22 Eylül 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

22 Eylül 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

| Adliye Haberleri Yorgo değil, Kemal! *İ Bir genç, mahkemede hüvi- yetinin yanlış bildirildiğini ileri sürüyor bstanbnl birinci ceza mahke- mesinde bir davanm rüyeti es nasında dava edilenin hüviyeti etrafında yeni bir vaziyet te- haddüs etmiştir. Yorgu ismindeki gencin ve- kili avukat Etem Ruhi bey, mü- ekkilinin © asıl ismi Kemal, ba- basının islâm o'cuğunu ileri sür- müş ve şu izabatı vermiştir: — Müekkilim, eskiden mem- leketimizde obakimlik eden ve Sultan Hamit zamanında Bağ- dada o giderek orada yerleşen Bağdatlı Paçacı zade Salih be- yin oğludur. Bu zat şimdi orada temyiz mahkemesi azasındandır. Salih bey, vaktilemadam Ka- ina ile evlenmiş, ondan biri kız biri erkek iki çocuğu olmuştur. Senelerce evvel Bağdada giden Salih, bey, çocuklarını da bera- ber götürmek istemiş, fakat ma- dam Katina onları yanında alı- koymuş. Kemal ismindeki erkek Socuk o Yorgi, Seniha ismindeki kız çocuk Anna is'mlerini taşı- yarak, büyümüşler. Hatta kü- cükken Rum kilisesinde bu şe- kilde kayıtları yapılmış. Seniha, bir müddet evvel nü- fuslan asıl ismile nüfus cüzdanı almıştı, Sonrada bir Türkle evlen- miştir. Mahkemenin tahkikat ya» parak Kemalinde hakıki hüviyeti- rin eydana çıkarmasını rica ede- r.m. Etem Ruhi B., dün mahke- meye Seniha H.ın nüfus cüzda- mını göslermiş, buradaki kayıt- lara 'göre nüfus idaresinden is- tilâm suretile müekkelinin hakikt büviyetini ve yaşıni tespit müm- kön olacağını iâve etmiştir. Mahkeme, tölep veçhile nüfus müdür.üğüne müzekkere yazıl masıra karar vermiş, mubake- meyi teşka güne o kırakmışlır. Eü meselenin bir safhası da ne- sep davası şeklinde altıncı hu- kok mahkemesine inikal etmiş- tı, t Dünkü muhakemede Yorgo veya Kemal ismindeki genç, an- nesının refakatinde mahkemeye gelmişti. Genç, şimdi ondokuz yaşında olduğunu söylemektedir. Kendi kendine geldi Kuçükpazarda kahveci arap Rafet hakkında bir müddet ev- vel silâh çekmekten hapis kararı veri iğ Karar, kat'ileşmiş. Ken- dis ilâmın infazı için aranıyor- mu", Son günlerde adliye emanet duresindeki bazı eşyanın satılığa çıkarıldığı ve bu arada taban- calar ve sare bülunduğu yazıl mıştı. Dün Rafet, adliye daire- sine gelerek, müşteriler arasına karışmış, satılan şeylerden bazı- larını salm almak istemiş. Bu | sırada oradan geçen polisler, kendisini tanımışlar, yakalamışlar, Müddeiumumilik ilâmat dairesine götürmüşler, muamelesi o ikmal olunarak mahkümiyet müddetini geçirmek (üzere ( hapishaneye gönderilmiştir. “Bıldırcın,, davası neticelendi «Bıldırcın» o mizah (o gezetesi aleyhindeki müstehcen neşriyat davası birinci cezada netice'en- miştir. Mahkeme, mes'ul müdü- tün bir ay hapsini, on beş lira Para cezası verilmesini ve ceza- sının tecilini kararlaştırmışlır. | lere gönderdiği Mekteplerde Zirai ve iktisadi ba- hislere ehemmiyet verilecek Maarif vekâleti bütün vilâyet- bir tamimde tedrisatta zirai, iktisadi kısımlara at yetiştirme (bahsine fazla i ehemmiyet verilmesi icap ettiğini bildirilmektedir. Tamimde şöyle yazılmaktadır: 1 — Memleketimizin bir zira- at memleketi olduğu ve mektep- lerimizde, bilhassa köy mektep- lerimizde zirai ve iktisadi bahis- lere büyük bir ehemmiyet veril mesi; bizim için hayati bir zaruret olduğu malümdur. Bunu takdir eden vekâlet ilk mekteplerle köy mektepleri için tertip ettiği , yeni programlarda zirai ve ikti- sadi babisler üzerinde bilhassa İ israr etmiştir. Tedrisat esnasında muallimlerimizin obu bahis'ere lâyık olduğu ehemmiyeti verme- leri ve bu mevzuları en ameli bir yolda telkin etmeleri “için süreti mabsusada nazarı dikkat- lerinin celbedilmesi. 