22 Eylül 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

22 Eylül 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

Bazan bir tramvay geçer. İçinde güzel bir kadm görür, koşarım. Yeti. şemezsem bir otomobile biner, ilk is tasyona dahâ evvel gelir, bekler, binerim. Ekseriya (dışarda dikleri yerde dururum. vatman İçeri sokmakta meyip de ön sahanlıkta (isem, dönüp arkama bakmam. Buna gururum müsaade etmez. Hem tramvayda İ- &ilip (kadınlara bakanlara çok kıza rım, Arkada isem, tramvayı Ukalâ israr bir et zaten yüzü gözük- görmek ada ne mes'udumdur. Tram- yay nereye gidiyor? Bana ne? Onu, o güzel kadını benimle aymi tramvay. da bilmek! Birdenbire aklıma müthiş bir fikir gelir: Ya tramvaydan (benden önce inerse? Derhal atlar, ve tramvaym ar kasından, güzel kadmâ müstehzi ha. kışlarla bakarım: Terkedilmenin azabını o çeksin, ... Cinsim namına utanıyorum. Kendimden, bilânçom neticesinde memnunum. Çünkü çok aldatıldım. Öyle zannediyorüm ki ben, bütün in sanların vicdan azabıyım: Maktulün, ahı ben duyuyorum, hasisin (ihtirasımdan © titreyişi (be nimdir. bikri izale edilen genç kız. la ben o evlenip bu haksızlığı Otamir mecburiyetindeyim, fakrüddemden ölen hastaya (kan vermek bana dü. şer, terkedilen & sevgilileri, | sarhoş kocalı ( dulları teselli benim vazifen; dir, aldatılan zevç ben olmak istıra! rındayım, aç kalmak sade benim hak kımdır. İşte gülüyorsunüz. Evet, fakat ben de sizin hamurunuzdan bir (İnsanım nihayet, ... — Niçin o kadar çabuk yemek yi- ingilterede mili Üst tarafı 1 inci sayıfada | Temmuz ayın o ortasındanberi, Londra piyasasından 800 milyon İngi- Viz lirası çekilmişti. mevdu döviz ve altınlarla ve bir kısmı da vadeleri yakında gelen Fransız, A» merika kredisi ile kapatılmıştı. İngil- tere bankasında bakiye kalan 150 mil- yon altın ihtiyatmın daha fazla azal. masına müsaade vermek hiç muvafık değildir. Verilen bu kararla ne evrakı naktiye muâmelâtz ne de İngiliz lirası| münakalâları hiç müteessir olmıyacak tır. Londra esham borsası, bü kararın kanuniyeti kesbedeceği gün olan pazar tesi günü o açılmıyacaktır. Fakat bor sanın ticari işleri devam edecektir. Bu son günler zarfında piyasadan o kadar fazla ecnebi dövizi çekilişi olmuştur ki nihayet hükümeti yukarıda © bildirilen tedbirleri almağa (o sevketmiştir. Bu tedbir hükümet eshamını almış bulu. nanları ve İngiltere bankasmın ecnebi dövizile kabili tediye kiymetlerinin sa- hibi olanları müteessir etmiyecektir. Ümit ve emniyet Londra, 21 (A.A) — İngiltere hü. hükümetinin altın mikyasının görünüşe nazaran altı ay müddetle muvakkaten terketmek hususundaki kararı dolayı. sile fikir ve meslek farkı o olmaksızın bütün gazetelerde çıkan yazılar ârasm daki başlıca mütalea, işlerin o bundan aa a şerait içinde o vermemelidirler. Kendisine münasip bir şekilde anlatılmalı ki herkes parayı bir hizmet, bir emek mukabilinde kazanır. Onun için çocuğun haf- talk cep harçlığını hak edebi!- mek için aileye ufak tefek hiz- metler görmesi lâzımdır. Böyle bir itina ile kendisine para terbiyesi verilen bir çocuk, muhakkak ki, tasarrufa riayeti, iktısadi intizamı kendisine gaye edinir, ve böyle fertlerden mü- rekkep bir heyeti içlimaiy&de iktisadi buhranlardan mümkün mertebe az müteessir olur. ingilizce bir makaleden. S. M, sahanlık de-| Yazan: Fikret Adil Işnrsun? — Vaktim yok. — Nereye gideceksin, işin mj var? — Hayır, fakat öyle zannediye- rum ki omeresi olduğunu bilmediğim bir yere gitmek için derhal yemeğimi bitirip çıkmazsam, muhakkak şahidi olmaklığım lâzımgelen harikulâde bir şeye yetişemiyeceğimi. Mi Şe Buzün sokaklarda dolaştım. Annem bugün ölmüştü. Bugün ayın (kaçı olduğunu bil miyorum. Bilsem ehemmiyeti yek, çünkü an- nemin öldüğü tatrihi bilmiyorum. Annemin (ölümünün devir se nesi benim için o gündür ki ben onu hatırlarım. Annem bugün ölmüştü. Onu bugün < hatırladım. Ve sokaklarda dolaştım ... Bir arkadaşım görmüş anlattı: Bir mezartaşı, Karacanhmette. Üs- tünde iptidal bir surette bir selvi, bir badem ve bir şeftali ağacı nakşe dilmiş ve şu yazılar: Anın için mezarım üstüne Ren bu eşçarı böyle garsettim. Ki geçenler bile nedir hâlin Ben bu dünya içre neyledim, nittem Bir boyu serv, çeşmi badamusı Şeftalişine doymadan gittim . . Bir söz de ben söyliyeyim. dinleyiniz. Doğduğum nasıl annem sevinçle ey benim kendi arzumla yaptığım azap çekenler, tesadüfi akrabalarımdan daha çok sevdiğim sizler, bu sözümü huşu İle dinleyiniz. hem keder ile, çünkü, son sözlerimdir. İşte: Hoşça kalınız. Bunu zaman İlk feryadmı dinledi ise, siz, kardeş Fikret Âdil i buhran artıyor Jböyle de her vakitki gibi görülüp devam edeceği merkezindedir. Çarçabuk tahammül ve tecviz edil Bu çekilen altın; miyecek bir şekil almış olan vaziyetin | eri göstermektedir. lardan bir kısmı İngiltere bankasına bu suretle nihayet bulmasını görmek-| maden kömürü, Petrol, ki İten mütevellit umumi bir inşirah İnti- bar hissedilmektedir.: Halkın muvak- kat mahiyette olan ve başlıca mes'uli- yeti bazı ecnebi milletlere ait olduğu beyan edilen bugünkü müşkülâta sakin bir azimle karşı koyacağı kanmati iz. har edilmektedir. Muhalefet fırkasınm Telsi M. Hen- derson gazetelerde çıkan bir yazisında İvaziyetin ümitsizliğe kapılması değil emniyet ve itimat göstermeği emretmek İte olduğunu ve milletin esas kuvveti. İnin tehlikede olmadığını beyan elmiş- tir, Telâş var mı, yok mu? Londra, 21 (A.A.) — Halk arasında korku ve telâş vukuuna dair hiç bir eser görülmemektedir. Başka günler saat on buçuğa gelir gelmez (birçok borsa memurlar, mübayaacı (ve tel lallarla dolup taşan esham borsası bugün fevkalâde tenha idi. Borsa ka palı olduğundan herkes cetvelleri te- laşlı bakışlarla gözden geçiriyordu. Londra, 21 (A.A.) — Bu sabah bor- sanm açılmasından pek çok zaman evel büyük bir heyecan hüküm sürüyordu. Fakat hiç bir fiat elde etmek mümkün değildir. . Liverpuldan gelen bir ha- ber pamuğun 50 puvan birden yüksel. diğini bildirmektedir. İngiliz lirası istinatsız kaldığı her yerde düşüyor Londra, 20 (A.A.) — gazeteler İngil terenin mali vaziyetinin vahimleşmiş ol duğunu beyanda müttehittirler. Bun, dan başka Nevyork (o haberleri Ame rikanın İngiliz lirası ile çok (o meşgul olduğunu ve Paris, Nevyork bankala- rı tarafından himayesine rağmen (Yal nız kaldığı her yerde İsterlinin düştü günü gösteriyor. Paris borsasında ingiliz lirası Paris, 21 (A.A,) — Borsada 10/45 te İssterlin o 112 — 115 idi. (o Sabahleyin Londradan kampiyo fiatı almağa im- İkân bulunamamıştır. Almanya korkuyor Berlin, 21 (A.A.) — Mali ve siyasi , maktadır. Yeni Neşriyat | | pe Istanbulda Iki güzel mektep | kitabı basıldı | Son senelerde Maarif vekâleti! lise ve orta mekteplerde ecnebi lisanı tahsiline bilhassa ehemmiyeti veriyor. Yalnız ecnebi memleket- lerde basilan kitapların burada! İpek pahalıya mal olması bunlardan! ihali ve vakti yerinde olmıyan tale) benin istifade etmesine mâni ol- makta idi. Memleketimizde yeni! harflerin kabulünden sonra matba acılığn terakki etmesi ve mual- limlerimizin me, bu mahzuru bertaraf etmeğe başlamıştır. Ahiren Galatasaray lisesi mü- dürü Fethi İsmailbey iki fransız müallimi ile birlikte “Türkler için Fransızca, , ismile bir seri kitap neş rettiği gibi İnğilizce muallimlerin- den (Nurettin Semin ve OEmcet beyler de “Türkiyede İngilizce,,| ünvanlı bir kitap vücude getirmiş-| lerdir. Gayet nefis basılan bu eser tec rübe üzerine yazılmış ve Maarif ve kâleti talimve terbiye heyeti tara fından orta mekteplerle muallim mektepleri için kabul olunmuştur. Muallim ve talebe okuyucularımıza tavsiye ederiz. Türkiyenin güzel bir hâritasi yapıldı Kadastro ve tapu heyeti fen- niyesi müdürü Halit Ziya bey ta rafından güzel bir Türkiye harita- sı tertip ve tanzim (o edilmiştir. İ milyonda bir eb'adında olan bu haritaya, daha ilk bakışta, büyük bir emek ve esaslı bir itina göste- rildiği o anlaşılmaktadır. Uç ayrı parçanın biraraya getirilmesile tamamlanan bu harita evvelâ vi- lâyet, kaza ve nahiye merkezleri- ni, vilâyet, bükümet hudutlarını devlet demiryollarını, & imtiyazlı hatları, inşa edilmekte olan ve in- şası tasavvur edilen hatlarla deko- villeri, tamam ve asaslı tamirata muhtaç soseleri, toprak tesviyesi biten, kadastrosü biten yerleri, tuz-| lu ve maden suları, âdi araba yol-! larını iş, ziraat, Ostnanlı bankala- rı ile ticaret odaları bulunan şehir-| Bundan 800 l lületaşı, krom, bakır, çinko, kurşun, gümüş altım ve bunr mü-! İmasil alt mıntakaları ile nebatat mıntakaları ve hususiyetleri ayrı ayrı renklerle işaret edilmiş bulun- Haritanın iyi ve faydalı vasıf» larından birisi şebirler arasında mesafeyi saat hesabile ve muntaza- man göstermesidir. (Bir saat tak- riben 50 kilometre olarak alınmış- tır, Bilhassa harf inkılâbımızdan sonra büyük bir boşluğu (o hakkile dolduran bu haritadan herkes ve bilhassa mekteplerde çok istifade! edilebilir. Fransızca ve ingilizce E Oylat kaplıcası —— İnegölün güzel