Yalnız, maçın neticesini lehine çevirebilmesi için Melihin hasmı nak avt veya hiç olmazsa bir iki kere nak. avt etmesi lâzımdır. Aksi takdirde, bu işin yrofesyonel olan Bunyanm sayı hesabile kazanması kuvvetle (o muhte- meldir, ve o zaman Romanyalı küçük | Kemal ile karşılaşacaktır. Kongreler Kasımpaşa idman kulübünden: Fevkalâde kongremiz cuma günü Bu maçın, boks hayatımızda olduk-/saat onda C. H. F. Kasımpaşa nahiye ça büyük bir manası vardır. Evvelâ, merkezindeki kulüp binasında toplana- Bunya| caktır. ise, Selimiye kargı dördüncü devrede) olunur. Bütün azanın gelmeleri rica,