5 Ekim 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

5 Ekim 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

w. PE gym PAD ia. ai li m İZ z zâmnetmiyordum. — >? — VAKIT 5 Teşrinevvel 193) ————— Suikast Fazlı Beyin tekzibi Vali muavini tahkikata dair neler söylüyor? Suikastçılara ait tahkikata ekemmiyetle devam olunmakta | dır. Bu mesele etrafında her gün | yeni bir şayia çıkarılmakta ve bazı gazeteler tarafından neşri- yat yapılmaktadır. Dünde bir. gazete, müntehir Herant Canik- yan ve mevkuf bulunmakta olan Agop Panikyanın yalnız olma- dıklarını ve büyük bir suikast şebekesine merbut bulundukları- Dı yazmıştır. Verilen izahata gö- re şebekenin idare olunduğuyer “ Lübnan ,, dadır. Halep ve Beruttada şubeleri bulunmakta- dır. Bütün bu haberler ve şayia- ların birer tahmin olmaları ihti- malinden de bahsolunmaktadır. Mel'un suikastçının kendi ken- dini asmasile teşebbüsün meçbal kalan failleri, zabıtamızın büyük bir dikkat ve dirayetle idare et- tiği tahkikat neticesinde süratle anlaşılacağına ve karanlık gö- rünen moktaların aydınlanaca- ğına muhakkak nazarile bakıl- maktadır. Her gün, şebeke ile alâkadar olmaları şüphesi üzerine bazı kimseler isticvap edilmektedir. Dün bir arkadaşımız, tahkika- tın gösterdiği yeni safhalar hak- kında vali muavini Fazli Beyle görüşmüştür. Fazlı B, evvelâ dünkü Son Postada çıkan beya- nalın doğru olmadığını söyle- yetek : — Son Posta mubarriri be nimle konuşurken yanımda diğer gizeteciler de vardı. Onların da it oldukları gibi kendisine beyanat mahiyetinde hiç bir ke- lime söylenmemiştir. Tekzip ede- biğrsiniz.,, Dedikten sonra, suikast te- şebbüsü etrafında şu beyanatta bulunmuştur : — Bu mesele üzerinde zabıta ve Adliye tahkikatla meşguldür. Her tahkikatta olduğu gibi, bit- tabi bundada icap ettikçe bir- çok kimselerin ifadelerine müra- caat ediliyor ve belkide işin hususi ehemmiyetine mebni ifa- | deleri alınacaklar, zabıta memur- ları vasıtasile celp ve davet olu- nuyorlar. Tevkif. şayiaları bun- dan galat olmak icap eder. inti- har eden Herantın (arkadaşı | Agopina bask Sekulmuş kimse | Sesil Kolomp! Yazan: Jacgues La Guerche Muhtelitmübadelede: ihtilâfın halli Bu maksatla bir içtima yapılacak Muhtelit Mübadele komisyonu | Türk ve Yunan heyetleri ara- soda iade edilecek Yunan em- lâki meselesinden, ibtilâf çıktı. ğını ve meselenin bitaraf mu- arın hakemliğine havale | yazmıştık. Murabhas heyetimiz iadesi is- tenilen 250 parça emlâkten 7. sinin iadesini kabul etmiş, di ğerlerinin sahipleri son Ankara itilâfnamesi mucebince 15 eylul 1913 tarihinden sonra memleke- timizden ayrıldıkları cihetle ah- ten Yunanlı sayılamıyacağını na- zara itibare alarak bu gibi em- lâkin iadesini kabul etmemiş, Yunan murahbasları ise aksini iddia etmişlerdir. Bitaraf murahhaslar kendile- rinin hakemliğine bavale edilen bu meseleyi tetkike başlamışlar- dır, Dün pazar olmasına rağmen Yunan murabhası heyet reisi M. Foksas ve baş murabbasımız ! — Ör üğid gi i Çok şiddetli bir müsabakadan sonra Sırp takımını mağlüp ettiler Şevki B. komisyon reisi M. Hols- tadı ayri ayrı ziyaret lerdir. On teşrinievvelde istanbula gelecek olan M. Anderson'nun da iştirakile bitaraf murabhas- lar içtima yaparak bu mese leyi nüzalere edeceklerdir. Pari rsa Onümüzdeki mevsim iptidasın- dan itibaren Yalovada kaplıca- lar etrafında istiyenlere parasız arsa verilecek ve büralarda ev- ler yapılacaktır. Yalmz arsayı alanlar Yalova kaplıcaları mi- dürlüğüre bir taahhütname ve. recek ve bunda arsaya evden başka birşey oyapmıyacaklarını taahhüt edeceklerdir. yoktur. Hariçte bunların teşkilâtları | olup olmadığı meselesine gelin- ce: Bunların bazı teşkilâtları ol- duğunda şüpbe yoktur. Fakat bunların kat'i teşkilâtları hakkın- daki malümat üzerinde henüz işlenmekte olduğu için tavzih edilecek mahiyete gelmemiştir.,, istanbul Müddeiumumiliği baş | muavini Hikmet ve muavimler- den Muhittin Beyler dün Polis müdürlüğüne giderek tahkikatla meşgul olmuşlardır. Zabıtadaki tahkikat bugün bi- terse, evrak, Adliyeye gönderi- lecek ve tahkikat istintak dai- vere İnli'm cdecıulr. , Nakleden: fa, —Inşallah değildir. Herhalde ben gitmeliyim. Arkadaşım bekler. Alla- ha ısmarladâ, Sesil, Öyle pek kendini yorma. Biraz da kendini düşün. Sesil güldü: — Merak etme, kendimi de dü-| Şünürüm. Hem öyle zannettiğiniz; kadar zayıf değilim. Allaha :smarla-| dık küçük Süzanım. Unutma, yarm seni öğle yemeğine bekliyoruz. Ba-| bam havanm güzel olacağından şim- diden seviniyor. Yemekten sonra gi- dip biraz da gezeriz. Ayrıldılar. Birkaç dakika sonra, Sesil masa- smı düzeltip de kalkacağı zaman ka- pı açıldı ve içeriye Piyer girdi Genç) kızım yanakları kıp kırmızı oldu: | — A, dedi, hiç ümit etmiyordum. | — Ben de sizi burada bulacağımı — Şimdi size telefon edecektim. Ne haber. — Pek iyi değil. Maamafih, dok-| torlar daha onu ayağa kaldırmak. tan ümitlerini kesmediler. Zavallı babam. Sağ tarafma inme inmiş, kalbinden korkuyorlar. Pek öyle es kisi gibi de sağlam değil. beklemek| lüzrm. — Yarabbim, inşallah kurtulur.' Fakat kendisine (bakacak kimseniz var mr? Pek yorgun görünüyorsu- nuz. Piyerin rengi pek solgundu te gözlerinin etrafındaki haleler. sima- sını âteş içinde yanıyormuş gibi gös| teriyordu — Evet, sabaha kadar uyuyama- dım. Şimdi ancak bir hasta bakıcı bulabildim. İyi ve mahir birisi imiş, bu cihetten artık eminim. İ — Biliyorsunuz ki (efendim size mi ederek | bu mesele hakkında görüşmüş- Atina, 4 ( Heyetle giden ar- kadaşımızdan) — Bu sabah ismet Pş., Tevfik Rüştü B. ve M. Ve- nizelosla birlikte Maraton su bent leri gezildi. M. Mihalakopulos devlet ricalimize bir öğle ziyafeti verdi ve gazeteeller de Teokse- niyada Yunan matbuat cemiyeti tarafından verilen ziyafette bu- lundular. Ziyafetlerden sonra Atina sta- dında tertip olunan Balkaniyat atletizm müsabakalarına gidildi. stadda on binden fazla seyirci wardı. Başvekilimiz staddan içeri- ye girdiği zaman seyircilerin mu- azzam istikbal tezahüratile karşı- | Bulgarlar Sofya, 4 (AA) — Balkan oyunlarının ©n mühimi olan Yugoslavya-Bulgaristan maçı 15 bini mütecaviz bir balk kütlesi huzurunda icra edildi. Bütün maç esnasında ahalinin gösterdi- ği heyecan o kadar büyüktüki hükümet muhtemel bir münase- betsizliğe mani olmak için saha- nın etrafını Süvari polislerle çe- virmeğe mecbur oldu ve oyunun hitamında Sırp oyuncuları polis kordonu arasında sahadan çıktı- lar. Oyundan evvel büyük bir res- mi. geçit. yapıldı.»iştirak eden bütün milletlere mensup sporcu- lar alfabe sırasile ahalinin önün- den geçtiler ve şiddetle alkış» landılar. Oyuna gene: hakem M. ivan- çiçin idaresinde başlandı ve bi- rinci devre Yugoslavların haki- miyeti altında geçti. Bunun asıl sebebi daha dördüncü dakikada ilk gollerini yapmağa muvaffak olân Yugoslavların 20 inci daki- kada kornerden ikinci sayılarını da kaydetmeleridir. Bu iki sayı oyunu çok sert bir hale kalbetti. Favller biribirini takip ediyordu. Fakat Bulgarlar kendilerini top- liyamadılar ve devre (0-2) Yu- goslavların lebine bitti. ikinci devre Bulgarların ha- kimiyet devresidir. Oyun başlar başlamaz Sırp kalesini şiddetle tazyika başlıyan Bulgar muha- cimleri beşinci dakikada ilk gol- lerini kaydetlikleri gibi yedinci dakikada da diğer bir golle müsavalı İemin e r | pek minnettarım ve bunu ispat ede| bilirsem pek mes'ut olacağım. İ Sesil bu sözleri öyle candan söyle-! mişti ki, Piyer müteessir oldu: — Teşekkür ederim. Matmazel. Sesil, bu fedakârlığınızdan istifade etmeğe çalışacağım, belki de fazla- sile... — Hayır, efendim, hiç bir man fazla olmıyacak. | — Zira bu âni felâket beni müşkül bir vaziyete osekuyor. Bilyorsunuz! ki babam işin başındadır. Ben onun! yaptığı işe ; bakarsan hiçim. Hasta! lığı da çok fena bir zamanda oldu. Biliyorsunuz ki burada, lâboratuvar- da pek çok işim vardır ve başmdan ayrılamam. Halbuki şimdi, hiç mes. gul olmadığım ve hakikaten dehşet li bir meşgale olan babamın işleri de benim üstüme kaldı. za- koptu. stada Türk ve diğer Bal- kan devletlerinin bayrakları ta- lik edilmişti. M. Venizelos bir nutukla müsabakaları küşat etti. Atletler namma bir atlet mey- dana gelerek atletizm şerefini mubafazaya yemin etti, Sonra müsabakalara başlandı. Müsbakaların neticeleri şudur: 100 metre sürat koşusunda Yunan atleti İl saniyede birin- ci, Hakkı beşinci, Enver altıncı oldu. 800 metrede birinciliği Yu- nanlılar aldı, Ziya altıncı geldi. On bin metrede Romanyalı at- let birinci, Yunan atleti ikinci şampiyon Bundan sonra favller bütün bütün arttı. Ahalinin heyecanı son dereceyi bulmuştu. 30 uncu dakikada hakem Bulgarlar âley- hine bir penaltı cezası verdi. Fakat oSırplar bu penaltıyı atamadılar, devrenin hitamına & dakika kalıncaya kadar ayni sert şeklini ve ayni müsavatı muha- fara ederek devam etti. Fakat 41 inci dakikada seri bir Bulgar akımı golle neticelendi ve bu suretle Bulgarlar 322 maçı ka- zanmış oldular; Bu neticeye nazaran Bulgarlar iki galibiyetle 6 puvan alarak birinci, Türkler bir galibiyet ve bir mağlübiyetle puvan alarak ikinci ve Yugoslavlar iki mağlâbiyetle 2 puvan alarak üçüncü oldular. Bu akşam Tiat salonunda bü- tün iştirak edenlere ziyafet ve- rildi ve ziyafetten sonra galip gelenlere mükâfatlar dağıtıldı. Kafilemizin Oyarın O bareketi mukarrerdir. Eskrim ve binicilik Sofya, 4 (Hususi) — Dün yapı" lan eskrim müsabakalarında Tür- kiye Balkan birinciliğini kazandı. Bu müsabakalarda Enver B. 18 puvana karşı 38 puvan kazandı İ ve maçtan sonra omuzlar Üze- rinde taşmdı. Dünkü binicilik müsabakaları- nın umumi tasnifinde de Bulgar takımı birinci ve Türk takımı ikinei oldu mecburiyetinde olacağım. Piyer, bunları söylerken, Liyon. daki başlıca alacaklıları olan mües.' seteden giderek babasının yapama. dığı vadeyi almak teşebbüsünde bulun mağı düşünüyordu. — Evet, diye devam etti, burada büyük yardımlarda buluna- bilirsiniz. Sesilin gözleri parladı: — Ne suretle? Dedi, — Şimdi artık vakıt geç, sonra anlatırım. — İşim yok efendim, kadar kalabilirim. — Öyle amma, babanız evde bek- ler. — Babam cumartesi günleri öğie- den sonra da çalışır, onun İçin ace istediğiniz. — Evet efendim, fakat ben lâbe-| ratuvarda, size, şimdiye kadar oldu: undan daha fazla yardım edemez miyim? Sesilin gözlerinde (zekâ ve azim parlıyordu. Piyer düşündü: — Belki.., dedi, zira babam biraz iyileşince Liyon şehrine kadar gitmi Gi) leye lüzum yok. Piyer, Tâboratuvarın nihayetine doğru bakarak birdenbire; — Öyle ise, diye kızı o tarafa çek» ti, biliyorsunuz ki gayet kiymetli fakat maliyet fiatıda gayet ncuz şipr imal etmek için yeni usuller ara- makla meşgulüm. (Bitmedi) banal ve TELEFON - ————— HABERLER Atinada atletizm müsabakalarına dün başlanıldı Yunanlılar 34 puvanla birinci oldular. Biz ancak 7 puvan kazanabildik | Güllede Romanya birinciliği, Yugoslavya ikinciliği, bizden de | Veysi beşinciliği aldı. Yüksek atlamada Yunanlılar 1,89 atlayarak birinciliği bizden Haydar 1,80ile ikinciliği kazandı Bayrak yarışında ise Sırp ta- kımı birinci, Yunan takımı ikinci ve bizde beşinci olduk. Umumi netice tasnifinde de Yunanistan 34 puvanla birincilis ği Yugoslavya, 26 ile ikinci, Romanya 16 ile üçüncü geldi. Biz ve Bulgarlar ise yedişer pu- İdik. vci oyun cumartesi yapıla” cak ve pazar günüde son mü- | Filistide mede- ni isyan! Nabliste toplanan milli kongre İngilizlere karşı Gandininki gibi bir mücadele açıyor Son posta ile gelen Beyrut ga- zetelerinden O(Elahrar) (oOFilistin ahvali hakkında © gayet kıymetli malümat vermektedir. Bu malümata göre Filistinin asıl halkını yani Arapları temsil eden licra heyeti (Nablis) şehrinde top İlanarak mühim kararlar yermiş- İtir. İcra heyeti umumi kâtibi irat ettiği nutukta İngiltere hükümeti- nin Siyonistler tarafından hazırla» nan program dairesinde çalıştığı- nı anlatmış ve İngilterenin Arapla- ra karsı vuku bulama. hhütle.? ifa etmediğini, bilâkis Yahudile- rin emellerine hizmet (ettiği ni ve mandater devlete kar- şı tatkip olunacak hattr a reketi kararlaşırmmak lâzım geldiğini söylemiştir. İcra heyeti önünde iki teklif bu- lunuyordu. Birincisi Mısırlıların İngilizlere yaptıkları gibi nazariyat itibarile menfi, fakat tatbikat © itibarile müsbet bir mücadele siyaseti ta- İkip etmek. incisi: o Hintlilerin İngilizlere yaptıkları gibi hem nazariyat hem tatbikat itibarile menfi bir müca- dele siyaseti takip etmek. Heyet ikinci hattı hareketi tas- vip etmiş ve ona göre kararlar ve rilmiştir. Verilen kararların hu- lâsası şudur: 1 — İngiltere hükümeti Filistini doğrudan doğruya idare etmekte- dir. Arapların bu hükümete yar- dımı ve onunla idareye iştirak et- meleri Filistine hiç bir istifade te- min etmiyeceğine mebni bütün milli heyetler bu faydasız siyaseti terkederek (o yalnız o memleketin istiklâlini oOtemin edecek (Oya- but bu istiklâli temine yar- dım edecek işleri hükümetle müza İkere edeceklerdir. 2 — İngiltere hükümeti Filistin halkını zincirlemek için zim olan paranın yarısını gümrük iradından temin ettiği için, gümrük va- sıtasile gelen, bütün mallara karşı boykotaj tatbik edilecektir. Bundan başka hükümetin bütçe- sine varidat temin edecek bir şey yapılmamasına dikkat O olunacak- iter. İ 3 — Siyonistler, Araplarla anlaş mak istediklerini ifade etmektedir ler. Böyle bir anlaşmak sureti kat- iyede imkânsız (olduğuna mebni arada hiç bir müzakere vuku bul- İmıyacaktır. Çünkü Siyonistler A- rap milliyetperverliğine ; “muhalif esaslar peşinde koşmaktadırlar. 4 — Bütün bu kararların kolay- ilıkla icra ve infazını (o temin için jmemleket gençliğinden mürekkep İbir kongre aktedilerek bu kararla- rın ne suretle tatbik edileceği ko- nutulacak ve karalaştırılacaktır. ld Gi