2 — Memleketimiz için at yetiştirmenin ve biniciliğe karşı i millet efradında alâka uyandır. İ manın hem memleketin müda- faası ve bem de milli iktisat noktasından nekadar hayati bir ehemmiyeti baiz olduğunu da izaba hacet yoklur. Köy mek- teplerimizle ilk mekteplerimizin hayat ve yurt bilgisi dersleri arasında bugün ehli hayvanlara ve bilhassa ata tahsis olunan bahislerin izahı sırasında va ted- risatta münasip düştükçe at ye- tiştirmenin, binicijkte maharet kazanmanın, iktisadi ve mali noktai nazardan İaide ve ehem- 'miyeti hakkında talebenin dikkat ve alâkalarının celbedilmesi ve bu mevzu etrafında köylerde balkın musahabeler ve konfe- raps'arla tenvir olunması... Erkek muallim mektebinde derslere ne vakit başlanacak? Erkek muallim (mektebinde yapılmakta olan tamirat henüz bitmediği için mektebin açılma- $ı bir müddet gecikecektir. Teş- rinievvelin 8inde derslere baş- | lanabileceği tahmin edilmektedir. Davulpaşa mektebinde imtihanlar Orta mekteplerin bakalorya imtibanlarına 1 eylülde başlan- m'ş, bu sene sualleri vekâletten gelen (Fizik - Kimya) gurupu im- tibanı ayın 9unda yapılmıştı. Fakat tu imtiban bazı sebep- lerden Davulpaşa orta mekte- binde yapılmamıştır. Pu itibarla Davutpaşa orta mektebinin (Fizik - Kimya ) gu- rupu eylül devresi imtihanı için vekâletten yeniden sual gönde- rilecektir, Millet mektepleri için hazırlık 1 teşrinisande açılacak olan Millet mektepleri için hazırlık- larına başlanmıştır. Dersler gece ve gündüz ola- cak, hanımlar için pazartesi per- şenbe günleri öğleden sonra ay. nca ders saatleri tahsis edile- cektir. Millet o mekteplerinde alfabe okunulacak, hesap öğretilecek ve bilhassa hıfzıssıhha bahisle- rine ehemmiyet verilecektir. Dört ay sürecek olan bu ders- lerden sonra devam edenler bir imtihana tabi tutulacaklar, ve kendilerine birer şabadetname verilecektir. San'ât âleminde Bedia H. Dün Atinaya ha- reket etti Çok seyinçii ve heyecan İlyim diyor Bedia H. Ismet paşa Hz. nin Atinayı ziyaretleri münasebetile verile- aek bir müsâmerede Yunan ar- tistlerile beraber “Otello,, piye- sini aynamak üzere Atinaya gi- deceğini yazdığımız Darülbedayi san'atkârlarından Bedia Muvah- hit hanım dün sabah Romanya vapuru ile harepet etmiştir. Be- dia Muvahhit hanım hareketin- den evvel bir muharririmize de- miştir ki: Yunanistanda Türk tiyatro san'atını ilk defa yeşmen temsil etmek fırsatını © kazandığımdan dolayı çok sevinçli ve heyecanlı | yım. Bu sevincim Atinada vere- ceğim temsilin İsmet paşa He, nin ziyaretleri münaşebetile ter- tip edilmiş bir müsamerede ola» | cağını düşünmekle bir kat daha çoğalıyor. Atinada en güzel oğunlarımdan birini” öynamağa ve Türk tiyat- FO san'atını lâyık olduğu gibi temsil etmeğe gayret edeçeğim. Atinada İsmet paşa Hz, nin geldiklerinin ikinci günü “Otek lo Piyesini — oynadıktan sonra buraya döneceğim. Maamafi bniki ikinci bir oyun- da da oynarım, Bu oradaki va- xiyete bakarız. Ticaret âleminde Japon dampinginin izmirdeki tesirleri Japon dampiğinin izmirdeki tesirleri hakkında izmir milli ik- tisat ve tasarruf Cemiyeti reisi mahalli “gazetelerden birine şun- ları söylemiştir. “Japonların © mensucatımıza karşı açtıkları rekabet piyasada çok büyük bir tesir uyandır mıştır. Hatta