5 Ekim 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

5 Ekim 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

BENLİK VE BİR BENLİK Fikret Adil alay edelim (derken işi B..a sardık. Dört kişiyiz. OÇeteciyiz. Ben çete! Bu mesafeden kurşun atılır mı? Herif reisinin o muaviniyim. Yanımdaki. lerden İkisi vatan hislerinden ziyade çapul ümidile istiklâl mücadelesine iş: tirak eden iki sabık eşkiya. Dördüncü yü bilmiyorum, Yunan hatlarının gerisinde, pırnal- Wk bir arazide, disinin Obir yamacında fağı seyrediyoruz. miz, görünmeden harekete geçmek.. yulancı şa uyumak, Yanımdakiler genç bir İstanbullu bulunmaktan mütevel- lit (ağa) lık hicapları ile ve bundan istihzaları nun emrinde daha çok < hissedilen ile, bana sualler soruyorlar, — Yaver bey, — Yaver bey, hanım annen, baban! Sana nasıl izin verdiler? — Yaver bey kaç kurşun attın Şim-| diye kadar? Bu suale cevap veriyorum” — Daha nasip olmadı. ... — Bak, bak. Bütün Karşıdaki cm üzerinde yer yer, de ve köylülerin (Ayna) tabir leri — pırnalsız pırnallarla yesil ettik- yorum, bu, nan askeri, Sabık eşkiyalar dürbünü elimden rlar ve bakıyorlar, Evet, bir yunan askeri, Müstehzi, ilâve ediyor birisi: — Yaver bey, şuna bir kurşun çe ker misin? — Bu mesafeden mi? — Öyle ya, ne kadarcık yer, herif sigara yakıyor. Kıpkırmızı oluyorum: — Yaver bey, korküyor musun? — Evet, - Neden? — Silâh sesini duyarlar diye. Dudaklar, pos bıyıklar altımdan kıvriliyor ve üç arkadaşım bana mer. hametle bakıyorlar. İstihsaya tahammülüm kat merhamete. kabaran genç bir hindi o cesaretile soruyorum: — Diri yorsanız peki, Yine gülüyorlar ve: — Hay hay, yaver bey, lerimizi koltuklarımıza almışız. Yine itiraz ediyorum. — Fakat bu mesafeden hedefi bul-| mak değil benim gibi bir aceminin, e-n bir, çete reisi alay için kurşun attığımızı mahir nişancının bile kârı değil duyarsa ben mes'ul olurum iki, Sabık eşkıyalardan biri arkadaşı- nın kulağına eğiliyor ve kasden hızlı bir sesle: — Bırak çocukcağızı yahu, bunlar, hep. Baksana mahallebici beylerdir daha ağrı süt kokuyor. Daha lâfını — bitirmem$iti ki silâh osesile yerinden (fırladı. (ben) dim. durduğu (ayna)ya Yunanlı kendini larak pırnallığa kaçıyordu. İkineş (sabık © eşkiya şimdi pişman olmuştu. — Gördün mü, dedi çevrildi. —— ——ğ—ğ—ğ——— den iştirak etmesi, yerli balka ve mu- ait muhtelif teşkilâtın ve hacirlere cemiyetlerin coşkun tezahürlerde Yu- lunması ecnebi mehafilinde terin bir Yunanistandaki! Başvekili le hariciye vekiline selâmlarını ib:âğ tesir hasıl etmiştir. ticâret odaları da Türkiye »tmişlerdir. M. Venizelosun en şiddetli aleyh- tarlarından olan (Akropolis) gazetesi! İmet Paşa ile Tevfik Rüştü berrfendi Atinaya, M. Lâval ile M. Briyanın Ter line yaptıkları o seyahatlerin bu son günlerin en mühim iki vak'asını teşkil ettiğini yazmaktadır. (Akropolis) yazısına şu sure'le dei vam etmektedir: “Sokaklarında Türk ve Yunan bay- raklarınm yanyana kardesce dalgalan dıkları Yunan hükümet merkezinin dündenberi arzetmekte olduğu fevka- lâde manzara Iki milletin İlerde snih içinde, harpsiz ve kinsiz yaşamak hn. (Gün Görmez) va-! O günlük vazife gece, mektebi bitirdin mi?) bey gözler o tarafa çevrildi. yama daire şeklin- boşluklardan biri- sinde bir karaltı var. Dürbünle bakı. omuzunda tüfek bir yu-| bak! vardır fa - diri