yaylasında bir cennet köşesi Hususi muhabirimizden: İne gölün işletilmemiş zenginlik memba larmdan biri Oylat kaplıcasıdır. Bu gü- zel ve faydalı kaplıca tanıtılmağa muhtaçtır. | Kaza merkezinin 18 kilometre ce-| nubu şarkisinde ve deniz sathından| (700) metre (okadar irtifada bir or:| man içinde küçük bir yaylâ.. Üç tarafı- nış içimde (dereler çağlıyan (derin vadiler ve sonra yine (yüksek orman! larla ihata edilmiş olan bu küçük sa) hanm o cenup ciheti (sık ve yüksek ağaçlı dik bir ormanın eteğidir. İşte suyun menbar da buradadır. Bu mem- bam sıcak suyu ve şifakâr hassaları| bertaraf edilirse bile (sadece mev | kiin (yüksekliği (ve bir orman dahi- linde (küçük bir yaylâ olması itiba| rile havası ve soğuk suları (o takdir edilmez bir kıymettedir. Sıcâk suyu- nun (faydaları buna inzımam ederse bir misline tesadüf (edilmesine pek ihtimal olmıyan müstesna bir mevki halini almaktadır. Bu yüksek kıy meti haiz bulunduğundandır ki bura- larda (o ötedenberi İnşaat vücude geti- rilmiştir. Kalın ve kârgir (dört duvardan ibaret olan binanın içindeki (O büyük| ve küçük (havuzların kimler tarafın- dan inşa edildiği malüm değildir. Yal- mz buranm ilk tesisatının Bizanslı lara ait olduğuna ve Bizans impera- torlarından o birinin hasta olun kız nt tedavi etmek Oiçin burasını inşa ettirdiğine (Odair bir rivayet vardır. Şayet (bu rivayete İnanmak O lâzm. gelirse imperatorun Uludağın bu uzak ormanma kadar zahmeti göze almasının çok nefis hava ve soğuk sularından dan iler; geldiğini kabul eder. Evvelki tesisatın 200 metre dahili- ne serpildiği bu saha dehilind man zaman meydana çilem Miz larındafi ve"temellerden “anla Membam bugünkü (vaziyeti bir haldedir. Memba; (Üzeri geçen se- ne çinko ile kapatılan eski duvarlardan ibaret yatağın (içindedir. 2X2 metre | | etmek icap iptidal : genişliğindeki memban üstü kalaslar "İla örtülmüştür. Buradan çok kuv- vetle fışkıran su iki metre yüksekli- dinden ve üç delikten küçük bir ha vuza bir şelâle gibi (o dökünmektedir. Su bu küçük (havuzdan da bir buçuk metre derinliğinde bulunan büyük havuza geçmektedir. Suyun miktarı ve haiz olduğu radyo aktivite ve sai resi şimdiye kadar tesbit edilmemiş-; tir, Şifai-hassaları diğer sıcak sula- ra faik olduğu (hakkında umumi bir kanaat vardır. e Sühunet derecesi 45 tir. Miktarına gelince: Büyük havuzu boşaltıp tekrar doldurmak suretile yaptığımız hesap neticesinde dakika», da bir buçuk (ton su dökülmekte ol. Harita maarif, iktsat, nafias duğu anlaşılmıştır. Hususi tarafa a milli müdafaa vekâletleile demir yolları umum müdürlüğü tarafın- dantetkik ve tasdik edilmiştir. Fazla vergi almışlar Eminönü ve Yenicami maliye tahsil şubelerinde bazı kimseler- den fazla vergi alındığı hakkın- da defterdarlığa bir ihbar ya- pılmış ve tahkikat neticesinde iş tahakkuk etmiştir. Defterdar- hik lâzımgelen muameleyi yapa- caktır. mahafil İngiliz buhraninın o Almanya mali ve iktısadi vaziyeti üzerinde ha» sıl edeceği akislerden © korkmaktadır. lar. İngiliz dövizinin içinde bulundu- Zu tehlike, 13 temmuz paniğinden son- ra Almanyanın emniyeti iade — İçin sarfettiği gayretleri heba olmak teh. likesi karşısında bırakmaktadır. Böy- le bir paniği bertaraf elmek içindir ki bankalar bugün belki de İngiliz borsa- larının açık bulunmıyacakları müddet le kapalı bulunmak kararmı o vermiş- İlerdir. Borsalar kapatıldı Berlin, 21 (A.A.) — Londra selerj üzerine bütün Alman borsaları i-lkemmel istirahat kan kısım bu hesaba dahil değildir. Oylat birkaç senedir idman yurdu tarafından ( maliyeden İsticar ve idare edilmektedir. * İdman yurdu memba civarında yaptırdığı (o tahta kulübele. ri geceliği 50 kuruşa vermek suretile; istifade etmektedir. Burada (birkaç gün İçin istirahat etmek © ve banyo) almak için (gelen ziyaretçiler bu kü- lübelerde barınıyorlar. Oylât hamamından (bugünkü İs- tifade şeklinden memnun olan ziyaret» çilere (o tesadüf etmek pek Omüwkün değildir maamafih sıcak sudan ve ha- vadan İstifadeye (mukabil (Oyasayış tarzmın müşküllerine o katlanmağı gö- ze alanlar da az değildir. İstanbuldan, Bursadan, Adanadan ve daima İnegöl den. birkaç gününü dağların saf ve serin o hayası içinde geçirmek için Oy- lâta gelenlerle — bu kulübeler her za- man işgal edilmektedir. Oylat mevki, hava ve sü itibazile büyük bir kıymeti haizdir. Fakat bu günkü vaziyeti (o değiştirmek, medeni bir hale ifrağ etmek « lâzımdır. Bu! takdirde (burası Türkiyenin en mü- ve şifa mahallerin- den biri olacaktır. iş'arı ahire değin gapatılmıştır. Hamdi Kambiyo Ingiliz lirası Kr, (103 « Tl mukabili Dolar eğ Frank Liret Belça Dram 1s. Fresk Leva Florin Küren Şitlag Pereta Mark Zil - Pengö *oLey Oo Kuruş 0 Türk lirası Disat Çervoneç Karş Nukut iİsterlin — Cloytlia) 1Dolar (Amerika) O Frank (Fransız üre (İtalya OFrank JBelçika) 0 Drahmi (Yunan) O Frank (İsviçre) İş0 Leva (Bulgar) 1Flarin (Felemeek) (0 Kuron (Çekoslovak) Sing 'Avusturyaj 1Pezeta (ispanya) ! Rayşmark| Almanya) 1Ziotü !Lekistan| 1 Pengö | Macaristan 0 Ley (Romanyaj 0 Dinar (Yugoslovyaj ! Çevoneç *Sevyetl Altın Mecidiye Bankosot OoBULMACA« 123456 7891011 İ Bora | $ barici I 3 4 5 istifade etmek arzusun-| 6 7 ledilmış şekli 1234 56 1891011 VCDAJNURWN —a Bug Soldan sağa ve yukarıdan atağı: 1 — Deniz kıyısı (5), İstek ie Ayak (2) se © we 4 — Bir bağ (2), Teshibte bul nan (5) Nota (2). 5 — Nota (2), Şikâr (2), 6 — Yalan değil (7). 7 — Sen (2), Akıl (2). 8 — Yemek yememiş (2), Del (5), hayır (2). 9—. 10 — Nota (2), Ekmek tozu (2 11 — Bir yemek (5), küçük cadi de (5), | Polis Haberleri Bir korku neticesi Kadıköyden Köprüye gelen 14 No.lhı karpuz yüklü sandal Sarayburnu açıklarmdan geçer ken içinde bulunan Kadri, Saim Sabri yakından geçen bir vapu- run sandala çarpacağından kor- karak kendilerini denize atmış- larsa da kurtarılmışlardır. Maarif müdürü bugün geliyo ilk tedrisat mvallimlerinin kad. rolarını tasdik ettirmek üzere Ankaraya giden maarif müdürü Haydar B, bugün dönecektir.