derilebilirki bir bu dampingden en fazla Kadıköy ve Buladan havalisi müteessir ol muştur. Altı aydanberi devam eden bu vaziyet karşısında bir çok tezgâhlar hareket ve faali | yetlerini tatil etmeğe mecbur kalmışlardır. Buladan ve Kadı- | köy'de şimdiye kadar faaliyet- lerini tatil eden tezgâhlarin ade- idi 40: mütecavizdir. Sonra Ja- pon malları 13 ve ayni syarda- ki yerli mallarımız 22 kuruştur. Aradaki fark Japon malipi ter- cih etmek mecburiyetini hisset- tirmevor .. G.omauk 18i8tonlar İstanbul cihetindeki © telefon tesisatı © teşrini evel (o sonunda otomatik olarak işliyecektir, Şirket eski makinelerin değiş- tirJmesine devam etmektedir. Beyoğlu ve Kadıköy santralla* nda 19327 senesi kânuni sanisin- den itibaren otomatik olacaktır. ' ..3 | Balkan pulları Çok nefis ve çok güzel olacak Posta ve telgraf umum müdürü Fahri Beyin sözleri Posta ve telgraf umumi (müdürü Fahri bey bir müddettenberi şehrimiz de bulunmaktadır. Dün kendisile yö- rüşen bir muharririmizin muhtelif su-/ allerine şu cevapları vermiştir: | — Ankara — Sofya (telefonunun ilk zamanlarda gösterdiği arıza tama: mile bertaraf edilmiştir. Rağbet gün den güne artmaktadır. Bu hattın iş letme ve ücret hahisleri (o beynelmilel mukavelelerle tayin edilmiş değildir. Her hükümet idaresi bu hususta İste diği fiatı koymakta serbesttir, Dulgar larla yapılacak temas neticesinde bu! ethet Lahtı karara alınacak ve müstere ken tesbit edildikten sonra ( tatbikine| başlanacaktır. Bazı merasim münase- betile Bulgaristan tarafından gönderi» lecek memur — umum müdür muwvi- ini — henüz gelmemiştitr Ihtimal çarşamba günti kendisi bura- 'da olacaktır. Pek az zaman (devam İetmesi muhtemel olan bu temasları mü tenkip Ankaraya döneceğim. Müzake re esas İtibarile (hazırladığımız bir proje üzerinde yapılacaktır. Bitfabi nacaktır. Balkan konferansı pulları Istanbulda toplanacak ikinci | Bal feransın bir hatırası olmak üzere Lond rada beş milyon posta pulu tahedilmek tedir. Bu pullar posta idüresi tara. fmdan taamül veçhile yaptırılmakta. dır. hatırasını ihya diğer taraftan da bi bekliyoruz.| İ mütekabil teklif de nazarı dikkate alı. kan konferansı münasebetile bu kon. Bundan gaye bir taraftatnt birliğin| İğin inkişafını tammdir. Bu pulla Undrd en mruf pul ve panknot tâbü o- lan Prat Badi Vilgonson matbaasında! basılmaktadır. Üzerinde Balkan itti- hadını teşkil eden devletlerin hükçmet merkezlerine doğru uzanmış bir zeytin ağacının resmi. vardır. Biliyorsunuz ki zeytin ağacı esatire göre sulhü tem- isil eder, Pulların adedi pek mahdut lolduğu gibi nefasetine de çok itina edil miş-olduğundan-pek- büyük © rağbere mazhar olacakları tabiidir. Bu pullar. dan bütün posta ittihadına dair hükü- metlere de gönderilecektir. İhtimal ki konferansın hitamından evel elimizde bu pullardan hiç kalmıyacak, tamatsen fedilmiş bulunacaktır. Bunlar Konfe- ransın açıldığı gün gşieelrde satılmağa başlanacaktır. damga matbasanda basılmakta o pusta pullarımızın birer ku- basılması bitmiş ve satıl de altisar lan yeni ruşluklarının mıya çıkarılmıştır. Şimdi mektedir. Muhtelif renkleri ihttitvia eden yeni posta pullarımızın üzerinde, gelen yazılarla Reisicümhur Ga. m Kğ tlerinin resmi bulunmaktadır. zi Hazret Hayek... Gayrı mübadiller Bonoların Ziraat bankası lara- fından salın alınmasını istiyorlar Küçük kışmette bono -kalma- dığı için gayri mübadillere bono tevziatmın bir müddet için ke- sildiğini yazmıştık, Bonoların bugün gelmesi ve yarın tevziata