yakılmağı göze ali biz keile- bir! Bu) Bütün gözler Yunanlının| Kurnaz, silâh sesini duyar düymaz yere atmış, ve şimdi; doğru teklifine avkadasına,| imdi gidip (kule) ye haber verecek. Eğer yakalanırsak (işimiz tumayidır. Ne dersin yaver bey? — Uyuyalım. | Hayretle baktılar. Tehlikeyi üze irimize celp için sanki yaplığımız bu tedbirsizlikten o sonra bu uyumak tek- ifim sabık eşkiyaları (o korkutmuştu.! Dördüncümüz, aptal bir herif, sırtı. yordu. — Sen, dedim aptal herife, nöbet| bekliyeceksin iki saat. Sonra sırasile biz de hekliyeceğiz. o Hıfzıssıhha ki- taplarında © günde sekiz saat uyku- nun lâzım olduğunu söylerler. — Yaver ber, kaçırdım mı? Can) korkusu dururken. uyku kimin gözü- ne girer, — Bizim. asıl bizim? » kellelerimizi larımıza almışız. Onların o pos bıyıklarında saklı iş tihza, şimdi benim (tüysüz dudakla. rıma geçiyor. i — Haydi, İlebietlik var. babam İüizülürler, Iki sabık eşkiya, kapana sıkışmış fkurtlar gibi o homurdanıyorlar. Ku- ru yapraklardan kabarttığımız ya- taklara (Ouzanıyoruz. o Dördüncü ar. kadaş, o aptal herif, ağzmdaki sön müş sigarayı çıkan güneşe doğru uzatıyor ve gülüyor. İ ... Gözlerimi açtığım zaman nöbetçi yerinde yoktu. İki sabık eşkiya horlu- iyorlardı. (Bu bir çetedi için iyi değil dir) Kalktım. Ve etrafı araştırdım, yoktu. Her ihtimale (karşı arkadaş ları uyandırdım. - Nöbetçinin gaiple- İre karıştığını — söyler söylemez. esa- İsen mevcut olan endişeleri. omuhafa- zai nefs < kaygusu ile birleşince bü- yök bir korkuya yer seniii — Kaçalım. — Kaçalım. Derhal seğirittim, ve henüz başla- rinin altından (O kaldırmadıkları, si- lâhlarmı Oo kavrıyarak, (Kısa) m: on! Tara çevirdim: — Sekiz yüz metreden şaşıran kur- şunum, sekiz adımda O şaşırmaz. Kim kaçmak isterse vururum. Sözlerimden Ziyade bu çapulcu eşkiyaları, (o (kısa) mın tek gözü ür. kütmüştü. Devam ettim. — Hanginiz kaçmak teklifinde lundu? Birinci sabık eşkiya, arkadaşını gösterdi. ti: — Yaver bey, anan baban başı için yapma, biz ettik, sen etme. Tam o arâlık © pırnallık arasında bir hişert duyuldu. Bu sinsi bir ha- reketti. Yunanlılar mı idi? Derhal silâhları, (o eşkiyaları inde ettim ve nefesten hafif bir sesle: — Artık kaçamazsımız, dedim, br İyıklarmızdan utanın da namuslu dö İgüşün. İki saniye sonra pırnallıkta © ayni ihışırtı o daha sert ve devamlı duyul İdu. Bize yaklaşıyordu. Hiç ses çi karmıyorduk. (Üç cihete uzanan — ne yapayım cihatı erbaayı tamamlıya- mıyorduk — namlularla üç köşeli bir yıldız teşkil (etmiştik. o Yapışık ta- banlarımızda (o nabızlarımız atıyordu. Bir aralık pırnallar (o arasından bir yunan üniforması göründü. bana doğru o (erliyordu, otam ateş edece #im zaman bir ses: — Yaver bey. yaver bey. diye seslendi. Bu bizim nöbetçinin İsesi idi. Biraz sonra kendisi de gel İdi. Arkasında bir yunan zabiti ü niforması vardı. — Ulan neredeydin? Elinin otersile burnunu silerek ba- na bir zarf uzattı ve: — Bu, dedi. senin hakkın. mere tin üzerinde (on altından fazla vok-! Jrras. Sonra anlattı: | — Sen kurşunu attıktan sonra ici! me bir şüphe girdi. Ya herif vuruldu) ise dive düşündüm ve «iz uyurken) gidip baktım. Aşk olsun yaver bev.. Tam alnından (vurulmuş. kalkmış, zaten koltuk. yatalım. o Serde mahal! Hanım annem ve bey uykusuz kaldığımı işitirlerse bu- en iri yarısı, Öteki itiraz et- İ yin ve Istanbul meb'usları Trakya kaza ve köylerinin ihtiyaçlarını tetkik ettiler Trakyadaki bazı kaza ve köy- leri tetkik için seyabate çıkan Istanbul meb'usları Sadettin ve Ziya beyler dün tetkiklerini bi- tirerek şehrimize dönmüşlerdir. Sadettin ve Ziya beyler dün vi- lâyete gelerek vali muavini Fazlı beyi ziyaret etmişler ve seyahat- leri esnasındaki us beyler dairei intihabiyelerine merbut kaza ve nahiyelerin dert- leri, ihtiyaçları, dilekleri hakkın- da esaslı malümat edinmişler ve vilâyeti bu hususta tenvir etmiş- lerdir. Öğrendiğimize göre, Sa- dettin ve Ziya beylerin tetkikleri bilhassa şu birkaç nokta üzerin- de toplanmaktadır: 1— Çatalca kazası civarmda Muratbeyli köyü “Nasliç,, li mu- | bacirlerle iskân edilmiştir. Nüfus- ları 450 kadardır. Bu muhacir- lere hükümetçe verilecek yer ta- tesbit edilmediğinden bunlar ahıra benzer yerlerde sıh- hatsiz yaşamaktadır. Bunlara ev yaptırmak, Vilâyet, meb'usların bu işareti üzerine onlara arazi vermeğe, Ziraat bankasından ucuz vade ile para temin etmeğe karar vermiştir. 2 — Ahmediye, Bahşayiş ve Habip köylerinden muhtelif he- yetler, omeb'üslarına müracaat ederek sıtmadan çok muztarip olduklarını bildirmişlerdir. Evelce üç kilo kinin verilirken bu sene kendilerine ancak 500 gram ki- nin verilmiştir. Vilâyet bu cibe- Gn nazarı dikkate alınması ve miktarı kâfi kinin gönderilmesi için sıhhiye müdüriyetine emir vermiştir. Sıhhiye müdüriyetinde kinin bulunmadığı takdirde ve- kâlete müracaat edilerek vekâ- letin -ibtiyat için ayırdığı kinin- den istenilecektir. p 3— Çakıl köyü mektebi ta- mamlanacaktır. 4 — Istasyonlla Çatalca arasın- daki 18000 liraya malolan şose pek az bir müddet zarfında bo- zulmuştur. Halk diğer bir yoldan idip gelmeğe mecbur kalmıştır. İşin içinde bir sui istimal olması düşünülerek müteahhit aleyhine dava açılmıştır. Vilâyet, Çatalca mahkemesindeki bu davayı bir vekil tutarak takip ve biran ev- vel neticelendirecektir. 5— Trakyada hemen her ta- raf tarla farelerinden şiddetle mutazarrır olduğu için mücade- leye ehemmiyet verilecektir, Gayri mübadillere bono dağıtılması Gayri mübadillere bono tev- ziatına devam edilmektedi Şimdiye kadar 690 dosya nu- marssina kadar bono verilmiş- tir. Takdiri kıymet komisyonun- da muameleleri bitirilmiştir. Da- ba 410 dosya mevcut olduğuna ve günde azami 30 dosya sahi. bine bono verilebildiğine göre tevziatın bir ay kadar devam edeceği anlaşılmaktadır. kım idi. Evrakı sana getiriyorum. Açtım. Rumca birkaçmektup, ve bir fotograf Ovardı. Fotograf bir ki- lisede yapılan bir izdivaç (merasimi- ni gösteriyordu. o Genç ve neseli bir zabit, kolunda, (beyazlar içinde bir gelin adeta (diri bakışlarlı o bana bakıyorlardı. o Dalmış olacağım ki, bir an, resimdeki (o gözlerde: Niçin yaptın? der gibi dargın bir mara gördüm. Sonra, döndük. .. Bu resim, hâlâ evimde durur, Bas| lik edilecektir. Artvin ve havalisinde! n geceler, rüyamda (bu hadiseyi va. şarım ve kendi attığım (kurşun sesi- le sıçrayıp uyanır, ve bu — benliğime! kurban ettiğim benlikten. bütün kal ei ârzülarmı gös-/pırnallığa girip devrilmiş. o Cstünü a-İbimle af dilerim. sinir, dayi. Talan iri Fikret Adi iy Mi Sarhoşlukla Eyüpte dün bir cinayet oldu Dün Eyipte bir cinayet olmuş- tur. «islâmbey » de 68 numaralı hanede oturan tütün amelesinden Trabzonlu Vehbi, dün gece saat 22 de, sarhoş olduğu halde Ra- şidin kahvesine gelerek tavla aynamakta olan tornacı Omerin yamna gitmiş ve onu dişariya davet etmiştir. Zaten sarhoş bir halde bulunan Ömer, Vehbinin bu davetini kabul ederek dişarı çıkmıştır. Kahvenin dışında Vehbi taşıdığı biçakla Ömerin üzerine saldırmış ve karnının dört yerin- den feci surette O yaraliyarak öldürmüştür. Cinayetin sebebi, maktülle katil arasındaki eski bir husu- mettir. Zabıta tahkikata girişmiş, işe müddei umumilik vaz'iyet etmiştir. iktisatçılar birliği Dün dördüncü içtimaını yapa- rak kooperatifleri tetkik etti Dün saat dörtte ticaret odası içtima salonunda iktisatçılar bir- liğinin dördüncü içtimaı aktedil- miştir. içtima darülfünun müderris lerinden Zühtü B. açmış, bilâ- hare kooperatifler (hakkında uzun bir rapor hazırlamış olan Remzi beye söz verilerek muma- ileyhin raporu dinlenmiştir. Pek uzun ve kıymetli olan bu raporun muhteveyatı cihan koo- peratif teşkilâtının esaslarına ta- alluk ediyordu. Bu raporda birçok memleket- lerin ezcümle ingiltere, Belçika, Fransa, iskandinavya, italya, Ro- manya, Bulgar ve Macar koope- ratif teşirilâtlarınta "int 'bir tata” da mukayeseleri “yapılmış ve ilk kooperatif teşkilâtından bugüne kadar muhtelif kooperatif sis- temlerinin geçirdiği istihaleler- den bahsedilmiş, italya ve Rus- yada bu teşkilâtın devletleştiği zikredilmiştir. Ve en nihayet - kooperatifleri devletleştirmemeli, devletleri ko- "operatifleştirmelidir - diye kon- feransa nihayet verilmiştir. Konferansın hitamını mütea- kip Hazim ve Nizamettin Ali beyler tarafından bazı noktala- rın izah ve tenviri istenmiş ve Remzi B. tarafından işaret edi- len bu noktalarada izahati lâ- zime verilmiştir. Bilâhara vaktin gecikmiş olması nazari dikkate alınarak içtimaa bugün saat dörtte devam edilmek üzere ni- bayet verilmiştir. Bugünkü içtimada ağlebi ihti- mal Servet beyin Garbi Anado- lu - Adalar denizi - mıntakasın- da - Türk kooperatif hareketi - unvanlı raporu okunacaktır. iki ay sonra içtima edecek olan ikinci konferansta Baban zade Şükrü beyin bir konferans ve darülfünun müderrislerinden ibrabim Fazıl beyin kazanç ver- gisi hakkında bir rapor hazırlı- yacakları anlaşılmıştır. Aynca 23 teşrinievelde de ida- ri içtima yapılacaktır, Huhek talebe cemiyetinden: Istanbulu kuruluş bayramı olduğudan bilâmum arkadaşların merasime iştirak | etmek üzere sabahleyin dokuzda fakülteyi teşrifleri rica olunur. Rıza Nuri Şehitlerimizin mezarları Edirnckapıda binlerce şehidin medfun bulunduğu şehitliğin açılma resmi Istan- bulun kurtuluşuns tesadüf eden salı günü saat 15 te yapılacakır. Şehitlikleri imar cemiyeti merasime resmi ve hususi bü- tün müesserelerle halkımızı davet etmek- akti li a Yarın |? “VAKITın | Küçük ilânları a Her gün neşrolunur EZEEERİ © Mis fabrikası müstahzeratı Kolonya, Tâvanta, e diş macune yağsız krem, podrx, in sabunu ve briyantin. Mis müstahzeraunı bir dela tecrübe edenler dalma ve dalma ondan (ayrılmazlar. Her yerde bulunur. (1656 Ayda 90 lira kazanabilirsi- niz — Istanbulda, taşrada, vilayetlerdr, kazalarda memur ve memur İstiyoruz, şiinize, vazifenize halel; gelmiyecektir. Bize mektupla sorunuz İstanbul Postanesinde 400 Fransızca ve muhasebe ders- leri — Gayet ameli bir tarzda ve eh- ven şerâitle. Galatsda Mehmet Ali Paşa hanında 40 No. da Kiymis Ef ye tahri- “Kiralık ucuz yazıhaneler — İ Üçer ve ikişer odalı daireler ve tek odu lar. Gaları Şevketpaş han 14 No. mik racaat. ( kiralık kâgir bina — Galatanm en işlek ve en kalabalkiı yeri olan Bü- | yük millet hanı cıvarında Leblebici s0- | kağında Adapazan oteli karşısında 97-1 İ Na We kâgir bina gerek aile ikametgibi ve gerek pansiyon ve otel ve terzibane ve doktor ve dişçi atölyesi ve tüccar ya- hanesi olarak kullanmağa gayet elvirişli olup kiraya verileceğinden talip olanların kendilerine kolaylık için bir kartile bina sahibi olan Uoğaziçinde Boyacı köyünde mukim Avukat Kostaki yapm müra caatları ilân olunur. (ızr Süvari Mp. Topçu nakliye Mp. Topçu atış Mp. Ölçme taburu Gülhane hastanesi Maltepe lisesi Gedikli küçük zabit Mp. Harbiye Mp. Yekün Yukarıdaki isim ve miktarları yazı- Jr mahallere bir şartnamede kapalr 7000 70000 “suretile ot satın almacaktır. İlm Test 10 birinet testin SO eemmrtesi gik nü saat 14,30 da İstanbulda - Harbiye İmektebindeki mahalli mahsusunda ie ra edilecektir. Taliplerin şartaamesi- ni görmek için komisyona müracaatla rı ve iştirak için de şartnamesi veşhile hazırlıyacakları teklif o mektuplarını vakti muayyeninde müselsel numaralı ilmühaber mukabilinde komisyon riya setine vermeleri. <6) a) * Yerli un 21 — 10 —931 çarsamba günü saat 14 te. Askeri (o mektepler 130,000 kilo şeker kapalı zarf suretile satm almacaktır. o İhalesi 27 Teşrini- evel 931 salr günü saat 14,30 da Har- biye mektebindeki mahalli mahsusun- da icra edilecektir. 'Taliplerin oşart namesini (görmek için komisyona müracaatları ve iştirak için de şart- namesi veçhile hazırlıyacakları teklif mektuplarını vakti muayyeninde mü- selsel numaralı ilmühaber mukabilin- de komisyon riyasetine vermeleri (77) (2153) Keşan mahkemesi hukuk hâkimli. dinden: İpsalanın Kaprer mahallesinden Ali oğlu Hasan karısı merkür mahalleden İHasan çavuşun evlâdı manevisi Mü: İpyen hanım aleyhine ikame eylediği boşanma davasının gıyaben icra kıl nan muhakemesi neticesinde Hasan 3- ğanm Müzeyyen hanımdan boşanması na ve Müzeyyen hanımın di bir sene müddetle evlenememesine dâir sadır olan 77— 6 — 931 tarih ve (İZİ) numa ralı karar mezhure Müzeyyen hanimin ikametgâhı meçhul bulunduğu mübaşi- rin ve mahallesi heyeti ihtiyiriyesinin meşruhatından anlaşılmasına (binaen tebliğatı kanuniye İfa edilememiş ve hukuk usulü muhskemeleri o kanımı nun (141) ve (144) üncü maddeleri ah- kâmına tevfikan ilânen tebliğat icrası na kadar verilmiş olup kararı mezkâr- aleyhine ilânı ferdası gününden itiba- «İren on beş gün zarfında müddea aley- hanın hakki kanunisinj istimal eyleme. si ve aksi takdirde kesbi kat'iyet ede- ğinden olveçhile (o tebliğ makamına kaim olmak üzere hükmu Omezkürün İbir nüshasmın mahkeme divanhanesi- ne talik edilmiş olduğu ilân olu Fatih Sulh 3 üncü hukuk h ginden: Fatihte Zincirli kuyuda Arif efen- di caddesinde 3 No. lı hanede muvak- katen mukime iken vefat eden avukat Hasan Basri bey zevcesi Mecide hani mm terekesine mahkemece vaziyet & dilmiş olunmakla alacak ve borçluları nm ilân tarihinden itibaren bir mah iddiayı veraset edenlerin üç ay zarfın- da mahkemenin 931 — 112 dosya No. sile müracaatları ilân olunur. (1774) ağva Bp Sahak ak v5 nar Önliğiğes iz. ihtiyacı için