18 Eylül 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

18 Eylül 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

ki | | i Motörler meselesi! ——— Umumi müdür ihsan Beyin sözleri Bir müddeltenberi şehrimizde bulunmakta olan umum gümrük- ler müdürü ihsan bey İstandbul gümrükleri müdürlüğünde kem disine * tabsis olunan dairede meşgül olmaktadır. Dün kendisile görüşen bir muharririmizin sorduğu muhtelif sualler hakkında ihsan Bey de miştir ki: « — İstanbula tetkikat için gelmiş değilim. Buraya istirahat için geldim. Fakat burada bu- lunduğum müddetçe gümrük iş- lerile de meşgul oolmaktayım. Gümrükte ve muhafaza teşkilâ- | tında bu sene bir değişiklik ol- mıyacaktır. Muhafaza teşkilâtının motörleri hakkında yapılan dedi kodular doğru değildir. Motör- lerde bozukluk yoktur, biz mo- törlerden memnunuz. Tahsisatı- | mız olaydi bu sene aynı fabrika | dan daha birkaç motör almak | isterdik. Motörlerin fazla benzin sarfettikleri iddiaya gelince : Bir | motörün fazla benzin sarfetmesi ir kuvvetinin fazlalığından ileri “gelir. Fazla kuvvetli olan bir motörün kuvveti nisbetinde fazla benzin yakması gayet ta- bildir, Az benzin sarfetmek için ise kuvvetsiz. motörler almamız izm gelir. Halbuki muhafaza teşkilâtında kullanılacak motör- ler kuvvetli ve sür'atli olmalıdır. | Maarif Haberleri | Yeni orta tedrisat Ve muallimleri Ankara, (ACA) — 65 orta tedrisat! "muallimi yeniden mesleğe © girmiştir. Bunun yirmisi imtihanla 16 si mual- lim mektebi mezunu 14 üvdiğer yüksek) mekteplerden 15 i de musiki muallim mektebinin bü seneki mezunlarından! alınmıştır. Artvinde orta mektep Ankara, 17 (A.A.) — Artvinde bir! orta mektep açılmış ve Kandilli kız ve Kadıköy orta mektepleri lise hali. ne konulmuştur. Tevhit edilen tedrisat programları Ankara, 17 (A.A.) — Bu sene orta mekteplerle muallim O mektep'erinin İlk sınıf tedrisat programı (tadil ve tevhit edilmiştir, En esaslı | tadiller tarih, yurt bilgisi, fen bilgisi, ve coğ rafya derslernde yapılmıştır. o Tarih veyürt bilgisi dersleri için hazırlanan kitaplar busene bütün tedrisat orta mektepler," liseler mekteplerinin her sınıfında tedris olunacaktır. Fer bil gisi için de bu sene orta mektepler ve muallim mekteplerinin yalnız birinci sınıflarında okunmak üzere kitap ha- zırlanmaktadır. , Maarif müdürü mezuniyet aldı Maarif müdürü Haydar bey bir müddet için mezuniyet ak mıştır. Bu mezuniyeti Ankara da geçirmek Üzere bugünkü tren- le Ankaraya hareket edecektir. İlk tedrisat müfettişleri Dün Maarif (O dairesinde ilk tedrisat müfettişleri Haydar be- yin riyasetinde toplanarak bir müddettenberi devam eden top- lantıların sonuncusunu ( yapımış- lardır. Bununla evvelki içtima- ların neticeleri tespit edilmiştir. Kabul edilen mesleki meselelere ait bazı esaslar mekteplere teb- liğ edilecektir. Doktora imtihanları Geçen ve daha evvelki sene- | lerin doktora imtibanlarına, Da- rülfünunda teşrinievvelin — birin- den itibaren başlanacaktır. Balık meselesi ler taze olmalıdır Bayat balık yemek yüzünden zehirlenme hadiseleri görüldüğü ve belediyece lâzım gelen ted- birin alındığı yazılmıştı. Dün bu mesele ile tekrar meşgul olduk. Belediye denizden çıkarılan ba lıkların kontrolünü daha sıkı bir şekilde yapmakta ve mahalle aralarında tablalar içinde satı- lan balıkları da muayene ettir. mektedir. Hadise hakkında doktor Os- man Şerafettin beyin fikrini sor- duk dedi kir — Ağdiye ile zehirlenme va- kidir. Bu hal bir kaç © suretle vukua gelir. Zehirlenmelerden bir kısmı mikropların tesirile o- lur. Bazı gıdaların içinde husu- | sile konservelerde havasız neş- vinüma bulan bir mikrop üre- yebilir. Bu mikrop vücudegi- rince zehirlenme husule getirir. “Botulisme,, derler. Bu kısım vahimdir bir çok zamanlar ölüm- le nibayetlenir. Diğer ekşimiş veyahut bozulmuş gıdalar içinde bazı miksoplar meşvinüma bu- lur ki meselâ görtaer basili gibi Bunlar da bağırsak ve mide il- tihabatina o sebebiyet verirler. Kusmak, ishal, hararet bu has- talıkların esaslı © arazındandır. Başkaca tefessüh eden yani ko- kan etlerde ve balıklarda bazı zehirli maddeler teşekkül eder ki bunların neticesi dahi tama- mile zehirlenme arazı verir. iş- . te bu sebeple yazın yenilen ye- meklerin taze olmasına dikkat etmek icap eder. Herhalde hal ikin sıhhatleri noktai nazarind. leri lâzımdır. Bir balıkçı ne diyor? Yinz bu mesele etrafında gö rüştüğümüz bir balıkçı da şun- | lar söylemiştir: — Biz, balıkları balıkhaneden İ ahinz. Balıkhanenin bir doktoru vardır. Balıkçılara satılan bütün balıklar bu doktorün sihhi kon- trolü altında satılır. Ve bundan | başka bergün belediye doktoru ve zabıtai belediye memurları tarafından balıkçı dükkânları tef- tiş edilir. Binaenaleyh bayat balık sat- mak imkânsızdır. Belediyede: Su meselasi Terkos şirketi buna ne der ? Terkos şirketi müdürü M. Kastelno (Odünkü nüshamızda yazdığımız o beyanatı arasında Maçka yangınında su bulundu- gununu iddia, bunu ispat ede- cek mahiyette halkın imzalarını | muhtevi omazbatalarm şirkette saklanmış olduğu zikrediliyordu. Belediyenin fen: heyeti müdürü Ziya B. dün bu iddiaya cevaben demiştir ki: “Maçka yangınında su olma- dığını vali B., kolordu kumanda- nı, kaymakamlar, polis müdürü, birçok kimseler gözlerile gördü- ler. Bu vaziyet karşısında ya biz, yahutta terkos şirketi yalar söylüyor! Âli murakaba heyeti Gazeteleri tetkik için Anka: rada bir teftiş, dört sulh hâki- mi, birkaç kâtipten mürekkep olmak üzere, bir â&i murakaba heyeti teşkil edilmiştir: Yazın yenilen yemek- ik SsPoORi Dün akşamki Boks maç- larının n Karilerimize kıymetli boksör ktiçük! Kemalin yeni bir galibiyetini daha ha- ber vermekle çok memnunuz. Evelce, haber verdiğimiz maç düm gece İske- ting salonunda yapıldı ve Kemal kuv- vetli rakibi, Romanya şampiyonu Bun! iyayı sayı hesabile yendi. Maçın tafsilâtına girişmezden evel, İyapılan diğer maçların kısaca nelice- İlerini işaret edelim; | Salon fümamen dolmuştu. İlk maç, Hüsnü ile Adnan arasında Yapıldı ravuttu. Boksörlerin ikiside acemi ha ireketlerle seyireileri kahkahadan — ke rıp geçirdiler. o Neticeğe Adnan sayı /hesabilekazandı, İkinci maç Agop ile Sabatay arasın ida geçti. Agop küçük boyuna r#ğmen çok ateşli ve sert dövüşüyordu. berabe re İlân edildiler. Üçüncü maç Kalon iie Alfons o Ata- sında geçti. 6 ravunttu, Alfons ekse| riyetle atılgan ve seri, Kalos oçekin- gen ve sağlamdı. Bu maçta (obacak- ları sağlam bağlanmıyan ring iki de fa bozuldu, ipleri gevşedi, altma a damlar girdi tamir öttiler ve maç be rabere ilân edildi. Ring tamiri gibi maçı durduran, idövüşenleri dinlendiren bu maçın ne- iticesi haklıdır. e Revanşi üç ay son ra yapılacaktır, dördüncü maçı Kânj ile Manase oynadılar. .Kâni sert, dayanıklı, atıl gan, Manaşe kısa çevikti, Birinci dev regöğüs göğüse geçti, İkincide, dör. düncü, . beşinci ve altmcıda KÂMİ iyi idi maçı kazandı. Bundan sonra sıra, Kemal — ya maçına gelmiş sabırsızlık ve Bun- heye! Ajnüyor, Saranga ile dövüştüğü sırada i Mili takım Istanbul- eticeleri derecede hâkim dövüşen Kemalin say? hesabile şerefli bir galibiyeti, Kemalin çok iyi hazırlanmış oldu: ğu, rakibinin kuvvetli yerlerini o çok İyi etüt ederk ona göre tetbirler aldı-| ğı görülüyordu. Nefesi iyi id. Sun İdevrenin sonunda lânkal iki devre da ha döğlüşebilecek vaziyette görülüyor. du. Bunyaya gelince, muvaffak o bir maç yapamadı. Fazla heyecanlı görü salladığı anl sağ sol kroşeleri Kema- lin tedbirli dörüşmesi karşısında tai bik edemiyordu. Yalnız göğüs göğüse vaziyette mideye vuruşları iyi idi. Kıymetli boksörümüz o Kemuli ve Eşref Şefiki hassatan tebrik ederiz. A.S. | Bugünkü spor | sporla karşılaşıyor “Mm n küçükleri ara- larında tenis müsabakalarını bu sabah bitiriyorlar Şehrimize geleceği yazılan Çek takımından dün telgraf gelmiş ve bazı sebeplerden gelemiye- cekleri bildirilmiştir. Bu itibarla milli takım Taksim stadyomun- da Istanbulspor takımile karşıla- — VAKIT 18 Eylül 1931 — İ Söz Arasında | Istanbulla Paris arasındaki mü- nasebet! Istanbula şimdiye kadar bin- lerce seyyah geldi.Bunların çoğu vapurlarından çıktılar Otomobile bindiler, otomobilden inip va- purlarına çıktılar. Ve bu kısa zaman içinde bin türlü (acayip süaller sormiya bile alâmeriken bir hızla imkân buldular, içlerinden kimisi: — Aman ne lâtif şebir.. Di- ye gökyüzüne ominarelere ve nihayet boğazın dilber sabilleri- ne baka kaldı. Kimisi Kapalıçar- şının karışık, velveleli geçitle rinde, şarkı keşfetmiş gibi bir gurur ve zevk duydu. Fakat hiç birinin aklına İstanbulu meselâ Nevyorka, Londraya, Sofyaya ve Berline benzetmek katiyen gel- e v. gün evvel de bir vapur şehrimize bir Fransız seyyah ka- filesi getirdi. Seyahati bir Fran- sız mecmuası tertip etmişti. Ka- filenin içinde barı meslekdaşla- rımız da vardı. Dün okuduk, bu mubarrirler- den M. Charensol intibsmı soran bir arkadaşımıza: — Budapeşteye küçük Paris deniliyor.. Bence Istanbul da bü- yük Parisdir, demiş! Meslekdaşımızın bu zarafetine, daha doğrusu zeki iltifatma di- şacaktır. o Federasyon evvelce isimleri ilân edilen oyuncuların levazımlarile beraber saat 16 da Galatasaray kulübünde hazır bu- lunmalarım rica etmektedir. can çoğalmıştı. Bu andı Fr «Fenerbahçe,, küçük» boksörü Frangi o Martenin iyileştiği ve kim İsterse dörüşmiye hazır olduğu ilân edildi. K, Kemal, Franginin hen di kilosuna inmesi şartile daveti ka- bul etti. Eskiden yarı Orta siklet şam piyonu Paskalyan efendi de ringe €W lerinin tenis müsa- “Fenerbahçe, kulübünün ter- tip ettiği tenis müsabakalarının finali bugün kulübün Kadıköyün- karak Franginin davetini kabul ettiği" mi İlân etti, h 935 te evvelâ Bunya sonra K. Ke mal ringe çıktılar ve siddetle alkışlar- dılar. Bunya Kemale mazâran daha heyecanlı görünüyordu. Maç ikişer dakikadan $ ravunttu. Birine rarunt iki tarafın biribirini denemesile ve göğüs göğüse dörüşme- sle bitti, Bonyanın maçı açmak İste sile bitti. Bunyanın maçı açmak iste İkinci ravuntta Kemal O atılganlıkla İbaşladı. En çok Bunyanın midesi üze- İrinde çalışıyor ve birisi mideye diğeri İçeneye İnen iki sert Yümrukla rakibi ne kuvetini tattırıyordu. Bu (devre de bariz derecede Kemal faikti, İ Üçüncü devrede Bunya güzel bir sol vuruşla açtı, Fakat Kemal hâkimi) İyetini elden bırakmıyordu. Devrenin İsonuna doğru mütekabil vuruslar yi pıldı. Kemale doğrü mahsus bir fat kiyet göstermesine rağmen bu devreyi müsavi addedebiliriz. « Dördüncü ravuntin Kemal çok iyi başladı. Biribirini müteakip Dunyayı! vurdu, sarstı, salladı. o Bunya devre sonuna kadar tamamen O müdafaadü Kemal çok faikti. Beşinci devre Kemalin ayni atılan Uığı ile başladı, Daima taarruz haline! de idi, bütün hedefinin mide olduğu görülüyordu, mukabil hücumları iyii savuşturuyordu. devre sonuna doğrü Bunya ilk ciddi tehlikeyi atlattı. “Mü temadiyen vuran Kemalin önünde sen-| delendi, sallandı, nakdayun halinde İken gong imdadına yetişti, Altmer devrenin ortasında Kemal yarım dakika kadar biraz nefessiz, YO rulmuş gibi göründü. Devre müsavi gecti, Yedinci devreye Kemal yine güzel başladı ve devreyi mahsus bir hâkirsi-, yetle bitirdi. Sekizinci devre Kemalin © mideye İnen iki darbesile başladı ve muvazene derhal Kemalin lehine (o çözüldü. ve son dakikada Kemal mütemadiyen vu vuyordu. Netice: $ devtewin beşinde çok bariz de Kuşdilindeki kortlarında saat 10 da yapılacaktır. Memlekette tenisin taammüm ve inkişafına şimdiye kadar bü- yük bir gayretle Fener- bahçe bu müsabakaları, kulübüne yazılı küçüklere mahsus olmak ve onların bu güzel spora alâka ve sevgilerini uyandırmak gaye- sile tertip etmiştir. Bugünkü final müsabakalarına memleketin bir çok güzide sima- ları davetlidir. Oyunların sonun- da ve madalyalarda me- rasimle dağıtılacaktır. Mamma Muammer Raşit B, Bir refikimizde çıkan beyana- tını tashihen neler söyliyor? Dartifünün emini Muammer Raşit bey dün bir mübarririmize Son Postada çıkar beyasarmı tashib o maksadile şon- lan söylemiştir. “Son Posta mubartirine be- yapatıü şundan ibarettir: Darölfünün bir devlet mües- sesesidir. Kapatılması mevzuba- his olamaz. Her müessese gibi Darülfünün da tekâmül ve terak- ki seyrini takip edecektir. Dev- let, Darülfünun teşkilâtın tekem- | mül ettirmeğe karar vermiştir. Buna herkesten evvel biz Da. rülfünun o müderrisleri memnun oluruz. Darölfünunun tekemmülü de- mek, me müderrislerin ne de müessesenin kapatılması demek- tir. Hocalık, senelerin irfan ha- muülesni temsil eder. Eugünden yarına müderris yetişemez, ye- tişmş (o müderrislerimizden de müstağni olamayız. Mecburi tekaüt sinnine varmış hocalarımız memlekete büyük yecek yok. İstanbulluların Paris görmiyenleri bundan sonra kendi kendilerini teselli edebilirler. Istanbul belediyesinin yerinde olsam M.. Charensolun hemen bir heykelini yaptırır ve şebrin en gözel gürünecek bir yerine diktirirdim . a i Istanbulu gördükten sonta 26 ki bir iltifat için dahi olsa, İs tanbul büyük Parisdir, bir Parisli daha bulmak kolay bir iş değildir. ii Altıncı tali mübadele komisyonunda Altıncı tâli mübadele muhtelit ko» misyonu riyasetinden tebliğ edildiğine göre komisyon, . kendisine vuku bu- lan müracaatların ve verilen istidala» rın kabulüne 15 eylülden itibaren nk hayet vermiştir. Bundan böyle veril miş olan istidaların tetkikile meşgül olacaktır, o Muhtelit (âli komisyondüm etabij vesikası almak için müracdat edecek kimselerin taleplerini bunlarm yaziyellerini usulüne muvafık bir sw rette tanzim etmelerine imkân bırak» mak için mahdut bir müddet zarfında yine kabul etmiye karar . vermiştir. VVaziyetlerini tanzim etmemiş olağ- lar hakkında teyellüt edecek mahzur lara mahal bırakmamak için bu kabil den kimselerin bir an evel mezkür tö- li komisyona müracaat etmeleri tavaf ye olunur. eme e mama licmetler etmiş zevattır. Kendi- lerile her vakit iftihar ederiz, ve hizmetlerinden Darülfünunu müstefit edebilmek için kanu- nun müsaadelerinden (istifade edeceğiz. Edebiyat fakültesi bütçesi kabul edildi Darülfünun divanı, dün saat on dörtte toplanarak edebiyat fakültesi bütçesi hakkında diva- nım sorduğu sualin fakülte mec- lisinden gelen cevabı tetkik ve fakülte bütçesini kabul etmiştir. içtimidan sonra Darülfünun Emini Muammer Raşit Bey bir muharririmize demiştir ki: “Edebiyat fakültesinden son defa gönderilen (o kadro divan tarafından aynen kabul edilmiş» tir. Fakülte bütçesi Maarif Ve- kâletinin U tastikine arzedilmek üzere hemen Ankaraya gönde“ rilecektir,