başlanılması muh- temeldir. taraftan bazı gayri mü- le bonoların Ziraat banka- sı tarafından satın alınması için teşebbüsatta (Obulunmak Üzere gayri mübadiller cemiyetine mü- | racaata karar vermişlerdir. beveti relsliğine Halkalı “çifliği müdüm Raşit umumi kâdpliğe Lüdu Arif, mu- semediğe ziraat müdürü Tahsin, muha sebeciliğe Enver B. ler seçilmiştir. Ofiste — Ihracat ofisi idare heyeti dün ihracat emtsarmzın hariç piyasalar. daki vaziyederini — tetkih ve alınması İğ. yım gelen tedbirleri müzakere etmiştir Maliye müfettiş muavinlik- leri — Maliye müfertiş moavinlikleri için 42 Teşrinievvelde yüksek“ Mektep kuruşlukların basılmasına devam edil! bir posta pulunun üzerinde bulunması! İ mezunlarının. girebilecekleri bir imtihan açılacaktır. Yiyecek ve içiçek nümuneleri Birçok emirlere rağmen baz' belediye (şubelerinin o belediye kimyahanesine yiyecek: ve içece- ğe dair nümune göndermedik. leri anlaşılmış, ve lâkaydinin 5- nüne geçmek için kimvabaneye gönderilmesi mecbüri olan as- gari nümune miktarını gösteren bir liste hazırlanmıştır. Bu Disteye göre Eminönü be- lediye şubesi 163, Fatih 122, Beyoğlu 143, Beşiktaş 87, Sarı- yer 71 Beykoz 69 Üsküdar 93, Kadıköy 83, Bakırköy 70 şer nü- mune göndereceklerdir. Dükkânlardan alınacak nöümu- veler ararot, peynir, çay, çukur lâta ekmek, çavdar ekmeği, ga- zöz, havyar, helva, irmik, kalay kahve, konserve, makarna, şeh- riye, nişasta, pasta, kurabiye, pekmez, menba suyu, sabun, salça, sirke, un, pirinç unu, sa- de lereyağı, vejetalin, zeytinya- ğı, şira, pastırma, sucuk, turşu, salamdır. Her belediye şubesi bu maddelerden yukarıda yaz- | dığımız miktarda nümüneyi be- bemehal bir ay zarfında kimya» haneye yollıyacaktır. Bu emre rayet etmiyenler cezalandırıla- caklardır. Ekmek narhı Belediye nark komisyonu ek» meği 7 kuruş 10 parada fran- calayi 12 kuruşta ipka etmiştir. Bazı şoförler hakkında tahkikat yapılıyor Bazı şoförlerin fazla ücret al dıkları hakkında belediyeye ye- niden bazı şikâyetlerde bulunul- muştur, Şikâyetçiler tarafından numa- rası verilen şoförler hakkında tahkikata başlanmıştır. Muhtelit mübadele komisyonuna veri- len tahsisat Muhtelit mübadele komisyonu mali bürosu dün toplanmıştır. Komisyona bu sene butçesinde kânünu evvel sonuna kadar kul- lanılmak üzere hükümetimiz 150 bin lira tahsisat vermiştir. Komisyon o zamana kadar işlerini o bitiremediği (taktirde Türkiye ve Yunanistan hükümet- lerine müracaat ederek yeni tahsisat istiyecektir. Balıklardan zehir- lenme meselesi Bayat palamut balıklarından son günlerde bazı kimselerin zebirlendikleri haberi harice gön- derilmeye başlanan palamut ba- hklarımızın. ihracatına . tesir et» miş, harici alıcılar balıklara es- ki rağbeti göslermemeğe başla» muşlardır. Balıkçılar cemiyeti gazetemize dün gönderdiği bir mektupta bu hususta ehemmiyetle tahki- kat yaparak zehirlenmenin bazı akçıların birkaç günlük balıkları müşterilere yedirmelerinden ileri geldiğini tesbit ettiklerini, balık- larm her gün balkhanede bele diye doktorları tarafından sikı bir muayeneden geçirildiğini, yes nemiyecek balıkların Piyasaya çıkarılmadığım bildirmektedir. Bir ingiliz kadın muharrir şehrimizde Evvelki gün Sofyadan şehri» mize madam Aleksandr Sperman isminde bir ingiliz maharriri gelmiştir. Gazi bazretlerile, Lenii Jbl Sezar, Kromovel ve Masoli. niye dair bir eser vücuda geti- | zeceğini söyleyen madam Sper- man şehrimizde bir kaç gün kalacaktır. VAKII 22 Eylül 1931 — * Belediyede: